FreeCinema

Follow us

Η ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ (1930)

(L’ AGE D’ OR)

  • ΕΙΔΟΣ: Σουρεαλιστική Σάτιρα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λουίς Μπουνιουέλ
  • ΚΑΣΤ: Γκαστόν Μοντό, Λία Λις, Μαξ Ερνστ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 60’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Ανόθευτος, και γι’ αυτό αδύνατον να περιγραφεί, ως γόνος του κινήματος των σουρεαλιστών. Στο περίπου, έστω: ένας άντρας και μια γυναίκα είναι ερωτευμένοι παράφορα, αλλά η Ιστορία, η αστική κοινωνία και η θρησκεία τους δεν τους αφήνουν να ολοκληρώσουν το πάθος τους.

Δεύτερο κινηματογραφικό πλάσμα στη φιλμογραφία του Μπουνιουέλ, και δεύτερη συνεργασία του (μόνο στο σενάριο και στην προ-παραγωγή αυτή τη φορά) με το μέγα σταυροφόρο του σουρεαλισμού, Σαλβαδόρ Νταλί. Στην εποχή του, κυκλοφόρησε στις αίθουσες για δύο μόλις εβδομάδες, συνοδευόμενο από μακροσκελές, προκλητικά δυσνόητο κείμενο – μανιφέστο, πριν απαγορευτεί η προβολή του για τα επόμενα 50 χρόνια!

Πιστό στις επιταγές του καλλιτεχνικού κινήματος που υπηρετεί, εκχύνει το όνειρο στην πραγματικότητα και εξελίσσεται, καταργώντας οποιαδήποτε λογική αφήγησης. Με προορισμό/στόχο του το ένστικτο και το υποσυνείδητο, παραμορφώνει την «κανονικότητα» της πραγματικότητας με μικρές, αλλά καταλυτικές σφήνες διαστροφής: ευγενής κύριος περπατά στο δρόμο κλοτσώντας όχι μπουκάλι αλλά βιολί, και μεγαλοαστή κυρία διατάζει την κατοικίδια αγελάδα να κατέβει από το κρεβάτι της! Ουκ ολίγες από αυτές τις «αφύσικες» εικόνες προκαλούν ακαταμάχητο νευρικό γέλιο, δυναμιτίζοντας κάθε έκφανση του καθωσπρέπει φυσιολογικού, στο οποίο επιτίθενται ασύστολα: από την αγνότητα των συναισθημάτων του πρωταγωνιστικού ζευγαριού (εκείνος τη φαντάζεται, αντικαθιστώντας την παρουσία της με μια λεκάνη τουαλέτας κι ενώ ακούγεται ο ήχος από το καζανάκι, παχύρρευστη, παλλόμενη ύλη πλημμυρίζει αιφνιδίως την οθόνη, χωρίς ν’ αντιλαμβανόμαστε άμεσα την ταυτότητά της ως… λάβας), μέχρι τα ιερά και τα όσια της Δύσης (το ρόλο του δια χειρός Σαντ, ακόλαστου παιδόφιλου και Δούκα του Μπλανγκίς, ενσαρκώνει ο Ιησούς Χριστός!).

Συνδυάζοντας αφενός κώδικες δημιουργίας του βωβού (μεσότιτλους και συνοδευτική μουσική) με επιτεύγματα του – νεογέννητου τότε – ομιλούντος (ενσωματωμένους στη δράση, ηχογραφημένους διαλόγους και μουσική), κι αφετέρου πτυχές της – λατρεμένης από τους σουρεαλιστές – ψυχαναλυτικής θεωρίας του Φρόιντ, με ψήγματα και εκείνης του Μαρξ, ανατρέπει άφοβα, ρηξικέλευθα και βλάσφημα τις δομές, όχι μόνο του πολιτισμού ή της Τέχνης του κινηματογράφου, αλλά και της ίδιας της ανθρώπινης ύπαρξης. Βίαια ακατάληπτο, σοκαριστικά αναρχικό και ξεκαρδιστικά ανήθικο, αποπροσανατολίζει τη συνείδηση, ενώ εισβάλλει και διεγείρει τα πιο άφωτα μονοπάτια νου και ψυχής. Ακόμη. Τόσο αγέραστο.

Μαζί προβάλλεται το γραμμένο στο κάρμα του, έτερόν του ήμισυ, «Ο Ανδαλουσιανός Σκύλος» («Un Chien Andalou», 1929), το 16 μόλις – αλλά αξέχαστων – λεπτών ντεμπούτο του Μπουνιουέλ, που εικονογραφεί το συνδυασμό ενός δικού του ονείρου με ένα του Νταλί, ο οποίος συνυπογράφει και τη σκηνοθεσία. Αμόλυντη, κινούμενη αφηρημένη Τέχνη ή πρωτοπόρα και διαχρονική «video art», ο «Σκύλος» αυτός έγινε δεκτός με ενθουσιασμό ως «όμορφο ποίημα» από μερίδα της κριτικής στην εποχή του. Γεγονός που έκανε έξαλλο τον Μπουνιουέλ, ο οποίος προσδοκούσε σε αγανάκτηση και κατακραυγή – αντιδράσεις που κατάφερε να προκαλέσει λίγο αργότερα, με τη συγκριτικά πιο φλύαρη «Χρυσή Εποχή» του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν έχεις ιδιαίτερη προτίμηση στο ευρωπαϊκό avant-garde ή και πειραματικό σινεμά, οφείλεις να βιώσεις αυτήν την εμβληματική σουρεαλιστική δημιουργία στη μεγάλη οθόνη. Οι υπόλοιποι, μπορεί να εγκαταλείψετε την αίθουσα… για να επιστρέψετε με πέτρες!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Η χαρά της γκαντεμιάς για ένα ζευγάρι που θέλει να χαμουρευτεί και δεν του κάθεται η φάση. Μουσειακό πρέπει να ήτανε το κομμάτι, αλλά μου τη βγήκε μια ωρίτσα και θα κάνω το σκατό μου παξιμάδι, να μη βάλω πεντάστερο.