FreeCinema

Follow us

MARIA (2024)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάμπλο Λαραΐν
  • ΚΑΣΤ: Αντζελίνα Τζολί, Πιερφραντσέσκο Φαβίνο, Άλμπα Ρορβάκερ, Χαλούκ Μπιλγκινέρ, Κόντι Σμιτ-ΜακΦι, Στίβεν Άσφιλντ, Βαλέρια Γκολίνο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 124'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO / FALIRO HOUSE

Στα τέλη της δεκαετίας του ’70, στο Παρίσι, η Μαρία Κάλλας περνά τις τελευταίες μέρες της ζωής της, φαντασιώνοντας την παρουσία ενός συνεργείου που την ακολουθεί για μια μακρά συνέντευξη.

Μετά τις τραγικές απογοητεύσεις των βιογραφικών «Jackie» (2016) και «Spencer» (2021), κυριολεκτικά παραδείγματα προς αποφυγή στη διαχείριση τούτου του κινηματογραφικού είδους, ο Πάμπλο Λαραΐν επιστρέφει με ακόμη ένα «δοκίμιο» προσέγγισης ρεαλιστικού χαρακτήρα με μυθική φήμη. Αυτή τη φορά, ευτυχώς, επανέρχεται σε καλλιτεχνικά επίπεδα (σχεδόν) εφάμιλλα του δημιουργικού αποτελέσματος του «Νερούδα» (2016).

Κυρίως το εισαγωγικό montage τιμά τη μνήμη της Κάλλας, καθώς το υπόλοιπο φιλμ βασίζεται σε μία «φαντασία» βιωμάτων της τελευταίας εβδομάδας της ζωής της στο Παρίσι του 1977, ενίοτε εγκλωβισμένης στο διαμέρισμά της ή περιδιαβαίνοντας κλασικά τοπόσημα της γαλλικής πρωτεύουσας με operatic στόμφο αλλά και μοιρολατρική δραματικότητα. Σαν ένα απομεινάρι ψυχής, έτοιμο για το μεγάλο φευγιό

Εξαιτίας αυτού του ιδιότυπου τρόπου πλησιάσματος και ουχί αποδόμησης ή απαξίωσης της ηρωίδας του, ο Λαραΐν σκηνοθετεί (τελικά) ένα έργο αφιερωμένο στο απέλπιδο του φινάλε της ζωής, σ’ ένα διανοητικό μεταίχμιο «τόπου» που εξισώνει κάθε ζώσα ύπαρξη, σημαντική ή μη, στερώντας της κάθε προηγούμενη αξία αναγνώρισης στο γήινο σύμπαν. Η Κάλλας ζητά «καταφύγιο» από το τέλος (της) σε μνήμες μεγάλων ερμηνευτικών στιγμών της από διάσημες όπερες, σχεδόν αγνοώντας τη φθίνουσα πορεία της κατάστασης των φωνητικών της χορδών, όσο και εκείνη της υγείας της συνολικά. Όσα πράγματα αγάπησε περισσότερο, τη φωνή της και τον Αριστοτέλη Ωνάση, έχουν ήδη χαθεί, άλλωστε, και κανενός είδους χάπι δεν είναι ικανό να της προσφέρει ένα φτερούγισμα ζωντάνιας. Ούτε καν ο θάνατος μπορεί να οικειοποιηθεί τις δραματικές μελωδίες και κορυφώσεις του κάθε libretto για να τη λυτρώσει.

Η πιστότητα στην ανάπλαση εποχής είναι σπουδαία και ακριβής σε λεπτομέρειες (μέχρι και σε posters ταινιών του Μπουνιουέλ και του Τριφό από το ’77 που διακρίνονται στις μακρινές προθήκες ενός σινεμά), το production design (Γκάι Χέντριξ Ντίας) και η διεύθυνση φωτογραφίας (Εντ Λάκμαν) του φιλμ είναι άκρως ερωτεύσιμα στο βλέμμα και πλαισιώνουν την Αντζελίνα Τζολί σε μία ερμηνεία που σηκώνει… ώρες κουβέντας! Αν και κερδίζει τις εντυπώσεις, συχνά δίνει την εντύπωση πως βλέπει τον ρόλο της «La Divina» σαν «αντανάκλαση» του δικού της εαυτού, καταπονημένου από τα βάσανα της προσωπικής της ζωής ως mega star και αντικειμένου (υπερ)έκθεσης απέναντι στα πλήθη των θαυμαστών της. Υπάρχουν στιγμές στις οποίες περισσότερο ναρκισσεύεται μπροστά από τις κάμερες παρά «αλλάζει» ταυτότητα, αδιαφορεί για ένα κάποιο «σπάσιμο» της (τόσο καθαρά) αμερικανικής προφοράς της και, στην τελική, παραδίδει μία «αφηρημένη» προσωποποίηση μιας diva του χώρου του θεάματος που θα μπορούσε και να μην είναι η θρυλική soprano!

Κι όμως, παρά όλα αυτά τα παράτολμα κι αμφιλεγόμενα για την επιτυχία του φιλμ, η «Maria» κρατά την προσοχή του θεατή μ’ ένα αίσθημα δέους και το στενάχωρο που συνοδεύει καθετί το πένθιμο. Με έναν παράδοξο τρόπο, ακόμη και πέρα από το ανθρώπινο. Τη φαντασίωση του μεγαλείου που διορθώνει τη μικρότητα της ζωής, μα οφείλει να δώσει έναν κοινό «λογαριασμό» στον επίλογο. Άσχημο και πονετικό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όχι μία παραδοσιακή βιογραφία διάσημης προσωπικότητας, γεγονός που θα ξενίσει μερίδα ενός αμύητου στο κάπως πιο «art-house» και πιο mainstream κοινού, του οποίου την προσοχή θα προσελκύσει το όνομα της Κάλλας (ακόμη και για… κουτσομπολίστικους λόγους!). Η όψη του φιλμ, από κάθε λεπτομέρεια της εικόνας μέχρι την παρουσία της Αντζελίνα Τζολί, αποτελούν ατού που δε σηκώνουν αντιρρήσεις.


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.