FreeCinema

Follow us

Ο ΚΟΝΦΟΡΜΙΣΤΑΣ (1970)

(IL CONFORMISTA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπερνάρντο Μπερτολούτσι
  • ΚΑΣΤ: Ζαν-Λουί Τρεντινιάν, Στεφάνια Σαντρέλι, Γκαστόν Μοσκίν, Έντζο Ταράσιο, Ντομινίκ Σαντά, Ιβόν Σανσόν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Ένας νεαρός άνδρας που προσπαθεί να «ανήκει», εντάσσεται στο φασιστικό κόμμα του Μουσολίνι και δέχεται να δολοφονήσει έναν παλιό του καθηγητή.

Από τις πολλές επανεκδόσεις τούτης της εβδομάδας, ο «Κονφορμίστας» αποτελεί μία από τις σημαντικές ταινίες του ευρωπαϊκού και art-house σινεμά που επηρέασε (κατά δική τους ομολογία) τη δουλειά πλειάδας μεγάλων σκηνοθετών όπως ο Κόπολα, ο Σκορσέζε και ο Σπίλμπεργκ. Μεταφέροντας το μυθιστόρημα του Αλμπέρτο Μοράβια, ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι αναφέρεται σε διάφορα ζητήματα, χωρίς η ταινία να είναι ολοκληρωτικά αφιερωμένη σε κάποιο από αυτά. Η μικροαστική ζωή, η ανάγκη να ανήκει κάποιος κάπου, ο φασισμός, η καταπιεσμένη σεξουαλικότητα είναι μερικά μόνο από τα θέματα που ο Μπερτολούτσι βάζει να απασχολούν τον ήρωά του.

Ο Μαρτσέλο, ερμηνευμένος με ελαφρά απάθεια από τον Ζαν-Λουί Τρεντινιάν, είναι ένας μορφωμένος άνδρας, καλής οικογενείας, που αισθάνεται αποκομμένος από τους γύρω του. Κρατά αποστάσεις με κάθε τρόπο. Ο πατέρας του και η μητέρα του αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα και δεν έχουν πραγματική επαφή με τον κόσμο, ενώ στο παρελθόν τον σημάδεψε ένα περιστατικό κακοποίησης, που τον οδήγησε να γίνει δολοφόνος, αποφεύγοντας μία ομοφυλοφιλική επίθεση ή την παραδοχή της δικής του σεξουαλικότητας.

Σε αυτή τη σύνθετη ψυχική κατάσταση, ο Μαρτσέλο θα θελήσει να απορροφηθεί από το «κανονικό» που βρίσκεται γύρω του, το απλό, το μέτριο. Θα αποζητήσει την ένταξη και την «εξαφάνιση» μέσα στο συνηθισμένο και θα παντρευτεί μια όμορφη νεαρή γυναίκα, την οποία όμως θεωρεί κατώτερη. Παράλληλα, θα επιδιώξει να αποκτήσει ρόλο μέσα στο φασιστικό κόμμα, μέσα στην πλειοψηφία που εκφράζεται έτσι ιδεολογικά. Ο ρόλος που θα του ανατεθεί δεν είναι απλός. Του ζητούν να δολοφονήσει έναν καθηγητή, έναν πρώην καθηγητή του, ο οποίος θεωρείται εχθρός του κόμματος και ζει στο Παρίσι. Με την Τζούλια, τη γυναίκα του, ο Μαρτσέλο θα ταξιδέψει στη γαλλική πρωτεύουσα για τοn μήνα του μέλιτος, αλλά και για την αποστολή που έχει αναλάβει. Όταν συναντήσει τον καθηγητή Κουάντρι και τη γυναίκα του, τα δύο ζευγάρια θα κάνουν παρέα και ο Μαρτσέλο θα βρεθεί διχασμένος μεταξύ των συζητήσεων περί φιλοσοφίας και της αποστολής δολοφονίας που πρέπει να φέρει εις πέρας.

Η προσωπική και ιδεολογική παρακμή είναι διάχυτη και χαρακτηρίζει τη συμπεριφορά και την πορεία του Μαρτσέλο. Περιφρονεί τους άλλους, αλλά θέλει να ανήκει στους πολλούς. Είναι άθεος, αλλά πηγαίνει στην εκκλησία. Είναι έτοιμος να δολοφονήσει (ξανά), απλά για να γίνει αποδεκτός. Η καταπίεση και η επιθετικότητα κάνουν τη ζωή του να μοιάζει με μια σουρεαλιστική φαντασίωση. Ο Μπερτολούτσι κάνει ακόμη πιο έντονη αυτή την αίσθηση, με μία σειρά σκηνών σκηνοθετικής ανθολογίας, στις οποίες συμβάλλει με μέγιστο τρόπο η θεαματική (ακόμη και σχεδόν πενήντα χρόνια αργότερα) διεύθυνση φωτογραφίας του Βιτόριο Στοράρο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μην το συζητάμε πολύ, αν αγαπάς το σινεμά και την ιστορία του, και ειδικά εάν δεν έχεις δει ποτέ μέχρι σήμερα τον «Κονφορμίστα», είναι η ευκαιρία σου να τον παρακολουθήσεις στη μεγάλη οθόνη. Ακόμη κι αν σου μυρίζει «παλιό», μπες στον κόπο, μπορεί να εντυπωσιαστείς πολύ περισσότερο από τα ψηφιακά εφέ εκατομμυρίων του λεγόμενου «αμερικάνικου καλοκαιριού» των blockbuster.


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.

MINORE

Μυστηριώδη τέρατα εμφανίζονται σε παραθαλάσσιο location του Σαρωνικού κόλπου με εχθρικές και φονικές διαθέσεις. Θα μπορέσουν να τα αντιμετωπίσουν ένα ναυτάκι, μια σερβιτόρα, μια γιαγιά, ένας μποντιμπιλντεράς κι ένα τσούρμο… μπουζουξήδων;