FreeCinema

Follow us

ΕΠΟΜΕΝΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ: ΟΥΤΟΠΙΑ (2016)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Απόστολος Καρακάσης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 91'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ONE FROM THE HEART

Όταν το εργοστάσιο της ΒΙΟ.ΜΕ. στη Θεσσαλονίκη κλείνει, μερικοί από τους εργάτες αποφασίζουν να προχωρήσουν δραστικά σε αυτοδιαχείριση της μονάδας, ξεκινώντας χωρίς αρχικά να το καταλαβαίνουν μία μεγάλη διαδρομή που πρόκειται να τους βρει πολύ αλλαγμένους στο τέλος (;) της.

Η πρώτη ευχάριστη έκπληξη που προσφέρει το ντοκιμαντέρ του Απόστολου Καρακάση είναι το γεγονός ότι δεν αποτελεί ξερά μία ακόμα μελέτη της οικονομικής κρίσης. Αντιθέτως, προσπαθεί να προσφέρει μια απάντηση σε αυτή, να εξερευνήσει έναν εναλλακτικό τρόπο αντιμετώπισής της και να μελετήσει τους ανθρώπους μπροστά στην καθοριστική εκείνη στιγμή που πρέπει να λάβουν μια μεγάλη απόφαση, η οποία (με απόλυτη βεβαιότητα) θα τους βγάλει από τη ζώνη ασφαλείας τους. Είναι ένα αμιγώς αισιόδοξο εγχείρημα, κοιτάζοντας με αβεβαιότητα αλλά με θάρρος στο μέλλον και υπογραμμίζοντας ότι η λύση τις περισσότερες φορές βρίσκεται στα χέρια των ίδιων των ανθρώπων, αλλά και ταυτόχρονα μια ρεαλιστική σπουδή της πραγματικότητας, στοιχειοθετώντας ότι συνήθως αυτή ακριβώς η λύση αντιστοιχεί και σε μία ξαφνική «βουτιά στα βαθιά».

Για αυτόν τον λόγο, ο «Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία» παρακολουθεί τις συζητήσεις μεταξύ των εργατών και την προσπάθειά τους να αντεπεξέλθουν λειτουργικά στις νέες απαιτήσεις (ο αρχικός ενθουσιασμός γρήγορα μετατρέπεται σε φόβο του αγνώστου και πανικό), τον αγώνα τους να δημιουργήσουν μία νομική μορφή που θα τους επιτρέψει να προχωρήσουν οργανωμένα στο επόμενο βήμα (όπου αποκαλύπτεται με γλαφυρό τρόπο και η ανικανότητα της πολιτείας να προσφέρει ένα επαρκές πλαίσιο για μια τέτοια διαδικασία), την αποφασιστικότητα μερικών από αυτούς να αναζητήσουν πόρους όπου είναι αυτό δυνατόν (από τους… συγγενείς τους μέχρι τα εργατικά συνδικάτα του εξωτερικού) και την αβεβαιότητα αρκετών μην βγουν περισσότερο ζημιωμένοι στο τέλος, καθώς και τις εσωτερικές τους συγκρούσεις και την ανομοιογένεια στον βαθμό που ο καθένας είναι πρόθυμος να δοθεί ολοκληρωτικά στο έργο τους (δεν αργούν να παρατηρηθούν τα πρώτα «καρφιά» όπως και οι ευθείες κατηγορίες, ειδικά εκεί που υπεισέρχεται η διαχείριση των χρημάτων, αλλά και οι πρώτες απώλειες από ανθρώπους που επιλέγουν να ψάξουν δουλειά στο εξωτερικό). Ταυτόχρονα, δεν λείπουν οι παρενθέσεις από την υποστήριξη ακτιβιστών από το εξωτερικό αλλά και τα σχόλια της πρώην διευθύντριας της μονάδας, η οποία πονά για την οικογενειακή επιχείρηση και δηλώνει θλίψη αρνούμενη την ευθύνη της για την τροπή των γεγονότων.

Ωστόσο, η μεγαλύτερη επιτυχία της ταινίας είναι το γεγονός ότι η κάμερα αρνείται να πάρει θέση, αρνείται να κρίνει, αρνείται να βάλει σε ταμπέλες τους ανθρώπους που παρατηρεί. Αντίθετα, προβάλλει τις αντιφάσεις, τον πανικό, την αβεβαιότητα, τα πισωγυρίσματα, τις πολιτικές υποσχέσεις και την απολογία του «αφεντικού», με μια ψυχραιμία που αφήνει την τελική κρίση στον θεατή. Το εντυπωσιακό, επιπλέον, είναι πως από όλη αυτή την καταγραφή δημιουργείται ένα κοινωνικό ψυχογράφημα, το οποίο μπορεί να επεκταθεί και, τελικά, να αγγίξει πολύ περισσότερο κόσμο από όσο αρχικά αφορά. Δεν είναι εργατικό manifesto, δεν είναι θρίαμβος της θέλησης, δεν είναι καν ένα παραμύθι. Είναι, όμως, ένα ρεαλιστικό πορτρέτο, μια αφήγηση έμπνευσης, μια ιστορία της διπλανής πόρτας της κρίσης και ο αγώνας για το αντίδοτο σε αυτή.

Εκεί που το φιλμ προδίδει ανεπάρκεια είναι στο γεγονός ότι δεν δίνει την ίδια φωνή σε όλους, με αποτέλεσμα μερικές προσωπικότητες να βγαίνουν ολοκληρωμένες και δικαιωμένες ενώ άλλες να περιορίζονται στον ρόλο του… γκρινιάρη. Επιπλέον, δείχνει να αγνοεί πλήρως τα αίτια της αρχικής κατάστασης, αφήνοντας εκτός πλάνου παράγοντες που πιθανότατα κάνουν δύσκολη ακόμα τη ζωή των εργατών και στην εποχή της αυτοδιαχείρισης. Σίγουρα η ματιά είναι προσηλωμένη στο μέλλον, όμως, εδώ φαίνεται το παρελθόν να καλύπτεται μόνο από τις απελπισμένες δηλώσεις της πρώην διευθύντριας, κάτι που περιορίζει τους ορίζοντες του φιλμ. Πέρα από τις ενστάσεις, όμως, το «Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία» αποτελεί εξαιρετικά επίκαιρο σινεμά τεκμηρίωσης και βλέπει πέρα από τη μιζέρια της κρίσης προς ένα δύσκολο αλλά αναπόφευκτο αύριο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Χρήσιμο σινεμά τεκμηρίωσης, αισιόδοξη ματιά στον κόσμο της οικονομικής κρίσης και, επιτέλους, κάτι που ασχολείται με το αύριο και όχι με το χθες. Επίσης, φιλμ που, αν και παρουσιάζει παθιασμένους ανθρώπους, η ματιά του παραμένει ψύχραιμη και εξερευνητική προσπαθώντας να ακούσει περισσότερο παρά να κρίνει. Οι λάτρεις των ντοκιμαντέρ θα το εκτιμήσουν, οι υπόλοιποι, λογικά, δεν έχουν φτάσει καν μέχρι αυτό το σημείο του κειμένου…


MORE REVIEWS

JIU JITSU

Εξωγήινος εισβολέας καταφθάνει κάθε έξι χρόνια στη Γη με σκοπό να την καταστρέψει, εκτός κι αν ηττηθεί σε μάχη jiu jitsu από τον εκλεκτό που θα τολμήσει να τα βάλει μαζί του. Λόγος ανησυχίας ουδείς, όμως, μιας και έχουν γνώση οι συνετοί φύλακες...

ΥΠΟΘΕΣΗ ΚΟΛΛΙΝΙ

Ένας νεαρός δικηγόρος αναλαμβάνει την πρώτη μεγάλη υπόθεση της καριέρας του, μία φαινομενικά ξεκάθαρη δολοφονία υψηλά ιστάμενου επιχειρηματία στη Γερμανία. Όσο περισσότερο «σκαλίζει» τη δικογραφία, όμως, τόσο περισσότερο αντιλαμβάνεται πως το έγκλημα αυτό κρύβει πίσω του μυστικά… πολλών δεκαετιών.

ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ ΑΓΝΩΣΤΟΥ ΑΓΙΟΥ

Ληστής καταδιωκόμενος από την αστυνομία, θάβει τη λεία της τελευταίας του δουλειάς σε απομονωμένο λόφο, στη μέση του πουθενά της μαροκινής ερήμου. Όταν μετά την αποφυλάκισή του επιστρέφει εκεί, αντικρίζει στη θέση του τάφου που είχε σκάψει… μαυσωλείο προς τιμήν του θαυματουργού «Αγνώστου Αγίου». Θα γίνει το θαύμα που επιθυμεί;

ΕΛΑ ΝΑ ΠΑΙΞΟΥΜΕ

Ο 8χρονος Όλιβερ πάσχει από αυτισμό και η επικοινωνία του με τον έξω κόσμο εξαρτάται κυρίως από κινητά και tablets τα οποία χρησιμοποιεί για να «μιλήσει», είτε στο σπίτι, είτε στο σχολείο. Σε μία από αυτές τις συσκευές θα κάνει την εμφάνισή του ο Λάρι, ένα μοναχικό τέρας που τον παρακολουθεί από την άλλη πλευρά των γήινων οθονών και θέλει να γίνουν «φίλοι», ώστε να τον τραβήξει στη δική του διάσταση.

Η ΕΛΠΙΔΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Ένα νεαρό ζευγάρι θα έρθει αντιμέτωπο με τις δυσκολίες της καθημερινής ζωής, όταν λίγο μετά τη γέννηση της κόρης του περιέλθει σε δεινή οικονομική κατάσταση. Η οικογενειακή γαλήνη θα δοκιμαστεί και από την αναπάντεχη έλευση του πρόσφατα αποφυλακισθέντος παππού.