FreeCinema

Follow us

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ: THE MOVIE (2022)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άκης Καρράς, Χρήστος Λειβαδίτης, Αικατερίνη Παπαγεωργίου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 74'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Ο Καραγκιόζης παριστάνει τον γραμματιζούμενο του χωριού για να πιάσει μια δουλίτσα και, φυσικά, τα κάνει θάλασσα όταν πιάνει μολύβι και χαρτί, καθώς καλείται να εξυπηρετήσει τους αναλφάβητους συμπολίτες του.

Η άνωθεν αξιολόγηση μπορεί να φαντάζει υπερβολικά σκληρή, όμως, εδώ είχα ν’ αντιμετωπίσω ένα σοβαρό ατόπημα της παραγωγής: «Καραγκιόζης» ναι, «The Movie»… όχι (και πόσο οξύμωρη η χρήση της αγγλικής για ένα έργο ατόφιας ελληνικότητας!). Με άλλα λόγια, τούτη η δουλειά μοιάζει περισσότερο με μεταφορά παράστασης έργου θεάτρου σκιών σε μορφή ψηφιακού animation, παρά με κανονική animated ταινία. Απλά, παρακολουθείς κάτι που γνωρίζεις ή φαντάζεσαι… «αλλιώς». Στο πρώτο σκέλος, η δουλειά είναι τίμια (όσο «πρωτόγονο» κι αν δείχνει το ψηφιακό σχέδιο σε σύγκριση με αντίστοιχα του εξωτερικού, αν κι εδώ έχουμε το «άλλοθι» της πρώτης μεγάλου μήκους ελληνικής ταινίας μυθοπλασίας σε τούτο το είδος). Στο δεύτερο, όλα είναι λάθος!

Ουσιαστικά, πρόκειται για μία διασκευή της παράστασης του «Ο Καραγκιόζης Γραμματικός», την οποία έχει στήσει ο Άθως Δανέλλης με πατροπαράδοτο τρόπο αφήγησης. Κανένα πρόβλημα σχετικά με αυτά τα στοιχεία. Μετά την εναρκτήρια σεκάνς του καυγά του ομώνυμου ήρωα μ’ έναν κόκορα που κάνει τα πάντα για να τον ξυπνήσει, όμως, τούτη η «ταινία» αποκαλύπτει τις παγίδες της έλλειψης ενός… κινηματογραφικού σεναρίου (για να τα πιάσουμε από την αρχή). Η εναλλαγή σύστασης (των κλασικών) χαρακτήρων γίνεται μ’ έναν εντελώς «μονοδιάστατο» τρόπο, τόσο «στατικό» όσο και η δράση στο θέατρο σκιών. Άπαξ κι αρχίσουν να μπαίνουν στο πλάνο ο Χατζηαβάτης, ο Νιόνιος, ο Μορφονιός, ο Μπαρμπαγιώργος και άλλοι, μικρότερης σημασίας ήρωες, ο θεατής δεν έχει παρά να περιμένει το κάθε επόμενο «solo νούμερο» τούτων των stars των παραστάσεων του Καραγκιόζη, δίχως εκπλήξεις ή σκηνοθετική ευρηματικότητα.

Η ποιότητα του CGI δεν κολακεύει ιδιαίτερα το project, ειδικά στο μάτι εκείνων που παρακολουθούν πιστά το animated genre και είναι γνώστες της ραγδαίας εξέλιξής του, από το «Toy Story» (1995) μέχρι σήμερα. Παραδόξως, η καλύτερη στιγμή αυτού του «Καραγκιόζη» έρχεται μέσω της σεκάνς όπου ένα παλαιομοδίτικης τεχνοτροπίας κινούμενο σχέδιο επιχειρεί ν’ αντιγράψει τη λογική και το ύφος του πραγματικού θεάτρου σκιών, με μία ψευδαίσθηση διαφάνειας στο κάδρο, λες και πίσω από την εικόνα κινείται κανονικά ένας καραγκιοζοπαίχτης. Αισθητικά και εικαστικά, τούτο είναι το highlight της φιλμικής περιπέτειας του Καραγκιόζη. Δεν ξέρω αν θα είχε νόημα να βλέπαμε ολόκληρη ταινία έτσι, όμως, για λίγο βλέπεις κάτι που σου κεντρίζει το μάτι περισσότερο από το υπόλοιπο φιλμ…

Σε περίπτωση που το «Καραγκιόζης: The Movie» προσελκύσει το ενδιαφέρον των γονέων και κινηθεί καλά εισπρακτικά, θα μπορούσε να υπάρξει και συνέχεια. Ας είναι, όμως, ταινία την επόμενη φορά. Με ειλικρίνεια και καλή διάθεση το λέω.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όπως το δει κανείς το «κακό» στην αξιολόγηση. Ουσιαστικά, μιλάμε για ένα ψηφιακού animation «καμουφλάρισμα» της ματιάς επάνω στο παραδοσιακό θέατρο σκιών. Σε αυτό το πλαίσιο, με κάμποση αφέλεια, μπορείς να το δεχτείς. Υπό όρους κινηματογραφικής αφήγησης και σκηνοθεσίας, όμως, το όλο project δεν λειτουργεί. Ενήλικη είναι η άποψη, βέβαια. Διότι είχα την τύχη να παρακολουθήσω προβολή σε αίθουσα γεμάτη παιδάκια, τα οποία δεν έδειξαν παρόμοια ενόχληση… στις λεπτομέρειες. Οπότε, η τελική κρίση ανήκει στους γονείς και στην απόφαση που θα πάρουν σχετικά με το πώς θέλουν να μάθουν τα παιδιά τους τον Καραγκιόζη.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.