FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ ΑΓΝΩΣΤΟΥ ΑΓΙΟΥ (2020)

(LE MIRACLE DU SAINT INCONNU)

  • ΕΙΔΟΣ: Μαύρη Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλαά Εντίν Αλτζέμ
  • ΚΑΣΤ: Γιουνές Μπουάμπ, Σαλάχ Μπεν Σαλέχ, Μπουσαΐμπ Σεμάκ, Μοχάμεντ Νουαϊμάνε
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Ληστής καταδιωκόμενος από την αστυνομία, θάβει τη λεία της τελευταίας του δουλειάς σε απομονωμένο λόφο, στη μέση του πουθενά της μαροκινής ερήμου. Όταν μετά την αποφυλάκισή του επιστρέφει εκεί, αντικρίζει στη θέση του τάφου που είχε σκάψει… μαυσωλείο προς τιμήν του θαυματουργού «Αγνώστου Αγίου». Θα γίνει το θαύμα που επιθυμεί;

Σε χιουμοριστικούς τόνους μαύρης κωμωδίας κινείται το ντεμπούτο του νεαρού μαροκινού σκηνοθέτη Αλαά Εντίν Αλτζέμ. Με έντονες επιρροές από το σινεμά του Άκι Καουρισμάκι, αλλά ρίχνοντας και κρυφές ματιές στο σύμπαν του «Fargo» (1996) των αδελφών Κοέν, τούτος ο «Άγνωστος Άγιος» περιστρέφεται με έναν σαρκαστικό τόνο γύρω από θέματα Πίστης, αφοσίωσης και ειλικρίνειας. Περιέχει μία έξυπνη βασική σεναριακή ιδέα, καθώς και μία εναρκτήρια σεκάνς που δημιουργεί προσδοκίες, πλην όμως, όπως πολλές φορές έχουμε δει να συμβαίνει με ανάλογα «art-house» εγχειρήματα, αδυνατεί να μετουσιώσει τις καλές του προοπτικές σε μία ολοκληρωμένη κινηματογραφική δημιουργία.

Ένας κυνηγημένος άνδρας θάβει βιαστικά μια τσάντα στην κορυφή ενός λόφου, δημιουργώντας έναν ψευτοτάφο, έτσι ώστε να είναι βέβαιος πως ουδείς θα τολμήσει να σκάψει κάποτε εκεί. Αμέσως μετά συλλαμβάνεται, για να τον συναντήσουμε ξανά κάποια χρόνια αργότερα, όταν βγαίνει από τη φυλακή. Το πρώτο πράγμα που κάνει είναι να επιστρέψει στον τόπο του εγκλήματος για να ξεθάψει την πολύτιμη λεία που με τόση σχολαστικότητα είχε καταφέρει να κρύψει. Προς μεγάλη του έκπληξη, αντί για τον πρόχειρο τάφο που ο ίδιος είχε φτιάξει, αντικρίζει ένα… μαυσωλείο, το οποίο έχει χτιστεί εκεί από τους ντόπιους προς τιμήν ενός… Αγνώστου Αγίου, ο οποίος (εντελώς θεωρητικά) έχει ταφεί εκεί! Ακόμη χειρότερα, στην έρημη (όπως αυτός την ήξερε, τουλάχιστον) περιοχή, έχει σχηματιστεί πλέον μία μικρή κοινότητα, η ύπαρξη της οποίας εξαρτάται από τον «θαυματουργό» Άγιο, καθώς και από το χρήμα που αφήνουν οι δεκάδες προσκυνητές του. Ο απελπισμένος πρώην φυλακόβιος, αν και άφραγκος, πιάνει δωμάτιο σε τοπική πανσιόν και αρχίζει να εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους θα μπορέσει να ξεθάψει τη γεμάτη λεφτά τσάντα που περίμενε να κάνει δική του τόσο καρτερικά.

Παράλληλα με τις απέλπιδες προσπάθειες του δόλιου ληστή (που εκλαμβάνεται από τους χωρικούς ως κάποιου είδους… επιστήμονας ο οποίος έχει έρθει να κάνει έρευνες στην περιοχή τους), ο Μαροκινός auteur στήνει μικρές υποπλοκές από την καθημερινότητα του χωριού, που όμως (άλλες λιγότερο, άλλες περισσότερο) αδυνατεί να εντάξει επί της ουσίας στην βασική του πλοκή, κάνοντας το φιλμ του να μοιάζει αποσπασματικό και από ένα σημείο κι έπειτα επαναλαμβανόμενο, μιας και η κεντρική ιδέα εξαντλείται μάλλον νωρίς. Το αγροτικό ζεύγος πατέρα και γιου που μάταια περιμένει την θαυματουργή βροχή, ο φαφλατάς φύλακας του μαυσωλείου που τρέφει απεριόριστη αγάπη για τον σκύλο του και κυρίως ο νεοαφιχθείς ιατρός, ο οποίος με κατάπληξη αντιλαμβάνεται πως για κάποιο λόγο μονάχα οι γυναίκες του χωριού έχουν την ανάγκη του, πλάθουν ένα offbeat μωσαϊκό χαρακτήρων που, απλά, κινούνται στον κόσμο του ελαφρώς παράδοξου.

Οι πεποιθήσεις, οι ελπίδες και οι δεισιδαιμονίες που καθοδηγούν απαξάπαντες τους φτωχούς κατοίκους της μικρής κοινότητας, αντιπαραβάλλονται με το ευαίσθητο και τόσο υποκειμενικό θέμα της Πίστης, εξετάζοντάς το με έναν καλοδεχούμενο σατιρικό τόνο (η δήθεν επιστροφή της κλεμμένης πινακίδας του μαυσωλείου, στέκει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα), πάσχουν όμως σοβαρότατα σε αφήγηση. Οι απέλπιδες προσπάθειες του καλού ληστή να ανακτήσει τα χρήματα που θα του λύσουν διά παντός το πρόβλημα της ζωής του, διατηρούν έναν σαν από comic τόνο (σημαντικό μερίδιο σε αυτό αναλογεί στον όχι και τόσο ευφυή βοηθό του στο έγκλημα), υποβαθμίζονται όμως τα μάλα από την ένθεση των υπόλοιπων επεισοδίων, τα οποία μόνο αφαιρούν από τον ρυθμό της ταινίας, αναμασώντας από νωρίς τους ίδιους προβληματισμούς περί ιερών και οσίων. Το φινάλε δεν καταφέρνει να συμβαδίσει με τον παραλογισμό που έχει προηγηθεί, ακολουθώντας εν πολλοίς το motto… «όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν». Η αμαρτία μπορεί και να βλάπτει, ο αμαρτωλός όμως μάλλον έχει καλή καρδιά, αφού από τις «εγκληματικές» του πράξεις ενίοτε συντελούνται… θαύματα! Κι όποιος θέλει τα πιστεύει.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μικρό, φεστιβαλικό art-house, που χάρη στο σαρκαστικό του ύφος ξεχωρίζει από τη μαυρίλα που εσχάτως κυριαρχεί στο χώρο. Θα μπορούσε ν’ αποτελέσει μια αληθινά ευχάριστη έκπληξη, δυστυχώς όμως το σενάριο «κρεμάει» από νωρίς, αποστερημένο την αρχική του σπίθα. Εύφημος μνεία στη φωτεινή φωτογραφία των άνυδρων τοπίων της μαροκινής ερήμου.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.