FreeCinema

Follow us

ΕΚΕΙΝΟΙ (2006)

(ILS)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νταβίντ Μορό, Ξαβιέ Παλούντ
  • ΚΑΣΤ: Ολιβιά Μποναμί, Μικαέλ Κοέν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 77'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: HOLLYWOOD ENTERTAINMENT

Νεαρό ζευγάρι που ζει σε απομονωμένο παλιό αρχοντικό μέσα σε δάσος, ξυπνά από περίεργους θορύβους που προέρχονται από… το εσωτερικό του ίδιου τους του σπιτιού! Ποιοι και γιατί «παίζουν» μαζί τους;

Σε μία εποχή όπου το είδος των ταινιών τρόμου προσφέρει στην πλειοψηφία αδικαιολόγητες σκηνές βίας και σαδισμού, είναι ευτύχημα να πετυχαίνεις κάτι διαφορετικό, βασισμένο απόλυτα στο σασπένς, με μια αίσθηση του φόβου τόσο ρεαλιστική που σε κάνει να στριφογυρίζεις άβολα στο κάθισμα. Στο σκοτάδι της κινηματογραφικής αίθουσας. Το «Εκείνοι» είναι μια τέτοια περίπτωση και, στη θέση σου, δεν θα χαιρόμουν αν το έβλεπα σ’ ένα άδειο σινεμά…

Η εισαγωγή σε βάζει στο κλίμα. Βρισκόμαστε στην Ανατολική Ευρώπη, δεν έχουμε καμία συγκεκριμένη πληροφόρηση για το τι βλέπουμε, καταλαβαίνουμε πως δύο γυναίκες έχουν ξεμείνει στη μέση του πουθενά με βλάβη στο αμάξι τους. Είναι μάνα και κόρη. Η πρώτη βγαίνει έξω για να τσεκάρει τη μηχανή κι εξαφανίζεται. Παράξενοι θόρυβοι έρχονται από το δάσος. Η κοπέλα αισθάνεται περικυκλωμένη. Ουρλιάζει πανικόβλητη. Είμαστε βέβαιοι πως πρόκειται να πεθάνει. Αλλά δεν θα μάθουμε από τι. Το επόμενο πλάνο μας συστήνει την Κλεμεντίν. Γαλλίδα καθηγήτρια που διδάσκει στο Βουκουρέστι και ζει με το σύντροφό της, Λουκά, συγγραφέα σε αδιέξοδο έμπνευσης, σ’ ένα απομονωμένο παλιό αρχοντικό στην καρδιά ενός δάσους. Με το που νυχτώνει έχουμε την προδιάθεση πως η τοποθεσία της κατοικίας τους δεν είναι και τόσο ιδανική… Το τηλέφωνο χτυπά. Ξανά και ξανά. Πρέπει να είναι φάρσα. Το ζευγάρι πέφτει να κοιμηθεί, αλλά οι θόρυβοι δεν τους αφήνουν σε ησυχία. Ειδικά όταν προέρχονται από τον κάτω όροφο. Μέσα στο σπίτι!

Αυτό που ακολουθεί είναι μία παρέλαση σεκάνς φόβου που σε ταράζουν χωρίς να σου δίνουν ξεκάθαρα την εικόνα του ποιος ή ποιοι «παίζουν» με το ζευγάρι, μέχρι τη στιγμή που το κρυφτό εξελιχθεί σε απειλή για τη ζωή τους. Οι Νταβίντ Μορό και Ξαβιέ Παλούντ παίρνουν άριστα στη δημιουργία εντυπώσεων, ενορχηστρώνοντας κάθε μέσο με λιτότητα, από τη διεύθυνση φωτογραφίας μέχρι το μοντάζ και την ηχητική μπάντα, για να φέρουν ρίγη στον θεατή χωρίς βλακώδη «μπου». Ο τρόμος εδώ είναι αληθοφανής και, για την ακρίβεια, πηγή έμπνευσης για το σενάριο στάθηκε ένα αληθινό συμβάν (με θύματα ένα ζευγάρι Αυστριακών στην Τσεχοσλοβακία). Στα επόμενα 45 λεπτά, οι σκηνοθέτες σε έχουν του χεριού τους, παρουσιάζοντας σταδιακά την ταυτότητα «εκείνων», για να καταλήξουμε σε ένα τρομακτικό συμπέρασμα που προκαλεί σοκ χωρίς καν να βάφει την οθόνη με αίμα.

Ως ντεμπούτο, το φιλμ πάσχει από μία αίσθηση ανολοκλήρωτου. Ο ρυθμός είναι καταιγιστικός, αλλά σε χρόνο «ασφαλείας» των 77 λεπτών. Το ζύγισμα της αποκάλυψης έρχεται πιο νωρίς απ’ όσο έπρεπε και δίχως την πληροφορία πως κάτι παρόμοιο συνέβη στην πραγματική ζωή θα εγκαταλείπαμε την αίθουσα ξεχνώντας γρήγορα την όλη «τρομάρα». Αλλά το μεγάλο μυστικό του «Εκείνοι» είναι το κοινωνικό του σχόλιο. Μία υποσημείωση λίγο πριν τους τίτλους τέλους. Η συνειδητοποίηση του τι θα πει αληθινός τρόμος. Τι θα πει ανθρώπινη φύση, δηλαδή…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2006, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Πέρασε εντελώς απαρατήρητο στη χώρα μας, αλλά ήταν ένα από τα πρώτα και χαρακτηριστικά παραδείγματα της περίφημης νέας γαλλικής σχολής ταινιών τρόμου της δεκαετίας εκείνης. Δυστυχώς, σχεδόν καμία  από αυτές δεν κατάφερε να βρει διανομή και μονάχα οι φανατικοί του genre ασχολήθηκαν, είτε μέσω του home entertainment, είτε «σκαλίζοντας» από περιέργεια τα τορεντάδικα…


MORE REVIEWS

ΠΥΡΙΝΗ ΟΡΓΗ

Γενετικά μεταλλαγμένο κοριτσάκι με τηλεκινητικές ικανότητες και… φλογερές εκρήξεις οργής, φυλάσσεται από τους γονείς του επί σειρά ετών στο «περιθώριο», ώστε να μην καταλήξει «πειραματόζωο» στα χέρια εταιρείας που στο παρελθόν είχε εκμεταλλευτεί τα δικά τους μεταφυσικά χαρίσματα και εξακολουθεί ν’ αναζητά τα ίχνη τους.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΚΙΜΑΣ

Στα 1943, κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, οι βρετανικές μυστικές υπηρεσίες σκαρφίζονται μια πλαστή επιχείρηση απόβασης των συμμαχικών στρατευμάτων στην Ελλάδα, έτσι ώστε ο αληθινός τους στόχος, το χτύπημα στην κατεχόμενη Σικελία, να περάσει κάτω από τα «radar» των Γερμανών.

ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΕΣ ΑΠΟ ΠΑΝΩ

Ο Χούλιο και η Άνα, ένα παντρεμένο ζευγάρι που έχει απωλέσει προ πολλού το πάθος και τον έρωτα μεταξύ του, ετοιμάζονται να υποδεχθούν τους γείτονες του από πάνω ορόφου, σε μια προσπάθεια να γνωριστούν καλύτερα. Όταν το εκ διαμέτρου αντίθετο, φλογερό ταμπεραμέντο των τελευταίων έρχεται σε σύγκρουση με τη δική τους συσσωρευμένη καταπίεση, τα πράγματα θ’ αρχίσουν να γίνονται όλο και πιο αμήχανα.

ΚΑΤ' ΟΙΚΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ

Καθηγητής Πανεπιστημίου επαρχιακής ρωσικής πόλης κατηγορεί για ατασθαλίες την δημοτική αρχή της, με αποτέλεσμα να τεθεί σε κατ’ οίκον περιορισμό, κατηγορούμενος για υπεξαίρεση! Πιέζεται ν’ ανακαλέσει, μάταια, όμως. Ποιος θα λυγίσει πρώτος;

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΟ ΒΡΑΧΙΟΛΙ

Έφηβο κορίτσι κάθεται στο εδώλιο του δικαστηρίου ως κατηγορούμενη για την δολοφονία της καλύτερής της φίλης. Αθώα ή ένοχη;