FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΕΡΑΣΤΕΣ ΤΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ (1991)

(LES AMANTS DU PONT-NEUF)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λεός Καράξ
  • ΚΑΣΤ: Ζιλιέτ Μπινός, Ντενί Λαβάν, Κλάους-Μίχαελ Γκρούμπερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 125'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: BIBLIOTHEQUE

Αγόρι ερωτεύεται «τυφλά» κορίτσι. Κορίτσι χάνει (σιγά-σιγά) το φως του. Θα δει άσπρη μέρα αυτή η αγάπη;

Η ζωή είναι μία. Μα, μερικές φορές μας ξεχνά. Δεν θέλει να μας αφήνει να γίνουμε πρωταγωνιστές της. Μονάχα μας παρακολουθεί, λες κι αυτή τα έχει ορίσει όλα από πριν και είναι ο μεγάλος θεατής του βίου μας. Ενός βίου που μας χαρίζεται, μεν, καθόλου δίκαια, δε. Με αυτά τα υποκειμενικά πλάνα, μιας καθημερινότητας που τρέχει γύρω μας και αγκομαχάει να συγκρατήσει τις εικόνες των στιγμών μας, ξεκινούν οι «Εραστές της Γέφυρας». Ένα όχημα, με το γκάζι πατημένο, περνά πάνω από το πόδι του ξαπλωμένου στην άσφαλτο Αλέξ και, λίγα χιλιόμετρα παρακάτω, μόλις που του διαφεύγει η Μισέλ. Λες και η μοίρα κάτι θέλει να μας πει γι’ αυτούς τους δυο…

Απόκληροι της ζωής, ο Αλέξ και η Μισέλ θα ξανασυναντηθούν στην παλαιότερη γέφυρα του ποταμού Σηκουάνα, στο Παρίσι. Είναι το προσωρινό σπιτικό τους, για όσον καιρό θα βρίσκεται κλειστή για έργα αναστήλωσης. Εκεί, φυγαδευμένοι σαν σε μια «συνοριακή» γραμμή που τους κρατά προστατευμένους και μακριά από το «αγριεμένο πλήθος», θα δοκιμάσουν ν’ αφήσουν πίσω τους τα τραύματα του πριν και ν’ αγαπηθούν. Σαν μια κουκίδα χαμένη, μέσα σ’ έναν κόσμο όπου η ζωή έχει συνηθίσει τους ανθρώπους να ξεχνούν τι θα πει τρυφερότητα, να ξεχνούν να ζητάνε τον έρωτα, να ξεχνούν να μπορούν… τα πάντα.

Από το τίποτα, ο Λεός Καράξ μας παραδίδει ένα αγέραστο παραμύθι για την πρώτη φορά της αγάπης, που δεν επιτυγχάνει τον στόχο της απαραίτητα, που… δεν βλέπει μπροστά της, που μπορεί να θέλει να σου… βγάλει το μάτι, που μπορεί να σε αντιμετωπίζει σαν θεατή μονάχα, που μπορεί να σε τραυματίζει ή να σε ανεβάζει στα ύψη την ίδια στιγμή. Ο Καράξ σκηνοθετεί με τρόπο που δεν μπορεί να σε κάνει να ξεχάσεις αυτό που θα δεις! Μανιασμένες εικόνες, στιγμιότυπα αλήθειας, δυστυχίας και ανθρώπινου πόνου, ένα mash-up από ήχους και μουσικές, βεγγαλικά που κάνουν τη νύχτα μέρα κι ακόμη πιο λυρική, ματιές που χάνονται μέσα στην ταχύτητα των ρυθμών της πόλης – τα πάντα μπερδεύονται με μία νεανική «ανευθυνότητα» ζωντάνιας και ανεπιτήδευτη καθαρότητα.

Πέρα από την αυστηρά καλλιτεχνική σημασία του φιλμ, οι «Εραστές της Γέφυρας» αποτελούν και ένα από τα πιο «καταραμένα» projects στην ιστορία του γαλλικού κινηματογράφου, που από θαύμα (και με αδιανόητα χρέη πίσω του) κατάφερε να ολοκληρωθεί, όταν οι παραγωγοί αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την ομώνυμη γέφυρα (του original τίτλου) και να χτίσουν μία κανονική ρέπλικά της (σε μία λίμνη κοντά στο Μονπελιέ), βλέποντας τον προϋπολογισμό να ξεφεύγει με ιλιγγιώδη ταχύτητα, θυμίζοντάς μας τις περιπέτειες που είχε ο Ζακ Τατί όταν ονειρεύτηκε να δημιουργήσει μια ολόκληρη πόλη έξω από το Παρίσι, για τις ανάγκες των γυρισμάτων του «Playtime» (1967). Από έρωτα τα έπαθαν, ήταν τόσο προφανές!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φιλμικό μνημείο που δύσκολα περιγράφεται με λόγια, οι «Εραστές της Γέφυρας» παραμένουν η πιο διάσημη ταινία του Λεός Καράξ, διατηρώντας ανέπαφη τη δύναμη της κινηματογραφικής τους γλώσσας, μέχρι και σήμερα. Είναι κυριολεκτικά ασύλληπτο, το να πιστέψεις ότι πέρασαν σχεδόν τρεις δεκαετίες από την πρώτη τους θέαση! Δεν την είχαν δει και… ορδές λαού τότε, οπότε αξίζει η εμπειρία της μεγάλης (και πιο ερωτεύσιμης γι’ αυτές τις εικόνες) οθόνης. Προσοχή, όμως. Το έργο απευθύνεται σε θεατές που σέβονται την κινηματογραφική Τέχνη και έχουν ματιά, ψυχή κι αισθητική. Οι «τουρίστες» ας αναζητήσουν κάτι σκέτα ψυχαγωγικό κάπου αλλού…


MORE REVIEWS

Η ΙΟΥΛΙΕΤΑ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΩΝ

Η μεσόκοπη Τζουλιέτα υποψιάζεται πως ο σύζυγός της ερωτοτροπεί με άλλες γυναίκες και στρέφεται μέχρι και στον μυστικισμό για να ξεπεράσει τα υπαρξιακά της προβλήματα. Πού θα βρει τη λύτρωσή της; Στο «μαζί» ή στο «μόνη»;

GREENLAND: ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ

Κομμάτια ενός κομήτη πλησιάζουν απειλητικά τη Γη. Πολιτικός μηχανικός που βρίσκεται σε διάσταση με τη σύζυγό του, λαμβάνει κυβερνητικό μήνυμα στο κινητό του, το οποίο τον καλεί να πάρει την οικογένειά του και να κατευθυνθούν προς καταφύγιο για… λίγους και εκλεκτούς. Θα φτάσουν ποτέ;

ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ

Στο πέρας έξι ετών, η Αγγελική Αντωνίου καταγράφει με την κάμερά της τους άγνωστους κατοίκους της Αθήνας, τα αδέσποτά της, δίνοντας «φωνή» στην παρουσία, τους χαρακτήρες, τις ιδιαιτερότητες, αλλά και την… αδέσποτη ομορφιά τους.

ΑΚΑΤΑΜΑΧΗΤΟΣ

Επικοινωνιολόγος των Δημοκρατικών, που δεν διάγει λαμπρές ημέρες εξαιτίας της ήττας του κόμματος στις προεδρικές εκλογές, ανακαλύπτει χρυσάφι σε χωριό του Γουισκόνσιν, στο πρόσωπο βετεράνου στρατιωτικού. Τον πείθει να κατέβει για Δήμαρχος στις τοπικές εκλογές προσδοκώντας σε μεγάλα κομματικά οφέλη από πιθανή του νίκη, όμως οι αντίπαλοι Ρεπουμπλικάνοι δεν πρόκειται να κάτσουν με σταυρωμένα χέρια.

ΟΙ ΖΩΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΖΗΣΑ

Κατάκοιτος πατέρας, χαμένος στον μπερδεμένο κόσμο της άνοιας, αναπολεί στιγμές του παρελθόντος του. Η κόρη του είναι εκεί για να τον επαναφέρει στην πραγματικότητα. Θα βρει τη ζωή που (δεν) ζει;