FreeCinema

Follow us

ΚΟΡΙΤΣΙ (2018)

(GIRL)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λούκας Ντοντ
  • ΚΑΣΤ: Βίκτορ Πόλστερ, Άρι Βολτχάλτερ, Όλιβερ Μπόνταρτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 109'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Ο Βίκτορ είναι 15 χρονών. Το μοναδικό του όνειρο στη ζωή είναι να γίνει μπαλαρίνα. Επιθυμεί να τον αποκαλούν Λάρα και είναι (;) έτοιμος να προχωρήσει στην επέμβαση αλλαγής φύλου.

Δεν θυμάμαι από πότε είχα να αισθανθώ τέτοια δυσφορία σε κινηματογραφική αίθουσα. Με τη χειρότερη έννοια, ουχί εκείνη της ενόχλησης που εξιτάρει το συναίσθημα ή γεννά κάτι γόνιμο για έντονο διάλογο μετά την προβολή μιας ταινίας. Το τελευταίο θα συμβεί, προφανώς, όμως η συζήτηση γύρω από το θέμα και τη σκιαγράφηση του κεντρικού χαρακτήρα μπορεί να παρεκτραπεί άσχημα, όχι απλά να διχάσει.

Για μένα, το «Κορίτσι» αποτελεί ένα απεχθές παράδειγμα exploitation cinema, το οποίο αναζητά τα άλλοθί του στα gender issues του σήμερα και στη λογική της «πολιτικής ορθότητας» για να αιτιολογήσει μια συμπεριφορά αρρωστημένη στην ουσία της. Γιατί ο χαρακτήρας της Λάρα (ας την αποκαλούμε όπως και η ίδια το επιθυμεί στο φιλμ) δεν έχει γραφτεί / δημιουργηθεί διεκδικώντας κάτι συγκεκριμένο, πέραν ενός πείσματος (για το μπαλέτο) που συγκρούεται με τον κοινωνικό περίγυρο άνευ λόγου. «Ειρωνικά», θα μπορούσαμε να πούμε πως αμφισβητεί ακόμη και την (τόσο επίκαιρη) τάση ουδετεροποίησης του φύλου.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η Λάρα εγγράφεται σε μια καινούργια σχολή, φημισμένη για το τμήμα χορού της. Θα παραμείνει ως «εκπαιδευόμενη» στην αρχή, προτού πείσει τους δασκάλους της ότι αξίζει να την κρατήσουν για ολόκληρη τη χρονιά. Το μοναδικό της όνειρο είναι να γίνει μπαλαρίνα. Το σώμα της, όμως, δείχνει να αντιδρά αρνητικά. Στην πραγματικότητα, η Λάρα είναι ένα αγόρι που πρόκειται να προχωρήσει σε επέμβαση αλλαγής φύλου, όμως ήδη επιθυμεί να το αντιμετωπίζουν σαν κορίτσι. Έτσι, άλλωστε, εμφανίζεται και ζει κανονικά. Όχι σαν ένα «θηλυπρεπές» αγόρι, αλλά σαν ένα ξανθό, μακρυμάλλικο και θελκτικό στο βλέμμα κορίτσι. Στη σχολή, το φύλο της δεν αποτελεί μυστικό και οι δάσκαλοι ρωτάνε εξαρχής τους συμμαθητές της, αν τίθεται κάποιας μορφής πρόβλημα στη χρήση των γυναικείων ντους και αποχωρητηρίων. Συνολικά, στο περιβάλλον της η Λάρα δεν έχει να αντιμετωπίσει εμπόδια. Ο πατέρας της είναι σύμφωνος για την αλλαγή του φύλου, το σόι (μέσα από σκηνές οικογενειακών τραπεζιών) δείχνει να την έχει αποδεχθεί, ο ψυχολόγος της την υποστηρίζει με θετικότητα, η ιατρική αγωγή (βλέπε ορμόνες) προχωρά σωστά. Όλα είναι πολιτισμένα.

Μέσα σε αυτό το αστικό κλίμα θετικότητας, η Λάρα σχηματοποιείται από τον Λούκας Ντοντ ως ένα πλάσμα που δεν εξωτερικεύει τίποτα, που δεν ενισχύει τη θέση καμίας επιλογής, πέραν της πεισματικής και σχεδόν μαζοχιστικής εμμονής που αφορά την πραγματοποίηση του ενός και μοναδικού ονείρου της. Δεν επιλέγει να γίνει ένας χορευτής (ποιο θα ήταν το νόημα, κατόπιν της επέμβασης;) και αγωνίζεται να σταθεί στις πιρουέτες και τις pointe της, ματώνοντας και φέρνοντας τα άκρα της στα πρόθυρα ενός ανυπόφορου πόνου. Πέρα από το ζήτημα της μπαλαρίνας, όμως, η Λάρα είναι ένα άτομο που απωθεί κάθε σεξουαλικότητα. Ενδεχομένως από τον φόβο της απόρριψης και από τα δύο φύλα, η Λάρα δεν αποκαλύπτει ποτέ την προτίμησή της σε αγόρια ή κορίτσια, δεν έχει γνωρίσει το σεξ, δεν αφήνεται να απολαύσει την αυτοϊκανοποίηση (αν και σε κάποια σκηνή της ταινίας είναι εμφανές πως έχει στύση) και καλύπτει τα γεννητικά της όργανα με μια αυτοκόλλητη ταινία που τα συμπιέζει σε βαθμό να προκληθούν μολύνσεις και να κινδυνεύει η υγεία της, γεγονός που φρενάρει και την επέμβαση. Απέναντι σε αυτή την πραγματικότητα, η Λάρα απλά απαιτεί να της χορηγηθούν (απαγορευτικά) μεγαλύτερες ποσότητες ορμονών, γίνεται περισσότερο εριστική και αντικοινωνική, ενώ μια απόπειρά της να προσεγγίσει σεξουαλικά έναν νεαρό γείτονα στην πολυκατοικία καταλήγει σε κάτι μάλλον αδικαιολόγητο συμπεριφορικά (δεν θα το αναπτύξω προς αποφυγήν spoilers), σε σχέση με τα μέχρι στιγμής δεδομένα που έχουμε αποκομίσει για τον χαρακτήρα της.

Απογυμνωμένο από συναίσθημα και δραματικές εξάρσεις, σε τόνους «νταρντενικού» σινεμά, το «Κορίτσι» δεν δείχνει καμία θέληση να επικοινωνήσει και με τον θεατή, όπως συμβαίνει με την ηρωίδα και τον (φιλμικό) κόσμο της. Παρουσιάζει ένα άτομο ρηχό και μίζερο, διόλου υπερήφανο για την επιλογή του, που υφίσταται μια σκληρή δοκιμασία σωματικά, αλλά εσωτερικά είναι χαμένο (και εκτεθειμένο) στις σεναριακές αποφάσεις του Ντοντ, ο οποίος έχει ως προτεραιότητα την ενόχληση και το σοκ. Αυτό θα επέλθει μέσω μιας τελικής πράξης που στο φιλμ φαντάζει ως πρόταση «λύσης», αλλά (τουλάχιστον εμένα) με πέταξε ολοκληρωτικά έξω. Θύμωσα. Πρώτα με την ψυχοσύνθεση της Λάρα κι ύστερα με το έργο. Θεωρώ πως ο δημιουργός του εκμεταλλεύεται το θέμα με το πιο φτηνό τρικ εξέλιξης που θα μπορούσε να φανταστεί κανείς και, ειλικρινά, αισθάνομαι υποχρεωμένος να δώσω στο «Κορίτσι» τη χείριστη βαθμολογία αξιολόγησης που έχουμε στο FREE CINEMA. Όχι επειδή είναι μια «κακή» ταινία, αλλά επειδή προάγει κάτι που (ειδικά μέσα στο γενικό κλίμα αποδοχής και υποστήριξης που έχει από τους γύρω της η ηρωίδα) εγώ χαρακτηρίζω αρρωστημένο. Η Λάρα του τελευταίου πλάνου δεν είναι μια «απελευθερωμένη» γυναίκα. Είναι το αποτέλεσμα μιας βίαιης και αδικαιολόγητης ακρότητας, λόγω της ψυχολογικής της αστάθειας. Και λυπάμαι που αυτή η ανόητη «πολιτική ορθότητα» των ημερών καθιστά το «Κορίτσι» δημιουργία η οποία «δικαίως» και λόγω «τόλμης» συγκεντρώνει ή διεκδικεί βραβεία φέτος.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Να δεις τούτη την ταινία για να αντιμετωπίζεις πιο «ανοιχτόμυαλα»… τι ακριβώς; Όχι. Έλεος.


MORE REVIEWS

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΜΗΤΕΡΕΣ

Οι εγκυμονούσες Τζάνις και Άνα μοιράζονται το ίδιο δωμάτιο σ’ ένα μαιευτήριο. Θα γεννήσουν την ίδια μέρα. Και θα επιχειρήσουν να μεγαλώσουν τα παιδιά τους μόνες, δίχως κάποιον άνδρα δίπλα τους.

Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΑΝΤΑΜΣ 2

Η Γουένσντεϊ κάνει μια σπουδαία ανακάλυψη στο science fair του σχολείου της και ιντριγκάρει τον διαβολικό επιστήμονα Σάιρους Στρέιντζ, ο οποίος βάζει έναν ψευτοδικηγόρο να «πουλήσει» στον Γκόμεζ και τη Μορτίσια το σενάριο ότι δεν είναι κόρη τους! Την ίδια στιγμή, η οικογένεια ετοιμάζει ένα road trip με προορισμό… μακάβριας σημασίας ιστορικές τοποθεσίες ανά την Αμερική!

Η ΝΥΧΤΑ ΜΕ ΤΙΣ ΜΑΣΚΕΣ 2

Ενώ η Λόρι Στρόουντ μεταφέρεται στο νοσοκομείο με άσχημα τραύματα, ο Μάικλ Μάγερς καταφέρνει ν’ αποδράσει από το φλεγόμενο υπόγειο του σπιτιού της, με τη «βοήθεια» της πυροσβεστικής! Και το αιματοκύλισμα συνεχίζεται…

TITANE

Τραυματισμένη σωματικά και ψυχικά από ένα αυτοκινητικό δυστύχημα σε παιδική ηλικία, η Αλεξιά ενηλικιώνεσαι σαν «ξένο σώμα» στην αγκαλιά της οικογένειάς της, έχοντας αποκτήσει ένα σχεδόν ερωτικό φετίχ με τ’ αμάξια. Αφού διαπράττει μία αλυσίδα φόνων, απομακρύνεται από τη ζωή που είχε μέχρι χθες κι αποζητά έναν καινούργιο πατέρα, παριστάνοντας… τον χαμένο από χρόνια γιο του!

RESPECT

Η ζωή της κορυφαίας τραγουδίστριας της soul Αρίθα Φράνκλιν, από τα παιδικά της χρόνια στις ΗΠΑ του ’50, μέχρι τις αρχές του ’70.