FreeCinema

Follow us

ΜΑΖΙ ΞΑΝΑ (2024)

(HORS-SAISON)

  • ΕΙΔΟΣ: Αισθηματικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στεφάν Μπριζέ
  • ΚΑΣΤ: Γκιγιόμ Κανέ, Άλμπα Ρορβάκερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Διάσημος κινηματογραφικός ηθοποιός εγκαταλείπει (λίγο πριν το ανέβασμά του) το θεατρικό έργο με το οποίο θα πραγματοποιούσε ντεμπούτο στο σανίδι, αναζητώντας την ηρεμία σε ξενοδοχειακή μονάδα θαλασσοθεραπείας στη χειμωνιάτικη Βρετάνη. Εκεί, όμως, συναντά τον προ δεκαπενταετίας μεγάλο κι άτυχο έρωτά του. Μαζί… ξανά;

Ατελείωτα set διαλόγων, εναλλασσόμενα με ξαφνικές σιωπές. Περίπατοι στη συννεφιασμένη ακροθαλασσιά υπό τους ήχους ενός μελαγχολικού πιάνου. Βλέμματα που κρύβουν πολλά και υπεκφυγές που τα λένε όλα. Θλίψη και συναίσθημα. Χαρμοσύνη και αποστασιοποίηση. Πλήξη και κατατονία. Το γαλλικό σινεμά του σήμερα μπορεί να σε στείλει για ύπνο σε χρόνο ρεκόρ!

Ο Στεφάν Μπριζέ αφήνει τον κόσμο της σύγχρονης εργασίας, των αφεντικών και των συνδικάτων, όπως τον παρουσίασε μέσω της τριλογίας του «Ο Νόμος της Αγοράς» (2015), του «Σε Πόλεμο» (2018) και του «Ένας Άλλος Κόσμος» (2022), για ν’ αναζητήσει έμπνευση στο βαθύ αίσθημα του «Ένας Άντρας και Μία Γυναίκα» (1966). Δεν δηλώνω fan του μεγάλου εκείνου σουξέ του Κλοντ Λελούς, όμως, αναγνωρίζω πως ο καταραμένος έρωτας του Ζαν-Λουί Τρεντινιάν και της Ανούκ Εμέ βασιζόταν σε αθεράπευτες πληγές, που όσος χρόνος και να περάσει δύσκολα επουλώνονται. Και, φυσικά, πέραν του status του πρωταγωνιστικού ντουέτου, διέθετε το απαράμιλλο μουσικό θέμα του Φρανσίς Λε, το οποίο από μόνο του ήταν ικανό να σε ρίξει στα πατώματα.

Στο «Μαζί Ξανά» (πιο εύστοχος ο γαλλικός τίτλος «Εκτός Εποχής», ο οποίος πέραν του αληθούς του off-season του θερέτρου, σηκώνει άνετα και μερικά… #diplhs), έμεινα ν’ αναρωτιέμαι τι ζόρι τραβάνε ο Ματιέ και η Αλίς κι έχουν πάθει τέτοια… κλαψομουνίαση! Ο πρώτος είναι υπερεπιτυχημένος ηθοποιός του σινεμά, που ενώ έχει σχεδόν ολοκληρώσει τις πρόβες για το θεατρικό του ντεμπούτο, αφήνει άπαντες στα κρύα του λουτρού διότι παθαίνει κάτι σαν κρίση πανικού (;) ενόψει της live έκθεσής του στο κοινό. Η δεύτερη, ζει ευτυχισμένη (κατά τα φαινόμενα) στην εξοχική Βρετάνη με τον ιατρό σύζυγό της, την κόρη της και τα μαθήματα πιάνου τα οποία παραδίδει. Οικογενειακά θέματα δεν δείχνουν να έχουν, τα υλικά αγαθά δεν φαίνεται να προβληματίζουν κανέναν από τους δύο, αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα. Οι μπουρζουάδες γουστάρουν κατά βάθος να έχουν προβλήματα και καημούς, οπότε… δωσ’ τους φιλοσοφικές συζητήσεις κενού περιεχομένου, αισθηματικές μετάνοιες κι ερωτικά εσώψυχα σπουδαιότητας εφάμιλλης ενός μυθιστορήματος της… Χρυσηίδος Δημουλίδου, αλλά και ξεψυχισμένα «σ’ αγαπώ» / «δεν μ’ αγαπάς» σ’ ένα ανελέητο aller-retour σιωπής και εξομολόγησης, και τότε θα βρουν το πραγματικό κέφι.

Στο ερωτικό σύμπαν του Μπριζέ, ένας καταθλιπτικός αστός καταστρέφει την καθημερινότητά του, αλλά μία πρώην αγαπημένη του χαρίζει ξανά μια γεύση ζωής. Εκείνη τον κάνει να γελά, εκείνος την κάνει να κλαίει. Ως χαρακτήρας, εκείνος είναι μάλλον δυσάρεστος, αλλά οι βαθιές πληγές της καρδιάς του τον κάνουν να δείχνει τόσο συγκινητικός. Εκείνη, λάμπει ωσάν τον ήλιο, αλλά στερείται αυτοπεποίθησης. Η απελπισία των δυο τους, εν τούτοις, στέκει ως εντελώς ψεύτικη, πριν καταντήσει τουλάχιστον γελοία, καθώς αμφότεροι απαγγέλλουν κοινοτοπίες ωσάν μεγάλη ποίηση ή γελούν σαν χαζοχαρούμενα παιδάκια προσπαθώντας να παραγγείλουν gourmet ψάρι στο restaurant.

Και σα να μην έφταναν όλα αυτά, ο Μπριζέ παρουσιάζει λίγο μετά το μέσον της ταινίας του μία άσχετη, σχεδόν βουβή σεκάνς λεσβιακού γάμου ηλικιωμένων, με κερασάκι στην τούρτα τετράλεπτη (χρονομετρημένη!) εμφάνιση δύο τύπων οι οποίοι μιμούνται με πάθος… ήχους πουλιών! Ειλικρινά, πρόκειται για πραγματικό test αντοχής νεύρων, μπροστά στο οποίο ομολογώ πως λύγισα. Εκτός αν το γυρίσουμε κι εμείς στο… «φιλοσοφικό» κι αρχίσουμε τις σημειολογίες για τον έρωτα που φωλιάζει στις καρδιές των εραστών, καθώς φτερουγίζει στο ζεστό καταφύγιο της αγάπης. Και μετά μας φταίει ο Πάουλο Κοέλιο!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το «Μαζί Ξανά» είναι μια ταινία για την αγάπη, το πέρασμα του χρόνου και το παρελθόν που δεν λησμονιέται. Κι αν δεν το πιάσατε το υπονοούμενο, αποτελεί αληθινό μνημείο πλήξης, μέχρι (τουλάχιστον) να εξελιχθεί σε καθαρόαιμο tricolore βασανιστήριο. Θα έλεγα καλύτερα πως μαζί… ποτέ ξανά!


MORE REVIEWS

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ

Η Ζέφιρ, μία ανεξάρτητη και αυτάρκης νεαρή surfer, θα αιχμαλωτιστεί από έναν μανιακό δολοφόνο που σκοπεύει να την δώσει τροφή στους καρχαρίες. Για να σωθεί, πρέπει να βρει τρόπο να φύγει από το σκάφος του, πράγμα διόλου εύκολο για μια φυλακισμένη και δεμένη με χειροπέδες.

ΝΥΧΤΑ ΑΓΩΝΙΑΣ

Με τη βεβαιότητα της αθωότητάς του, μια ψυχίατρος φυγαδεύει αμνησιακό ασθενή της που κατηγορείται για φόνο και προσπαθεί μέσω της ψυχανάλυσης και της ύπνωσης να τον θεραπεύσει, αλλά και να μάθει τα πιο σοκαριστικά μυστικά τού «σκοτεινού» υποσυνείδητού του.

ΟΙ ΜΠΑΛΚΟΝΑΤΕΣ

Τα έλεγε ο Δάκης: Πάλι απόψε εγώ στο μπαλκόνι θα την βγάλω / Το κορίτσι να δω από το ρετιρέ το άλλο / Τη φλερτάρω καιρό κι όμως κάνει πως δε βλέπει / Είναι φλερτ πονηρό και το παίζει καθώς πρέπει / Τσάι με λεμόνι στο μπαλκόνι / Και η αγωνία μου φουντώνει / Ποτέ θα βρεθούμε οι δυο μας μόνοι…

Ο ΚΥΡΙΟΣ ΑΖΝΑΒΟΥΡ

Η ζωή του Σαρλ Αζναβούρ, από τα παιδικά του χρόνια στην Αρμενία, μέχρι την καθιέρωσή του ως ένας εκ των μεγαλύτερων και πλέον δημοφιλών Γάλλων τραγουδιστών.

Η ΚΑΡΔΙΑ ΕΝΟΣ ΤΖΟΓΑΔΟΡΟΥ

Νιόπαντρο ζεύγος ετοιμάζεται να ζήσει το καλιφορνέζικο όνειρο της δεκαετίας του ‘50, όμως, η άφιξη του αδελφού του γαμπρού ξυπνά μπερδεμένα πάθη, ερωτικά και… τζογαδόρικα.