FreeCinema

Follow us

ΚΟΚΚΙΝΟ ΝΗΣΙ (2023)

(L’ ÎLE ROUGE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρομπέν Καμπιγιό
  • ΚΑΣΤ: Νάντια Τερέζκιεβιτς, Κουίμ Γκουτιέρεθ, Σαρλί Βοζέλ, Σοφί Γκιγεμέν, Αμελί Ρακοτοαριμαλάλα, Νταβίντ Σερερό
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μαδαγασκάρη, 1971. Ένα μικρό αγόρι βιώνει τις τελευταίες μέρες της αποικιοκρατίας, ζώντας με την οικογένειά του στη γαλλική στρατιωτική βάση της χώρας.

Η «ασθένεια» των παιδικών αναμνήσεων των ανά τον κόσμο auteur ξαναχτυπά με τούτο το «Κόκκινο Νησί», πιάνοντας αυτή τη φορά στα δίχτυα της τον Ρομπέν Καμπιγιό του πολυδιαφημισμένου (αλλά κατά τη γνώμη μου μέτριου) «120 Χτύποι το Λεπτό» (2017). Ο Γάλλος σκηνοθέτης συνδυάζει μεν μυθοπλασία με μνήμες από τον καιρό που ζούσε με τους γονείς και τα αδέλφια του στη γαλλική στρατιωτική βάση της Μαδαγασκάρης, στις αρχές της δεκαετίας του ’70, μα υποπίπτει στο σύνηθες λάθος: οι αναμνήσεις του ενδιαφέρουν πρωτίστως τον ίδιο και όχι απαραιτήτως το κοινό. Αν, λοιπόν, σας φαίνεται βαρετή η ιδέα ενός οικογενειακού τραπεζιού, όπου ένα θείος σας διηγείται ιστορίες από τον στρατό, σκεφτείτε την πλήξη που προκύπτει από το ξεδίπλωμα των αναμνήσεων του μικρού παιδιού ενός στρατιωτικού!

Πεπεισμένος πως τα νιάτα του είναι τόσο απίστευτα σε βαθμό ν’ αξίζει να ειπωθούν και στη μεγάλη οθόνη, ο Καμπιγιό  κινηματογραφεί για δύο περίπου ώρες τον γοητευτικό πατέρα του, τη στοργική μητέρα του, τα αδέλφια του, τους φίλους του, τις… πέτρες στις οποίες περπάτησε και τη μικρή ξύλινη καμπίνα του όπου διάβαζε πολύ (διότι είχε ήδη μια σπάνια νοημοσύνη για την ηλικία του, μιας και από τα δέκα του ήταν ικανός να κατανοήσει τα ελατήρια της ανθρώπινης ψυχής…), διανθίζοντάς τα με σκηνές που ανασυνθέτουν με παιχνιδιάρικο τρόπο τα αγαπημένα του αποσπάσματα από το comic Fantômette. Ομολογουμένως δεν είναι κακό όλο αυτό, με τη στενή έννοια του όρου. Εν τούτοις, είναι παντελώς αδιάφορο, καθώς άπαξ και δεν σε ενδιαφέρει η νεότητα του Καμπιγιό (σηκώνω πρώτος το χέρι), δεν υπάρχει σχεδόν τίποτα στην (όποια) μυθοπλαστική πλευρά του στόρι που θα σε κάνει ν’ αλλάξεις γνώμη.

Σε περίπτωση που η ταινία επιθυμεί να μιλήσει για πράγματα που (πέραν του ακραιφνούς βιωματικού) άπτονται της αποικιοκρατίας επί το γενικότερο, τότε η απουσία πολιτικής ματιάς εντυπωσιάζει. Η σταδιακή μετάβαση της χώρας, από τη γαλλοφιλία και την tricolore εξάρτηση μέχρι τον πλήρη απογαλακτισμό από τη «μαμά» Γαλλία εν μέσω διαδηλώσεων εναντίον του πρώτου ανεξάρτητου Προέδρου της χώρας, Φιλιμπέρ Τσιρανάνα (ο οποίος μέχρι ενός σημείου επιθυμούσε τη διατήρηση των αποικιακών δεσμών), παραβλέπεται σε τέτοιο μεγάλο βαθμό, ώστε όταν ενσκήπτει ως (χαλαρό) γεγονός γύρω το ύστατο κομμάτι του φιλμ να μοιάζει πως ήρθε από άλλη ταινία! Διότι ως τότε αυτό που ο Καμπιγιό στήνει καταστασιακά είναι ένας συνδυασμός κλασικού στόρι ενηλικίωσης με μεγαλεία αποικιοκρατικού παρελθόντος, τα οποία δεν εξετάζονται υπό κάποιο κριτικό βλέμμα, μα περισσότερο αναπολούνται με θλίψη, επειδή… χάθηκαν οριστικά!

Οι ατελείωτες συζητήσεις μεταξύ των συζύγων των στρατιωτικών της βάσης, τα parties και τα οικογενειακά τραπέζια, διακρίνονται για την έντονη νοσταλγία που εκπέμπουν παρά θέτουν το δάχτυλο υπό τον τύπον των ήλων. Ο λόγος για τον οποίο υπήρχε ανάγκη για διατήρηση γαλλικής στρατιωτικής βάσης στη χώρα, δέκα και πλέον χρόνια μετά την διακήρυξη της ανεξαρτησίας της Μαδαγασκάρης, ουδέποτε εξετάζεται, ούτε φυσικά και οι επιπτώσεις της αποικιοκρατίας στον ντόπιο πληθυσμό. Η ξεκάρφωτη «πολιτική αφύπνιση» του τελευταίου εικοσάλεπτου, όταν με τρόπο «μαγικό» οι απόλυτοι πρωταγωνιστές των προηγούμενων ενενήντα και πλέον λεπτών λησμονούνται και οι (ανύπαρκτοι μέχρι τότε) δεύτεροι ρόλοι έρχονται μεμιάς στο προσκήνιο των εξελίξεων, μάλλον υπάρχει για να επιδείξει με πονηρό τρόπο τη συνειδητοποίηση της σεξουαλικής ταυτότητας του μικρού Τομά, παρά για να ορθώσει δριμύ αντιαποικιοκρατικό λόγο. Εκτός, πια, κι αν το φτάσουμε τόσο μακριά σε «ανάλυση», τονίζοντας με περισπούδαστο ύφος πως οι καταπιεστές ανήκουν στο παρελθόν, το δε μέλλον ανήκει στους καταπιεσμένους, οπότε καθαρίζουμε όμορφα κι απλά (#not).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Άνευρο, ασύνδετο και άτολμο αυτοβιογραφικό (εν μέρει) δράμα, που πέραν των σπάνιων γυρισμάτων στην εξωτική Μαδαγασκάρη δεν έχει να προσφέρει τίποτα στον θεατή. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, το «Κόκκινο Νησί» του τίτλου δεν κρύβει τίποτα… κομμουνιστικά υπονοούμενα, αλλά αποτελεί εναλλακτικό όνομα του νησιού λόγω του ιδιαίτερου χρώματος των πετρωμάτων του. Ένας εναλλακτικός τίτλος της ίδιας της ταινίας, πάντως, θα μπορούσε να είναι και το… «120 Χασμουρητά το Λεπτό».


MORE REVIEWS

ΞΕΡΩ ΤΙ ΚΑΝΑΤΕ ΠΕΡΣΙ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Μετά τα (φιλμικά) συμβάντα του 1997 και του 1998, μία εντελώς άσχετη παρέα φίλων προκαλεί άθελά της θανατηφόρο τροχαίο και την επόμενη χρονιά αρχίζει να δέχεται απειλητικά μηνύματα, πριν προκύψουν και οι πρώτοι (φρικτά δολοφονημένοι) νεκροί.

SORRY, BABY

Δίχως να έχει ξεπεράσει το τραύμα της σεξουαλικής κακοποίησης, η Άγκνες βλέπει τα χρόνια να περνούν και τους γύρω της να φτιάχνουν τις ζωές τους. Θα επιτρέψει ποτέ στον εαυτό της να πάρει σειρά;

ΤΗΝ ΕΛΕΓΑΝ ΜΑΡΙΑ

Η νεαρή και άσημη Μαρία Σνάιντερ δέχεται να πρωταγωνιστήσει στο «Τελευταίο Ταγκό στο Παρίσι», δίπλα στον Μάρλον Μπράντο. Αλλά κανένας δεν την είχε ενημερώσει για το… βούτυρο!

ΟΤΑΝ ΕΡΘΕΙ ΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Ηλικιωμένη μητέρα δεν τα πηγαίνει καλά με την κόρη της, αλλά λατρεύει τον μονάκριβο εγγονό της. Ένα ατυχές γεύμα με δηλητηριώδη μανιτάρια, καθώς και η αποφυλάκιση του γιου της καλύτερής της φίλης, περιπλέκει τις σχέσεις όλων.

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ

Η Ζέφιρ, μία ανεξάρτητη και αυτάρκης νεαρή surfer, θα αιχμαλωτιστεί από έναν μανιακό δολοφόνο που σκοπεύει να την δώσει τροφή στους καρχαρίες. Για να σωθεί, πρέπει να βρει τρόπο να φύγει από το σκάφος του, πράγμα διόλου εύκολο για μια φυλακισμένη και δεμένη με χειροπέδες.