FreeCinema

Follow us

ΕΔΩ (2024)

(HERE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρόμπερτ Ζεμέκις
  • ΚΑΣΤ: Τομ Χανκς, Ρόμπιν Ράιτ, Πολ Μπέτανι, Κέλι Ράιλι, Λόρεν ΜακΚουίν, Γκουίλιμ Λι, Μισέλ Ντόκερι, Ντέιβιντ Φιν, Οφίλια Λάβιμποντ, Κιθ Μπάρτλετ, Λέσλι Ζεμέκις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η ιστορία ενός… κομματιού γης, του οικοδομήματος που χτίστηκε επάνω της και των ανθρώπων που έζησαν κι «έφυγαν» από εκεί ανά τους αιώνες.

Ανέκαθεν δραστήριος στο τεχνολογικό κομμάτι της κινηματογραφικής εικόνας, ο Ρόμπερτ Ζεμέκις εδώ «πειραματίζεται» με τα layers του φιλμικού κάδρου, δημιουργώντας ένα puzzle εποχών κι ανθρώπινων ζωών με «θεμέλια» βάση ένα οίκημα που χτίστηκε πάνω σ’ ένα κομμάτι γης, της οποίας την εξέλιξη παρακολουθεί παράλληλα (ή και ταυτόχρονα!), από την περίοδο των δεινοσαύρων (!) έως και το σήμερα. Στο παρελθόν, ο Πίτερ Γκρίναγουεϊ έχει επίσης δοκιμάσει να «σπάσει» την παραδοσιακή μιας δυσδιάστατης κινούμενης εικόνας με επιπλέον multilayers δράσης εντός ενός ενιαίου κάδρου, προφανώς με εκκεντρικά αρτίστικο και αυθάδικο τρόπο. Ο Ζεμέκις «προσγειώνει» αυτό το concept σε κάτι αληθινά γήινο και «Εδώ» προσθέτει αυτό που (πολλάκις) μας έχει δείξει πως γνωρίζει (ακόμη) καλύτερα: καρδιά.

Το φιλμ αποτελείται σχεδόν αποκλειστικά από τη ματιά ενός πλάνου! Ξεκινώντας από ένα γρήγορο montage της… προϊστορίας του πλανήτη, ένα κομμάτι γης μετατρέπεται σε τόπο αφήγησης, ο οποίος φιλοξενεί το είδος μας επί σειρά… αιώνων, με δείγματα ζωής ιθαγενών που κατοικούν στη Φύση, για να φτάσει στην έλευση των πολιτισμένων κοινωνιών και στο χτίσιμο ενός σπιτιού που στο πέρασμα του χρόνου θ’ αλλάζει ιδιοκτήτες, θνητούς και «περαστικούς» από τους τοίχους του. Ζευγάρια και οικογένειες θα ξεδιπλώσουν τις μικροσκοπικές (σε σύγκριση με ολόκληρο το ανθρώπινο σύμπαν) στιγμές τους, μέχρι να χαθούν ως υπάρξεις και μνήμες.

Όσο κι αν «χάνεται» μέσα στο όλο εγχείρημα, ο Ζεμέκις αγκαλιάζει τους ανθρώπους του (και τους θεατές) με λιτό κι απέριττο συναίσθημα, προσεγγίζοντας τεράστια θέματα του γήινου και περιορισμένης διάρκειας βίου μέσα σ’ ένα πλαίσιο περιβάλλοντος «αγέραστου» που είναι η Γη η ίδια (όσο κι αν την φθείρουμε…), χρησιμοποιώντας την προστασία που μας προσφέρει ο (κάθε) οίκος μας ως σημείο ταύτισης αχώριστης από το ποιοι είμαστε και πως μεγαλώσαμε. Μέχρι τέλους.

Σε επίπεδο παραγωγής, από άποψης οπτικών εφέ και σκηνογραφίας (ειδικά), η δουλειά είναι εξαιρετική και το φιλμικό κάδρο μαγνητίζει το βλέμμα περισσότερο από το ενδιαφέρον του θεατή για το σενάριο και τους χαρακτήρες. Όσο για την εφαρμογή του de-aging που τόσο είχα… κανιβαλίσει στον «Ιρλανδό» (2019) και στον περσινό «Indiana Jones», είδα τον «δάσκαλό» μου όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην οθόνη ο νεαρό(τερο)ς Τομ Χανκς! Ήταν τόσο ανησυχητικά καλό το αποτέλεσμα!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν είσαι άνθρωπος που έχει συνδέσει τη ζωή του με ένα σπίτι, στο οποίο μπορεί να έχουν μεγαλώσει (και) περισσότερες από μία γενιές, θα αισθανθείς την καρδιά του φιλμ και το νόημα του «Εδώ». Αν αισθανθείς μονάχα μια… κλειστοφοβία, θα σου έχει φανεί ανυπόφορο από νωρίς και θ’ αναζητήσεις την έξοδο από την αίθουσα προβολής.


MORE REVIEWS

Η ΛΗΣΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ 2

Ανήμπορος ν’ αποδεχτεί την ήττα του, ο ντετέκτιβ Νικ Ο’Μπράιεν υποπτεύεται πως πίσω από σχέδιο ληστείας διαμαντιών στην Αμβέρσα κρύβεται ο Ντόνι Γουίλσον και φεύγει για την Ευρώπη προκειμένου να τον σταματήσει. Τα ίχνη των πολύτιμων λίθων θα τον οδηγήσουν στη Νίκαια της Γαλλίας κι αυτή τη φορά ο Μπιγκ Νικ δείχνει διατεθειμένος να παίξει διπλό παιχνίδι προκειμένου να πετύχει τον σκοπό του.

ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΠΟΝΟΣ

Μετά τον θάνατο της αγαπημένης τους γιαγιάς, δυο ξαδέλφια αποφασίζουν να τιμήσουν τη μνήμη της πραγματοποιώντας μια… Holocaust tour στην Πολωνία, με σκοπό να καταλήξουν στην πόλη στην οποία είχε γεννηθεί.

QUEER

Φυγαδευμένος για προσωπικούς (;) λόγους στο Μεξικό των ’50s, ο Αμερικανός Γουίλιαμ Λι γίνεται καθημερινά λιώμα απ’ το μεθύσι και την καύλα, παλεύοντας με τη μοναξιά και τον χρόνο που τρέχει και χάνεται.

Ο ΠΑΝΤΙΝΓΚΤΟΝ ΣΤΟ ΠΕΡΟΥ

Όταν ο Πάντινγκτον λαμβάνει γράμμα από την αγαπημένη του θεία Λούσι, αναφέροντας πως της λείπει πολύ, φεύγει για Περού μαζί με την οικογένεια των Μπράουν ώστε να την επισκεφθούν. Φτάνοντας εκεί, όμως, πληροφορείται πως η καλή του θεία έχει εξαφανιστεί κάπου στη ζούγκλα του Αμαζονίου, δίχως να έχει δώσει σημεία ζωής…

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.