FreeCinema

Follow us

HASTA LA VISTA (2011)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζόφρι Εντχόβεν
  • ΚΑΣΤ: Ζιλ Ντε Σράιβερ, Ρόμπρεχτ Φάντεν Τόρεν, Τομ Άουντενερτ, Ιζαμπέλ Ντε Χέρτογκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Τρεις φίλοι, ο ένας σχεδόν τυφλός, ο δεύτερος παραπληγικός και ο τρίτος ανάπηρος λόγω μοιραίας ασθένειας, αποφασίζουν να σπάσουν το καβούκι τους και να ταξιδέψουν μόνοι τους με προορισμό έναν… οίκο ανοχής στην Ισπανία για ανθρώπους με ειδικές ανάγκες. Ή αλλιώς, όταν οι «Άθικτοι» συναντούν το «Hangover»!

Αν υπάρχει πάντα μια παγίδα με αυτού του είδους τις ταινίες, αυτή είναι τα κλισέ που αναπόφευκτα εισχωρούν με τον έναν ή τον άλλον τρόπο στην αφήγηση. Και κατά κάποιον τρόπο, οφείλει να τα περιμένει κανείς, όταν επιλέγει να δει μια αντίστοιχη ταινία. Η επιτυχία έγκειται όταν το φιλμ αποφασίζει να δώσει μια φρέσκια πνοή στα αναμενόμενα στοιχεία ή, τουλάχιστον, να τα ντύσει με μια δόση αληθοφάνειας, δημιουργώντας αληθινούς χαρακτήρες. Δυστυχώς, ο Τζόφρι Εντχόβεν δεν τα καταφέρνει σε κανέναν από τους δύο τομείς.

Ήδη από την αρχή, όπου η ταινία συστήνει τους χαρακτήρες που θα ξεκινήσουν το ριψοκίνδυνο ταξίδι τους, ο θεατής γνωρίζει τι θα περιμένει: στιγμές συγκίνησης για το θάρρος και το κουράγιο των πρωταγωνιστών, απαραίτητο (αν και άτσαλο, συνήθως) χιούμορ να παρεμβάλλεται ανάμεσα στις λυπητερές σκηνές και έμφαση στις ειδικές ανάγκες του καθενός. Η αφήγηση ακολουθεί δομή μικρών επεισοδίων, όπως και τα βήματα που κάνουν οι χαρακτήρες στον έξω κόσμο, μακριά από την προστασία του σπιτιού και των γονιών τους. Αρχικά, το σύνολο φαίνεται να λειτουργεί, προσφέροντας μια συμπαθητική κινηματογραφική εμπειρία. Δεν αργεί, όμως, να φανεί πως ο κύριος στόχος του σκηνοθέτη είναι να εκβιάσει το δάκρυ του θεατή. Και, μάλιστα, όσο κυλάει η ταινία, αυτός ο στόχος γίνεται σχεδόν και αυτοσκοπός, εγκλωβίζοντας το φιλμ μέσα στο μελόδραμα.

Επιπρόσθετα, οι χαρακτήρες, αν και πρωτότυποι στην επιλογή τους, τελικά ζημιώνονται από τις συμβάσεις στην αποτύπωσή τους. Ο παραπληγικός φίλος είναι γεμάτος οργή για τον κόσμο, η μειωμένη όραση του άλλου εξισορροπείται από μια μεγάλη καρδιά και εκείνος που πάσχει από την ανίατη ασθένεια είναι ο όμορφος της παρέας, ώστε ο θεατής να νιώσει ακόμα περισσότερη λύπη για την τύχη του. Ο μόνος χαρακτήρας που ξεφεύγει από τη στερεοτυπική αποτύπωση είναι η Κλοντ, η οδηγός και συνοδός της παρέας, που διατηρεί μια ισορροπημένη προσέγγιση απέναντι στην κατάσταση, μέχρι, φυσικά, να έρθει το φινάλε και να συμφιλιωθεί κι εκείνη με το σύμπαν των συμβάσεων. Δεν είναι ότι δεν υπάρχει χημεία μεταξύ τους. Αντιθέτως, όλοι μεταξύ τους φαίνεται να δένουν αρμονικά, όμως, ο χειρισμός των χαρακτήρων είναι εκείνος που τους αδικεί και δεν τους αφήνει να «περάσουν» στη δική μας πραγματικότητα.

Είναι κατανοητό ένας σκηνοθέτης να θέλει να κάνει μια ταινία που να αρέσει στο κοινό. Να το κάνει να γελάσει, να κλάψει και, γιατί όχι, να αποκομίσει κάποια μαθήματα ζωής. Όταν, όμως, γίνεται τόσο διδακτικά και εκβιαστικά, το αποτέλεσμα είναι μάλλον το αντίθετο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο χειρισμός της ιστορίας αδικεί και το θέμα και τις προθέσεις, αλλά δεν μπορώ να σε αποτρέψω αν επιθυμείς οπωσδήποτε να δεις κάτι τόσο μελοδραματικό. Είναι, όμως, κρίμα που τελικά η ταινία, η οποία προσπαθεί να πλησιάσει με θάρρος μια ομάδα ανθρώπων που δεν πρέπει να περιθωριοποιούνται, εγκλωβίζεται τόσο πολύ στις συμβάσεις και τα κλισέ.


MORE REVIEWS

ATLANTIC CITY

Γερασμένος μικροκακοποιός προσπαθεί να προστατεύσει νεαρή γυναίκα που βρίσκεται μπλεγμένη σε ιστορία κλοπής ναρκωτικών την οποία διέπραξε ο πρώην σύζυγός της και τώρα καταδιώκεται από το οργανωμένο έγκλημα, σ’ ένα υπό κατάρρευση και έτοιμο να προσαρμοστεί σε κανόνες «ανάπτυξης» Ατλάντικ Σίτυ.

ΕΠΙΣΗΜΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

Στα 80 έτη ζωής του, κροίσος φαρμακοβιομηχανίας φοβάται πως θα «φύγει» δίχως να ‘χει αφήσει κάτι αξιομνημόνευτο πίσω του και σκαρφίζεται να γίνει… παραγωγός κινηματογραφικής ταινίας που θ’ αφήσει εποχή! Κλείνει hot σκηνοθέτιδα, ακριβοπληρώνει δικαιώματα βιβλίου, πείθονται και δύο stars για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι μπορεί να πάει στραβά στις πρόβες;

BULLET TRAIN

Ιαπωνία, σήμερα. Πληρωμένος hitman μπαίνει σε υπερταχεία με σκοπό ν’ αποσπάσει χαρτοφύλακα με αδιευκρίνιστο περιεχόμενο. Ακριβώς τον ίδιο χαρτοφύλακα πρέπει να παραδώσουν μαζί με τον υιό Ρώσου ultimate κακοποιού οι δύο συνοδοί του και πληρωμένοι εκτελεστές με κάκιστη φήμη… από σφαγές! Πόσοι από τους επιβάτες του τρένου θα ζουν μέχρι να φτάσουν στον τερματικό σταθμό;

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

Κατά το δελτίο Τύπου, «ένας άνδρας επιστρέφει σπίτι για μια πασχαλινή γιορτή μαζί με την οικογένειά του, σε μια ταινία βασισμένη στις προσωπικές εμπειρίες του Τζόι Κόι από την stand-up κωμωδία».

ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΤΗΣ ΕΔΕΜ

Στην Καλιφόρνια του 1917, δυο αδέλφια αγωνίζονται για να κερδίσουν την εύνοια του άκαρδου και βαθιά θρησκόληπτου πατέρα τους, ενώ ένα καλά κρυμμένο μυστικό που αφορά στην ταυτότητα της μακαρίτισσας μητέρα τους απειλεί να βγει στην επιφάνεια.