FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΝΑ ΤΟ ΧΑΣΕΤΕ (2004)

(I ❤ HUCKABEES)

  • ΕΙΔΟΣ: Υπαρξιακή Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Ο. Ράσελ
  • ΚΑΣΤ: Τζέισον Σουόρτσμαν, Τζουντ Λο, Ναόμι Γουάτς, Μαρκ Γουόλμπεργκ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Ντάστιν Χόφμαν, Λίλι Τόμλιν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 107'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Πρόκειται για μία υπαρξιακή κωμωδία. Έχει και ντετέκτιβ υπαρξιστικών ερευνών. Εντάξει;

Αυτό το φιλμ το περίμενα σαν τρελός. Έχει σωστή υπογραφή, φοβερό καστ, του έκαναν κι ένα μαρκετάρισμα κούκλα. Και μια ωραία πρωία, πήγα να δω το «Το Νόημα της Ζωής και Πώς να το Χάσετε». Κι ύστερα, αφού κατάφερα και το τέλειωσα όλο (από που παίρνω το παράσημο;), είπα να το βαφτίσω αλλιώς: Το νόημα του σινεμά και πως να το χάσετε! Σας έχει τύχει να βλέπετε ταινία και να σκέφτεστε τι drugs έχουν κατεβάσει, σκηνοθέτης και σεναριογράφος; Ιδού η επιτομή αυτής της απορίας σας! Η πλοκή δεν περιγράφεται, ειλικρινά. Ελαφρά απόπειρα για τα βασικά: είναι ένας οικολόγος ακτιβιστής που πάει σε ντετέκτιβ… υπαρξιστικών ερευνών και αναζητά μια θεωρία σχετικά με τις συμπτωματικές συναντήσεις του μ’ έναν μαύρο. Μετά, μη ρωτάτε τι γίνεται… Κάπου μου θύμισε τη φιλμική «παραξενιά» του Χαλ Χάρτλεϊ, που ναι μεν είχε γκονταρικές τάσεις, αλλά, διάβολε, ο άνθρωπος είχε και σενάρια και χαρακτήρες ζουμερούς, ευφυείς και λαλίστατους. Του έλειπε ο σουρεαλισμός; Ευτυχώς. Γιατί τον βρήκε ο Ντέιβιντ Ο. Ράσελ και του άλλαξε τον πάτο!

Πως αυτός ο άνθρωπος έκανε πέντε χρόνια να γυρίσει νέα ταινία και γιατί αυτοτιμωρείται έτσι μετά το απίθανο «Τρεις Ήρωες» (1999), ας μου πει κάποιος… Ποιος του έκαψε τον εγκέφαλο έτσι; Η κριτική σηκώνει τα χέρια ψηλά. Βρισκόμουν μέσα στην αίθουσα και δεν ήξερα τι να κάνω. Να βγω για τσιγάρο ή για «φούντα»; Μήπως το πταίσμα είναι δικό μου, διότι δεν έχω κάνει ψυχανάλυση; Ο χαρακτήρας του Ντάστιν Χόφμαν, λέει, βασίστηκε στον πνευματικό πατέρα του Ο. Ράσελ, τον κύριο Ρόμπερτ Θέρμαν, ο οποίος έχει παράγει και κάτι σωστό σε τούτο τον κόσμο, το λένε Ούμα και το ξέρετε. Κατά τα άλλα, κάποιος να μου δώσει το τηλέφωνο άλλου «μέντορα», ευχαριστώ. Μήπως είμαι «démodé» και δεν καταλαβαίνω από σύγχρονο, εγκεφαλικό σινεμά; Σάστισα για δύο ώρες (σχεδόν). Το μόνο που μου έμεινε ήταν μια σκηνή ερωτικού πάθους μέσα σε λάσπες που… δε θέλω να θυμάμαι (!) και η φάρσα – εμφάνιση της κιτσάτης αοιδού Σανάϊα Τουέιν, η οποία σου ανεβάζει ακόμη περισσότερο την πίεση ως εύρημα. Θέλετε και ετυμηγορία; Ο Θεός μας τιμωρεί! Αλλά ποιος ξέρει το γιατί…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2005, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Νομίζω πως ακόμη και οι συντελεστές της έχουν (ή θέλουν να έχουν) ξεχάσει την ύπαρξή του. Σε ένα κάποιο μέλλον, ενδέχεται ν’ αποκτήσει «cult αξία» από κάτι βλαμμένους που βρίσκουν τις πιο αποτυχημένες και κατεστραμμένες ταινίες ονομαστών σκηνοθετών και τις «ανακαλύπτουν» εκ νέου, προσπαθώντας να πείσουν κάτι ορδές αφελών (των social) πως αδικήθηκε στην εποχή της.


MORE REVIEWS

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ

Η Ζέφιρ, μία ανεξάρτητη και αυτάρκης νεαρή surfer, θα αιχμαλωτιστεί από έναν μανιακό δολοφόνο που σκοπεύει να την δώσει τροφή στους καρχαρίες. Για να σωθεί, πρέπει να βρει τρόπο να φύγει από το σκάφος του, πράγμα διόλου εύκολο για μια φυλακισμένη και δεμένη με χειροπέδες.

ΝΥΧΤΑ ΑΓΩΝΙΑΣ

Με τη βεβαιότητα της αθωότητάς του, μια ψυχίατρος φυγαδεύει αμνησιακό ασθενή της που κατηγορείται για φόνο και προσπαθεί μέσω της ψυχανάλυσης και της ύπνωσης να τον θεραπεύσει, αλλά και να μάθει τα πιο σοκαριστικά μυστικά τού «σκοτεινού» υποσυνείδητού του.

ΟΙ ΜΠΑΛΚΟΝΑΤΕΣ

Τα έλεγε ο Δάκης: Πάλι απόψε εγώ στο μπαλκόνι θα την βγάλω / Το κορίτσι να δω από το ρετιρέ το άλλο / Τη φλερτάρω καιρό κι όμως κάνει πως δε βλέπει / Είναι φλερτ πονηρό και το παίζει καθώς πρέπει / Τσάι με λεμόνι στο μπαλκόνι / Και η αγωνία μου φουντώνει / Ποτέ θα βρεθούμε οι δυο μας μόνοι…

Ο ΚΥΡΙΟΣ ΑΖΝΑΒΟΥΡ

Η ζωή του Σαρλ Αζναβούρ, από τα παιδικά του χρόνια στην Αρμενία, μέχρι την καθιέρωσή του ως ένας εκ των μεγαλύτερων και πλέον δημοφιλών Γάλλων τραγουδιστών.

Η ΚΑΡΔΙΑ ΕΝΟΣ ΤΖΟΓΑΔΟΡΟΥ

Νιόπαντρο ζεύγος ετοιμάζεται να ζήσει το καλιφορνέζικο όνειρο της δεκαετίας του ‘50, όμως, η άφιξη του αδελφού του γαμπρού ξυπνά μπερδεμένα πάθη, ερωτικά και… τζογαδόρικα.