FreeCinema

Follow us

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΜΕΡΕΣ (2005)

(LAST DAYS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκας Βαν Σαντ
  • ΚΑΣΤ: Μάικλ Πιτ, Λούκας Χάας, Άζια Αρτζέντο, Σκοτ Πάτρικ Γκριν, Νικόλ Βίσιους, Ρίκι Τζέι, Κιμ Γκόρντον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: PLAYTIME

Οι τελευταίες μέρες της ζωής της ηγετικής μορφής μιας μπάντας, που «ασαφώς» θυμίζει τον Κερτ Κομπέιν.

Δεν υπήρξα ποτέ fan των Nirvana. Το μόνο που θυμάμαι είναι η θλιμμένη φάτσα του frontman στα μουσικά τους video, το ότι ζοριζόταν να χαμογελάσει, μαζί με πόνο. Καθόλου χαρά… Όταν πέθανε ο Κερτ Κομπέιν, εγώ απόρησα για το πότε έζησε. Ήταν άνθρωπος ή στοιχειό; Κουβάλησε επάνω του όλα μας τα αμαρτήματα μέχρι να τον ξηλώσουμε από το Σταυρό του μαρτυρίου που λέγεται ίνδαλμα; Επήλθε ο εξαγνισμός; Άλλο μέγα μυστήριο και τούτο. Και, φυσικά, ο Γκας Βαν Σαντ δεν καλείται να μας δώσει τις εξηγήσεις σε κανένα «γιατί;» των «Τελευταίων Ημερών», μιας ταινίας που είναι πολύ πιο εύκολο να στείλεις στην πυρά παρά ν’ αφήσεις να σε πλησιάσει – ίσως επειδή φέρνει μαζί της το θάνατο.

Το σενάριο εμπνέεται ελεύθερα από εκείνες τις μέρες αυτού που είχε πλέον απομείνει από την rock «θεότητα» του Κομπέιν, είναι μια ερημική άσκηση ύφους με αφορμή έναν άνθρωπο ίσως ήδη νεκρό. Νεκρό από τα κλισέ μυθοποίησης ενός καταπέλτη που λέγεται media. Νεκρό από τον ευνουχισμό των θαυμαστών που οικειοποιούνται οτιδήποτε έχεις γράψει και το πιπιλίζουν σαν στάση ζωής χωρίς να σε ρωτήσουν ποτέ αν το προόριζες για «εναλλακτικό» manifesto μαζικής κατανάλωσης. Απόλυτα αποστασιοποιημένος από το πρόσωπο του πραγματικού Κομπέιν, ο Βαν Σαντ επιλέγει ν’ αφηγηθεί την τραγωδία ενός πιθανού αυτόχειρα που ακούει στο όνομα Μπλέικ, ήταν το ηγετικό μέλος ενός group και μια εκπυρσοκρότηση τον ανέβασε (πάλι;) εκεί ψηλά, στους ουρανούς. Ή τον έστειλε σε μια Κόλαση καλύτερη από τη δική μας. Κανείς δεν θα μάθει. Κι αυτοί που θα μπουν στον κόπο να δοκιμάσουν τη τύχη τους με τούτο το φιλμ, ας είναι προετοιμασμένοι. Μην περιμένετε να δείτε βιογραφία ή αγιογραφία. Μόνο το φευγιό ενός ανθρώπου θα δείτε, αργό, μονότονο, οριακά ποιητικό κι απέλπιδο. Σε μια φόρμα ακόμη πιο ελεύθερη και πειραματική από εκείνη του «Ελέφαντα» (2003), καταραμένη να παρομοιαστεί με πλήξη θανατερή, έστω κι αν η ομορφιά του φακού του Χάρις Σαβίντις σε τραβάει μέσα της.

Αν ήμουν περισσότερο τίμιος με τον εαυτό μου θα αντικαθιστούσα τα «αστέρια» αξιολόγησης με ένα μεγάλο ερωτηματικό. Γιατί από μόνο του, αυτό που είδα δε στέκει ως ταινία. Μπορεί να σε εκνευρίσει. Να σε κάνει να εγκαταλείψεις την αίθουσα οργισμένος. Μα, έτσι θα ήταν σαν να φεύγεις τρέχοντας από μια κηδεία. Και ο φόβος δεν μου αρμόζει. Γι’ αυτό επιλέγω μια μέση οδό, με μισό πόντο χαριστικά υπέρ του «μαθητή». Μονάχα για την αύρα του Κερτ Κομπέιν, που μοιάζει να προστατεύει κάθε κάδρο του Βαν Σαντ. Σεβασμό προς τους νεκρούς, δε λένε;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2005, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Δεν επιχείρησα ποτέ να ξαναδώ αυτό το έργο. Και δεν έχω καμία ανάμνηση απ’ αυτό, πλέον! Πέραν της (ευχάριστης) εμπειρίας του να συναντήσω και να μιλήσω με τον Χάρις Σαβίντις και την Κιμ Γκόρντον στις Κάννες. Κενό. Κάπως δυσάρεστο. Ψυχολογικά.


MORE REVIEWS

ΘΑΝΑΣΙΜΗ ΠΤΗΣΗ

Καταζητούμενος μισθοφόρος ανταλλάσσει την ελευθερία του με αποστολή εντοπισμού στόχου σε αεροπλάνο, τον οποίο πρέπει να οδηγήσει με ασφάλεια από τη Μπανγκόκ στο Σαν Φρανσίσκο. Αυτό που δεν γνωρίζει είναι πως η πτήση είναι γεμάτη με πληρωμένους εκτελεστές που θέλουν να βγάλουν από την άκρη και τους δύο!

Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

Κορσικανός κτηνοτρόφος, ο οποίος αντιστέκεται με πείσμα στις απαιτήσεις της τοπικής μαφίας για να της πουλήσει τα βοσκοτόπια του ώστε να ανεγερθεί ξενοδοχειακή μονάδα, γίνεται φυγάς στον ίδιο του τον τόπο όταν σκοτώνει τον αρχηγό των εκβιαστών του. Οι μαφιόζοι, εν τούτοις, γνωρίζουν κι αυτοί καλά το νησί τους.

ΟΙ ΑΓΡΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ

Μετά από μία μικροκλοπή σε κατάστημα και επιχειρώντας να αποφύγει τις επιπτώσεις, η Χλόη το σκάει από το σπίτι της και κάνει auto-stop με σκοπό να φτάσει στην αδελφή της που ζει στην επαρχία και ν’ αναζητήσει καταφύγιο. Μια ομάδα νέων που γυρίζει την Ελλάδα μ’ ένα τροχόσπιτο επιτελώντας κοινωνικό έργο τη σώζει από απόπειρα βιασμού και την «υιοθετεί», αποκρύπτοντας ένα βασικό κομμάτι των δράσεών της.

ΠΩΣ ΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΤΕ ΤΟΝ ΔΡΑΚΟ ΣΑΣ

Μετά από δεκαετίες μαχών μεταξύ Βίκινγκ και δράκων στο νησί του Μπερκ, ο Ψάρης, ο θνητός γιος τού Μεγάλου Στωικού, θα γίνει αχώριστος φίλος με μια «Οργή της Νύχτας», είδος δράκου φερόμενο ως αιμοσταγές και επικίνδυνο. Θα αναπτύξουν μια σχέση που θα σηματοδοτήσει το τέλος του πολέμου μεταξύ δράκων και Βίκινγκ, αλλά και την αρχή μιας συνύπαρξης που θα οδηγήσει προς τη μακροημέρευση όλων.

ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΟΛΠΟ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΑ

Προκειμένου ν’ αποφύγει τη σύλληψη από την Αστυνομία, δίδυμο ληστών βρίσκει καταφύγιο σε εκδρομή ατόμων με ειδικές ανάγκες. Για να μην κινήσουν υποψίες, ο ένας εκ των δύο θα πρέπει να υποδυθεί τον ΑμεΑ. Τα ευτράπελα και οι παρεξηγήσεις αρχίζουν…