FreeCinema

Follow us

FEDORA (1978)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπίλι Γουάιλντερ
  • ΚΑΣΤ: Γουίλιαμ Χόλντεν, Μάρτε Κέλερ, Χίλντεγκαρντ Κνεφ, Χοσέ Φερέρ, Μάριο Άντορφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Κινηματογραφικός παραγωγός του Χόλιγουντ σε απόγνωση φτάνει ως τα νησιά του Ιονίου για να πείσει παλιά diva της οθόνης, η οποία αποσύρθηκε ολοκληρωτικά από τα φώτα της δημοσιότητας προ δεκαετιών, να επιστρέψει για τα γυρίσματα μιας νέας ταινίας.

Υπάρχει ένας βαθύς κυνισμός πίσω από αυτό το έργο. Ταυτίζεται με ιδέες όπως η απάτη του κινηματογράφου, η συντήρηση του μύθου (πόσω μάλλον του χολιγουντιανού), ο χαμένος χρόνος. Παρακολουθώντας το φιλμ σήμερα, αισθάνεσαι κάτι το αληθινά στενάχωρο. Και δεν είναι μονάχα εξαιτίας της δίχως ίχνος λάμψης περιόδου των τελών των 70’s (διόλου τυχαία, η δεκαετία που έριξε την ταφόπλακα σε κάθε έννοια του πανίσχυρου studio system, αντικαθιστώντας τους stars και το glamour τού παρελθόντος με πιο καθημερινές φάτσες ηθοποιών και ιστορίες βιωμένου ρεαλισμού, χωρίς τη διάθεση να σε «παραμυθιάσουν» όπως τον… παλιό, καλό καιρό). Η «Fedora» δεν είναι μια κανονική ταινία, αλλά ένα μνημόσυνο του θεάματος, του στιλ, της δόξας του Χόλιγουντ που αποσύρθηκε άδοξα σα μια γερασμένη μόδα η οποία δε σήκωνε άλλο «φτιασίδωμα».

Το πιο τρωτό σημείο της ταινίας, βέβαια, είναι η αναπόφευκτη σύγκρισή της με το κλασικό αριστούργημα του Μπίλι Γουάιλντερ από το 1950, το «Sunset Boulevard», που είχε (ίσως όχι συμπτωματικά) ξανά ως πρωταγωνιστή το Γουίλιαμ Χόλντεν. Και οι δύο ταινίες αποτίνουν έναν σημειολογικό «φόρο τιμής» στην περίπτωση της Γκρέτα Γκάρμπο, της απόλυτης star η οποία έβαλε ένα τέλος στην κινηματογραφική της καριέρα καθώς πλησίαζε την ηλικία των 40 χρόνων (ένα σοβαρό taboo που «καταδίκαζε» τις περισσότερες γυναίκες ηθοποιούς στο Χόλιγουντ και εξακολουθεί να τις καταπιέζει ως μια μορφή «δικτατορίας» της νιότης και της ομορφιάς, ακόμη και σήμερα, με το… νυστέρι να επιχειρεί να δώσει την όποια παράταση) και τήρησε με σεβάσμια σιωπή αυτή της την απόφαση. Επίσης, η αυτοαναφορική ειρωνεία τής παρουσίας της Γκλόρια Σουάνσον στο φιλμ του ’50 απέχει έτη φωτός από το… δύσμοιρο καστ τής «Fedora», που περισσότερο τονίζει τη μη αίγλη των 70’s ή την αδυναμία τής υποκριτικής να αναπαραστήσει το larger than life του παλιού Χόλιγουντ. Γενικά, παντού είναι ορατά τα προβλήματα. Και το πέρασμα του χρόνου, ειδικά σε τούτο το φιλμ, δεν τους έχει φερθεί καθόλου καλά…

Το μυστήριο της ομορφιάς της ανέλπιστα φρέσκιας και γοητευτικής (για τα 67 της!) Φεντόρα είναι κάτι που υποψιάζεσαι και λύνεις από μόνος σου πολύ πριν από την «αποκάλυψη» της πλοκής, όμως, το γλυκόπικρο σχόλιο του Γουάιλντερ και η τραγικότητα των καταστάσεων σε φέρνουν κοντά στο υπόγειο συναίσθημα της ταινίας, που στα χέρια ενός άλλου σκηνοθέτη θα έμοιαζε με ολοκληρωτικό φιάσκο. Η ψυχή υπήρχε. Η μαγεία είχε χαθεί. Ατυχώς, έμελλε να είναι το προτελευταίο φιλμ του Γουάιλντερ. Αστοχία κι εκεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κινηματογραφοφιλικό παιχνίδι αναφορών και αναμνήσεων, με τόνους χιουμοριστικούς που θα αναγνωρίσουν μόνο οι άνθρωποι με γνώσεις στο παλιό σινεμά, δεν αποτελεί κάποια σοβαρή στιγμή στην καριέρα του Μπίλι Γουάιλντερ, όμως, σε κρατάει χάρη στην ιστορία και την πικρή του ειρωνεία, που συνδέονται παράδοξα και με το παρελθόν του σκηνοθέτη. Όσοι είδατε την επανέκδοση του «Sunset Boulevard» πριν από μερικά χρόνια, έχετε καλυφθεί. Όσοι νομίζετε πως μιλάω… ξένες γλώσσες, ούτε να το σκέφτεστε!


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.