FreeCinema

Follow us

LEE (2024)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Έλεν Κούρας
  • ΚΑΣΤ: Κέιτ Γουίνσλετ, Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, Άντι Σάμπεργκ, Άντρεα Ράιζμποροου, Μαριόν Κοτιγιάρ, Τζος Ο’Κόνορ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: THE FILM GROUP

Η αναμνήσεις της Αμερικανίδας φωτογράφου Λι Μίλερ, διάσημης πολεμικής ανταποκρίτριας για λογαριασμό της βρετανικής VOGUE, της οποίας η δουλειά κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου άφησε εποχή, με πιο συγκλονιστική την καταγραφή πρωτοφανών εικόνων από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης του Ολοκαυτώματος.

Δεν θυμάμαι άλλη (πρόσφατη, έστω) ταινία στην οποία η πρωταγωνίστρια να εμφανίζεται σε κάθε πλάνο (σχεδόν κυριολεκτικά), αλλά ο χαρακτήρας που υποδύεται να είναι σαν να… μην υπάρχει! Το συμπέρασμα που βγαίνει από το «Lee» είναι πως πρόκειται για ένα vanity project της Κέιτ Γουίνσλετ (η οποία εδώ κατέχει και credit παραγωγού), με απώτερο σκοπό να επιστρέψει δυναμικά (;) στην περίοδο των κινηματογραφικών βραβείων, «τσουβαλιάζοντας» εντός του φιλμ όποια δικαιωματική ή πολιτική agenda είναι… της μοδός τα τελευταία χρόνια και, φυσικά, τοποθετώντας στην καρέκλα του σκηνοθέτη… μία γυναίκα (και, ευτυχώς, ουχί τον εαυτό της!).

Η Έλεν Κούρας, πιο γνωστή για τα καθήκοντά της στη διεύθυνση φωτογραφίας και με μακρά τηλεοπτική πείρα πίσω από τις κάμερες, κάνει στο «Lee» το σκηνοθετικό της ντεμπούτο στο σινεμά και παραδίδει κάτι που στο πρώτο μέρος του φιλμ στέκει (απλά) επαγγελματικά, πατώντας πάνω σε τυπικές «πατέντες» ακαδημαϊσμού που χαρακτηρίζουν τα βιογραφικά δράματα. Δεν είναι ασήμαντη, ούτε η ιστορία ούτε και η περίοδος στην οποία έδρασε η Μίλερ, η οποία από fashion model στη Νέα Υόρκη του ’20 (κάτι που απουσιάζει πλήρως από το φιλμ, μάλλον επειδή θα έπρεπε να αντικατασταθεί η πρωταγωνίστρια…), πέρασε σε κύκλους διανόησης στο Παρίσι του ’30, κάνοντας παρέα με την fashion editor της γαλλικής VOGUE, τον Μαν Ρέι, τον Πολ Ελιάρ, τον Πάμπλο Πικάσο και τον Ζαν Κοκτό. Είναι τραγικά απογοητευτικό να περιορίζεται όλο αυτό σε μία ανόητη σεκάνς φλυαρίας, οινοποσίας και υπόνοιας σεξουαλικής ελευθεριότητας (με ολίγη από γυναικεία βυζάκια…)!

Το σωστά και δίχως ιδιαίτερες απαιτήσεις εκτελεσμένο (και πιο ανέμελο) πρώτο μέρος της ταινίας ακολουθείται από μία… φεμινιστική εκτόνωση «ντουντούκας» και το πλέον ντροπιαστικό exploitation της θηριωδίας των Γερμανών κατακτητών στην Ευρώπη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, με την ηρωίδα να «ξυπνά» συνειδησιακά και να μάχεται ενάντια στο κακό ριζικό του φύλου της… από το πουθενά (!), ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να ενημερώσει τις μάζες για τις «εξαφανίσεις» Εβραίων και διαφόρων «μειονοτήτων» σε ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης (όπως εκείνα του Μπούχενβαλντ και του Νταχάου). Η «προκάτ» και λαϊκίστικα στοχευμένης διδαχή του φιλμ καταντά να γυρίζει σαν boomerang και να χτυπά αρνητικά την παραγωγή του, ενώ στα τελευταία λεπτά του συμβαίνει το απόλυτο ναυάγιο, με εξομολογήσεις της ηρωίδας που έμεναν κρυφές για μία δήθεν δραματική κορύφωση, αλλά κι ένα «ανατρεπτικό» φινάλε που περισσότερο με αστείο μοιάζει παρά με κάτι το αφηγηματικά ευρηματικό.

Σίγουρα άδικο να θυμάται κανείς (ή και να γνωρίσει) το όνομα της Λι Μίλερ με μια τέτοια ταινία, που στην τελική περισσότερο θυμίζει την αφήγηση μιας βιογραφικής mini series τηλεοπτικής πλατφόρμας (διόλου τυχαία η αναφορά, καθώς πίσω από την παραγωγή βρίσκεται το βρετανικό συνδρομητικό Sky…), η οποία θα σου άφηνε σχετικά καλές εντυπώσεις στο πρώτο επεισόδιο (πόσω μάλλον και με ένα καστ κανονικό «κράχτη»!), αλλά δεν θα ολοκλήρωνες ποτέ τη θέαση του δεύτερου…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Υπάρχουν αρκετά ντοκιμαντέρ που αξιοποιούν καλύτερα και με μεγαλύτερο σεβασμό τη δουλειά και τη μνήμη της φωτογράφου Λι Μίλερ. Στρέψτε το ενδιαφέρον σας στο… Google search.


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.