FreeCinema

Follow us

ΜΑΓΙΚΗ ΠΟΛΙΣ (1954)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νίκος Κούνδουρος
  • ΚΑΣΤ: Γιώργος Φούντας, Μαργαρίτα Παπαγεωργίου, Στέφανος Στρατηγός, Εύα Μπρίκα, Θανάσης Βέγγος, Ανδρέας Ντούζος, Μίμης Φωτόπουλος, Ανέστης Βλάχος, Τάσος Κατράπας, Φάνης Καμπάνης, Νατάσσα Καλπίδου, Χάρις Γρηγορίου, Μάνος Κατράκης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 75'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FILMTRADE

Στο Δουργούτι του ’50, ένας φτωχοδιάβολος και η παρέα του υποκύπτουν στο να μεταφέρουν παράνομο φορτίο για λογαριασμό συμμορίας, μπας κι ο πρώτος καταφέρει και ξεχρεώσει το φορτηγό του, που αντιστοιχεί με όλο του το βιός.

Μερικές ταινίες δεν αντέχουν στο πέρασμα του χρόνου. Άλλη σημασία μπορεί να είχαν στην εποχή τους, εντελώς διαφορετική υπόσταση καταλήγουν να έχουν σε μέλλοντα χρόνο. Η «Μαγική Πόλις», το σκηνοθετικό ντεμπούτο του νεότατου (τότε) Νίκου Κούνδουρου, αποτελεί ένα τρανό παράδειγμα… απομυθοποίησης στο σήμερα.

Από το καλοκαίρι του 1955, όπου έκανε πρεμιέρα στους ελληνικούς κινηματογράφους, το φιλμ δείχνει πλέον απόλυτα γερασμένο και αφελές, με κύριο λόγο ύπαρξης το ντοκουμέντο υλικού των γυρισμάτων στον «αρμενέικο» καταυλισμό παραπηγμάτων στο Δουργούτι, γειτονιά της περιοχής που σήμερα αποκαλούμε ως Νέο Κόσμο. Μέσα σ’ αυτό το φυσικό σκηνικό κατάντιας και απαξίωσης της ίδιας της ζωής, ο Κοσμάς (ο Γιώργος Φούντας σε στερεοτυπική και ρηχή ερμηνεία του «παιδιού του λαού») παλεύει να κρατήσει το φορτηγό του, το μόνο πράγμα που μπορεί να του παρέχει εργασία και μεροκάματο, μα κινδυνεύει να χάσει εάν δεν πληρώσει τις δόσεις που χρωστάει. Περιτριγυρισμένος από μια παρέα φίλων που τον βοηθά σε μεταφορές στη λαχαναγορά, θα υποκύψει στο να συνεργαστούν με τα μέλη μιας βολεμένης συμμορίας (με αρχηγό τον Στέφανο Στρατηγό σε ρόλο κομμένο και ραμμένο στα χαρακτηριστικά του) που διακινεί λαθραία και ναρκωτικά, ρισκάροντας επικίνδυνα με τον Νόμο.

Επειδή παρακολουθούμε δράμα με… ηθικά διλλήματα και προβλέψιμες διδαχές, η εξέλιξη της πλοκής είναι αναμενόμενη και πραγματικά απλοϊκή, δίπλα στον… ρομαντικό διχασμό του κεντρικού ήρωα, ο οποίος πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στην παντρεμένη ερωμένη ενός ναυτικού που μονίμως λείπει σε ταξίδι για δουλειές και την αθώα νεαρά βιοπαλαίστρια που βρίσκεται πια σε κατάλληλη ηλικία για να του αποκαλύψει τον έρωτά της.

Αρκετά λανθασμένα, το ύφος της ταινίας ταυτίστηκε (πρωτίστως από την κριτική…) με το ρεύμα του ιταλικού νεορεαλισμού, όμως, η σκηνοθετική γραμμή του Κούνδουρου είναι τόσο naïf και ερασιτεχνική, που σίγουρα δεν δύναται να συμπορευθεί με κάποια προγενέστερη φιλμική φόρμα. Αν θέλουμε να μιλάμε για κάποιο σημείο αναφοράς που συγγενεύει αρκετά με την αφήγηση του έργου και το (μάλλον) μεγαλύτερο μέρος του, αυτό είναι το αμερικάνικο φιλμ νουάρ. Η δραματουργική προσέγγιση και η παρουσίαση του καταστασιακού των ανθρώπων του υποκόσμου δείχνει πως ο Κούνδουρος σίγουρα αγαπούσε (και ίσως είχε δει κάμποσες ταινίες από) το συγκεκριμένο genre, ώστε να αναπαράγει την ατμόσφαιρά του, πάντοτε με έναν κάπως… πρωτόγονο τρόπο, βέβαια.

Δύο χρόνια αργότερα, ο σκηνοθέτης θα επιστρέψει έχοντας μάθει πολύ πιο σοβαρά το μάθημά του, για να μας δώσει ένα έργο απίστευτης ωριμότητας, λιτότητας, ρεαλιστικότητας και σημειολογικής σημασίας μελαγχολία (αν όχι ήττα) για την ελληνική κοινωνία. Τον «Δράκο». Αυτόν τον Κούνδουρο οφείλουμε να μνημονεύουμε πάντοτε. Όχι αυτό το εντελώς ξεπερασμένο πρωτόλειο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αποκλειστικά και μόνο για ιστορικούς λόγους και για μελετητές του ελληνικού κινηματογράφου. Δυσάρεστη «έκπληξη» τούτης της επανέκδοσης, η εντελώς απαράδεκτη ποιότητα της ψηφιακής κόπιας, και σε εικόνα και σε ήχο.


MORE REVIEWS

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΙΝΓΚ ΣΙΝΓΚ

Εκτίοντας την ποινή του για ένα έγκλημα που δεν διέπραξε ποτέ, ο Divine G αγωνίζεται να βρει το κουράγιο και να συνεχίσει να ζει την κάθε επόμενη μέρα στις φυλακές του Σινγκ Σινγκ, με κύριο εφόδιο υποστήριξης μια ερασιτεχνική θεατρική ομάδα στην οποία συμμετέχει. Βασισμένη σε αληθινή ιστορία.

ΜΠΑΝΕΛ & ΑΝΤΑΜΑ

Ο Άνταμα προοιωνίζεται για αρχηγός του χωριού του, αλλά εκείνος αγαπά την Μπανέλ και θέλει να ζήσει μαζί της μακριά. Οι σεναγαλέζικες παραδόσεις, εν τούτοις, ενέχουν κινδύνους για τους παραβάτες.

SLOW

Ο Ντοβίντας συναντά την Ελένα. Η αγάπη με την πρώτη ματιά πλανάται στον αέρα. Εκείνος, όμως, της ξεκαθαρίζει ορθά κοφτά πως είναι… ασεξουαλικός! Θα το πάνε… αργά;

ΦΟΒΑΜΑΙ

Δαιμόνιο AI επιχειρεί να ελέγξει τα μέλη μιας οικογένειας σε επικίνδυνο, αν όχι και θανάσιμο βαθμό.

ΟΙ ΠΑΡΕΙΣΑΚΤΟΙ

Νεοεκλεγείς Δήμαρχος σε υποβαθμισμένο προάστιο βάζει μπρος αμφισβητούμενο σχέδιο ανάπλασης οικιστικού συγκροτήματος, ερχόμενος σε σύγκρουση με τη μαύρη μεταναστευτική κοινότητα.