FreeCinema

Follow us

ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ (2025)

(LA MER AU LOIN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σαΐντ Χαμίς
  • ΚΑΣΤ: Αγιούμπ Γκρετά, Άννα Μουγκλαλίς, Γκρεγκουάρ Κολέν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Μασσαλία, 1990. Ο Νουρ, μετανάστης από το Μαρόκο, βρίσκεται εδώ, χωρίς άδεια παραμονής, αλλά με καλή παρέα. Μία έφοδος αστυνομικών ανατρέπει τη ζωή του. Η αλληλεγγύη θα έρθει από τον Σερζ, αρχηγό της Αστυνομίας, ο οποίος όχι μόνο θα κάψει το διαβατήριο του Νουρ για να μην τον απελάσουν, αλλά θα τον φιλοξενήσει στο σπίτι του, όπου ζει με τη σύζυγο και το παιδί τους. Μαζί θα φροντίσουν να βρουν στον Νουρ ένα δωμάτιο πάνω από drag show club στο οποίο συχνάζουν, καθώς ο Σερζ έχει και άλλες σεξουαλικές εμπειρίες, εντελώς ανοιχτά.

Εμπνευσμένο από το raϊ, είδος μουσικής που απαγορεύτηκε και «εξορίστηκε» από την Αλγερία κατά τα τέλη της δεκαετίας του ‘80 κι αγαπήθηκε περισσότερο στη Γαλλία, το δεύτερο μεγάλου μήκους φιλμ του Σαΐντ Χαμίς είναι χωρισμένο σε κεφάλαια που εξιστορούν μία δεκαετία στην εξορία.

Το 1990 βρίσκει τον Νουρ να φεύγει από το Μαρόκο μαζί με μια raϊ μπάντα για τη Νότια Γαλλία. Είναι η δεκαετία που το συγκεκριμένο είδος μουσικής «ανθεί» στο λιμάνι και τα «περίχωρα», εκφράζοντας την αντίθεση του κόσμου στις ισλαμικές παραδόσεις, τον συντηρητισμό και άλλες θρησκευτικές δεισιδαιμονίες. Αν και ζει από μικροκλοπές, έχει όλα όσα θέλει: καλούς φίλους, κορίτσι και μέρος να μείνει. Ώσπου συναντά τον Σερζ, bisexual, παντρεμένο, αρχηγό της Αστυνομίας που θα παραβεί (και) κανόνες του σπιτιού του, φιλοξενώντας τον στον καναπέ του διαμερίσματός του.

Από τις πρώτες κιόλας σκηνές, γίνονται αναφορές σε στερεότυπα που δημιουργεί μια κοινωνία για μέλη που την απαρτίζουν χωρίς να τα γνωρίζουν καλά. Ο Νουρ και η παρέα του δηλώνουν Πορτογάλοι που δεν έχουν χαρτιά μαζί τους. Θα μπορούσαν να «περάσουν» για Πορτογάλοι; Ποια είναι η προφανής εικόνα ενός Πορτογάλου και ποια ενός Άραβα; Ακόμα περισσότερο, ποια η στερεοτυπική εικόνα ενός αρχηγού της Αστυνομίας και της συζύγου του; Τα άτομα που θα ενσάρκωναν τέτοιους ρόλους βρέθηκαν γρήγορα, για ένα στόρι που ο σκηνοθέτης ονειρευόταν από χρόνια ακούγοντας raϊ.

Καθώς εξελίσσεται το σενάριο, ο θεατής παρακολουθεί προκαταλήψεις μέσω των οποίων «ζυγίζει» τον εαυτό του. Ο Σερζ θα φλερτάρει τον Νουρ, αλλά εκείνος δεν θα ανταποκριθεί θετικά. Ο Σερζ δεν θα συναντήσει μία «αναμενόμενη» συμπεριφορά. Δεν θα εκμεταλλευτεί με κανέναν τρόπο τον Νουρ. Φοβίες συναντώνται σε όλες τις κοινότητες. «Με έβαλες να μείνω πάνω από τραβέλια;», ρωτά έκπληκτος ο straight Άραβας, για να λάβει ένα «Κρίμα…» για απάντηση. Και για τις φοβίες υπάρχει (;) «γιατρειά».

Οι διακρίσεις δεν θα έλειπαν από ένα τέτοιο φιλμ που κοιτά τον συντηρητισμό της κοινωνίας εκτός κοινοτήτων, με εμφανείς αναφορές στο «Ο Φόβος Τρώει τα Σωθικά» (1974) του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, έως και αέρα από την «Casablanca» (1942). Ωστόσο, ο τρόπος που κοιτάζει μέσα από τον φακό είναι εξερευνητικός, περιπλανητικός, ελευθεριακός και ουμανιστικός. Η φωτογραφία του Τομ Χαράρι εκτιμάται πολύ στις σεκάνς εντός club, δίνοντας έμφαση στην ομορφιά των ανθρώπων, αλλά και ταξιδεύοντας για Μαρόκο, δέκα χρόνια μετά, με το χαρακτηριστικό μπλε πάντοτε συνυφασμένο με την ελευθερία. Raϊ ακούγεται από ραδιόφωνα, κασετόφωνα και στο background, με τις εικόνες να «μουσικο-συνθέτουν» για το τελικό φιλμικό αποτέλεσμα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι προκαταλήψεις, τα στερεότυπα, οι διακρίσεις, η ειλικρίνεια και οι ανθρώπινες σχέσεις αναλύονται εδώ με ταξιδιάρικη και εξερευνητική διάθεση. Πάντοτε από ουμανιστική, αντιρατσιστική και αντι-ομοφοβική σκοπιά.


MORE REVIEWS

ΘΑΝΑΣΙΜΗ ΠΤΗΣΗ

Καταζητούμενος μισθοφόρος ανταλλάσσει την ελευθερία του με αποστολή εντοπισμού στόχου σε αεροπλάνο, τον οποίο πρέπει να οδηγήσει με ασφάλεια από τη Μπανγκόκ στο Σαν Φρανσίσκο. Αυτό που δεν γνωρίζει είναι πως η πτήση είναι γεμάτη με πληρωμένους εκτελεστές που θέλουν να βγάλουν από την άκρη και τους δύο!

Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

Κορσικανός κτηνοτρόφος, ο οποίος αντιστέκεται με πείσμα στις απαιτήσεις της τοπικής μαφίας για να της πουλήσει τα βοσκοτόπια του ώστε να ανεγερθεί ξενοδοχειακή μονάδα, γίνεται φυγάς στον ίδιο του τον τόπο όταν σκοτώνει τον αρχηγό των εκβιαστών του. Οι μαφιόζοι, εν τούτοις, γνωρίζουν κι αυτοί καλά το νησί τους.

ΟΙ ΑΓΡΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ

Μετά από μία μικροκλοπή σε κατάστημα και επιχειρώντας να αποφύγει τις επιπτώσεις, η Χλόη το σκάει από το σπίτι της και κάνει auto-stop με σκοπό να φτάσει στην αδελφή της που ζει στην επαρχία και ν’ αναζητήσει καταφύγιο. Μια ομάδα νέων που γυρίζει την Ελλάδα μ’ ένα τροχόσπιτο επιτελώντας κοινωνικό έργο τη σώζει από απόπειρα βιασμού και την «υιοθετεί», αποκρύπτοντας ένα βασικό κομμάτι των δράσεών της.

ΠΩΣ ΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΤΕ ΤΟΝ ΔΡΑΚΟ ΣΑΣ

Μετά από δεκαετίες μαχών μεταξύ Βίκινγκ και δράκων στο νησί του Μπερκ, ο Ψάρης, ο θνητός γιος τού Μεγάλου Στωικού, θα γίνει αχώριστος φίλος με μια «Οργή της Νύχτας», είδος δράκου φερόμενο ως αιμοσταγές και επικίνδυνο. Θα αναπτύξουν μια σχέση που θα σηματοδοτήσει το τέλος του πολέμου μεταξύ δράκων και Βίκινγκ, αλλά και την αρχή μιας συνύπαρξης που θα οδηγήσει προς τη μακροημέρευση όλων.

ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΟΛΠΟ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΑ

Προκειμένου ν’ αποφύγει τη σύλληψη από την Αστυνομία, δίδυμο ληστών βρίσκει καταφύγιο σε εκδρομή ατόμων με ειδικές ανάγκες. Για να μην κινήσουν υποψίες, ο ένας εκ των δύο θα πρέπει να υποδυθεί τον ΑμεΑ. Τα ευτράπελα και οι παρεξηγήσεις αρχίζουν…