FreeCinema

Follow us

Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΜΥΡΜΗΓΚΙΩΝ (2022)

(IL SIGNORE DELLE FORMICHE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζιάνι Αμέλιο
  • ΚΑΣΤ: Λουίτζι Λο Κάσο, Έλιο Τζερμάνο, Σάρα Σεραϊόκο, Λεονάρντο Μαλτέζε
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 134'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Στη Ρώμη της δεκαετίας του ’60, ο Άλντο Μπραϊμπάντι, ένας ποιητής και θεατράνθρωπος γύρω στα 40, ζει με τον νεαρό Έτορε, φίλο και σύντροφό του. Όταν ο υπερσυντηρητικός και θρησκευόμενος πατέρας του δεύτερου καταγγέλλει αυτή τη σχέση στην Αστυνομία, ο Άλντο θα βρεθεί κατηγορούμενος και αντιμέτωπος με φυλάκιση, χάρη σ’ έναν ιδιότυπο νόμο με μεσαιωνικές καταβολές.

Ο βετεράνος σκηνοθέτης Τζιάνι Αμέλιο («Ο Κλέφτης των Παιδιών», «Lamerica») επιστρέφει στη φιλμογραφία με το «Ο Άρχοντας των Μυρμηγκιών», όπου καταπιάνεται με μία πολύκροτη υπόθεση του 1968, η οποία απασχόλησε με ιδιαίτερο τρόπο την Ιταλία. Η πραγματική αυτή ιστορία είχε ως βασικό πρόσωπο τον Άλντο Μπραϊμπάντι, έναν 45αρη (τότε) ποιητή, φιλόσοφο, θεατρικό συγγραφέα και πρώην Παρτιζάνο, ο οποίος ζούσε στη Ρώμη με τον μαθητή του και μετέπειτα σύντροφό του, Τζιοβάνι (Έτορε για τις ανάγκες του φιλμ). Η ιταλική πρωτεύουσα ήταν το τέλειο μέρος για τον νεαρό, ώστε ν’ απομακρυνθεί από την ακραία συντηρητική και θρησκευόμενη οικογένειά του, όμως, ακόμα κι έτσι, πληροφορούμενος τα τεκταινόμενα, ο πατέρας του κάνει επίσημη καταγγελία για τον Άλντο, χρησιμοποιώντας έναν πολύ περίεργο, μα πέρα για πέρα πραγματικό νόμο: την plagia. Δανειζόμενος το όνομα του από το plagiarism (ελληνιστί λογοκλοπή), το πνεύμα του με μεσαιωνικές καταβολές συγκεκριμένου νόμου, ήταν η διαφθορά του μυαλού ενός νεαρότερου από κάποιον μεγαλύτερο, για «απρεπείς, κακόβουλους σκοπούς».

Φυσικά, το LGBTQI θέμα της ταινίας δεν είναι καθόλου αδιάφορο για τον σκηνοθέτη. Πέρα από Ιταλός (και περίπου στην ηλικία του Έτορε, μόλις ξέσπασε η υπόθεση), o Αμέλιο έκανε «coming out» ως gay μόλις το 2014, σε ηλικία 69 ετών, λίγο πριν την πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ του «Happy to Be Different». Εδώ, το κουβάρι του φιλμ αρχίζει να ξετυλίγεται το 1959, από την περίοδο όπου ο Μπραϊμπάντι ζει στην Εμίλια Ρομάνια και η ενασχόλησή του είναι οι Τέχνες, αλλά και η παρατήρηση των κοινωνιών των μυρμηγκιών (απ’ όπου δανείζεται και το όνομα του ο τίτλος του έργου). Εκεί είναι που θα γνωρίσει και τον Έτορε (εξαιρετικός ο Λεονάρντο Μαλτέζε), γιο μίας πολύ καταπιεστικής τοπικής οικογένειας. Ο νεαρός θα μαγευτεί από την καλλιτεχνική φύση του Άλντο και μαζί θα μετακομίσουν στη Ρώμη, διατηρώντας μία πολύ τρυφερή μεταξύ τους σχέση.

Από εκεί κι έπειτα, η ταινία θα μετατραπεί σε δικαστικό δράμα για όλη την υπόλοιπη διάρκειά της, φέρνοντας σε πρώτο πλάνο τον Έλιο, έναν δημοσιογράφο που είναι ο μοναδικός ο οποίος προσπαθεί να υπερασπιστεί τον κατηγορούμενο ποιητή, εν μέσω μιας κοινωνίας που δεν αποδέχεται καν την αναφορά στην ομοφυλοφιλία. Σ’ εκείνο το σημείο, όμως, δηλαδή κυρίως στο δεύτερο μισό του φιλμ, έγκειται και το βασικό πρόβλημα του «Ο Άρχοντας των Μυρμηγκιών», που δεν μπορεί ν’ αποφασίσει ακριβώς τι θέλει να είναι. Δικαστικό δράμα; Art-house πορτρέτο μιας «απαγορευμένης» σχέσης; Σε κάθε περίπτωση, δεν καταφέρνει να δώσει το απαραίτητο βάρος σε κανένα από αυτά τα δύο σκέλη, και αυτό αποτελεί κι ένα πρόβλημα… marketability της ταινίας προς το κοινό, έστω κι αν έχουμε να κάνουμε με ένα σοβαρό και μετρημένο σενάριο που, δυστυχώς, πάσχει από μια κάποια ακαμψία (για να το πω όσο πιο ευγενικά γίνεται…).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σοβαρός ιταλικός κινηματογράφος ερμηνειών, που μας αφήνει με γλυκόπικρη γεύση στο τέλος. Οι οπαδοί των ταινιών LGBTQI θεματικής μάλλον θα το βρουν υπερβολικά καθωσπρέπει, ενώ οι θιασώτες του αποκαλούμενου art-house… όχι αρκετά art-house (γέλια στο βάθος) για τα γούστα (της αγκύλωσής) τους.


MORE REVIEWS

ΚΙΟΥΚΑ: ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

Ένα εν πλω ταξίδι διακοπών με ιστιοφόρο προς τον Πόρο έχει ως απώτερο σκοπό τη συνάντηση των δύο ενήλικων παιδιών του Μπάμπη με την Άννα, τη βιολογική τους μητέρα η οποία τα εγκατέλειψε όταν ήταν μωρά. Η Έλσα και ο Κωνσταντίνος ούτε είναι ενήμεροι γι’ αυτό, αλλά ούτε και έχουν ίχνος ανάμνησής της να τους συνοδεύει.

GUNS UP

Όταν ένας πρώην αστυνομικός, που δουλεύει ως συλλέκτης χρεών και μπράβος της Μαφίας, αποφασίσει να αποσυρθεί, θα έχει μόνο ένα βράδυ στη διάθεσή του για να απομακρύνει την οικογένειά του από την πόλη, προκειμένου να την σώσει από το νέο αφεντικό.

Η ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο Ζοζέφ Κρος φεύγει από τη δουλειά του. Είναι νύχτα. Αύριο τον περιμένει μια δύσκολη μέρα. Ο γιος του είναι έτοιμος να τον υποδεχθεί στο σπίτι για να παρακολουθήσουν τον αγώνα. Η σύζυγός του δεν φαντάζεται τίποτα. Κι εκείνος έχει πάρει την απόφασή του…

ΛΑΜΠΥΡΙΣΜΑΤΑ

Εξαιτίας της επιμονής της κόρης της, η Ιζαμπέλ αναγκάζεται να επανασυνδεθεί με τον σοβαρά άρρωστο πρώην σύζυγό της. Η φροντίδα που σταδιακά αρχίζει να του παρέχει δείχνει να τους φέρνει πιο κοντά. Είναι άραγε αργά για επιστροφές στο παρελθόν;

ΒΛΕΠΩ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΣΟΥ 6: ΔΕΣΜΟΙ ΑΙΜΑΤΟΣ

Ένα ολόκληρο σόι μπαίνει στο μάτι του… Θανάτου και αναζητά τρόπους διαφυγής από τον επερχόμενο κακό ψόφο! Υπάρχει περίπτωση να τον ξεγελάσει κανείς;