FreeCinema

Follow us

ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Αισθηματικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαργαρίτα Μαντά
  • ΚΑΣΤ: Κώστας Φιλίππογλου, Άννα Μάσχα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Εκείνος δουλεύει στον Ηλεκτρικό, οδηγός. Εκείνη πουλάει εισιτήρια για τα καράβια, στο λιμάνι. Εκείνος την παρακολουθεί από το πρωί ως το βράδυ, σχεδόν παντού. Εκείνη δεν τον έχει πάρει χαμπάρι. Μέχρι τη μέρα που θα θελήσει να της πει κάτι.

Η Μαργαρίτα Μαντά αφιερώνει τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της στον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Δεν το αναφέρω για να… αποτρέψω την πλειοψηφία των θεατών από το να παρακολουθήσουν το «Για Πάντα»! Και, ευτυχώς, το ίδιο το φιλμ δεν αποτελεί «αναφορά» στο έργο του εκλιπόντος. Απλά, πρόκειται για μια μικρή ταινία με πρόσωπα που αποκτούν ψυχή, σταδιακά, μέσα από τη μονότονη ροή ενός σεναρίου που θα μπορούσε να ήταν πολύ πιο φροντισμένο, αν η σκηνοθέτις δεν αφοσιωνόταν σχεδόν αποκλειστικά στα κάδρα της…

Παραδόξως, η μη περιπλοκότητα στη σκιαγράφηση των δύο χαρακτήρων, δεν αποτελεί παράληψη ή ελάττωμα σε τούτο το φιλμ. Μιλάμε για δύο μοναχικές φιγούρες, που από μόνες τους αποπνέουν μια διακριτική ευγένεια. Από τους τύπους που περνάνε σχεδόν απαρατήρητοι δίπλα σου, στο κέντρο της Αθήνας. Σχεδόν αμέσως, από τον τρόπο που παρατηρεί την παρουσία της Άννας στον σταθμό του Θησείου, γνωρίζουμε πως ο Κώστας είναι ερωτευμένος μαζί της. Είναι ερωτευμένος με τις καθημερινές συνήθειες εκείνης, όπως τις καταγράφει σαν σε λούπα ο φακός της κάμερας, μέσα από αποχρωματισμένα πλάνα που «γκριζάρουν» ακόμη πιο έντονα την υφεσική πρωτεύουσα.

Ο Κώστας θα γίνει ένας κανονικός stalker, όταν ανακαλύψει την πλήρη διαδρομή της Άννας στις εργάσιμες μέρες, εξαιτίας της αναρρωτικής που παίρνει, κατόπιν όχι και τόσο ευχάριστων ιατρικών εξετάσεων. Από εκείνη τη στιγμή, βρίσκεται πάντοτε ξοπίσω της, μέχρι που αποκτά και το θάρρος να την πλησιάσει, την πρώτη φορά ως πελάτης, την επόμενη ως «σύμπτωση» στον δρόμο. Θα της μιλήσει, εκείνη θα τρομάξει, θα αρνηθεί την επικοινωνία.

Η ιεροτελεστία των στιγμών και της ρουτίνας αποτυπώνεται με έναν μάλλον παλιοκαιρίσιο τρόπο από τη Μαντά, με τη «θαμπή» χρωματική παλέτα να παλεύει να δώσει ένα στίγμα στιλιστικό στα ζυγιασμένα καδραρίσματά της. Τα λόγια απουσιάζουν, η κατάληξη είναι πάντοτε ίδια: μόνοι, ο καθένας στο σπίτι του, τρώνε ένα πιάτο φαΐ μπροστά στην τηλεόραση και… πάλι από την αρχή. Η φωτογραφία του Κωστή Γκίκα αξιοποιεί μουντά και σωστά το σύγχρονο τοπίο, το ύφος της Μαντά, όμως, βγάζει κάτι το τόσο 90’s…

Ευτυχώς, και πάλι, δεν είναι ο Αγγελόπουλος που έρχεται στο νου, αλλά ο Παντελής Βούλγαρης, με τα συναισθήματα που είχε αφήσει το κομμάτι του Θανάση Βέγγου στις «Ήσυχες Μέρες του Αυγούστου» (1991). Για τέτοιου είδους κινηματογραφική ευγένεια μιλάμε. Κι αν κάπου αλλού πήγε επίσης το μυαλό μου, ήταν στην φετιχιστική προσήλωση του «Monsieur Hire» (1989) του Πατρίς Λεκόντ προς το ερωτικό αντικείμενο του πόθου του. Βέβαια, στο τελευταίο υπήρχε και η πένα του Ζορζ Σιμενόν από κάτω, που έδινε μέχρι και θριλερικές διαστάσεις στην ιστορία. Εδώ, από την άλλη, η Μαντά αδιαφορεί απέναντι στην όποια πιθανή εκδοχή ενός σεναριακού «παιχνιδιού» με τον θεατή, ανοίγει τα χαρτιά της σχεδόν από το ξεκίνημα του φιλμ και… μένει πάντα στο ίδιο σημείο – στάση, αφήνοντας τους δύο πρωταγωνιστές της να δώσουν ένα κομμάτι ψυχής ή τις λιγοστές «ανατροπές» τής αφήγησης μέσα από τις επιλογές τους. Φαντάσου, όμως, πόσο πιο δυνατά θα έπαιρνε μπρος το φιλμ, αν δεν γνωρίζαμε τα πάντα για την ταυτότητα του Κώστα, αν το βλέμμα τού ανθρώπου που παρακολουθεί την Άννα ήταν αποκλειστικά υποκειμενικό και πρόσθετε ένα είδος «μυστηρίου» γύρω από τον παντοτινό θαυμαστή της.

Ο Φιλίππογλου και η Μάσχα καταφέρνουν να φτάσουν στον τερματικό σταθμό τής συγκίνησης (του θεατή) με βλέμματα, μειδιάματα κι εκείνα τα μαγκούφικα χαμόγελα της μέσης ηλικίας που δηλώνουν μαζί την πίκρα του χαμένου από τη ζωή χρόνου. Κι αφού το μέσα σου το νιώσει το «Για Πάντα», θα καταλάβεις πως και η δική σου διαδρομή μαζί τους δεν πήγε χαμένη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μικρού βεληνεκούς φιλμ, τίμιο στην εκτέλεση, ίσως άτολμο, αλλά καταφέρνει εντέλει να σου μεταδώσει τον ψυχισμό των ηρώων του και να αγγίξει την ευθραυστότητά σου (πόσω μάλλον του γυναικείου κοινού). Θα υπάρξουν και θεατές που θα το βρουν βαρετό – η αλήθεια είναι πως κάπου-κάπου μοιάζει με «ξεχειλωμένη» ταινία μικρού μήκους. Αχ, αυτά τα σενάρια στο ελληνικό σινεμά…


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας που δουλεύει στον Ηλεκτρικό και παρακολουθεί κυριούλα που παίρνει το τρένο για να πάει στη δουλειά της. Και το βράδυ παίρνει ξανά το τρένο για να πάει σπίτι της. Ακυρώστε τους ελεγκτές!