FreeCinema

Follow us

Η ΕΚΔΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ENDER (2013)

(ENDER'S GAME)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Επιστημονικής Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκάβιν Χουντ
  • ΚΑΣΤ: Άσα Μπάτερφιλντ, Χάρισον Φορντ, Χέιλι Στάινφελντ, Μπεν Κίνγκσλεϊ, Άμπιγκεϊλ Μπρέσλιν, Βαϊόλα Ντέιβις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 114'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Σε ένα δυστοπικό μέλλον, όπου η ανθρωπότητα έχει επιβιώσει από την επίθεση ενός εξωγήινου εντομοειδούς γένους αλλά με τις ανάλογες απώλειες, ειδικά σχολεία μάχης προετοιμάζουν νεαρούς, ιδιοφυείς ανθρώπους για την επόμενη, αναπόφευκτη επίθεση του εχθρού. Ο Έντερ Γουίγκιν, τρίτο παιδί τής οικογένειάς του που δοκιμάζει να εισέλθει στη σχολή μάχης, φαίνεται ικανός να κάνει τη διαφορά. Θα καταφέρει, όμως, να μην απογοητεύσει την πίστη όσων πιστεύουν σε εκείνον; Τι συνέβη πραγματικά την ημέρα της ιστορικής επίθεσης; Και, το σημαντικότερο, πόσα από όσα γνωρίζει ο Έντερ αντανακλούν όντως την αλήθεια;

Το «Ender’s Game» έρχεται στη μεγάλη οθόνη σχεδόν είκοσι χρόνια μετά την (επιτυχημένη) λογοτεχνική κυκλοφορία του και λίγους μήνες ύστερα από τις ομοφοβικές δηλώσεις τού συγγραφέα του, Όρσον Σκοτ Καρντ, οι οποίες ακολουθήθηκαν από απειλές μποϋκοτάζ της ταινίας από τις ενώσεις υποστήριξης των δικαιωμάτων των ομοφυλοφίλων στην Αμερική. Το καλό είναι ότι οι μετέπειτα δηλώσεις των συντελεστών της ταινίας απομάκρυναν από τη συλλογική μνήμη τις αντίστοιχες – και άκομψες – τού συγγραφέα, επιχειρώντας να σταθούν αρωγός στις εμπορικές βλέψεις τής ταινίας. Το κακό, όμως, είναι ότι η διασκευή του βιβλίου στο πανί ήρθε απλά για να συμπεριληφθεί στο σωρό των μεταφορών τής «young adult» λογοτεχνίας που έχει να επιδείξει η πρόσφατη κινηματογραφική ιστορία, ακόμα κι αν, ουσιαστικά, η χρονολογία συγγραφής του δεν επιτρέπει τη σύγχυση μαζί τους.

Θεωρητικά, το «Ender’s Game» αναπτύσσει την ιστορία του πατώντας στις δομές μιας στρατιωτικής κοινωνίας, όπου οι έξυπνοι και ιδιοφυείς άνθρωποι ανατρέφονται για να γίνουν φονικές μηχανές, ικανοί στρατιωτικών ελιγμών και στρατηγικών πολέμου, που θα εξασφαλίσουν την τελική νίκη. Όλη η αθωότητα της νιότης αποτελεί αμελητέα απώλεια απέναντι στην εξασφάλιση της νίκης και η ανάπτυξη ικανότητας λήψης πρωτοβουλιών περιορίζεται μόνο στο πεδίο τής μάχης. Η αφήγηση υπογραμμίζει όλα τα κλισέ των πολεμικών ιστοριών για να τα κρίνει, να τα θέσει υπό αμφισβήτηση και να τα απορρίψει, όσο και ο ίδιος ο Έντερ προσπαθεί να ανακαλύψει την αλήθεια πίσω από τη στρατιωτική του εκπαίδευση.

Στην πραγματικότητα, όμως, τα παραπάνω στοιχεία δεν καταφέρνουν να μεταπηδήσουν από το χαρτί στη μεγάλη οθόνη. Ο Γκάβιν Χουντ (του υποσχόμενου «Tsotsi» αλλά και του ανέμπνευστου «X-Men Origins: Wolverine») χρησιμοποιεί την τυποποιημένη φόρμουλα όλων των σύγχρονων μεταφορών «young adult» βιβλίων στον κινηματογράφο, χωρίς να καταφέρνει να μεταδώσει την πολυπλοκότητα που προσφέρει το αρχικό υλικό. Ναι μεν υπάρχει ο ικανός και χαρισματικός πρωταγωνιστικός χαρακτήρας στο επίκεντρο, η ιστορία διαδραματίζεται σε έναν μελλοντικό κόσμο χτυπημένο από μια ασαφή καταστροφή στο παρελθόν και η ιστορία αφήνει να εννοηθούν οι παραλληλισμοί με την κοινωνία τού σήμερα, όμως, υπάρχει η συνεχής εντύπωση ότι κάτι έχει χαθεί… στη μετάφραση. Ο Έντερ παραμένει μέχρι το τέλος μια ασαφής φιγούρα, που τραβάει μεν το ενδιαφέρον αλλά δε σε παρασέρνει μαζί της μέχρι το τέλος, όπου αναπόφευκτα θα γίνει η μεγάλη αποκάλυψη και θα υπάρξει η μεγαλύτερη κρίση ηθικής τού ήρωα. Ο Χουντ φαίνεται σα να πατάει το «fast-forward» συνεχώς, προσπαθώντας να δημιουργήσει μια περιπέτεια που κινείται από επεισόδιο σε επεισόδιο δράσης, ακριβώς όπως και το παιχνίδι που επιχειρεί να αναλύσει την ψυχολογία τού Έντερ στο φιλμ, μόνο που, σε αντίθεση με το ίδιο το παιχνίδι, αποτυγχάνει να δημιουργήσει ένα επαρκές ψυχολογικό προφίλ για τον ήρωα που θα κάνει το θεατή να νοιαστεί. Υπάρχει μια συνεχής αίσθηση ότι κάτι λείπει, ότι κάτι σημαντικό παραβλέπεται να αναφερθεί και αυτό κάνει την αφήγηση να φαίνεται λειψή.

Ο Άσα Μπάτερφιλντ (του «Hugo») στον πρωταγωνιστικό ρόλο κάνει πραγματικά ό,τι μπορεί και, όντως, δίνει υποσχέσεις για το μέλλον αλλά προδίδεται από το σενάριο, που δεν αναπτύσσει το χαρακτήρα του επαρκώς ώστε η μεγάλη σκηνή του στο τέλος να έχει ισχύ. Από την άλλη, ο δευτεραγωνιστής Χάρισον Φορντ βγαίνει περισσότερο αλώβητος, καθώς ο χαρακτήρας του δεν έχει πολυπλοκότητα, παρά πατάει πάνω στην εικόνα που έχουμε συνηθίσει να περιμένουμε από τον ηθοποιό. Τελικά, δεν ήταν και τόσο ατυχής εκείνη η ερώτηση που αφορούσε το Χαν Σόλο στο περσινό Comic-Con, κι ας έφερε δυσφορία στον ηθοποιό.

Τουλάχιστον, από άποψη παραγωγής, το φιλμ έχει να προσφέρει μια καλογυαλισμένη εικόνα, που είναι ελκυστική στο μάτι και θελκτική προς το νεανικό κοινό, το οποίο αποτελεί αναπόφευκτα το κυρίως κοινό της ταινίας. Το κακό, βέβαια, είναι ότι το «Ender’s Game» έχασε την ευκαιρία να προσφέρει ένα περισσότερο πολύπλοκο θέαμα, ικανό να προβληματίσει τόσο όσο εντυπωσιάζει το μάτι. Και αυτή είναι, μάλλον, η μεγαλύτερη αστοχία τής ταινίας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το νεανικό κοινό θα βρει εκρήξεις, δράση και εφηβικές αγωνίες, όμως, οι υπόλοιποι θα νιώσουν την πόρτα να κλείνει με δύναμη μπροστά στο πρόσωπό τους. Αν, βέβαια, νοιώθεις την ανάγκη να καταναλώσεις popcorn και θέλεις απλά να βρεις μια ταινία που θα σε συνοδεύσει ανώδυνα και θα την ξεχάσεις μόλις βγεις από την αίθουσα, δεν μπορώ να σου πω όχι. Μπορώ;


MORE REVIEWS

DUNGEONS & DRAGONS: ΕΝΤΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΚΛΕΦΤΩΝ

Καταφερτζής κλέφτης, παρέα μ’ ένα μικρό τσούρμο από τυχοδιώκτες συνοδοιπόρους οι οποίοι κατέχουν ουκ ολίγες μαγικές ικανότητες, αναζητά κλεμμένο κειμήλιο που ίσως του επιτρέψει να επαναφέρει στη ζωή την πεθαμένη και πολυαγαπημένη του σύζυγο.

ΤΑ ΟΧΤΩ ΒΟΥΝΑ

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ο Πιέτρο γίνεται φίλος με το μοναδικό παιδί ενός μικρού ορεινού χωριού, καθώς κάνει τις καλοκαιρινές του διακοπές εκεί. Ο Μπρούνο θα χαθεί από τη ζωή του εξαιτίας μικρών παρεξηγήσεων, μα θα επιστρέφει πάντοτε στον ενήλικο βίο του, για να του θυμίζει την παιδική ηλικία και πατρικές στιγμές που έχασε από πείσμα και λάθος επιλογές.

ΖΛΑΤΑΝ

Τα ταραχώδη παιδικά και νεανικά χρόνια του Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς στη Σουηδία, μέχρι την αναγνώριση του ποδοσφαιρικού του ταλέντου, χάρη στις εμφανίσεις του με τη φανέλα του Ajax.

Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΜΥΡΜΗΓΚΙΩΝ

Στη Ρώμη της δεκαετίας του ’60, ο Άλντο Μπραϊμπάντι, ένας ποιητής και θεατράνθρωπος γύρω στα 40, ζει με τον νεαρό Έτορε, φίλο και σύντροφό του. Όταν ο υπερσυντηρητικός και θρησκευόμενος πατέρας του δεύτερου καταγγέλλει αυτή τη σχέση στην Αστυνομία, ο Άλντο θα βρεθεί κατηγορούμενος και αντιμέτωπος με φυλάκιση, χάρη σ’ έναν ιδιότυπο νόμο με μεσαιωνικές καταβολές.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - TO THE SWORDSMITH VILLAGE

Μετά τη δολοφονία της οικογένειάς του από έναν δαίμονα, ο Ταντζίρο Καμάντο εντάσσεται στο Σώμα Φονιάδων Δαιμόνων, έχοντας έναν και μοναδικό σκοπό: να επαναφέρει την αδελφή του (τη μόνη που γλίτωσε τον θάνατο, με τίμημα όμως τη μετατροπή της σε δαίμονα) στην ανθρώπινη μορφή της.