FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΕΥΝΟΟΥΜΕΝΟΙ ΤΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ (1984)

(LES FAVORIS DE LA LUNE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Οτάρ Ιοσελιάνι
  • ΚΑΣΤ: Κάτια Ρούπε, Φρανσουά Μισέλ, Ζαν-Πιερ Μποβιαλά, Ματιέ Αμαλρίκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD

Ένα πλήθος ιδιόμορφων χαρακτήρων και οι περιπέτειές τους στο Παρίσι, με επίκεντρο ένα σερβίτσιο και έναν πίνακα.

Η πρώτη ταινία που σκηνοθέτησε εκτός Σοβιετικής Ένωσης ο Οτάρ Ιοσελιάνι ανήκει ξεκάθαρα στο είδος της αναρχικής κωμωδίας, όποιον ορισμό κι αν της δίνει κανείς. Με αδιάκοπη κίνηση ανάμεσα στο χρόνο και το πλήθος των χαρακτήρων που αποτελούν το θίασο της ταινίας, είναι σχεδόν αδύνατον να βγάλεις μια σύνοψη της πλοκής χωρίς να αφηγηθείς ολόκληρη την ταινία. Οι πιο αταίριαστοι ήρωες, ένας αστυνομικός, αναρχικοί, έμποροι όπλων και έργων τέχνης, μερικές πόρνες, Άραβες, ένας άνδρας που φτιάχνει βόμβες, μια ομάδα διαρρηκτών, μια μανικιουρίστα και ένας punk τραγουδιστής συνθέτουν ένα δίκτυο σχέσεων εξαπάτησης και ερωτικών δεσμών στο Παρίσι, που είναι δύσκολο να παρακολουθήσεις σε όλη του την έκταση. Η δράση ταξιδεύει από το 18ο αιώνα μέχρι τη δεκαετία του ’80, με το σερβίτσιο να αλλάζει ιδιοκτήτες και τον πίνακα να γίνεται όλο και μικρότερος καθώς περνά από χέρι σε χέρι.

Πολλοί έχουν παρομοιάσει το περιβάλλον των «Ευνοουμένων του Φεγγαριού» με το σινεμά του Τατί. Περισσότερο, όμως, μοιάζει με τα γαϊτανάκια σχέσεων του Μαξ Οφίλς σε μια πιο αποδομημένη μορφή. Άλλωστε και ο ίδιος ο Ιοσελιάνι αφηρημένη κωμωδία έχει χαρακτηρίσει την ταινία. Κανείς από τους ηθοποιούς (που σε μεγάλο ποσοστό είναι ερασιτέχνες) δεν προσπαθεί να παίξει κωμικά. Ούτε αστείες ατάκες υπάρχουν. Η κωμωδία προκύπτει από τις καταστάσεις που αναδεικνύουν το «γελοίον του πράγματος» και παρουσιάζουν έναν κόσμο πλάνης και εξαπάτησης. Η ταινία είχε τιμηθεί με το Ειδικό Βραβείο της κριτικής επιτροπής στη Μόστρα της Βενετίας, αλλά τώρα πια τα δείχνει τα χρονάκια της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Για όσους αγαπούν το σινεμά του Ιοσελιάνι, η παρακολούθηση της ταινίας θα είναι και ένα test αντοχής της στο χρόνο. Αν δεν την έχεις δει ήδη ή ο Ιοσελιάνι σού είναι άγνωστο όνομα, προετοιμάσου για μια μη τυπική κωμωδία.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.