FreeCinema

Follow us

MANHATTAN (1979)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γούντι Άλεν
  • ΚΑΣΤ: Γούντι Άλεν, Νταϊάν Κίτον, Μάριελ Χέμινγουεϊ, Μάικλ Μέρφι, Μέριλ Στριπ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Σεναριογράφος της τηλεόρασης, 42χρονος και χωρισμένος, με την πρώην του ν’ αλλάζει σεξουαλικό προσανατολισμό και να τον απειλεί ότι θα εκδώσει αυτοβιογραφικό βιβλίο (που μάλλον θα τον κάνει «ρόμπα»), διατηρεί δεσμό με 17χρονη μα υπερώριμη κοπέλα, αλλά γουστάρει και την ερωμένη του παντρεμένου κολλητού του.

Το «Manhattan» είναι μια ταινία για το νόημα της αγάπης και το εφήμερο του πόθου. Σαράντα τέσσερα χρόνια αργότερα, με την κοινωνία και τα ΜΜΕ να έχουν πια «χωνέψει» κάθε σκανδαλιστικό σενάριο γύρω από την προσωπική ζωή του Γούντι Άλεν, η πλοκή του φιλμ «κλείνει το μάτι» αδιακρίτως σε πράγματα για τα οποία έχει κατηγορηθεί, ενοχλεί… καχύποπτα, όμως, δεν προτρέπει. Θρασύτατα εξομολογητικό, περισσότερο auter-ίστικο από κάθε άλλη ταινία της φιλμογραφίας του εκείνη τη χρονική περίοδο, είναι το πιο αληθινό αριστούργημά του που θα στέκει ως ορόσημο μιας τόσο σπουδαίας (και μοναδικής) καριέρας.

Έχουν περάσει μόλις δύο χρόνια από την καθολική αναγνώριση και τον οσκαρικό θρίαμβο του «Νευρικού Εραστή», έχει προηγηθεί η απόπειρα μπεργκμανικής «κάθαρσης» με τις «Εσωτερικές Σχέσεις» και έπεται η φελινική σύγχυση των «Ζωντανών Αναμνήσεων». Ο Άλεν προβάλλει το εγώ του σε διαστάσεις που αναμετρώνται με τα μεγάλα του κινηματογραφικά είδωλα, η ψυχανάλυση έχει προχωρήσει, αλλά… δεν πρέπει να πηγαίνει και τόσο καλά. Αισθάνεται πως το genre της κωμωδίας είναι πια «λίγο» γι’ αυτόν, ενώ ταυτόχρονα προσθέτει όλο και περισσότερες βιωματικές πτυχές του εαυτού του, αντιμέτωπος με αγωνίες και αξίες πανανθρώπινες. Και, τελικά, η λύση στα μεγάλα του υπαρξιακά προβλήματα (όσο κι αν αγαπά το σεξ) είναι… η πόλη του.

Η μνημειώδης, ασπρόμαυρη φωτογραφία του Γκόρντον Γουίλις και οι ελεγειακά πομπώδεις όσο και ρομαντικοί τόνοι της μουσικής του Τζορτζ Γκέρσουιν (με τις εντυπωσιακές ενορχηστρώσεις του Ζούμπιν Μέτα), μετατρέπουν τη Νέα Υόρκη στον ουσιαστικό πρωταγωνιστή του «Manhattan», με την εισαγωγή υπό τους ήχους του «Rhapsody in Blue» να στήνει ένα αδιανόητο οπτικό ποίημα, ένα «μικρού μήκους φιλμ» το οποίο «παρενοχλεί» το voice-over του Άλεν, ενός ανθρώπου / δημιουργού απόλυτα αναποφάσιστου για την εξέλιξη της ζωής του, για το σενάριο της όποιας επόμενης δουλειάς του. Για το πώς η Τέχνη θα μπει στα χωράφια της ύπαρξής του.

«Άνθρωποι στο Μανχάταν, που διαρκώς δημιουργούν περιττά νευρωτικά προβλήματα με τον εαυτό τους, επειδή αυτό τους εμποδίζει να αντιμετωπίζουν τα άλυτα και τρομερά προβλήματα για το σύμπαν», μονολογεί σ’ ένα μαγνητόφωνο ο Άλεν, λίγα λεπτά πριν το φινάλε της ταινίας, σχεδόν συνοψίζοντάς την κι αναζητώντας κάποια διέξοδο αισιοδοξίας, για να πείσει τον εαυτό του ότι αξίζει να ζεις.

Σ’ ένα κείμενο για τα δέκα φιλμ του Άλεν που αγαπώ περισσότερο, γραμμένο το 2013 (χωρίς να άλλαξε κάτι έκτοτε…), μια πρόταση συνόψιζε τη δική μου ματιά σε τούτο το έργο: «Η αυτοκριτική του δημιουργού κοντράρεται άσχημα με το σινεμά του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, όμως, στο φινάλε, όταν δεν μπορείς να κάνεις μια ταινία για την αγάπη (γιατί οι σχέσεις σου δεν οδηγούν πουθενά), θυμήσου εκείνη που θα σου μείνει πιστή για πάντα και παραδέξου πως της οφείλεις το σημαντικότερο love letter της ζωής σου». Αυτό είναι το «Manhattan».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το ίδιο γραφείο διανομής είχε ξαναβγάλει το «Manhattan» σε επανέκδοση, στις 28 Αυγούστου του 2008, οπότε θεώρησε ότι αξίζει τον κόπο ένα refresh μεγάλης οθόνης για τους θεατές. Επειδή θεωρώ πως πρόκειται για τη σημαντικότερη και πιο αντιπροσωπευτική ταινία… για τον ίδιο τον Άλεν (όσο εξομολογητικός κι αν ήταν στον «Νευρικό Εραστή» ή στις «Μέρες Ραδιοφώνου»), θα πρόσθετα ότι επιβάλλεται. Δίχως δεύτερη σκέψη.


MORE REVIEWS

GODZILLA MINUS ONE

Μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Σικισίμα επιστρέφει σ’ ένα κατεστραμμένο Τόκιο, γεμάτος ενοχές από τη φήμη του kamikaze πιλότου που δεν θυσιάστηκε για πατρίδα του. Θα προστατεύσει μια νεαρή κοπέλα που έχει υιοθετήσει ένα ορφανό μωρό και θα συγκατοικήσουν αναζητώντας τη γαλήνη, καθώς η πόλη αρχίζει να στέκεται ξανά στα πόδια της, ώσπου να εμφανιστεί… ένα γιγάντιο και μεταλλαγμένο από πυρηνικές δοκιμές τέρας.

ΠΕΣΜΕΝΑ ΦΥΛΛΑ

Μεροκαματιάρης εργάτης με «αθώο» πρόβλημα αλκοολισμού γνωρίζει προλετάρια «αδελφή ψυχή» σε karaoke bar, εμφανίζεται το ενδεχόμενο του ρομαντικού σκιρτήματος, μα η κακοτυχία δέρνει και τους δύο, λες κι η μοίρα δεν επιθυμεί την ένωσή τους.

ΣΙΩΠΗΛΗ ΟΡΓΗ

Πατέρας που πενθεί τον θάνατο του γιου του, ορκίζεται να εκδικηθεί τις συμμορίες ναρκωτικών που μεταμόρφωσαν τη ζωή του σε βουβό δράμα. Όταν μιλούν τα πιστόλια, ποιος έχει ανάγκη τα λόγια;

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ

Στο Σέιλεμ, ομάδα από νεαρά αγόρια και κορίτσια ανακαλύπτει κατά τύχη ένα καταραμένο μαχαίρι. Μέσα από μια σειρά από flashbacks, μαθαίνουμε πως το συγκεκριμένο αντικείμενο υπήρξε η αφορμή για πολλούς θανάτους και καταστροφές στο παρελθόν. Η χρήση του σε δαιμονικά παιχνίδια μεταξύ των παιδιών, αποκαλύπτει μια μικρή λεπτομέρεια: ο κάθε χαμένος, πεθαίνει πραγματικά!

ΦΟΝΙΣΣΑ

Σ’ ένα νησιωτικό χωριό, γύρα στα 1900, η γιαγιά Φραγκογιαννού αποφασίζει να κάνει πράξη αυτό που της δίδαξε η ζωή: απαλλάσσει βρέφη θηλυκά και μικρά κορίτσια από τη μαρτυρική εμπειρία του να μεγαλώσουν και να υποταχθούν σε μια σκληρή κοινωνία ανδροκρατίας, που μόνο βάσανα και δυστυχία μπορεί να τους προσφέρει.

MR KLEIN

MR KLEIN

Μια 17χρονη τα φτιάχνει με τον Γούντι Άλεν. Και είναι όμορφη και έξυπνη. Σινεμά του φανταστικού και μαλακίες…