FreeCinema

Follow us

Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ (2025)

(LE MOHICAN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εγκλήματος
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φρεντερίκ Φαρουτσί
  • ΚΑΣΤ: Αλεξίς Μανεντί, Μαρά Τακέν, Τεό Φριμιγκατσί, Πολ Γκαράτ, Μαρί-Πιερ Νουβό
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ONE FROM THE HEART

Κορσικανός κτηνοτρόφος, ο οποίος αντιστέκεται με πείσμα στις απαιτήσεις της τοπικής μαφίας για να της πουλήσει τα βοσκοτόπια του ώστε να ανεγερθεί ξενοδοχειακή μονάδα, γίνεται φυγάς στον ίδιο του τον τόπο όταν σκοτώνει τον αρχηγό των εκβιαστών του. Οι μαφιόζοι, εν τούτοις, γνωρίζουν κι αυτοί καλά το νησί τους.

Συνδυάζοντας στοιχεία ταινίας γούεστερν με σύγχρονους προβληματισμούς περί ανάγκης διάσωσης του φυσικού πλούτου (σε αντιδιαστολή με τις επιταγές της σύγχρονης «ανάπτυξης»), «Ο Μοϊκανός» λειτουργεί τόσο ως προσωπική ιστορία επιβίωσης όσο και ως αλληγορία αντίστασης. Εκεί βρίσκεται το ζουμί της ταινίας του Φρεντερίκ Φαρουτσί, ο οποίος ως γνήσιος Κορσικανός κριτικάρει τα σύγχρονα μοντέλα «αξιοποίησης της γης» (που προφανώς βλέπει να καταστρέφουν την ομορφιά του τόπου του), προτάσσοντας από τη μία την τοπική μαφία κι από την άλλη την προσπάθεια συντριβής κάθε φωνής διαμαρτυρίας.

Ο «Μοϊκανός» του τίτλου είναι ο Ζοζέφ, ένας λιγομίλητος τύπος που αποτελεί έναν από τους ελάχιστους εναπομείναντες βοσκούς στην Κορσική. Αγαπάει πολύ αυτό που κάνει, πλην όμως, έχει την «ατυχία» η στάνη του να βρίσκεται σε περιοχή «φιλέτο» του νησιού. Ο απεσταλμένος της μαφιόζικης οικογένειας, που τον επισκέπτεται ως εντεταλμένος των ενδιαφερόμενων εργολάβων, απαιτώντας μόνο καταφατική απάντηση στην πρόταση που του κάνει, πέφτει νεκρός έπειτα από έντονη φιλονικία. Το γεγονός αυτό λειτουργεί σαν σπίθα που βάζει φωτιά σε πυριτιδαποθήκη, καθώς ολόκληρη η μαφιόζικη φαμίλια θα καταδιώξει τον Ζοζέφ σε όλη την επικράτεια της Κορσικής, είτε εξαλείφοντας είτε εκφοβίζοντας γνωστούς και συγγενείς που θα μπορούσαν να του παράσχουν καταφύγιο. Σταδιακά, και καθώς οι μέρες περνούν, ο φυγάς βοσκός γίνεται ένα είδος συμβόλου αντίστασης ανάμεσα στου βέρους Κορσικανούς, χάρη και στην ανιψιά του, η οποία χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προς όφελός του.

Απογυμνώνοντας τον γκανγκστερισμό του νησιού και αντιπαραβάλλοντάς τον με τον μύθο του γενναίου ντόπιου αγρότη που αντιστέκεται όσο καλύτερα μπορεί στην καταπίεση και στους οικονομικούς εκβιασμούς, ο Γάλλος auteur πέφτει μεμιάς στη στερεοτυπική παγίδα απεικόνισης της τοπικής καθημερινότητας. Οι Κορσικανοί του σινεμά είναι είτε μαφιόζοι είτε σιωπηλοί, ανεξάρτητοι τύποι που, έχοντας βιώσει αμέτρητες στερήσεις και κακουχίες, δεν περνά καν από το μυαλό τους η πιθανότητα οποιουδήποτε συμβιβασμού. Τούτο έχει ως αποτέλεσμα το πολιτικό μήνυμα του φιλμ να στέκει εξαρχής σημαδεμένο, στερώντας σε σημαντικά μεγάλο βαθμό τη θριλερική ένταση που επιχειρείται να χτιστεί. Η ιστορία του αθώου βοσκού που αναγκάζεται να σκοτώσει για να προστατέψει τα ιδανικά του (αλλά και την σωματική του ακεραιότητα), έχει από ένα σημείο κι έπειτα δευτερεύουσα σημασία, με το πάνω χέρι να παίρνει η ωσάν κοινωνιολογικής μελέτης σκιαγράφηση της τοπικής κουλτούρας.

Υπό αυτό το πρίσμα, η χρήση της ντοπιολαλιάς προσδίδει μία ασφαλή νότα αυθεντικότητας, με το αυτό να πράττει η κινηματογράφηση της αφιλόξενης κορσικανικής φύσης. Η ηρωοποίηση του «παράνομου» κεντρικού ήρωα παραπέμπει κατευθείαν σε μύθο του γουέστερν, όπως και ολόκληρη η πλοκή που καταπιάνεται με οικογενειακούς δεσμούς και βάρη του παρελθόντος. Ο απαραίτητος εκμοντερνισμός προκύπτει από την παράμετρο των social, η οποία όσο βοηθά στη διάδοση της δράσης του φυγά Ζοζέφ (αναδεικνύοντας τη δύναμη του μέσου), όμως, άλλο τόσο στέκει υπόλογη σεναριακών υπερβολών. Όλη η Γαλλία είναι οργισμένη τα τελευταία χρόνια ενάντια στη μητροπολιτική εξουσία, η δε Κορσική διακρίνεται διαχρονικά ως τέτοια. Στην προκειμένη, εν τούτοις, κίτρινα γιλέκα μάλλον δεν κολλάνε και τόσο…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θέμα που αφορά, καθώς τον βιασμό της Φύσης τον βλέπουμε κι εμείς γύρω μας, δίχως (έστω) τις καθαρόαιμες μαφιόζικες μεθόδους της Κορσικής (εδώ είναι κρατικές…). «Ο Μοϊκανός» ξεμένει από ενέργεια σταδιακά, ανακυκλώνοντας τον βασικό προβληματισμό του, όμως, το σύντομο της διάρκειας βοηθά σημαντικά ώστε ν’ αποφύγει την παγίδα της αδιαφορίας για τα τεκταινόμενα. Συμπαθητική πρόταση για θερινή κινηματογραφική έξοδο, δίχως ν’ αποτελεί κάτι το σπουδαίο ή το αξέχαστο.


MORE REVIEWS

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ

Η Ζέφιρ, μία ανεξάρτητη και αυτάρκης νεαρή surfer, θα αιχμαλωτιστεί από έναν μανιακό δολοφόνο που σκοπεύει να την δώσει τροφή στους καρχαρίες. Για να σωθεί, πρέπει να βρει τρόπο να φύγει από το σκάφος του, πράγμα διόλου εύκολο για μια φυλακισμένη και δεμένη με χειροπέδες.

ΝΥΧΤΑ ΑΓΩΝΙΑΣ

Με τη βεβαιότητα της αθωότητάς του, μια ψυχίατρος φυγαδεύει αμνησιακό ασθενή της που κατηγορείται για φόνο και προσπαθεί μέσω της ψυχανάλυσης και της ύπνωσης να τον θεραπεύσει, αλλά και να μάθει τα πιο σοκαριστικά μυστικά τού «σκοτεινού» υποσυνείδητού του.

ΟΙ ΜΠΑΛΚΟΝΑΤΕΣ

Τα έλεγε ο Δάκης: Πάλι απόψε εγώ στο μπαλκόνι θα την βγάλω / Το κορίτσι να δω από το ρετιρέ το άλλο / Τη φλερτάρω καιρό κι όμως κάνει πως δε βλέπει / Είναι φλερτ πονηρό και το παίζει καθώς πρέπει / Τσάι με λεμόνι στο μπαλκόνι / Και η αγωνία μου φουντώνει / Ποτέ θα βρεθούμε οι δυο μας μόνοι…

Ο ΚΥΡΙΟΣ ΑΖΝΑΒΟΥΡ

Η ζωή του Σαρλ Αζναβούρ, από τα παιδικά του χρόνια στην Αρμενία, μέχρι την καθιέρωσή του ως ένας εκ των μεγαλύτερων και πλέον δημοφιλών Γάλλων τραγουδιστών.

Η ΚΑΡΔΙΑ ΕΝΟΣ ΤΖΟΓΑΔΟΡΟΥ

Νιόπαντρο ζεύγος ετοιμάζεται να ζήσει το καλιφορνέζικο όνειρο της δεκαετίας του ‘50, όμως, η άφιξη του αδελφού του γαμπρού ξυπνά μπερδεμένα πάθη, ερωτικά και… τζογαδόρικα.