FreeCinema

Follow us

ΕΔΩ (2024)

(HERE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρόμπερτ Ζεμέκις
  • ΚΑΣΤ: Τομ Χανκς, Ρόμπιν Ράιτ, Πολ Μπέτανι, Κέλι Ράιλι, Λόρεν ΜακΚουίν, Γκουίλιμ Λι, Μισέλ Ντόκερι, Ντέιβιντ Φιν, Οφίλια Λάβιμποντ, Κιθ Μπάρτλετ, Λέσλι Ζεμέκις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η ιστορία ενός… κομματιού γης, του οικοδομήματος που χτίστηκε επάνω της και των ανθρώπων που έζησαν κι «έφυγαν» από εκεί ανά τους αιώνες.

Ανέκαθεν δραστήριος στο τεχνολογικό κομμάτι της κινηματογραφικής εικόνας, ο Ρόμπερτ Ζεμέκις εδώ «πειραματίζεται» με τα layers του φιλμικού κάδρου, δημιουργώντας ένα puzzle εποχών κι ανθρώπινων ζωών με «θεμέλια» βάση ένα οίκημα που χτίστηκε πάνω σ’ ένα κομμάτι γης, της οποίας την εξέλιξη παρακολουθεί παράλληλα (ή και ταυτόχρονα!), από την περίοδο των δεινοσαύρων (!) έως και το σήμερα. Στο παρελθόν, ο Πίτερ Γκρίναγουεϊ έχει επίσης δοκιμάσει να «σπάσει» την παραδοσιακή μιας δυσδιάστατης κινούμενης εικόνας με επιπλέον multilayers δράσης εντός ενός ενιαίου κάδρου, προφανώς με εκκεντρικά αρτίστικο και αυθάδικο τρόπο. Ο Ζεμέκις «προσγειώνει» αυτό το concept σε κάτι αληθινά γήινο και «Εδώ» προσθέτει αυτό που (πολλάκις) μας έχει δείξει πως γνωρίζει (ακόμη) καλύτερα: καρδιά.

Το φιλμ αποτελείται σχεδόν αποκλειστικά από τη ματιά ενός πλάνου! Ξεκινώντας από ένα γρήγορο montage της… προϊστορίας του πλανήτη, ένα κομμάτι γης μετατρέπεται σε τόπο αφήγησης, ο οποίος φιλοξενεί το είδος μας επί σειρά… αιώνων, με δείγματα ζωής ιθαγενών που κατοικούν στη Φύση, για να φτάσει στην έλευση των πολιτισμένων κοινωνιών και στο χτίσιμο ενός σπιτιού που στο πέρασμα του χρόνου θ’ αλλάζει ιδιοκτήτες, θνητούς και «περαστικούς» από τους τοίχους του. Ζευγάρια και οικογένειες θα ξεδιπλώσουν τις μικροσκοπικές (σε σύγκριση με ολόκληρο το ανθρώπινο σύμπαν) στιγμές τους, μέχρι να χαθούν ως υπάρξεις και μνήμες.

Όσο κι αν «χάνεται» μέσα στο όλο εγχείρημα, ο Ζεμέκις αγκαλιάζει τους ανθρώπους του (και τους θεατές) με λιτό κι απέριττο συναίσθημα, προσεγγίζοντας τεράστια θέματα του γήινου και περιορισμένης διάρκειας βίου μέσα σ’ ένα πλαίσιο περιβάλλοντος «αγέραστου» που είναι η Γη η ίδια (όσο κι αν την φθείρουμε…), χρησιμοποιώντας την προστασία που μας προσφέρει ο (κάθε) οίκος μας ως σημείο ταύτισης αχώριστης από το ποιοι είμαστε και πως μεγαλώσαμε. Μέχρι τέλους.

Σε επίπεδο παραγωγής, από άποψης οπτικών εφέ και σκηνογραφίας (ειδικά), η δουλειά είναι εξαιρετική και το φιλμικό κάδρο μαγνητίζει το βλέμμα περισσότερο από το ενδιαφέρον του θεατή για το σενάριο και τους χαρακτήρες. Όσο για την εφαρμογή του de-aging που τόσο είχα… κανιβαλίσει στον «Ιρλανδό» (2019) και στον περσινό «Indiana Jones», είδα τον «δάσκαλό» μου όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην οθόνη ο νεαρό(τερο)ς Τομ Χανκς! Ήταν τόσο ανησυχητικά καλό το αποτέλεσμα!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν είσαι άνθρωπος που έχει συνδέσει τη ζωή του με ένα σπίτι, στο οποίο μπορεί να έχουν μεγαλώσει (και) περισσότερες από μία γενιές, θα αισθανθείς την καρδιά του φιλμ και το νόημα του «Εδώ». Αν αισθανθείς μονάχα μια… κλειστοφοβία, θα σου έχει φανεί ανυπόφορο από νωρίς και θ’ αναζητήσεις την έξοδο από την αίθουσα προβολής.


MORE REVIEWS

JURASSIC WORLD: ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ

Στο πέρασμα των χρόνων οι δεινόσαυροι έχουν αρχίσει να εξαφανίζονται από τα περισσότερα μέρη του πλανήτη, καθώς οι περιβαλλοντολογικές συνθήκες του σήμερα δεν ευνοούν την ύπαρξή τους. Εξαίρεση αποτελεί ο Ισημερινός, όπου σε συνθήκες απόλυτης καραντίνας διασώζονται αρκετά είδη, σε εκτάσεις στις οποίες απαγορεύεται να πλησιάσει άνθρωπος. Φυσικά, μία αποστολή φαρμακευτικού κολοσσού θα αγνοήσει αυτά τα μέτρα…

MATADOR

Ο Άνχελ, ένας μαθητευόμενος νεαρός ταυρομάχος που υποφέρει από ιλίγγους, έχει μία απρόσμενη σεξουαλική εμπειρία με τη Μαρία και αρχίζει να ομολογεί φόνους που… δεν διέπραξε! Παράλληλα, η Μαρία είναι μία γοητευτική δολοφόνος που εντοπίζει την ηδονή στον θάνατο, ενώ για τον Ντιέγκο, έναν πρώην ταυρομάχο, ο πόθος και ο θάνατος χορεύουν στην ίδια αρένα…

Ο ΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΜΟΥ ΤΡΕΛΑΘΗΚΕ

Κλασάτος ψυχίατρος κατορθώνει ν’ απαλλαγεί από αυτοκτονικό, ενοχλητικό πελάτη του, πείθοντάς τον πως το γιατρικό στην περίπτωσή του είναι η αναζήτηση του αληθινού έρωτα. Εκείνος ακολουθεί τη συμβουλή του, αλλά έναν χρόνο αργότερα εμφανίζεται στην πολυτελή του έπαυλη ως… μελλοντικός γαμπρός του!

Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΜΑΡΑΚΟΥΝΤΑ

Ο Μαρακούντα, ο όχι και τόσο έξυπνος γιος αρχηγού προϊστορικής φυλής, φεύγει από τον καταυλισμό του για ν’ αποδείξει πως μπορεί να τα βγάλει πέρα μόνος του. Το συναπάντημά του με… εξωγήινο πτηνό που διαθέτει μαγικές ικανότητες, δίνει στην περιπέτειά του μια τροπή που ουδόλως φανταζόταν.

ΤΟ 47

Φτωχικές οικογένειες από αγροτικές περιοχές της Ισπανίας, που από τα μεταπολεμικά χρόνια εγκαταστάθηκαν στα περίχωρα της Βαρκελώνης αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον, προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα με τα λιγοστά μέσα που διαθέτουν. Όταν, όμως, το κράτος κωφεύει στις δίκαιες αιτιάσεις τους, τότε χρειάζονται δραστικά μέτρα. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.