FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΟΥ ΣΟΥΛΕΫΜΑΝ (2024)

(L'HISTOIRE DE SOULEYMANE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπορίς Λοζκίν
  • ΚΑΣΤ: Αμπού Σανγκαρέ, Αλφά Ουμάρ Σοβ, Νινά Μερίς, Εμανουέλ Γιοβανί
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FILMTRADE / TANWEER

Πρόσφυγας από τη Γουινέα εργάζεται ως ντελιβεράς, ποδηλατώντας όλη τη μέρα στους δρόμους του Παρισιού. Η μοναδική του ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο είναι να εγκριθεί η αίτηση ασύλου που έχει υποβάλει. Για να συμβεί αυτό, όμως, πρέπει να μάθει καλά την «ιστορία του».

«Δεν ξέρω γιατί ήρθα στη Γαλλία», λέει με παραίτηση ο Σουλεϊμάν, καθώς κοιτάζει τον εαυτό του στον καθρέφτη του κοινόχρηστου μπάνιου του καταφυγίου μεταναστών (όπου βρίσκεται από τότε που έφτασε εκεί από την πατρίδα του τη Γουινέα), περιμένοντας να περάσει από συνέντευξη, προκειμένου να εγκριθεί η αίτηση ασύλου που έχει καταθέσει. Ο νεαρός άνδρας είναι ένας από τους εκατοντάδες μετανάστες που ζουν και εργάζονται υπό ένα καθεστώς ημι-παρανομίας (η οποία αποτελεί για άπαντες τους παροικούντες εν Παρισίοις κοινό μυστικό): αφού δεν κατέχει νόμιμη άδεια εργασίας, «νοικιάζει» τον λογαριασμό ενός delivery app από αετονύχη ομοϊδεάτη του (πλην όμως, έχοντα τα απαραίτητα «χαρτιά»), με αντάλλαγμα ένα μεγάλο μέρος των εισπράξεών του, κάτι που τον αναγκάζει να κάνει πετάλι στους δρόμους της Πόλης του Φωτός για πολλές ώρες, είτε βρέχει είτε όχι, είτε είναι μέρα είτε νύχτα. Καθώς λίγα εικοσιτετράωρα υπολείπονται μέχρι την ημέρα εξέτασης της αίτησης ασύλου, ο Σουλεϊμάν οφείλει να μάθει καλά την «ιστορία του». Άλλωστε, ούτε ο πρώτος ούτε ο τελευταίος είναι που θα μοστράρει το παραμύθι των πολιτικών διώξεων από το σκληρό καθεστώς της πατρίδας του, προκειμένου να πετύχει τον σκοπό του. Εκτός κι αν η ηθική επικρατήσει, οδηγώντας τον από τη μία στη λύτρωση της αλήθειας και από την άλλη στην αβεβαιότητα μιας πιθανής απέλασης.

Δραματοποιώντας υπερβολικά τις καθημερινές δυσκολίες του κεντρικού ήρωα και μεγαλοποιώντας τα εμπόδια που συναντά κατά τη διάρκεια των λίγων ημερών της πλοκής (ατύχημα με το ποδήλατο, πρόβλημα με μία παράδοση λόγω δύστροπου πελάτη, καθυστέρηση πληρωμής, θύμα απάτης, διαπληκτισμός με εστιάτορα), το φιλμ του Μπορίς Λοζκίν στρέφεται με γοργούς ρυθμούς προς κάτι που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως… «ρεαλιστικός δογματισμός». Υπό το βάρος ενός σερί από αδιανόητες ατυχίες, ο Σουλεϊμάν βλέπει τη ζωή του να εκτυλίσσεται ωσάν κάποια ταινία θρίλερ (από εκείνες που δεν πατάνε ποτέ τους το «pause»), αφήνοντάς τον ξοπίσω, να την κυνηγά αλαφιασμένος, πασχίζοντας να την προφτάσει. Η πολυπλοκότητα της κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει μένει στο αφηγηματικό περιθώριο, χάριν μίας σεναριακής προσέγγισης που με λίγα λόγια θα μπορούσε να περιγραφεί μ’ ένα… «κοίτα τον φουκαρά τι έπαθε».

Παρά το γεγονός ότι ο Σουλεϊμάν αποτελεί (εξ ορισμού) το θύμα ενός συστήματος που και τον καταπιέζει και τον εκμεταλλεύεται, ο Γάλλος auteur μοιάζει να έχει κάνει τάμα ώστε να ενισχύσει όσο το δυνατόν περισσότερο τη συναισθηματική ταύτιση του θεατή με τον ήρωα του. Έτσι, αντί να επιχειρήσει το αιχμηρό ξεμπρόστιασμα ενός ολόκληρου συστήματος υποκρισίας που μετατρέπει τον δίχως έγγραφα εργαζόμενο σε υποχείριο (ακόμα και των «βολεμένων» συμπατριωτών του!), «Το Παρίσι του Σουλεϋμάν» μετατρέπει τον έναν και μοναδικό (επί της ουσίας) χαρακτήρα του σε μάρτυρα. Δίχως να ενδιαφέρεται για τις πολιτικές που υποθάλπουν την πραγματικότητα, το στόρι καταλήγει να θέτει τον θεατή στην θέση του κριτή, καλώντας τον να αποφασίσει αυτός για το κατά πόσο η αίτηση χορήγησης ασύλου του Σουλεϊμάν αξίζει να γίνει δεκτή. Το καταφανέστατο σκληρό ψέμα του άτυχου πρόσφυγα παλαντζάρει με την λιγότερο λυπητερή αλήθεια που καθόρισε τη ζωή του από τα παιδικά του χρόνια (κάνοντάς τον να τραπεί σε φυγή από την πατρίδα του), αφήνοντας τα αξιοκρατικά κριτήρια του Γραφείου για την Προστασία Προσφύγων και Απάτριδων να κρέμονται σαν δαμόκλειος σπάθη από πάνω του. Στην πραγματική ζωή, ο καθόλα άξιος από υποκριτικής πλευράς ερασιτέχνης ηθοποιός Αμπού Σανγκαρέ (ο οποίος υποδύεται εδώ μία εκδοχή του εαυτού του), κατάφερε να πάρει τη «χρυσή» άδεια παραμονής, καθώς το βραβείο ερμηνείας που κέρδισε στις Κάννες του άνοιξε τον δρόμο. Κατά έναν παράδοξο τρόπο, στο σινεμά τα πράγματα δείχνουν να είναι λιγότερο ρόδινα γι’ αυτόν.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο πατενταρισμένος ρεαλισμός των αδελφών Νταρντέν προσπαθεί να μπει στα πολιτικά παπούτσια του Κεν Λόουτς. Το πρώτο μάλλον το πετυχαίνει, το δεύτερο όχι και τόσο. Σε κάθε περίπτωση, «Το Παρίσι του Σουλεϋμάν» είναι σημαντικά ανώτερο από (αρκετά από) τα τελευταία έργα των προαναφερθέντων auteur (οι οποίοι στέκουν ως εμφανέστατες επιρροές του), καθώς το θριλερικού τύπου μοντάζ και η γοργή αφήγηση το κάνουν να διαφέρει από τα συνήθη προσφυγικά δράματα. Βραβείο στο «Un Certain Regard» των περσινών Καννών.


MORE REVIEWS

ΚΙΟΥΚΑ: ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

Ένα εν πλω ταξίδι διακοπών με ιστιοφόρο προς τον Πόρο έχει ως απώτερο σκοπό τη συνάντηση των δύο ενήλικων παιδιών του Μπάμπη με την Άννα, τη βιολογική τους μητέρα η οποία τα εγκατέλειψε όταν ήταν μωρά. Η Έλσα και ο Κωνσταντίνος ούτε είναι ενήμεροι γι’ αυτό, αλλά ούτε και έχουν ίχνος ανάμνησής της να τους συνοδεύει.

GUNS UP

Όταν ένας πρώην αστυνομικός, που δουλεύει ως συλλέκτης χρεών και μπράβος της Μαφίας, αποφασίσει να αποσυρθεί, θα έχει μόνο ένα βράδυ στη διάθεσή του για να απομακρύνει την οικογένειά του από την πόλη, προκειμένου να την σώσει από το νέο αφεντικό.

Η ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο Ζοζέφ Κρος φεύγει από τη δουλειά του. Είναι νύχτα. Αύριο τον περιμένει μια δύσκολη μέρα. Ο γιος του είναι έτοιμος να τον υποδεχθεί στο σπίτι για να παρακολουθήσουν τον αγώνα. Η σύζυγός του δεν φαντάζεται τίποτα. Κι εκείνος έχει πάρει την απόφασή του…

ΛΑΜΠΥΡΙΣΜΑΤΑ

Εξαιτίας της επιμονής της κόρης της, η Ιζαμπέλ αναγκάζεται να επανασυνδεθεί με τον σοβαρά άρρωστο πρώην σύζυγό της. Η φροντίδα που σταδιακά αρχίζει να του παρέχει δείχνει να τους φέρνει πιο κοντά. Είναι άραγε αργά για επιστροφές στο παρελθόν;

ΒΛΕΠΩ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΣΟΥ 6: ΔΕΣΜΟΙ ΑΙΜΑΤΟΣ

Ένα ολόκληρο σόι μπαίνει στο μάτι του… Θανάτου και αναζητά τρόπους διαφυγής από τον επερχόμενο κακό ψόφο! Υπάρχει περίπτωση να τον ξεγελάσει κανείς;