FreeCinema

Follow us

HASTA LA VISTA (2011)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζόφρι Εντχόβεν
  • ΚΑΣΤ: Ζιλ Ντε Σράιβερ, Ρόμπρεχτ Φάντεν Τόρεν, Τομ Άουντενερτ, Ιζαμπέλ Ντε Χέρτογκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Τρεις φίλοι, ο ένας σχεδόν τυφλός, ο δεύτερος παραπληγικός και ο τρίτος ανάπηρος λόγω μοιραίας ασθένειας, αποφασίζουν να σπάσουν το καβούκι τους και να ταξιδέψουν μόνοι τους με προορισμό έναν… οίκο ανοχής στην Ισπανία για ανθρώπους με ειδικές ανάγκες. Ή αλλιώς, όταν οι «Άθικτοι» συναντούν το «Hangover»!

Αν υπάρχει πάντα μια παγίδα με αυτού του είδους τις ταινίες, αυτή είναι τα κλισέ που αναπόφευκτα εισχωρούν με τον έναν ή τον άλλον τρόπο στην αφήγηση. Και κατά κάποιον τρόπο, οφείλει να τα περιμένει κανείς, όταν επιλέγει να δει μια αντίστοιχη ταινία. Η επιτυχία έγκειται όταν το φιλμ αποφασίζει να δώσει μια φρέσκια πνοή στα αναμενόμενα στοιχεία ή, τουλάχιστον, να τα ντύσει με μια δόση αληθοφάνειας, δημιουργώντας αληθινούς χαρακτήρες. Δυστυχώς, ο Τζόφρι Εντχόβεν δεν τα καταφέρνει σε κανέναν από τους δύο τομείς.

Ήδη από την αρχή, όπου η ταινία συστήνει τους χαρακτήρες που θα ξεκινήσουν το ριψοκίνδυνο ταξίδι τους, ο θεατής γνωρίζει τι θα περιμένει: στιγμές συγκίνησης για το θάρρος και το κουράγιο των πρωταγωνιστών, απαραίτητο (αν και άτσαλο, συνήθως) χιούμορ να παρεμβάλλεται ανάμεσα στις λυπητερές σκηνές και έμφαση στις ειδικές ανάγκες του καθενός. Η αφήγηση ακολουθεί δομή μικρών επεισοδίων, όπως και τα βήματα που κάνουν οι χαρακτήρες στον έξω κόσμο, μακριά από την προστασία του σπιτιού και των γονιών τους. Αρχικά, το σύνολο φαίνεται να λειτουργεί, προσφέροντας μια συμπαθητική κινηματογραφική εμπειρία. Δεν αργεί, όμως, να φανεί πως ο κύριος στόχος του σκηνοθέτη είναι να εκβιάσει το δάκρυ του θεατή. Και, μάλιστα, όσο κυλάει η ταινία, αυτός ο στόχος γίνεται σχεδόν και αυτοσκοπός, εγκλωβίζοντας το φιλμ μέσα στο μελόδραμα.

Επιπρόσθετα, οι χαρακτήρες, αν και πρωτότυποι στην επιλογή τους, τελικά ζημιώνονται από τις συμβάσεις στην αποτύπωσή τους. Ο παραπληγικός φίλος είναι γεμάτος οργή για τον κόσμο, η μειωμένη όραση του άλλου εξισορροπείται από μια μεγάλη καρδιά και εκείνος που πάσχει από την ανίατη ασθένεια είναι ο όμορφος της παρέας, ώστε ο θεατής να νιώσει ακόμα περισσότερη λύπη για την τύχη του. Ο μόνος χαρακτήρας που ξεφεύγει από τη στερεοτυπική αποτύπωση είναι η Κλοντ, η οδηγός και συνοδός της παρέας, που διατηρεί μια ισορροπημένη προσέγγιση απέναντι στην κατάσταση, μέχρι, φυσικά, να έρθει το φινάλε και να συμφιλιωθεί κι εκείνη με το σύμπαν των συμβάσεων. Δεν είναι ότι δεν υπάρχει χημεία μεταξύ τους. Αντιθέτως, όλοι μεταξύ τους φαίνεται να δένουν αρμονικά, όμως, ο χειρισμός των χαρακτήρων είναι εκείνος που τους αδικεί και δεν τους αφήνει να «περάσουν» στη δική μας πραγματικότητα.

Είναι κατανοητό ένας σκηνοθέτης να θέλει να κάνει μια ταινία που να αρέσει στο κοινό. Να το κάνει να γελάσει, να κλάψει και, γιατί όχι, να αποκομίσει κάποια μαθήματα ζωής. Όταν, όμως, γίνεται τόσο διδακτικά και εκβιαστικά, το αποτέλεσμα είναι μάλλον το αντίθετο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο χειρισμός της ιστορίας αδικεί και το θέμα και τις προθέσεις, αλλά δεν μπορώ να σε αποτρέψω αν επιθυμείς οπωσδήποτε να δεις κάτι τόσο μελοδραματικό. Είναι, όμως, κρίμα που τελικά η ταινία, η οποία προσπαθεί να πλησιάσει με θάρρος μια ομάδα ανθρώπων που δεν πρέπει να περιθωριοποιούνται, εγκλωβίζεται τόσο πολύ στις συμβάσεις και τα κλισέ.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.