FreeCinema

Follow us

ΕΚΕΙΝΟΙ (2006)

(ILS)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νταβίντ Μορό, Ξαβιέ Παλούντ
  • ΚΑΣΤ: Ολιβιά Μποναμί, Μικαέλ Κοέν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 77'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: HOLLYWOOD ENTERTAINMENT

Νεαρό ζευγάρι που ζει σε απομονωμένο παλιό αρχοντικό μέσα σε δάσος, ξυπνά από περίεργους θορύβους που προέρχονται από… το εσωτερικό του ίδιου τους του σπιτιού! Ποιοι και γιατί «παίζουν» μαζί τους;

Σε μία εποχή όπου το είδος των ταινιών τρόμου προσφέρει στην πλειοψηφία αδικαιολόγητες σκηνές βίας και σαδισμού, είναι ευτύχημα να πετυχαίνεις κάτι διαφορετικό, βασισμένο απόλυτα στο σασπένς, με μια αίσθηση του φόβου τόσο ρεαλιστική που σε κάνει να στριφογυρίζεις άβολα στο κάθισμα. Στο σκοτάδι της κινηματογραφικής αίθουσας. Το «Εκείνοι» είναι μια τέτοια περίπτωση και, στη θέση σου, δεν θα χαιρόμουν αν το έβλεπα σ’ ένα άδειο σινεμά…

Η εισαγωγή σε βάζει στο κλίμα. Βρισκόμαστε στην Ανατολική Ευρώπη, δεν έχουμε καμία συγκεκριμένη πληροφόρηση για το τι βλέπουμε, καταλαβαίνουμε πως δύο γυναίκες έχουν ξεμείνει στη μέση του πουθενά με βλάβη στο αμάξι τους. Είναι μάνα και κόρη. Η πρώτη βγαίνει έξω για να τσεκάρει τη μηχανή κι εξαφανίζεται. Παράξενοι θόρυβοι έρχονται από το δάσος. Η κοπέλα αισθάνεται περικυκλωμένη. Ουρλιάζει πανικόβλητη. Είμαστε βέβαιοι πως πρόκειται να πεθάνει. Αλλά δεν θα μάθουμε από τι. Το επόμενο πλάνο μας συστήνει την Κλεμεντίν. Γαλλίδα καθηγήτρια που διδάσκει στο Βουκουρέστι και ζει με το σύντροφό της, Λουκά, συγγραφέα σε αδιέξοδο έμπνευσης, σ’ ένα απομονωμένο παλιό αρχοντικό στην καρδιά ενός δάσους. Με το που νυχτώνει έχουμε την προδιάθεση πως η τοποθεσία της κατοικίας τους δεν είναι και τόσο ιδανική… Το τηλέφωνο χτυπά. Ξανά και ξανά. Πρέπει να είναι φάρσα. Το ζευγάρι πέφτει να κοιμηθεί, αλλά οι θόρυβοι δεν τους αφήνουν σε ησυχία. Ειδικά όταν προέρχονται από τον κάτω όροφο. Μέσα στο σπίτι!

Αυτό που ακολουθεί είναι μία παρέλαση σεκάνς φόβου που σε ταράζουν χωρίς να σου δίνουν ξεκάθαρα την εικόνα του ποιος ή ποιοι «παίζουν» με το ζευγάρι, μέχρι τη στιγμή που το κρυφτό εξελιχθεί σε απειλή για τη ζωή τους. Οι Νταβίντ Μορό και Ξαβιέ Παλούντ παίρνουν άριστα στη δημιουργία εντυπώσεων, ενορχηστρώνοντας κάθε μέσο με λιτότητα, από τη διεύθυνση φωτογραφίας μέχρι το μοντάζ και την ηχητική μπάντα, για να φέρουν ρίγη στον θεατή χωρίς βλακώδη «μπου». Ο τρόμος εδώ είναι αληθοφανής και, για την ακρίβεια, πηγή έμπνευσης για το σενάριο στάθηκε ένα αληθινό συμβάν (με θύματα ένα ζευγάρι Αυστριακών στην Τσεχοσλοβακία). Στα επόμενα 45 λεπτά, οι σκηνοθέτες σε έχουν του χεριού τους, παρουσιάζοντας σταδιακά την ταυτότητα «εκείνων», για να καταλήξουμε σε ένα τρομακτικό συμπέρασμα που προκαλεί σοκ χωρίς καν να βάφει την οθόνη με αίμα.

Ως ντεμπούτο, το φιλμ πάσχει από μία αίσθηση ανολοκλήρωτου. Ο ρυθμός είναι καταιγιστικός, αλλά σε χρόνο «ασφαλείας» των 77 λεπτών. Το ζύγισμα της αποκάλυψης έρχεται πιο νωρίς απ’ όσο έπρεπε και δίχως την πληροφορία πως κάτι παρόμοιο συνέβη στην πραγματική ζωή θα εγκαταλείπαμε την αίθουσα ξεχνώντας γρήγορα την όλη «τρομάρα». Αλλά το μεγάλο μυστικό του «Εκείνοι» είναι το κοινωνικό του σχόλιο. Μία υποσημείωση λίγο πριν τους τίτλους τέλους. Η συνειδητοποίηση του τι θα πει αληθινός τρόμος. Τι θα πει ανθρώπινη φύση, δηλαδή…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2006, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Πέρασε εντελώς απαρατήρητο στη χώρα μας, αλλά ήταν ένα από τα πρώτα και χαρακτηριστικά παραδείγματα της περίφημης νέας γαλλικής σχολής ταινιών τρόμου της δεκαετίας εκείνης. Δυστυχώς, σχεδόν καμία  από αυτές δεν κατάφερε να βρει διανομή και μονάχα οι φανατικοί του genre ασχολήθηκαν, είτε μέσω του home entertainment, είτε «σκαλίζοντας» από περιέργεια τα τορεντάδικα…


MORE REVIEWS

ΜΠΑΣΤΑΡΔΑ

Δέκα νεαρά παιδιά το σκάνε από τα σπίτια τους και δίχως καμία επικοινωνία με γονείς ή τον έξω κόσμο, περνούν μερικές ανέμελες μέρες σε μια απομονωμένη εξοχική κατοικία. Πόσο θ’ αντέξουν μεταξύ τους αυτή την «ουτοπική» φυγή και πόσο μεγάλος είναι ο κίνδυνος να εντοπιστούν τα ίχνη τους από τους ενήλικες;

ΣΤΑ ΑΚΡΑ

Στη Μαδρίτη του σήμερα, μια σειρά από παράλληλες ιστορίες καθημερινών ανθρώπων συναντιούνται υπό τη φρικτή συνθήκη των εξώσεων από κατοικίες οι οποίες βγαίνουν σε πλειστηριασμούς.

Ο ΑΘΩΟΣ

Ιταλός αριστοκράτης του 19ου αιώνα με ζωή χλιδής, γυναίκα και ερωμένη, κλονίζεται όταν συνειδητοποιεί πως η σύζυγός του διαθέτει εραστή. Μία εγκυμοσύνη θα περιπλέξει ακόμα περισσότερο τα πράγματα για όλους.

ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ΚΙ ΟΜΩΣ ΑΛΗΘΙΝΟ

Μεσίτης παρουσιάζει σε παντρεμένο ζευγάρι - πιθανούς αγοραστές το υπόγειο «μυστικό» μιας ονειρεμένης κατοικίας στα προάστεια: έναν αγωγό που τους δίνει πρόσβαση σε κάτι το οποίο μπορεί ν’ αλλάξει ριζικά τη ζωή τους και καταλήγει… ξανά στο ίδιο σπίτι! Αλλά έχοντας κάνει κι ένα άλμα δώδεκα ωρών μπροστά στο χρόνο!

Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΚΟΜΠΡΟΜΑΤ

Ο Ματιέ, ένας σαρανταπεντάρης επικεφαλής της Alliance Française, βρίσκεται με μετάθεση στο παγωμένο Ιρκούτσκ της Σιβηρίας, υπεύθυνος για τη διάδοση του γαλλικού πολιτισμού και τη σύσφιξη σχέσεων μεταξύ των χωρών Γαλλίας και Ρωσίας. Μετά από μία παράσταση μπαλέτου με ομοερωτικά στοιχεία, την οποία διοργανώνει, αλλά και τη γνωριμία του με μια Ρωσίδα, οι μυστικές υπηρεσίες της χώρας τον έχουν στο στόχαστρο και σύντομα βρίσκεται κατηγορούμενος για παιδική πορνογραφία.