FreeCinema

Follow us

MANHATTAN (1979)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γούντι Άλεν
  • ΚΑΣΤ: Γούντι Άλεν, Νταϊάν Κίτον, Μάριελ Χέμινγουεϊ, Μάικλ Μέρφι, Μέριλ Στριπ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Σεναριογράφος της τηλεόρασης, 42χρονος και χωρισμένος, με την πρώην του ν’ αλλάζει σεξουαλικό προσανατολισμό και να τον απειλεί ότι θα εκδώσει αυτοβιογραφικό βιβλίο (που μάλλον θα τον κάνει «ρόμπα»), διατηρεί δεσμό με 17χρονη μα υπερώριμη κοπέλα, αλλά γουστάρει και την ερωμένη του παντρεμένου κολλητού του.

Το «Manhattan» είναι μια ταινία για το νόημα της αγάπης και το εφήμερο του πόθου. Σαράντα τέσσερα χρόνια αργότερα, με την κοινωνία και τα ΜΜΕ να έχουν πια «χωνέψει» κάθε σκανδαλιστικό σενάριο γύρω από την προσωπική ζωή του Γούντι Άλεν, η πλοκή του φιλμ «κλείνει το μάτι» αδιακρίτως σε πράγματα για τα οποία έχει κατηγορηθεί, ενοχλεί… καχύποπτα, όμως, δεν προτρέπει. Θρασύτατα εξομολογητικό, περισσότερο auter-ίστικο από κάθε άλλη ταινία της φιλμογραφίας του εκείνη τη χρονική περίοδο, είναι το πιο αληθινό αριστούργημά του που θα στέκει ως ορόσημο μιας τόσο σπουδαίας (και μοναδικής) καριέρας.

Έχουν περάσει μόλις δύο χρόνια από την καθολική αναγνώριση και τον οσκαρικό θρίαμβο του «Νευρικού Εραστή», έχει προηγηθεί η απόπειρα μπεργκμανικής «κάθαρσης» με τις «Εσωτερικές Σχέσεις» και έπεται η φελινική σύγχυση των «Ζωντανών Αναμνήσεων». Ο Άλεν προβάλλει το εγώ του σε διαστάσεις που αναμετρώνται με τα μεγάλα του κινηματογραφικά είδωλα, η ψυχανάλυση έχει προχωρήσει, αλλά… δεν πρέπει να πηγαίνει και τόσο καλά. Αισθάνεται πως το genre της κωμωδίας είναι πια «λίγο» γι’ αυτόν, ενώ ταυτόχρονα προσθέτει όλο και περισσότερες βιωματικές πτυχές του εαυτού του, αντιμέτωπος με αγωνίες και αξίες πανανθρώπινες. Και, τελικά, η λύση στα μεγάλα του υπαρξιακά προβλήματα (όσο κι αν αγαπά το σεξ) είναι… η πόλη του.

Η μνημειώδης, ασπρόμαυρη φωτογραφία του Γκόρντον Γουίλις και οι ελεγειακά πομπώδεις όσο και ρομαντικοί τόνοι της μουσικής του Τζορτζ Γκέρσουιν (με τις εντυπωσιακές ενορχηστρώσεις του Ζούμπιν Μέτα), μετατρέπουν τη Νέα Υόρκη στον ουσιαστικό πρωταγωνιστή του «Manhattan», με την εισαγωγή υπό τους ήχους του «Rhapsody in Blue» να στήνει ένα αδιανόητο οπτικό ποίημα, ένα «μικρού μήκους φιλμ» το οποίο «παρενοχλεί» το voice-over του Άλεν, ενός ανθρώπου / δημιουργού απόλυτα αναποφάσιστου για την εξέλιξη της ζωής του, για το σενάριο της όποιας επόμενης δουλειάς του. Για το πώς η Τέχνη θα μπει στα χωράφια της ύπαρξής του.

«Άνθρωποι στο Μανχάταν, που διαρκώς δημιουργούν περιττά νευρωτικά προβλήματα με τον εαυτό τους, επειδή αυτό τους εμποδίζει να αντιμετωπίζουν τα άλυτα και τρομερά προβλήματα για το σύμπαν», μονολογεί σ’ ένα μαγνητόφωνο ο Άλεν, λίγα λεπτά πριν το φινάλε της ταινίας, σχεδόν συνοψίζοντάς την κι αναζητώντας κάποια διέξοδο αισιοδοξίας, για να πείσει τον εαυτό του ότι αξίζει να ζεις.

Σ’ ένα κείμενο για τα δέκα φιλμ του Άλεν που αγαπώ περισσότερο, γραμμένο το 2013 (χωρίς να άλλαξε κάτι έκτοτε…), μια πρόταση συνόψιζε τη δική μου ματιά σε τούτο το έργο: «Η αυτοκριτική του δημιουργού κοντράρεται άσχημα με το σινεμά του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, όμως, στο φινάλε, όταν δεν μπορείς να κάνεις μια ταινία για την αγάπη (γιατί οι σχέσεις σου δεν οδηγούν πουθενά), θυμήσου εκείνη που θα σου μείνει πιστή για πάντα και παραδέξου πως της οφείλεις το σημαντικότερο love letter της ζωής σου». Αυτό είναι το «Manhattan».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το ίδιο γραφείο διανομής είχε ξαναβγάλει το «Manhattan» σε επανέκδοση, στις 28 Αυγούστου του 2008, οπότε θεώρησε ότι αξίζει τον κόπο ένα refresh μεγάλης οθόνης για τους θεατές. Επειδή θεωρώ πως πρόκειται για τη σημαντικότερη και πιο αντιπροσωπευτική ταινία… για τον ίδιο τον Άλεν (όσο εξομολογητικός κι αν ήταν στον «Νευρικό Εραστή» ή στις «Μέρες Ραδιοφώνου»), θα πρόσθετα ότι επιβάλλεται. Δίχως δεύτερη σκέψη.


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2024

Για 30η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 2 έως και τις 14 Οκτωβρίου, με εκατοντάδες ταινίες απ’ όλο τον κόσμο, στις κινηματογραφικές αίθουσες ΑΣΤΟΡ, ΑΣΤΥ, ΔΑΝΑΟΣ και CINOBO ΟΠΕΡΑ. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

JOKER: ΤΡΕΛΑ ΓΙΑ ΔΥΟ

Ο κρατούμενος σε άσυλο Άρθουρ Φλεκ βρίσκεται εν αναμονή της δίκης για τα εγκλήματά του ως Joker. Παλεύοντας ν’ ανακαλύψει την πραγματική του ταυτότητα, ανάμεσα στη μιζέρια της αληθινής ζωής και τη φαντασία του ήρωα που κινδυνεύει να οδηγηθεί στην ηλεκτρική καρέκλα, θα σκοντάψει πάνω σε κάτι τρελά απρόσμενο: θ’ αγαπηθεί! Και θα το ανταποδώσει.

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΙΝΓΚ ΣΙΝΓΚ

Εκτίοντας την ποινή του για ένα έγκλημα που δεν διέπραξε ποτέ, ο Divine G αγωνίζεται να βρει το κουράγιο και να συνεχίσει να ζει την κάθε επόμενη μέρα στις φυλακές του Σινγκ Σινγκ, με κύριο εφόδιο υποστήριξης μια ερασιτεχνική θεατρική ομάδα στην οποία συμμετέχει. Βασισμένη σε αληθινή ιστορία.

ΜΠΑΝΕΛ & ΑΝΤΑΜΑ

Ο Άνταμα προοιωνίζεται για αρχηγός του χωριού του, αλλά εκείνος αγαπά την Μπανέλ και θέλει να ζήσει μαζί της μακριά. Οι σεναγαλέζικες παραδόσεις, εν τούτοις, ενέχουν κινδύνους για τους παραβάτες.

SLOW

Ο Ντοβίντας συναντά την Ελένα. Η αγάπη με την πρώτη ματιά πλανάται στον αέρα. Εκείνος, όμως, της ξεκαθαρίζει ορθά κοφτά πως είναι… ασεξουαλικός! Θα το πάνε… αργά;