FreeCinema

Follow us

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ: THE MOVIE (2022)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άκης Καρράς, Χρήστος Λειβαδίτης, Αικατερίνη Παπαγεωργίου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 74'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Ο Καραγκιόζης παριστάνει τον γραμματιζούμενο του χωριού για να πιάσει μια δουλίτσα και, φυσικά, τα κάνει θάλασσα όταν πιάνει μολύβι και χαρτί, καθώς καλείται να εξυπηρετήσει τους αναλφάβητους συμπολίτες του.

Η άνωθεν αξιολόγηση μπορεί να φαντάζει υπερβολικά σκληρή, όμως, εδώ είχα ν’ αντιμετωπίσω ένα σοβαρό ατόπημα της παραγωγής: «Καραγκιόζης» ναι, «The Movie»… όχι (και πόσο οξύμωρη η χρήση της αγγλικής για ένα έργο ατόφιας ελληνικότητας!). Με άλλα λόγια, τούτη η δουλειά μοιάζει περισσότερο με μεταφορά παράστασης έργου θεάτρου σκιών σε μορφή ψηφιακού animation, παρά με κανονική animated ταινία. Απλά, παρακολουθείς κάτι που γνωρίζεις ή φαντάζεσαι… «αλλιώς». Στο πρώτο σκέλος, η δουλειά είναι τίμια (όσο «πρωτόγονο» κι αν δείχνει το ψηφιακό σχέδιο σε σύγκριση με αντίστοιχα του εξωτερικού, αν κι εδώ έχουμε το «άλλοθι» της πρώτης μεγάλου μήκους ελληνικής ταινίας μυθοπλασίας σε τούτο το είδος). Στο δεύτερο, όλα είναι λάθος!

Ουσιαστικά, πρόκειται για μία διασκευή της παράστασης του «Ο Καραγκιόζης Γραμματικός», την οποία έχει στήσει ο Άθως Δανέλλης με πατροπαράδοτο τρόπο αφήγησης. Κανένα πρόβλημα σχετικά με αυτά τα στοιχεία. Μετά την εναρκτήρια σεκάνς του καυγά του ομώνυμου ήρωα μ’ έναν κόκορα που κάνει τα πάντα για να τον ξυπνήσει, όμως, τούτη η «ταινία» αποκαλύπτει τις παγίδες της έλλειψης ενός… κινηματογραφικού σεναρίου (για να τα πιάσουμε από την αρχή). Η εναλλαγή σύστασης (των κλασικών) χαρακτήρων γίνεται μ’ έναν εντελώς «μονοδιάστατο» τρόπο, τόσο «στατικό» όσο και η δράση στο θέατρο σκιών. Άπαξ κι αρχίσουν να μπαίνουν στο πλάνο ο Χατζηαβάτης, ο Νιόνιος, ο Μορφονιός, ο Μπαρμπαγιώργος και άλλοι, μικρότερης σημασίας ήρωες, ο θεατής δεν έχει παρά να περιμένει το κάθε επόμενο «solo νούμερο» τούτων των stars των παραστάσεων του Καραγκιόζη, δίχως εκπλήξεις ή σκηνοθετική ευρηματικότητα.

Η ποιότητα του CGI δεν κολακεύει ιδιαίτερα το project, ειδικά στο μάτι εκείνων που παρακολουθούν πιστά το animated genre και είναι γνώστες της ραγδαίας εξέλιξής του, από το «Toy Story» (1995) μέχρι σήμερα. Παραδόξως, η καλύτερη στιγμή αυτού του «Καραγκιόζη» έρχεται μέσω της σεκάνς όπου ένα παλαιομοδίτικης τεχνοτροπίας κινούμενο σχέδιο επιχειρεί ν’ αντιγράψει τη λογική και το ύφος του πραγματικού θεάτρου σκιών, με μία ψευδαίσθηση διαφάνειας στο κάδρο, λες και πίσω από την εικόνα κινείται κανονικά ένας καραγκιοζοπαίχτης. Αισθητικά και εικαστικά, τούτο είναι το highlight της φιλμικής περιπέτειας του Καραγκιόζη. Δεν ξέρω αν θα είχε νόημα να βλέπαμε ολόκληρη ταινία έτσι, όμως, για λίγο βλέπεις κάτι που σου κεντρίζει το μάτι περισσότερο από το υπόλοιπο φιλμ…

Σε περίπτωση που το «Καραγκιόζης: The Movie» προσελκύσει το ενδιαφέρον των γονέων και κινηθεί καλά εισπρακτικά, θα μπορούσε να υπάρξει και συνέχεια. Ας είναι, όμως, ταινία την επόμενη φορά. Με ειλικρίνεια και καλή διάθεση το λέω.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όπως το δει κανείς το «κακό» στην αξιολόγηση. Ουσιαστικά, μιλάμε για ένα ψηφιακού animation «καμουφλάρισμα» της ματιάς επάνω στο παραδοσιακό θέατρο σκιών. Σε αυτό το πλαίσιο, με κάμποση αφέλεια, μπορείς να το δεχτείς. Υπό όρους κινηματογραφικής αφήγησης και σκηνοθεσίας, όμως, το όλο project δεν λειτουργεί. Ενήλικη είναι η άποψη, βέβαια. Διότι είχα την τύχη να παρακολουθήσω προβολή σε αίθουσα γεμάτη παιδάκια, τα οποία δεν έδειξαν παρόμοια ενόχληση… στις λεπτομέρειες. Οπότε, η τελική κρίση ανήκει στους γονείς και στην απόφαση που θα πάρουν σχετικά με το πώς θέλουν να μάθουν τα παιδιά τους τον Καραγκιόζη.


MORE REVIEWS

UNTIL DAWN

Παρέα φίλων ακολουθεί τα ίχνη της προ ενός έτους εξαφανισμένης αδελφής μιας από αυτούς και καταλήγει παγιδευμένη σε μία λούπα του χρόνου, στην οποία όλοι πεθαίνουν ξανά και ξανά, με μοναδική ελπίδα διαφυγής να μείνουν ζωντανοί μέχρι το ξημέρωμα. Γιατί; Η επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά!

Ο ΛΟΓΙΣΤΗΣ 2

Όταν ένας παλιός γνωστός του από το Υπουργείο Οικονομικών δολοφονείται, ο Κρίστιαν Γουλφ καλείται να αναλάβει δράση, έχοντας στο πλευρό του τον αδελφό του, Μπράξτον. Η υπόθεση δεν κρύβει μονάχα ένα οικονομικό σκάνδαλο, αλλά κι ένα τεράστιο κύκλωμα trafficking που ξεκινά από τη Λατινική Αμερική, περνά από τα σύνορα με το Μεξικό και φτάνει μέχρι τις ΗΠΑ.

Ο ΠΕΙΡΑΤΗΣ ΜΑΥΡΟΔΟΝΤΗΣ ΚΑΙ Η ΚΟΜΙΣΣΑ ΤΟΥ ΓΚΡΕΛ

Η μοχθηρή κόμισσα Σιμπίλα υφαίνει πανούργο σχέδιο παγίδευσης του Πειρατή Μαυροδόντη, με απώτερο στόχο την κυριαρχία στις επτά θάλασσες. Γενναίο κοριτσάκι, χαζοβιόλης μάγειρας και ένας… δράκος κινούν για να τον σώσουν.

BABY

Μετά από έκτιση ποινής σε κέντρο κράτησης για ανηλίκους, ο Γουέλινγκτον βρίσκεται και πάλι ελεύθερος στους δρόμους του Σάο Πάολο, όπου ανακαλύπτει ότι μέλη της οικογένειάς του έχουν αλλάξει τόπο κατοικίας. Η μοναξιά δεν θα κρατήσει για πολύ. Η συντροφικότητα θα έρθει γνωρίζοντας τον Ρονάλντο, που θα τον οδηγήσει στην εκπόρνευση αλλά και σε μια νέα οικογένεια.

ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΟΥ ΣΟΥΛΕΫΜΑΝ

Πρόσφυγας από τη Γουινέα εργάζεται ως ντελιβεράς, ποδηλατώντας όλη τη μέρα στους δρόμους του Παρισιού. Η μοναδική του ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο είναι να εγκριθεί η αίτηση ασύλου που έχει υποβάλει. Για να συμβεί αυτό, όμως, πρέπει να μάθει καλά την «ιστορία του».