FreeCinema

Follow us

ΜΕ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΨΗΛΑ (2015)

(LA TÊTE HAUTE)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Εμανουέλ Μπερκό
  • ΚΑΣΤ: Ροντ Παραντό, Κατρίν Ντενέβ, Μπενουά Μαζιμέλ, Σάρα Φορεστιέ, Ντιαν Ρουξέλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Από τα έξι μέχρι και τα δεκαοχτώ, αυτή είναι η σχέση του νεαρού Μαλονί με τη δικαστίνα που είναι υπεύθυνη για την πορεία του, τον κοινωνικό λειτουργό που ευελπιστεί να τον φέρει στον ίσιο δρόμο, την κοπέλα που ίσως δώσει δίοδο στη συναισθηματική του ωρίμανση και, τελικά, το ίδιο το σωφρονιστικό σύστημα της Γαλλίας, που αποδεικνύεται ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της αφήγησης.

Ο Μαλονί τού «Με το Κεφάλι Ψηλά», έξυπνα, δεν είναι ούτε μετανάστης, ούτε θύμα ρατσιστικής αντιμετώπισης, ούτε κομμάτι κάποιας γαλλικής μειονότητας. Αντιθέτως, είναι ένα νεαρό λευκό αγόρι που δημιουργεί συνεχώς πρόβλημα γύρω του, δίχως να μπορεί να τιθασεύσει την οργή του ή να κατευθύνει τον εαυτό του προς μη καταστροφικές διαδρομές, ένα απόλυτα γαλλικός μπελάς η δημιουργία του οποίου δεν μπορεί να αποδοθεί εύκολα σε εξωτερικούς παράγοντες που «βολικά» χαρακτηρίζονται η πηγή του προβλήματος στις περισσότερες δυτικές κοινωνίες. Ήδη από την πρώτη σκηνή στο γραφείο της δικαστίνας, η οποία τελικά πρόκειται να τον παρακολουθεί στα υπόλοιπα χρόνια της ζωής του, φαίνεται πως ο εχθρός του Μαλονί δεν είναι οποιοσδήποτε εξωτερικός παράγοντας αλλά ο ίδιος του ο εαυτός, ακόμα και αν η μητέρα του φαίνεται πως δεν έκανε καμία ιδιαίτερη προσπάθεια να αναλάβει έστω την ευθύνη για την ανατροφή του.

Κατ’ επέκταση, η Εμανουέλ Μπερκό στήνει όλη την ταινία της γύρω από τις αλληλεπιδράσεις του Μαλονί με τους ανθρώπους που συναντά στη μετέπειτα πορεία του, εντός και εκτός αναμορφωτηρίου: τη γονική σχεδόν παρουσία της δικαστίνας που επιμελείται την πορεία του, την αδελφική – τόσο υποστηρικτική όσο και ανταγωνιστική – σχέση που αναπτύσσει με τον κοινωνικό λειτουργό του (ο οποίος φαίνεται να έχει το δικό του ταραχώδες παρελθόν, χωρίς η αφήγηση να μπαίνει σε συγκεκριμένες λεπτομέρειες), την πρώτη ερωτική σχέση με ένα αγοροκόριτσο, την κόρη μιας από τις δασκάλες του αναμορφωτηρίου. Η κάθε μια αλληλεπίδραση επιχειρεί να δείξει την εξέλιξη (και αν είναι δυνατή) του Μαλορί, να εξερευνήσει ενδεχομένως το μέλλον αυτού του ανθρώπου και, τελικά, να αποδείξει την απίστευτη ικανότητά του να τα καταστρέφει όλα με μία απλή κίνηση. Δεν λειτουργούν όλες τους το ίδιο αποτελεσματικά (η σχέση του με την κοπέλα, για παράδειγμα, φαντάζει αρκετά αφελής και σχηματική σε σχέση με τις άλλες δύο, οι οποίες προσφέρουν μεγαλύτερο εύρος συναισθημάτων και πολυπλοκότητας), όμως όλες τους υπογραμμίζουν την ανάγκη δημιουργίας μιας εναλλακτικής οικογένειας, η οποία βρίσκει ξαφνικά τοίχο κάθε φορά που οποιαδήποτε έννοια εξουσίας ή αρχής εισχωρεί στην εξίσωση.

Κι αν ο ένας πρωταγωνιστής της ιστορίας είναι ο Μαλονί, ο δεύτερος είναι το ίδιο το σωφρονιστικό σύστημα της Γαλλίας, το οποίο παραδόξως ίσως να χαρακτηρίζεται από το σενάριο και ως ο… καλός της υπόθεσης. Πίσω από την αυστηρή αλλά γεμάτη κατανόηση φιγούρα τής Κατρίν Ντενέβ (η οποία βρίσκει, επιτέλους, έναν ουσιώδη ρόλο που αξιοποιεί την υπαινικτικότητα της ματιάς της, σε αντίθεση με αρκετούς πρόσφατους ρόλους της που ανακυκλώνουν την ίδια παγερή εικόνα) αλλά και τον πολύπλοκο χαρακτήρα του κοινωνικού λειτουργού του Μπενουά Μαζιμέλ (ο οποίος αποκαλύπτεται ως ο πιο ολοκληρωμένος περιφερειακός χαρακτήρας δίχως να γίνεται καν προσπάθεια) παρουσιάζεται ένα ολόκληρο σύστημα με καλές προθέσεις που δείχνει να… πετάει την μπάλα για την επιτυχία του στη συνεργασία των νεαρών παραβατών. Είναι μια προσέγγιση που ίσως να προκαλεί την αμηχανία, όμως τουλάχιστον στοιχειοθετείται από τους ήρωες που επιχειρεί να παρακολουθήσει η αφήγηση αλλά και από τις αποτελεσματικές ερμηνείες των ηθοποιών (αν εξαιρέσει κανείς, βέβαια, τις μελοδραματικές εξάρσεις κυρίως της Σάρα Φορεστιέ, η οποία ως μητέρα του Μαλονί πέφτει μάλλον στην πιο κλισέ παγίδα της ταινίας).

Ίσως αυτό που κάνει το φιλμ να επικοινωνεί περισσότερο αποτελεσματικά με τον θεατή είναι η άμεση, τραχιά ερμηνεία του Ροντ Παραντό, ο οποίος ως Μαλονί καταφέρνει να αποδεικνύεται και… ταύρος στο υαλοπωλείο σε πολλές περιπτώσεις αλλά και ικανός για πιο υπόγειες εκφράσεις (όπως φαίνεται στις σκηνές του με την αγαπημένη του). Η Μπερκό αγκιστρώνεται υπερβολικά πάνω του και κατά πάσα πιθανότητα χωρίς αυτόν δε θα κατάφερνε να έχει το ίδια αποτέλεσμα, καθώς η ίδια δεν είναι… οι αδελφοί Νταρντέν ούτε κατέχει την ικανότητά τους να αποκαλύπτουν πίσω από την καθημερινότητα την κρυμμένη ισχυρή πραγματικότητα. Γι’ αυτό και αρκετές φορές βάζει τους χαρακτήρες της να φωνάζουν για να δημιουργήσουν την ένταση ή φλερτάρει με την υστερία στην προσπάθειά της να περιγράψει την εκρηκτικότητα μιας κατάστασης. Στη συνέχεια, όμως, όταν την κερδίζει η αισιοδοξία της, επιστρέφει και πάλι στη σαφώς πιο ουσιαστική ψύχραιμη παρατήρηση, αφήνοντας την ιστορία της να αποδείξει την εγγενή της δύναμη. Το «Με το Κεφάλι Ψηλά» δεν είναι μια τυπική ιστορία ενηλικίωσης (ακόμα και στο τέλος, δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για το πόσον καιρό θα μπορεί ο Μαλονί να παραμείνει εντός νόμιμης πορείας) αλλά μια συναισθηματική ματιά σε ένα κοινωνικό φαινόμενο που αποτελεί δημιούργημα του ίδιου του δυτικού κόσμου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ακούς γαλλικό σινεμά και σου σηκώνεται η τρίχα; Εδώ θα βρεις και πολλούς διαλόγους και αρκετές φωνές αλλά και αρκετές συναισθηματικά φορτισμένες ματιές σε ένα κοινωνικό πρόβλημα που αφορά κάθε ανεπτυγμένη (;) χώρα. Ωστόσο, το «Με το Κεφάλι Ψηλά» καταφέρνει να κοιτάξει το πρόβλημα στα μάτια, να ρίξει τις άμυνες και να παρασυρθεί από το πάθος τού πρωταγωνιστή του, ακόμα και όταν αυτός κατευθύνεται προς την καταστροφή. Αν μπορέσεις να δεις πέρα από τα «γαλλικά» ατοπήματα, θα εκτιμήσεις και την κοινωνική ευαισθησία και τις δυνατές ερμηνείες αλλά και την αμεσότητα της ιστορίας από την ταινία που επιλέχθηκε (κυρίως για το μήνυμά της) να ανοίξει το φετινό Φεστιβάλ των Καννών.


MORE REVIEWS

ΥΠΟΘΕΣΗ ΚΟΛΛΙΝΙ

Ένας νεαρός δικηγόρος αναλαμβάνει την πρώτη μεγάλη υπόθεση της καριέρας του, μία φαινομενικά ξεκάθαρη δολοφονία υψηλά ιστάμενου επιχειρηματία στη Γερμανία. Όσο περισσότερο «σκαλίζει» τη δικογραφία, όμως, τόσο περισσότερο αντιλαμβάνεται πως το έγκλημα αυτό κρύβει πίσω του μυστικά… πολλών δεκαετιών.

ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ ΑΓΝΩΣΤΟΥ ΑΓΙΟΥ

Ληστής καταδιωκόμενος από την αστυνομία, θάβει τη λεία της τελευταίας του δουλειάς σε απομονωμένο λόφο, στη μέση του πουθενά της μαροκινής ερήμου. Όταν μετά την αποφυλάκισή του επιστρέφει εκεί, αντικρίζει στη θέση του τάφου που είχε σκάψει… μαυσωλείο προς τιμήν του θαυματουργού «Αγνώστου Αγίου». Θα γίνει το θαύμα που επιθυμεί;

ΕΛΑ ΝΑ ΠΑΙΞΟΥΜΕ

Ο 8χρονος Όλιβερ πάσχει από αυτισμό και η επικοινωνία του με τον έξω κόσμο εξαρτάται κυρίως από κινητά και tablets τα οποία χρησιμοποιεί για να «μιλήσει», είτε στο σπίτι, είτε στο σχολείο. Σε μία από αυτές τις συσκευές θα κάνει την εμφάνισή του ο Λάρι, ένα μοναχικό τέρας που τον παρακολουθεί από την άλλη πλευρά των γήινων οθονών και θέλει να γίνουν «φίλοι», ώστε να τον τραβήξει στη δική του διάσταση.

Η ΕΛΠΙΔΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Ένα νεαρό ζευγάρι θα έρθει αντιμέτωπο με τις δυσκολίες της καθημερινής ζωής, όταν λίγο μετά τη γέννηση της κόρης του περιέλθει σε δεινή οικονομική κατάσταση. Η οικογενειακή γαλήνη θα δοκιμαστεί και από την αναπάντεχη έλευση του πρόσφατα αποφυλακισθέντος παππού.

ΣΑΝ ΤΟΝ ΣΚΥΛΟ ΜΕ ΤΗ ΓΑΤΑ 3

Αρκετά χρόνια μετά την «Μεγάλη Συμφωνία», όπου οι σκύλοι και οι γάτες δημιούργησαν μαζί ένα σύστημα το οποίο διατηρεί την αρμονική και ειρηνική τους συμβίωση, μια ομάδα άλλων κατοικίδιων, ξεχασμένων σ’ ένα pet shop, απειλεί να καταστρέψει τα πάντα.