FreeCinema

Follow us

HENRY FOOL (1998)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χαλ Χάρτλεϊ
  • ΚΑΣΤ: Τόμας Τζέι Ράιαν, Τζέιμς Ουρμπέινιακ, Πάρκερ Πόουζι, Μαρία Πόρτερ, Κέβιν Κόριγκαν, Μίχο Νικάιντο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 137'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ART HOUSE

Ο Χαλ Χάρτλεϊ είναι και πάλι ο μεγάλος φιλόσοφος της αμερικάνικης κουλτούρας, η πένα που αντιτάσσεται στο νεο-συντηρητισμό, ο χρονογράφος των μικροαστικών «επών»…

Το μοναδικό κινηματογραφικό σύμπαν του Χαλ Χάρτλεϊ, ένας παράδοξος, «ναρκωμένος», σχεδόν ρεαλιστικός κόσμος, κάνει αυτή τη φορά την τολμηρότερη επαφή του με την πραγματικότητα, δίνοντας μία πολυδιάστατη σάτιρα που αναδεικνύει (κυρίως) το εξαιρετικό ταλέντο του δημιουργού του ως σεναριογράφου.

«Υπήρξα κακός – κατ’ εξακολούθηση», απολογείται ο Χένρι Φουλ στο φιλμ. Βιαστής ενός 13χρονου, έξω με αναστολή, φιγούρα βγαλμένη από γουέστερν, μέθυσος και διανοούμενος, ο Χένρι είναι το πρότυπο του αντι-ήρωα, με το σπάνιο χάρισμα ενός ποιητή που χειρίζεται τις λέξεις σαν μάγος. Ταυτόχρονα, όμως, κι ένας πιθανός εγκληματίας με σκοτεινό παρελθόν, που βρίσκει στέγη στο υπόγειο της οικογένειας Γκριμ, ελπίζοντας να ολοκληρώσει το πομπώδες χειρόγραφο έργο του, «Confessions». Ο Σάιμον Γκριμ, ένας δειλός, nerd σκουπιδιάρης που δουλεύει για να ζει τη νυμφομανή αδελφή του Φέι και τη μανιοκαταθλιπτική μάνα του Μαίρη, θα βρει στο πρόσωπό του τον φίλο που δεν είχε ποτέ. Η «συγκατοίκηση» θα φέρει απροσδόκητες εξελίξεις. Ο Χένρι θα φλερτάρει με μάνα και κόρη, θα προτείνει στον Σάιμον να εκφράσει τα συναισθήματά του γράφοντας και ο τελευταίος θα αναστατώσει ολόκληρη την Αμερική εκθέτοντας τα ποιήματά του στο διαδίκτυο, για να κατηγορηθεί ως πορνογράφος!

Πιστός στον αυτοσχέδιο «φορμαλισμό» που τον οδήγησε σε μία από τις πρώτες θέσεις των δημιουργών του ανεξάρτητου αμερικάνικου σινεμά, ο Χάρτλεϊ διατηρεί τις εμμονές και την πρωτοτυπία του στο να στήνει σαν «θεατρίνους» τους ηθοποιούς του, αλλά και να «χορογραφεί» τις φιγούρες τους μέσα σ’ ένα καλά μελετημένο καδράρισμα. Ο προσποιητός εστετισμός του δένει και πάλι με τη βρωμιά της προαστιακής καθημερινότητας και το αποτέλεσμα μοιάζει να παντρεύει (και να εξελίσσει) το λαμπρό παρελθόν του «Trust» (1991) και του «Simple Men» (1992). Κι αν ο σκηνοθέτης Χάρτλεϊ δεν σας εκπλήσσει πια, επανεκτιμήστε έναν σεναριογράφο που τσακίζει κόκαλα με δαιμόνιους διαλόγους που μπορούν να είναι, την ίδια στιγμή, πνευματώδεις, bitchy, «εύθραυστοι» ή αντιπροσωπευτικοί της μεγαλύτερης απογοήτευσης (αυτό που άλλοι αποκαλούν… ζωή).

Η ίδια η Καμίλ Πάλια χαρακτηρίζει τον λόγο του Σάιμον ως «την πιο αυθεντικά trashy φωνή της αμερικάνικης κουλτούρας». Τη στιγμή που ο Χάρτλεϊ φλερτάρει με το «σκατολογικό» χιούμορ (επί παραδείγματι, ο α-σεξουαλικός ερεθισμός του Σάιμον, όταν ξερνάει στο γυμνά οπίσθια τις κοπέλας που ποθεί, ή το ατελείωτο, λυτρωτικό… χέσιμο του Χένρι, κάνοντας παράλληλα πρόταση γάμου!). Είναι εμφανής η απόπειρα του δημιουργού να συναντηθεί με την πραγματικότητα, να εκφράσει πολιτική και κοινωνική άποψη, προκαλώντας όσο ποτέ το «ghetto» της διανόησης, μοναδικής δύναμης αντίστασης στον πλαδαρό συντηρητισμό που διολισθαίνει, αδιαφορώντας για πνευματικές αξίες. Τα πολλά λόγια είναι φτώχεια (αφήστε που δεν γράφω τόσο καλά όσο ο Χάρτλεϊ…). Αυτά που πρέπει να ακούσετε για το «Henry Fool» βρίσκονται μονάχα στην ηχητική μπάντα της ταινίας και είναι τα λόγια ενός σύγχρονου μανιφέστου που δεν κοπιάρονται από τσαρλατάνους του «σκεπτόμενου» hype. Απλά, επικοινωνήστε μαζί τους, απαντώντας στο κάλεσμα της γλώσσας, κι ύστερα αφήστε τις συνέπειες της σκέψης να δράσουν. Εξαιρετικοί οι πρωτοεμφανιζόμενοι Τόμας Τζέι Ράιαν (Χένρι) και Τζέιμς Ουρμπέινιακ (Σάιμον).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 95) το 1998, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ένας από τους πιο ιδιότυπους σκηνοθέτες του ανεξάρτητου αμερικάνικου κινηματογράφου εκείνης της περιόδου, ο Χαλ Χάρτλεϊ δημιούργησε έναν καθαρά δικό του φιλμικό κόσμο που στιγμάτισε τα ‘90s, σβήνοντας το ίδιο παράδοξα πάνω στο κλείσιμο της δεκαετίας! Το «Henry Fool» ήταν και η τελευταία του σπουδαία δουλειά. Η περίπτωσή του εξακολουθεί να αξίζει μελέτης.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.