FreeCinema

Follow us

ΜΑΝΤΑΡΙΝΙΑ (2013)

(MANDARIINID)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζάζα Ουρουσάτζε
  • ΚΑΣΤ: Λέμπιτ Ούλφσακ, Γκιόργκι Νακασίτζε, Μίσα Μέσκι, Έλμο Νίγκανεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Στον πόλεμο της Αμπχαζίας, ένας ηλικιωμένος άνδρας που αρνείται να αφήσει το σπίτι του δίνει καταφύγιο σε δυο τραυματισμένους στρατιώτες από αντίπαλα στρατόπεδα. Η αρχική τους έχθρα θα μαλακώσει, καθώς θα αρχίσουν να κατανοούν ο ένας τον άλλο.

Δεν έχει εκπλήξεις, κρυφά μυστικά ή μεγάλες ανατροπές το σενάριο της ταινίας του Ζάζα Ουρουσάτζε, που έφτασε μέχρι την πεντάδα των υποψηφιοτήτων για το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Η σχετική προβλεψιμότητα της ιστορίας είναι το πιο αδύναμο σημείο της ταινίας. Τα σημαντικά της χαρίσματα, όμως, είναι άλλα και είναι πολλά. Με ένα απλό στήσιμο, ουσιαστικά έναν και μόνο χώρο, και τέσσερις ηθοποιούς (με μερικούς δευτερεύοντες σε συμπληρωματικούς ρόλους), ο Ουρουσάτζε καταφέρνει απολύτως να πετύχει τον στόχο του, να γυρίσει ένα φιλμ με αντιπολεμικό πνεύμα και ανθρωπιά. Αν αυτά τα δύο προδιαθέτουν για… χασμουρητά (δεν έχουμε δει και λίγες «καλόψυχες», ανυπόφορες και ασήμαντες ιστορίες), οι φόβοι σου θα αποδειχθούν αβάσιμοι. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια απλή μεν, αλλά σωστά χτισμένη ταινία, που βασίζεται στις πολύ καλές ερμηνείες του καστ.

Στις αρχές του ’90, οι Αμπχάζιοι και οι Γεωργιανοί έρχονται σε σύγκρουση και μεταξύ των θυμάτων είναι και οι κάτοικοι εσθονικής καταγωγής της περιοχής. Οι περισσότεροι εγκαταλείπουν τις περιουσίες τους και αναζητούν καταφύγιο στην Εσθονία, «πατρίδα» που σε πολλούς είναι ουσιαστικά άγνωστη. Δεν κάνει το ίδιο και ο Ίβο, ένας ηλικιωμένος ξυλουργός που μένει στο μικρό του σπίτι και βοηθά τον γείτονά του, ο οποίος δεν προτίθεται να εγκαταλείψει πριν να τελειώσει με τη συγκομιδή των μανταρινιών του.

Από το σπίτι τού Ίβο θα περάσουν δυο Τσετσένοι μισθοφόροι που ζητούν φαγητό. Λίγο αργότερα, θα έρθουν αντιμέτωποι με μια μικρή ομάδα Γεωργιανών. Θα μείνει ζωντανός ένας άνδρας από κάθε πλευρά. Ο Ίβο, με την ίδια φροντίδα, θα αναλάβει την ανάρρωσή τους. Όχι χωρίς παρατράγουδα. Και οι δυο, παρά την κατάστασή τους, παίρνουν όρκους μίσους και υπόσχονται ότι θα σκοτώσουν ο ένας τον άλλον, όμως η ένταση δεν κάνει τον Ίβο να χάσει τη γαλήνη του. Καταφέρνει να τους ηρεμεί μέχρι που, σιγά-σιγά, οι δυο αντίπαλοι θα αρχίσουν να καταλαβαίνουν και μάλιστα να προστατεύουν ο ένας τον άλλον, όταν αντιληφθούν ότι ο πόλεμος και το μίσος είναι απλώς και μόνο αφορμή για αλληλοεξόντωση.

Ο Ουρουσάτζε, μόνο μέσα στο σπίτι τού Ίβο και στον εξωτερικό του χώρο που φτάνει μέχρι το γειτονικό κτήμα, στήνει σχεδόν με θεατρικό τρόπο την πλοκή. Με απλούς διαλόγους και χωρίς εξεζητημένες φράσεις, δημιουργεί χαρακτήρες που εξελίσσονται μέσα σε λιγότερο από μιάμιση ώρα, ομαλά, με αληθοφάνεια και ανθρωπιά. Το αντιπολεμικό μήνυμα της ταινίας ίσως να μην είναι το πιο πρωτότυπο, ο τρόπος ωστόσο με τον οποίο το μεταδίδει έχει δύναμη, ειλικρίνεια και συγκίνηση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι χαρακτηρισμοί «αντιπολεμικό», «ανθρώπινο» και «δωματίου» σου προκαλούν αλλεργία; Μη βιαστείς να πάρεις αντιισταμινικά. Δώσε μια ευκαιρία σε μια μικρή ταινία από τη Γεωργία και θα δεις συνέπεια, ευαισθησία και πολύ καλές ερμηνείες. Θα καταλάβεις και γιατί τα «Μανταρίνια» έφτασαν μέχρι τα Όσκαρ.


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας τύπος στη Γεωργία και μαζεύει μανταρίνια και του σκάνε κάτι φαντάροι, πόλεμος κι έτσι. Φαντάσου πόσο καλύτερο θα ήταν εάν έφτιαχνε τσουρέκια…