FreeCinema

Follow us

ΓΚΡΕΪΣ ΤΟΥ ΜΟΝΑΚΟ (2014)

(GRACE OF MONACO)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ολιβιέ Νταάν
  • ΚΑΣΤ: Νικόλ Κίντμαν, Τιμ Ροθ, Φρανκ Λαντζέλα, Ρόμπερτ Λίντσεϊ, Παθ Βέγα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 103'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Τα πρώτα χρόνια γάμου με τον Πρίγκιπα Ρενιέ του Μονακό δεν προκύπτουν ακριβώς παραμυθένια για την Γκρέις Κέλι, η οποία διχάζεται ανάμεσα στο πρωτόκολλο του νέου της (και ίσως παντοτινού;) ρόλου και την πρόσκληση του Άλφρεντ Χίτσκοκ να επιστρέψει στο Χόλιγουντ και να πρωταγωνιστήσει στη «Marnie».

Κάπου στο βάθος, η «Γκρέις του Μονακό» είναι μια καταπληκτική ταινία, με λουσάτα locations, αψεγάδιαστη σκηνογραφική δουλειά και μια glamorous χρωματική παλέτα. Αυτά, όμως, είναι το background του φιλμ… Στην «πρώτη γραμμή», τα πάντα είναι λάθος! Τραγικό casting, άθλιο σενάριο και σκηνοθεσία που δεν είναι ικανή να υποστηρίξει καμία από τις επιλογές του Ολιβιέ Νταάν, κάνοντάς μας να πιστέψουμε, πλέον, ότι το μόνο πράγμα που επέτρεψε στο «La Môme» (2007) να σταθεί στα πόδια του ήταν ο ερμηνευτικός χείμαρρος της Μαριόν Κοτιγιάρ ως Εντίτ Πιάφ!

Ας ξεκινήσουμε από το ατυχές casting της πρωταγωνίστριας. Μπορεί η Νικόλ Κίντμαν να βγάζει κάτι το εξευγενισμένο στο φακό – πόσω μάλλον αν το όλο styling την υποστηρίξει δεόντως. Δεν μπορεί, όμως, η ίδια ηθοποιός, στα 46 της χρόνια και εμφανώς «τραβηγμένη» εδώ και κάμποσο καιρό, να προσπαθεί (ή να τολμά…) να υποδυθεί την Γκρέις Κέλι των… late 20’s (γεννημένη το 1929, αποσύρθηκε από το σινεμά το 1956 για να παντρευτεί τον Πρίγκιπα Ρενιέ). Το φιλμ εστιάζει στην περίοδο των αρχών της δεκαετίας του ’60, άρα μιλάμε για ατόπημα το οποίο δεν υποστηρίζει καλόπιστα την επιλογή της Κίντμαν. Επιπλέον, ο Νταάν επιφυλάσσει για την άμοιρη star του μια πληθώρα από εξαντλητικά close-up, τα οποία περισσότερο μοιάζουν να αναζητούν… ρυτίδες ή σημάδια από επεμβάσεις, λες και θέλει να την ειρωνευτεί κι από πάνω!

Σεναριακά, η «Γκρέις» μοιράζεται το χρόνο της ανάμεσα στην επιμονή του Άλφρεντ Χίτσκοκ να πείσει την Κέλι να επιστρέψει στο Χόλιγουντ για να παίξει τη «Marnie» και στην ντεγκολική απειλή της Γαλλίας για embargo – εισβολή στο κρατίδιο του Μονακό. Τα δύο θέματα μαζί δεν λειτουργούν αρμονικά και ο τρόπος με τον οποίο τα χειρίζεται ο Νταάν και «κλωτσάει» και ενίοτε βάζει στην άκρη ή την Κέλι ή τον Ρενιέ, μειώνοντας την ισχύ τού λόγου ύπαρξης του φιλμ ως βιογραφία της πρώτης. Ενώ η ιστορία έχει «ζουμί» για να δουλέψει τον χαρακτήρα τής Κέλι από τόσο πολλές πτυχές: της νεότατης γιάνκισσας που εγκλωβίζεται μέσα στην πριγκιπική etiquette συμπεριφοράς (η οποία την απομακρύνει από κάθε έννοια ενός παραμυθένιου love story), της οσκαρούχου star που ακόμη μαγνητίζεται από την πρόσφατη και… θεραπευτικά λαμπερή δόξα του Χόλιγουντ, και της διπλωμάτισσας που έσωσε τον θρόνο του συζύγου της και την αυτοκυριαρχία της ανάδοχης πατρίδας της. Η αλήθεια είναι πως η Γκρέις Κέλι υποδύθηκε πολλούς ρόλους ταυτόχρονα στη ζωή της μέσα στο διάστημα εκείνο. Αλλά στο φιλμ, κανένας από αυτούς δεν πείθει.

Πληκτική αν και πανέμορφη στο μάτι, η «Γκρέις του Μονακό» δείχνει από νωρίς ότι αποτελεί μια μεγάλη κινηματογραφική… ήττα. Από κάποιο σημείο κι ύστερα, ελπίζεις να εντοπίσεις κάποια πιο… fun στοιχεία για να μετατρέψεις το φιλμ σε ένα είδος «ένοχης απόλαυσης» ή μελλοντικού camp, αλλά ούτε εκεί θα καταφέρεις να πιάσεις «λιμάνι», καθώς οι τόνοι τής – φωνακλάδικης – σαπουνόπερας δεν έχουν για συνέταιρο το πραγματικά αριστοκρατικό production design. Κάπως έτσι χάνεται και το νόημα αυτής της βιογραφίας, που έχει το look αλλά πίσω από αυτό κρύβεται κάτι το άδοξα επιδερμικό και ανούσιο. Δίχως ίχνος συναισθήματος. Κοινώς, δεν λυπάσαι την ίδια την Κέλι για τη – δυστυχή – ζωή που επέλεξε, αλλά την κακή της τύχη που το σινεμά θέλει να τη θυμόμαστε με ένα τέτοιο έργο…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Προσεγμένη παραγωγή αλλά και αστοχία σε κάθε επίπεδο πέραν της εμφάνισης και του λούσου! Το επίσημο άνοιγμα του Φεστιβάλ των Καννών του 2014 που σφαγιάστηκε από την παγκόσμια κριτική, εκνεύρισε τον οίκο των Ρενιέ και τους παντοδύναμους αδελφούς Γουάινστιν (υπεύθυνοι για την αμερικανική διανομή του), οι οποίοι επιχείρησαν να το μοντάρουν εκ νέου, ταπεινώνοντας τον σκηνοθέτη του. Οτιδήποτε σχετίστηκε με αυτό το φιλμ εδώ και μήνες, συνοδεύτηκε από ένα ηχηρό «πρόβλημα»! Ακόμη πιο άδικα, όταν μιλάμε για καθολική αποτυχία, δεν αντέχει ούτε και για να το κανιβαλίσεις από ένα πιο κεφάτο point of view.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.