FreeCinema

Follow us

MΑRY, ΜARΙΑNNΑ, ΜΑRΙA: ΤΑ ΑΓΝΩΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΑΛΛΑΣ (2025)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μιχάλης Ασθενίδης, Βασίλης Λούρας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 103'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Πληρέστατη αναδρομή στην επί ελληνικού εδάφους ζωή και καριέρα της Κάλλας, από την παιδική ηλικία έως και τα τελευταία της χρόνια, «ντυμένη» με πλούσιο και σπάνιο υλικό αρχείου ή συνεντεύξεις.

Σπάνια είχαμε την ευκαιρία να δούμε στην Ελλάδα ένα φιλμ τεκμηρίωσης που προδίδει το μέγεθος σπουδαίας έρευνας και σεβασμού γύρω από το θέμα του. Τέτοια δουλεία είναι το καθηλωτικό σε περιεχόμενο, πληροφορία και ρυθμό ντοκιμαντέρ «Mαry, Μarιάnnα, Μαrίa: Τα Άγνωστα Ελληνικά Χρόνια της Κάλλας» των Μιχάλη Ασθενίδη και Βασίλη Λούρα, παραγωγή του 2023 που είναι άξιον απορίας γιατί δεν έφτασε νωρίτερα στις κινηματογραφικές αίθουσες (πάλι καλά που δούλεψε η «Maria», δηλαδή…).

Άγνωστα ή μη, από το 1937 έως το τέλος της, εδώ παρουσιάζονται συνολικά τα χρόνια παρουσίας της Κάλλας στον τόπο μας, είτε μεγαλώνοντας φτωχικά ως μια παχουλή κοπέλα με μοναδικό φωνητικό ταλέντο (και κατόπιν μια τόσο ωφέλιμη για τις ερμηνείες της θεατρικότητα), είτε αντιμετωπίζοντας τη συνήθη φθονερή συμπεριφορά λόγω της (ιλιγγιωδώς) ανοδικής της πορείας, είτε ως μιας μεγάλης diva που επέστρεφε συχνά στην Ελλάδα για να προσφέρει στο κοινό (και στους πιο απλούς ανθρώπους ακόμη) ένα κομμάτι του εαυτού της. Πληθώρα συνεντεύξεων με συνεργάτες και προσωπικούς της φίλους ή μελετητές του έργου της εναλλάσσονται με στιγμιότυπα αρχείου ή ακουστικά ντοκουμέντα που δίνουν μια τόσο αληθινή διάσταση σ’ αυτό το μυθικό πρόσωπο, δίχως να επιχειρείται η κολακεία ή η «αγιογραφία», συνδέοντας ακόμη και το σήμερα με απομεινάρια από τοπόσημα του βίου της.

Δυστυχώς, οι περισσότεροι σταθμοί της εξέλιξής της εντός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής δεν συνοδεύονται από οπτικοακουστικό υλικό, μα από φωτογραφίες, προγράμματα και δημοσιεύσεις (έστω, οι αφηγήσεις είναι τόσο γλαφυρές και συναρπαστικές σε λεπτομέρεια, που κρατούν το ενδιαφέρον), ενώ πιο ουσιαστική είναι η απώλεια παρόμοιου υλικού από μνημειώδεις εμφανίσεις στο Ηρώδειο και την Επίδαυρο. Στην τελευταία, εγκαινίασε τις παραστάσεις όπερας στο αρχαίο θέατρο με τη «Νόρμα», το 1960. Εμβόλιμα, παρουσιάζεται (ολίγον «στάχτη στα μάτια») video απόσπασμα από ανέβασμα του 1964 στο παριζιάνικο Palais Garnier, ενώ, αν δεν κάνω λάθος, «ξεφεύγουν» και μια-δυο εικόνες από τη μετέπειτα (επίσης επιδαύρια) «Μήδεια» του 1961, η οποία σωστά ακολουθεί.

Οι μεγάλες εκπλήξεις του ντοκιμαντέρ αποκαλύπτονται στο τελευταίο ημίωρο, με ένα ερασιτεχνικό και ανέκδοτο έως σήμερα video έξαφνης εμφάνισης σε πολιτιστική εορτή στη Λευκάδα, τον Αύγουστο του 1964, όπου βρισκόταν σε διακοπές. Το φιλμ ολοκληρώνεται με ακόμη ένα σπανιότατο αρχειακό υλικό ηχογράφησης πρόβας / μελέτης φωνητικής, συνοδεία της pianista Βάσως Δεβετζή, από τον Αύγουστο του 1977. Είναι μία στιγμή κορύφωσης που… ατυχεί στην οπτικοποίηση, ειδικά όταν φεύγει από το νυχτερινό αστικό τοπίο, για να συναντήσει (με γραφικό, «λυρικό» τρόπο) μελαγχολικούς ουρανούς και καταγάλανες θάλασσες. Συμβουλεύω να τη ζήσετε με κλειστά τα μάτια. Το δέος της πρώτης εμπειρίας με αυτό το άκουσμα, λίγες μέρες πριν πεθάνει, αρκεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θα προκαλέσει δέος στους αμιγώς μουσικόφιλους, λάτρεις του genre και μη. Όσο στενάχωρο κι αν είναι το γεγονός ότι μεγάλο μέρος του ντοκιμαντέρ περιορίζει τα ντοκουμέντα του σε… σκέτες φωτογραφίες, οι πληροφορίες (ενίοτε και ιστορικές) που παίρνει ο θεατής από τις αφηγήσεις αποτελούν ουσιαστική ανταμοιβή. Αξίζει να το παρακολουθήσουν και οι συντελεστές της ντροπιαστικής βιογραφικής σειράς της ΕΡΤ για την Κάλλας που (ανάθεμα!) είδαμε πρόσφατα, μπας και ξεστραβωθούν (ή κρυφτούν, όπως τους αξίζει).


MORE REVIEWS

ΧΙΟΝΑΤΗ

Αφού έχει αποφύγει τη θανάτωση, η Χιονάτη κρύβεται στο δάσος και βρίσκει καταφύγιο στο σπίτι επτά… νάνων, οι οποίοι θα τη φροντίσουν μέχρι να αποφασίσει να διεκδικήσει και να απελευθερώσει το χαμένο της βασίλειο από τη σατανική μητριά της.

WISHBONE

Σεκιουριτάς νοσοκομείου σε άθλια οικονομική κατάσταση, με κίνδυνο να χαθεί το σπίτι της μάνας του λόγω χρεών στην τράπεζα, βλέπει τον αδελφό του να «φεύγει» άδικα από ξαφνικό ανεύρυσμα και επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο αναλαμβάνοντας την κηδεμονία της ανήλικης ανιψιάς του. Η πρόταση ενός τραυματιοφορέα για συμμετοχή σε κομπίνες δικαστικών αποζημιώσεων θα φέρει καλύτερες μέρες;

ΝΟΒΟΚΑΪΝΗ

Υποδιευθυντής τραπέζης βλέπει την υπάλληλο με την οποία είναι κρυφά ερωτευμένος να πιάνεται όμηρος ληστών και κάνει τα πάντα για να την εντοπίσει και να την ελευθερώσει. Βασικό (και μοναδικό) του ατού; Δεν μπορεί να νιώσει σωματικό πόνο!

ΣΕ ΜΙΑ ΑΓΝΩΣΤΗ ΧΩΡΑ

Έχοντας ξεμείνει στην Αθήνα δίχως χρήματα και χαρτιά, και με όνειρο τη φυγή για Γερμανία, δύο πρόσφυγες από την Παλαιστίνη καταφεύγουν σε άκρως ριψοκίνδυνη λύση, προκειμένου να βγάλουν πλαστά διαβατήρια για τη «Γη της Επαγγελίας».

LOCKED

Μικροκακοποιός μπουκάρει σε χλιδάτο κι αφύλαχτο SUV και δεν βρίσκει τρόπο να βγει απ’ αυτό, ανυποψίαστος ότι επρόκειτο για… θανάσιμη παγίδα!