FreeCinema

Follow us

ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ (2015)

(IN THE HEART OF THE SEA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρον Χάουαρντ
  • ΚΑΣΤ: Κρις Χέμσγουορθ, Μπέντζαμιν Γουόκερ, Κίλιαν Μέρφι, Μπρένταν Γκλίσον, Μπεν Γουίσο, Τομ Χόλαντ, Μισέλ Φέαρλι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 121'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Φαλαινοθηρικό στα 1820 έρχεται αντιμέτωπο με θανάσιμο κήτος τεραστίων διαστάσεων που δεν λέει να αφήσει μέλος του πληρώματος ζωντανό στον ωκεανό, λες και είναι ορκισμένο να εκδικηθεί όλο το ανθρώπινο γένος μαζί!

Στα χαρτιά είχαμε κάτι πραγματικά επικό, με βάση την ιστορία που ενέπνευσε τη συγγραφή του κλασικού αναγνώσματος «Μόμπι Ντικ» από τον Χέρμαν Μέλβιλ. Ο Ρον Χάουαρντ είναι ένας σοβαρός και έμπειρος επαγγελματίας του Χόλιγουντ με γνώση στο μεγάλο θέαμα. Τα πρώτα promos του φιλμ υπόσχονταν κάτι μεγαλεπήβολο. Στο φινάλε, όμως, το «Στην Καρδιά της Θάλασσας» δείχνει μάλλον άψυχο και παγερό, σχεδόν όπως το βλέμμα της φονικής φάλαινας του έργου.

Η αφήγηση του φιλμ μπλέκει τον μύθο της πραγματικότητας (όσο μπορεί να γίνει πιστευτή κι αυτή, εδώ που τα λέμε) με τις αναμνήσεις του μοναδικού επιζώντα του ταξιδιού του φαλαινοθηρικού, 30 χρόνια μετά την τραγωδία, καθώς «συνεντευξιάζεται» από τον Μέλβιλ (Γουίσο), ο οποίος αναζητεί το θέμα του επόμενου βιβλίου του. Αυτό το χρονικό πηγαινέλα δημιουργεί κάποιες παύσεις που ο Χάουαρντ θεωρεί απαραίτητες για να προσθέσουν ανθρωπιά και συγκίνηση στο πρόσωπο του αφηγητή Τομ Νίκερσον (Γκλίσον), όμως οι χαρακτήρες δεν αποκτούν ποτέ ουσιαστική υπόσταση και βάθος, κάποια δόση ψυχισμού που θα κάνει και τον θεατή να τους νιώσει.

Αρχικά, έχουμε το στερεότυπο της σύγκρουσης του κεντρικού ήρωα ναυτικού από τον οποίο οι πλοιοκτήτες στερούν την θέση του καπετάνιου (που, αν και ικανότατος, δεν προέρχεται από ονομαστή οικογένεια για να διεκδικήσει την όποια θέση εξουσίας). Αυτή η σύγκρουση θα δοκιμαστεί πρώτα σε άσχημα καιρικά φαινόμενα που θα θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια του πλοίου και του πληρώματος, και θα κορυφωθεί στην αναζήτηση μεγαλύτερων φαλαινών στον ωκεανό, κατόπιν πολλών μηνών και εξάντλησης των ναυτικών. Ο Χάουαρντ δεν εστιάζει τόσο σε χαρακτήρες, όπως βλέπαμε σε στουντιακές ναυτικές περιπέτειες (ανταρσιών συνήθως) του κλασικού παρελθόντος, αλλά σε ατμόσφαιρες, ένταση και σε λεπτομέρειες που στοχεύουν αποκλειστικά και μόνο στον εντυπωσιασμό του 3D εφέ, με κάποιο παραπανίσιο άγχος, ίσως, να προσφέρει αληθοφάνεια το πάντρεμα των ρεαλιστικών στοιχείων με την ψηφιακή… υπερβολή του πράγματος (από τις καταιγίδες μέχρι το μέγεθος της κυνηγού φάλαινας).

Από τη στιγμή που το καράβι γίνεται παρελθόν, οι επιζώντες (σε βάρκες, πια) πασχίζουν να βρουν στεριά με ελάχιστο νερό και σχεδόν ανύπαρκτα τρόφιμα στην κατοχή τους, κατάσταση που υποδηλώνει αποφάσεις και σκηνές φρίκης, οι οποίες είναι μετριασμένες από το PG-13 rating, προφανώς. Μοιραία, αυτό το κομμάτι, του αγώνα επιβίωσης, πάσχει σε ρυθμό και ενδιαφέρον, και – περισσότερο παράδοξα – δεν γίνεται καν πιστευτό, εν τη απουσία του ψηφιακού «ψεύδους», πια! Απογυμνωμένο από το μέγεθος του θεάματος, το «Στην Καρδιά της Θάλασσας» συναντά κάτι σαν… τη «Ζωή του Πι», αλλά δίχως τη μαγεία ή εκείνη την κινηματογραφική τέχνη που μπλέκει τη σκληρότητα της πραγματικότητας με τη φαντασία που μυθοποιεί ή «φτιασιδώνει» τη ζωή. Όλο αυτό θέλει και λίγη καρδιά, πώς να το κάνουμε;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Λίγο από «White Squall» (1996), λίγο από… «Alive» (1993) με αντίπαλο το υγρό στοιχείο της Φύσης, πολύ περισσότερο από ψηφιακά εφέ κι έχουμε ένα δράμα εποχής που αρχικά εντυπωσιάζει το βλέμμα αλλά, σταδιακά, κάνει τα ελαττώματά του (η τραγωδία της εμπειρίας έχει μπει στον «αυτόματο πιλότο» και οι ερμηνείες δεν την υποστηρίζουν) όλο και πιο εμφανή. Μέχρι ενός σημείου, πάντως, προσφέρει μεγάλο θέαμα, για ένα σαφώς πιο… αγορίστικο κοινό (μοιραία). Όσοι έχουν ένα κάποιο θέμα με τις ναυτίες, δεν θα το διασκεδάσουν.


MORE REVIEWS

ΧΙΟΝΑΤΗ

Αφού έχει αποφύγει τη θανάτωση, η Χιονάτη κρύβεται στο δάσος και βρίσκει καταφύγιο στο σπίτι επτά… νάνων, οι οποίοι θα τη φροντίσουν μέχρι να αποφασίσει να διεκδικήσει και να απελευθερώσει το χαμένο της βασίλειο από τη σατανική μητριά της.

WISHBONE

Σεκιουριτάς νοσοκομείου σε άθλια οικονομική κατάσταση, με κίνδυνο να χαθεί το σπίτι της μάνας του λόγω χρεών στην τράπεζα, βλέπει τον αδελφό του να «φεύγει» άδικα από ξαφνικό ανεύρυσμα και επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο αναλαμβάνοντας την κηδεμονία της ανήλικης ανιψιάς του. Η πρόταση ενός τραυματιοφορέα για συμμετοχή σε κομπίνες δικαστικών αποζημιώσεων θα φέρει καλύτερες μέρες;

ΝΟΒΟΚΑΪΝΗ

Υποδιευθυντής τραπέζης βλέπει την υπάλληλο με την οποία είναι κρυφά ερωτευμένος να πιάνεται όμηρος ληστών και κάνει τα πάντα για να την εντοπίσει και να την ελευθερώσει. Βασικό (και μοναδικό) του ατού; Δεν μπορεί να νιώσει σωματικό πόνο!

ΣΕ ΜΙΑ ΑΓΝΩΣΤΗ ΧΩΡΑ

Έχοντας ξεμείνει στην Αθήνα δίχως χρήματα και χαρτιά, και με όνειρο τη φυγή για Γερμανία, δύο πρόσφυγες από την Παλαιστίνη καταφεύγουν σε άκρως ριψοκίνδυνη λύση, προκειμένου να βγάλουν πλαστά διαβατήρια για τη «Γη της Επαγγελίας».

LOCKED

Μικροκακοποιός μπουκάρει σε χλιδάτο κι αφύλαχτο SUV και δεν βρίσκει τρόπο να βγει απ’ αυτό, ανυποψίαστος ότι επρόκειτο για… θανάσιμη παγίδα!