FreeCinema

Follow us

ΑΘΙΚΤΟΙ (2011)

(INTOUCHABLES)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνική Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ολιβιέ Νακάς, Ερίκ Τολεντανό
  • ΚΑΣΤ: Φρανσουά Κλουζέ, Ομάρ Σι, Οντρέ Φλερό, Κλοτίλντ Μογιέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FILMTRADE

Χήρος, τετραπληγικός (ύστερα από ατύχημα) αριστοκράτης προσλαμβάνει ανειδίκευτο νεαρό από τα γκετοποιημένα προάστια του Παρισιού για να τον φροντίζει. Κι ενώ πριν απλά υπήρχε, τώρα, αρχίζει να ζει ξανά!

Βασισμένο σε αληθινή ιστορία φιλμ που θριάμβευσε στο γαλλικό box-office (και όχι μόνο), ενώ ο απίθανος (πρωτοεμφανιζόμενος!) ποιητής ήθους, Ομάρ Σι, έκανε την έκπληξη και πήρε το Σεζάρ πρώτου ρόλου μέσα από τα χέρια του οσκαρούχου Ζαν Ντουζαρντέν («The Artist»). Δεν είναι, όμως, οι περγαμηνές από κοινό και κριτικούς που έχει φορτώσει στις βαλίτσες της, καθώς ξεκινά το ταξίδι της και στις ελληνικές αίθουσες, που τη χρίζουν άξια προσοχής. Είναι το αυθάδικο, αλλά τρυφερό και λυτρωτικό χιούμορ της που την κάνει ακαταμάχητη, έτσι όπως τη μεταγγίζει απευθείας, κελαρυστή, στο συναίσθημα.

Καθαρόαιμη κωμωδία και όχι δραματική κομεντί (ή «δραμεντί», όπως θα μπορούσε εύκολα να χαρακτηριστεί), γιατί τα δάκρυα στα μάτια ρέουν άφθονα από τα – πολλά τρανταχτά, μετά πόνου στο στομάχι – γέλια (ιδιαίτερα στην σκηνή της Όπερας, με το «δέντρο που τραγουδάει»). Και μόνο. Η συγκίνηση που έρχεται στο τέλος, προβλέψιμη και όχι απαλλαγμένη από κλισέ (παρά την καταγωγή του φιλμ από την πραγματικότητα) αποκλιμακώνει, αλλά δεν ακυρώνει το high όσων έχουν προηγηθεί. Που βγάζουν τη γλώσσα στη ζωή, στα όσα φέρνει, θες δε θες, ενώ είσαι απασχολημένος με άλλα, καλύτερα (;) σχέδια. Που γκρεμίζουν το μύθο που λέει ότι τα λεφτά φέρνουν την ευτυχία ή σου εξασφαλίζουν τη γνώση του πώς «να ρουφάς το μεδούλι της ζωής», «ν’ αδράχνεις τη μέρα», να ζεις κυριολεκτικά, βρε αδερφέ, και όχι απλά να επιβιώνεις. Που ρίχνουν, έστω και λίγο, φως στα ένοχα θεμέλια των σύγχρονων, πολυπολιτισμικών μεν, κατακερματισμένων σε κάθε είδους γκέτο δε, δυτικών κοινωνιών. Και που ξεσκαρτάρουν τα ανεκτίμητα σημαντικά από τα πανάκριβα ασήμαντα τούτου του κόσμου.

Ναι, λοιπόν. Κωμωδία. Το πιο δύσκολο, στην επιτυχημένη πραγματοποίησή του, κινηματογραφικό είδος. Το οποίο δεν μπορεί να ποντάρει σε ψυχολογικούς εκβιασμούς, μελό ευκολίες ή πολιτική ορθότητα. Και οφείλει να βρίσκει την αστεία πτυχή της – όσο τραγικής κι αν είναι – καθημερινότητας. Αποφεύγοντας (όταν και όσο πρέπει) την κακογουστιά, για να κάμψει τις αντιδράσεις της προσωπικής αίσθησης του χιούμορ του καθενός και να μας συμπαρασύρει σε μια οικουμενική, συλλογική έκρηξη γέλιου. Το οποίο, όπως θυμίζει ο αρτιμελής, όλο το πρόσωπο ένα χαμόγελο, Ντρις του Σι στο τετραπληγικό, αλλά από πολλές απόψεις πιο τυχερό αφεντικό του, αποτελεί τη μοναδική εναπομείνασα πυξίδα σωτηρίας μας. Που δείχνει το δρόμο προς το φως στην άκρη του τούνελ, της ζωής γενικά, και των δύσκολων καιρών που ζούμε, ειδικά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Feelgood buddy movie γαλλιστί. Αναπάντεχα απολαυστική, γενναιόδωρη κωμωδία, που ευφραίνει καρδίαν, παρά το βασισμένο σε αληθινά, τραγικά γεγονότα θέμα της και την αδυναμία της ν’ αποφύγει τις κοινότοπες λύσεις στον συγκινητικά αισιόδοξο επίλογό της.


MORE REVIEWS

BONES AND ALL

Στην Αμερική του Ρόναλντ Ρέιγκαν, ένα κορίτσι που αρέσκεται στο να τρώει ανθρώπινη σάρκα παίρνει τους δρόμους σε αναζήτηση της «χαμένης» μητέρας της και κάποιας πιθανής εξήγησης για την κατάσταση που βιώνει. Στη μοναχική της πορεία, θα βρεθεί η στιγμή που θα… οσμιστεί την παρουσία ενός αγοριού με το οποίο μοιράζεται το ίδιο «μυστικό».

ΠΑΡΑΞΕΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Ερευνητική αποστολή ανακαλύπτει «μαγικό» φυτό, του οποίου οι καρποί χαρίζουν δύναμη ενέργειας ωφέλιμη για την καθημερινότητα της κοινωνίας των Αβαλονιανών. Όταν οι καλλιέργειες του φυτού προσβάλλονται από μυστηριώδη «ιό», μονάχα τα έγκατα της γης μπορούν να δώσουν μια αποτελεσματική απάντηση σχετικά με τον επερχόμενο κίνδυνο.

ΠΙΝΟΚΙΟ ΤΟΥ ΓΚΙΓΙΕΡΜΟ ΝΤΕΛ ΤΟΡΟ

Ο Τζεπέτο έχει χάσει το παιδί του, φτιάχνει μια ξύλινη μαριονέτα αγοριού και… εντάξει, τα υπόλοιπα τα γνωρίζετε ήδη, μη σας πω κι από το 1940 (τουλάχιστον)!

THE FABELMANS

Από «μπαγκάζι» του πατέρα του μέχρι «υποχρέωση» ανατροφής από τη μητέρα του, ο μικρός Σάμι βρίσκει το ιδανικό καταφύγιο στη φαντασία της κινηματογραφικής εμπειρίας και προσπαθεί να γίνει μέρος αυτού του (καλύτερου) «κόσμου».

ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2022

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας, είναι και πάλι εδώ και γιορτάζει τα 35α γενέθλιά του! Η διοργάνωση θα φιλοξενηθεί από την Πέμπτη 24/11 μέχρι την Τετάρτη 30/11 στους αθηναϊκούς κινηματογράφους ΕΛΛΗ και ΑΝΔΟΡΑ.

MR KLEIN

MR KLEIN

Σακάτης και λεφτάς προσλαμβάνει cool αραπά να του τσουλάει το καρότσι και να τον ξεσκατώνει. Είχε και πλάκα. Εγώ θα του άλλαζα τη διαθήκη και θα τον πετούσα από καμιά γέφυρα. Τόσες έχουν στο Παρίσι…