FreeCinema

Follow us

ΓΑΖΑ, ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ (2021)

(GAZA MON AMOUR)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άραμπ Νάσερ, Τάρζαν Νάσερ
  • ΚΑΣΤ: Σαλίμ Ντο, Χιάμ Αμπάς, Μάισα Αμπτ Ελχάντι, Ζορζ Ισκαντάρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Ηλικιωμένος ψαράς στη Γάζα είναι κρυφά ερωτευμένος με γυναίκα που βλέπει καθημερινά στην αγορά. Η τυχαία ανεύρεση αρχαίου αγάλματος περιπλέκει τα αισθηματικά του προβλήματα.

Παρά τον τίτλο, ο οποίος εύκολα παραπέμπει σε ταινία που πραγματεύεται το συνεχόμενο παλαιστινιακό δράμα στη Λωρίδα της Γάζας, η δεύτερη σκηνοθετική απόπειρα των εκ Παλαιστίνης ορμώμενων αδελφών Νάσερ πατά στις δομές της ρομαντικής κομεντί. Το κοινωνικο-πολιτικό πλαίσιο της περιοχής ασφαλώς και υπάρχει, μένοντας πάντως σταθερά σ’ ένα δεύτερο επίπεδο, με το αυτό (παραδόξως) να συμβαίνει και με το rom-com στοιχείο της πλοκής, το οποίο θεωρητικά αποτελεί τη βασική αφηγηματική πλοκή. Η σύγχυση που προκύπτει από την ασαφή σεναριακή στόχευση του φιλμ λειτουργεί αρνητικά, με τα σκόρπια στοιχεία «μαγικού ρεαλισμού» να μην βελτιώνουν αισθητά το αποτέλεσμα.

Ο Ισά, ένα φτωχός ψαράς που έχει πια διαβεί την έβδομη δεκαετία της ζωής του, ζει στην καθημερινή ρουτίνα της Γάζας, βασικό μέρος της οποίας αποτελεί γι’ αυτόν το νυχτερινό ψάρεμα με το καΐκι του. Εργένης σε όλη του τη ζωή, αντιλαμβάνεται πια πως ένας γάμος μπορεί (έστω και στην ηλικία στην οποία βρίσκεται) να του χαρίσει στιγμές ευτυχίας και γαλήνης. Η αδελφή του αναλαμβάνει να του βρει την κατάλληλη γυναίκα από τις πολλές διαθέσιμες της περιοχής, όμως, εκείνος έχει μάτια μόνο για την Σιχάμ, μια αυστηρή και λιγομίλητη γυναίκα που εργάζεται ως μοδίστρα στην αγορά. Η φήμη της τελευταίας στην τοπική κοινότητα δεν είναι και η καλύτερη δυνατή, αφού όχι μόνο είναι διαζευγμένη, αλλά επιπλέον η κόρη της διακρίνεται για το κατά τι «ελεύθερο» πνεύμα της. Αυτά, όμως, δεν είναι παρά λεπτομέρειες για τον Ισά, μιας και η καρδιά του έχει κάνει την επιλογή της. Το πρόβλημά του είναι να βρει το θάρρος και μαζί την κατάλληλη στιγμή για να εκφράσει τα αισθήματα του, αλλά και να καταφέρει να ξεμπλέξει από τη δύσκολη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει έπειτα από το «ψάρεμα» πολύτιμου αρχαίου αγάλματος του Απόλλωνα, αφού για μυστήριο λόγο αποσιώπησε το συμβάν από τις αρμόδιες Αρχές.

Άπαξ της εύρεσης του αγάλματος, το φιλμ παίρνει μία ελαφρώς κωμική χροιά, η οποία επιθυμεί να σατιρίσει την αφέλεια του κεντρικού ήρωα σε συνδυασμό με τη διεφθαρμένη γραφειοκρατία, που κατά τα φαινόμενα μια χαρά φαίνεται να υφίσταται, ακόμα και στη ταλαιπωρημένη Γάζα. Το πρόβλημα που προκύπτει είναι πως τα αδέλφια Νάσερ δεν καταφέρνουν να βρουν την απαιτούμενη ισορροπία στα σεναριακά μέτωπα της ταινίας τους, με αποτέλεσμα το αισθηματικό της στοιχείο να ευνουχίζεται άγρια έναντι της φέρουσας… άρωμα αρχαιοκαπηλίας υποπλοκής της. Το προσεκτικό και ευγενές flirt του Ισά προς την Σιχάμ είναι (στη συντριπτικά μεγαλύτερη διάρκεια του φιλμ) άκρως βραδυφλεγές, σε βαθμό να φαντάζει αόρατο, με τα αισθήματα να παίρνουν το πάνω χέρι μονάχα στο τελικό κομμάτι του. Οι καθημερινοί αγώνες για επιβίωση στην μαρτυρική Γάζα και τα όνειρα φυγής προς την Ευρώπη εναλλάσσονται με το εκ του αγάλματος λανθάνον… φαλλικό χιούμορ, προσφέροντας από τη μία πειστική αναπαράσταση της κατεστραμμένης από τους βομβαρδισμούς περιοχής, ενώ την ίδια ώρα προτάσσουν σαρδόνια σάτιρα. Η ένθεση του τρυφερού ρομάντζου των δύο ηρώων μέσα σ’ όλα αυτά καταντά… ανύπαρκτο, σε σημείο να δημιουργούνται απορίες για τον λόγο ύπαρξης της αισθηματικής πλοκής, μιας και ο χάλκινος Απόλλων φαίνεται να ενδιαφέρει περισσότερο ως στόρι! Τα γυρίσματα σε Ιορδανία και Πορτογαλία έναντι της αληθινής Γάζας, προσφέρουν λειτουργικά την ψευδαίσθηση του αυθεντικού, κάτι που (ατυχώς) συμβαίνει συνολικά με το «Γάζα, Αγάπη μου». Δεν είναι παρά η ψευδαίσθηση μιας αισθηματικής κομεντί, αφού τα ψήγματα του είδους χάνονται υπό το βάρος ενός… αγάλματος.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φεστιβαλικών καταβολών δράμα, πλην όμως ειλικρινών και ευγενών προθέσεων. Νεορεαλιστικού τύπου αφήγηση, αλλά με σημαντικές σεναριακές αστοχίες, που την κάνουν να δείχνει ανολοκλήρωτη. Οι φίλοι του world cinema έχουν έρθει αντιμέτωποι θαρρώ με κατά πολύ χειρότερα δείγματα του είδους τον τελευταίο καιρό. Δεν αποτελεί περίπτωση «ακατανόητου» art-house, αλλά… πόσες «ειλικρινείς προθέσεις» ν’ αντέξει ένας άνθρωπος; Αποτέλεσε την παλαιστινιακή υποβολή στην κατηγορία ξενόγλωσσου φιλμ των περσινών βραβείων Όσκαρ, δίχως να μπει στην τελική πεντάδα. Στο δελτίο Τύπου, το γραφείο διανομής μας ενημερώνει με χαρά ότι το έργο θα βρίσκεται και στην ομώνυμη πλατφόρμα του… από 25 Ιανουαρίου! Δηλαδή, μόλις χάθηκε το (μάλλον) διψήφιο νούμερο θεατών που θα δοκίμαζε να το δει σε αίθουσα!


MORE REVIEWS

ΤΟ ΘΑΥΜΑ

Νεαρή μοναχή φεύγει σχεδόν κρυφά από μοναστήρι και επισκέπτεται το πλησιέστερο νοσοκομείο με ασαφή αφορμή «προβλήματος υγείας». Κατά την επιστροφή της, θα πέσει θύμα επίθεσης σε απομονωμένη περιοχή. Ο αστυνομικός επιθεωρητής που θ’ αναλάβει την υπόθεση θα παθιαστεί με την περίπτωση της κοπέλας και θα επιδείξει υπέρμετρο ζήλο για την επίλυσή της.

ΙΚΑΡΟΣ ΚΑΙ ΔΑΙΔΑΛΟΣ

Βασισμένο στους χαρακτήρες του Ίκαρου και του Δαίδαλου από την ελληνική μυθολογία, το φιλμ του Κάρλο Βόγκελε αποτελεί μια ξεχωριστή περίπτωση animation που αξίζει ν’ αναζητήσετε και να παρακολουθήσετε στη μεγάλη οθόνη.

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΔΥΟ ΚΟΣΜΟΥΣ

Προκειμένου ν’ αποκτήσει γνώσεις από πρώτο χέρι περί οικονομικής κρίσης και σύγχρονων συνθηκών εργασίας, για τις ανάγκες του νέου της βιβλίου, Παριζιάνα συγγραφέας μεταβαίνει στη Νορμανδία και πιάνει δουλειά ως… καθαρίστρια.

TOP GUN: MAVERICK

Για να μην αποχαιρετίσει τη θέση του ανάμεσα στους εν ενεργεία καλύτερους ιπτάμενους του Ναυτικού, ο Πιτ Μίτσελ υποχρεώνεται να εκπαιδεύσει ομάδα αποσπασμένων πτυχιούχων, οι οποίοι πρόκειται ν’ αναλάβουν την πλέον ριψοκίνδυνη αποστολή καταστροφής μυστικών εγκαταστάσεων παραγωγής εμπλουτισμένου ουρανίου σε χώρα εχθρική προς τα συμφέροντα των ΗΠΑ.

ΤΟ ΚΟΣΤΟΥΜΙ

Στο Σικάγο του 1956, το οργανωμένο έγκλημα χρησιμοποιεί το κατάστημα ρούχων ενός Βρετανού κόπτη για «βιτρίνα» των χρηματαποστολών του. Όλα πάνε ρολόι, μέχρι τη στιγμή που ο πληγωμένος από σφαίρα γιος ενός μεγαλογκάνγκστερ αναζητά καταφύγιο στο ραφείο του μαγαζιού.