FreeCinema

Follow us

MARIA (2024)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάμπλο Λαραΐν
  • ΚΑΣΤ: Αντζελίνα Τζολί, Πιερφραντσέσκο Φαβίνο, Άλμπα Ρορβάκερ, Χαλούκ Μπιλγκινέρ, Κόντι Σμιτ-ΜακΦι, Στίβεν Άσφιλντ, Βαλέρια Γκολίνο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 124'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO / FALIRO HOUSE

Στα τέλη της δεκαετίας του ’70, στο Παρίσι, η Μαρία Κάλλας περνά τις τελευταίες μέρες της ζωής της, φαντασιώνοντας την παρουσία ενός συνεργείου που την ακολουθεί για μια μακρά συνέντευξη.

Μετά τις τραγικές απογοητεύσεις των βιογραφικών «Jackie» (2016) και «Spencer» (2021), κυριολεκτικά παραδείγματα προς αποφυγή στη διαχείριση τούτου του κινηματογραφικού είδους, ο Πάμπλο Λαραΐν επιστρέφει με ακόμη ένα «δοκίμιο» προσέγγισης ρεαλιστικού χαρακτήρα με μυθική φήμη. Αυτή τη φορά, ευτυχώς, επανέρχεται σε καλλιτεχνικά επίπεδα (σχεδόν) εφάμιλλα του δημιουργικού αποτελέσματος του «Νερούδα» (2016).

Κυρίως το εισαγωγικό montage τιμά τη μνήμη της Κάλλας, καθώς το υπόλοιπο φιλμ βασίζεται σε μία «φαντασία» βιωμάτων της τελευταίας εβδομάδας της ζωής της στο Παρίσι του 1977, ενίοτε εγκλωβισμένης στο διαμέρισμά της ή περιδιαβαίνοντας κλασικά τοπόσημα της γαλλικής πρωτεύουσας με operatic στόμφο αλλά και μοιρολατρική δραματικότητα. Σαν ένα απομεινάρι ψυχής, έτοιμο για το μεγάλο φευγιό

Εξαιτίας αυτού του ιδιότυπου τρόπου πλησιάσματος και ουχί αποδόμησης ή απαξίωσης της ηρωίδας του, ο Λαραΐν σκηνοθετεί (τελικά) ένα έργο αφιερωμένο στο απέλπιδο του φινάλε της ζωής, σ’ ένα διανοητικό μεταίχμιο «τόπου» που εξισώνει κάθε ζώσα ύπαρξη, σημαντική ή μη, στερώντας της κάθε προηγούμενη αξία αναγνώρισης στο γήινο σύμπαν. Η Κάλλας ζητά «καταφύγιο» από το τέλος (της) σε μνήμες μεγάλων ερμηνευτικών στιγμών της από διάσημες όπερες, σχεδόν αγνοώντας τη φθίνουσα πορεία της κατάστασης των φωνητικών της χορδών, όσο και εκείνη της υγείας της συνολικά. Όσα πράγματα αγάπησε περισσότερο, τη φωνή της και τον Αριστοτέλη Ωνάση, έχουν ήδη χαθεί, άλλωστε, και κανενός είδους χάπι δεν είναι ικανό να της προσφέρει ένα φτερούγισμα ζωντάνιας. Ούτε καν ο θάνατος μπορεί να οικειοποιηθεί τις δραματικές μελωδίες και κορυφώσεις του κάθε libretto για να τη λυτρώσει.

Η πιστότητα στην ανάπλαση εποχής είναι σπουδαία και ακριβής σε λεπτομέρειες (μέχρι και σε posters ταινιών του Μπουνιουέλ και του Τριφό από το ’77 που διακρίνονται στις μακρινές προθήκες ενός σινεμά), το production design (Γκάι Χέντριξ Ντίας) και η διεύθυνση φωτογραφίας (Εντ Λάκμαν) του φιλμ είναι άκρως ερωτεύσιμα στο βλέμμα και πλαισιώνουν την Αντζελίνα Τζολί σε μία ερμηνεία που σηκώνει… ώρες κουβέντας! Αν και κερδίζει τις εντυπώσεις, συχνά δίνει την εντύπωση πως βλέπει τον ρόλο της «La Divina» σαν «αντανάκλαση» του δικού της εαυτού, καταπονημένου από τα βάσανα της προσωπικής της ζωής ως mega star και αντικειμένου (υπερ)έκθεσης απέναντι στα πλήθη των θαυμαστών της. Υπάρχουν στιγμές στις οποίες περισσότερο ναρκισσεύεται μπροστά από τις κάμερες παρά «αλλάζει» ταυτότητα, αδιαφορεί για ένα κάποιο «σπάσιμο» της (τόσο καθαρά) αμερικανικής προφοράς της και, στην τελική, παραδίδει μία «αφηρημένη» προσωποποίηση μιας diva του χώρου του θεάματος που θα μπορούσε και να μην είναι η θρυλική soprano!

Κι όμως, παρά όλα αυτά τα παράτολμα κι αμφιλεγόμενα για την επιτυχία του φιλμ, η «Maria» κρατά την προσοχή του θεατή μ’ ένα αίσθημα δέους και το στενάχωρο που συνοδεύει καθετί το πένθιμο. Με έναν παράδοξο τρόπο, ακόμη και πέρα από το ανθρώπινο. Τη φαντασίωση του μεγαλείου που διορθώνει τη μικρότητα της ζωής, μα οφείλει να δώσει έναν κοινό «λογαριασμό» στον επίλογο. Άσχημο και πονετικό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όχι μία παραδοσιακή βιογραφία διάσημης προσωπικότητας, γεγονός που θα ξενίσει μερίδα ενός αμύητου στο κάπως πιο «art-house» και πιο mainstream κοινού, του οποίου την προσοχή θα προσελκύσει το όνομα της Κάλλας (ακόμη και για… κουτσομπολίστικους λόγους!). Η όψη του φιλμ, από κάθε λεπτομέρεια της εικόνας μέχρι την παρουσία της Αντζελίνα Τζολί, αποτελούν ατού που δε σηκώνουν αντιρρήσεις.


MORE REVIEWS

ΚΙΟΥΚΑ: ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

Ένα εν πλω ταξίδι διακοπών με ιστιοφόρο προς τον Πόρο έχει ως απώτερο σκοπό τη συνάντηση των δύο ενήλικων παιδιών του Μπάμπη με την Άννα, τη βιολογική τους μητέρα η οποία τα εγκατέλειψε όταν ήταν μωρά. Η Έλσα και ο Κωνσταντίνος ούτε είναι ενήμεροι γι’ αυτό, αλλά ούτε και έχουν ίχνος ανάμνησής της να τους συνοδεύει.

GUNS UP

Όταν ένας πρώην αστυνομικός, που δουλεύει ως συλλέκτης χρεών και μπράβος της Μαφίας, αποφασίσει να αποσυρθεί, θα έχει μόνο ένα βράδυ στη διάθεσή του για να απομακρύνει την οικογένειά του από την πόλη, προκειμένου να την σώσει από το νέο αφεντικό.

Η ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο Ζοζέφ Κρος φεύγει από τη δουλειά του. Είναι νύχτα. Αύριο τον περιμένει μια δύσκολη μέρα. Ο γιος του είναι έτοιμος να τον υποδεχθεί στο σπίτι για να παρακολουθήσουν τον αγώνα. Η σύζυγός του δεν φαντάζεται τίποτα. Κι εκείνος έχει πάρει την απόφασή του…

ΛΑΜΠΥΡΙΣΜΑΤΑ

Εξαιτίας της επιμονής της κόρης της, η Ιζαμπέλ αναγκάζεται να επανασυνδεθεί με τον σοβαρά άρρωστο πρώην σύζυγό της. Η φροντίδα που σταδιακά αρχίζει να του παρέχει δείχνει να τους φέρνει πιο κοντά. Είναι άραγε αργά για επιστροφές στο παρελθόν;

ΒΛΕΠΩ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΣΟΥ 6: ΔΕΣΜΟΙ ΑΙΜΑΤΟΣ

Ένα ολόκληρο σόι μπαίνει στο μάτι του… Θανάτου και αναζητά τρόπους διαφυγής από τον επερχόμενο κακό ψόφο! Υπάρχει περίπτωση να τον ξεγελάσει κανείς;