FreeCinema

Follow us

Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑΣ (2012)

(EN KONGELIG AFFAERE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νίκολαϊ Άρσελ
  • ΚΑΣΤ: Μαντς Μίκελσεν, Αλίσια Βικάντερ, Μίκελ Μπo Φέλσγκορ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 137’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: HOLLYWOOD ENTERTAINMENT

Όσο στην υπόλοιπη Ευρώπη ο Διαφωτισμός αρχίζει να αφήνει το σημάδι του, στη Δανία του 18ου αιώνα το αυστηρό απολυταρχικό καθεστώς δεν αφήνει τις αλλαγές να προχωρήσουν. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, μία νεαρή Αγγλίδα πριγκίπισσα έρχεται στη χώρα ως νύφη για τον εκκεντρικό Βασιλιά. Η γνωριμία της με τον προοδευτικό γιατρό της αυλής, όμως, θα αλλάξει όχι μόνο τη ζωή της αλλά και ολόκληρη την ιστορία της Δανίας.

Καταρχήν, θέλω να ξεκαθαρίσω ότι οι ταινίες εποχής δεν είναι το αγαπημένο μου είδος. Όσο όμορφες κι αν είναι στο μάτι, θεωρώ ότι στην πλειοψηφία τους ακολουθούν σφιχτούς κανόνες που δεν αφήνουν μεγάλα περιθώρια για πρωτοτυπία. Είναι, λοιπόν, ιδιαίτερα αναζωογονητικό το γεγονός ότι ο «Έρωτας της Βασίλισσας» καταφέρνει να διατηρήσει το ενδιαφέρον από την αρχή ως το τέλος, επιλέγοντας να προσεγγίσει το θέμα του λιγότερο ρομαντικά και περισσότερο… επαναστατικά, δίνοντας έμφαση τόσο στο ιστορικό υπόβαθρο όσο και στην αναπόφευκτη ερωτική περιπέτεια της Βασίλισσας.

Ο Νίκολαϊ Άρσελ διατηρεί το ρυθμό της αφήγησης σε υψηλές ταχύτητες και έχει, όντως, να διηγηθεί μια εκτενή ιστορία στη μεγαλύτερη από δύο ώρες διάρκεια της ταινίας. Τα γεγονότα αφορούν την περίοδο κατά την οποία ο Γιοχάν Φρίντριχ Στρόνζε, ο προσωπικός γιατρός του Βασιλιά, έγινε ουσιαστικά ο σκιώδης κυβερνήτης της χώρας, προωθώντας αναρίθμητες μεταρρυθμίσεις, οι οποίες άνοιξαν το δρόμο για τον εκδημοκρατισμό της Δανίας τον 18ο αιώνα. Φυσικά, η ταινία δεν είναι ένα πολιτικο-ιστορικό ντοκουμέντο, όμως, φροντίζει να επιμείνει αρκετά σε αυτή την πλευρά της ιστορίας ώστε να αποφύγει το χαρακτηρισμό του αμιγώς «ρομάντζου».

Η ανερχόμενη Σουηδή ηθοποιός Αλίσια Βικάντερ, την οποία θαυμάσαμε και στη φετινή «Άννα Καρένινα» ως Κίτι, είναι η πριγκίπισσα που ονειρεύεται την αλλαγή, ενώ ο πανταχού παρών Μαντς Μίκελσεν υποδύεται με τη σταθερά αποτελεσματική ερμηνευτική του προσέγγιση το Στρόνζε. Και οι δύο φαίνεται να ταιριάζουν απόλυτα στο ρόλο τους, με τη Βικάντερ να δίνει υποσχέσεις για την κινηματογραφική της συνέχεια. Όταν εκείνη και ο Μίκελσεν μιλούν για τα ιδανικά και τις επιδιώξεις των χαρακτήρων τους, φαίνεται να παθιάζονται πραγματικά. Το αντίστοιχο πάθος, όμως, δεν είναι το ίδιο διακριτό στις μεταξύ τους ερωτικές σκηνές. Για την ακρίβεια, το ερωτικό κομμάτι της ιστορίας καλύπτει πολύ λιγότερο χρόνο από όσο θα περίμενε κανείς. Περιέργως, αυτή η ασυνέπεια μοιάζει να λειτουργεί, τελικά, υπέρ της ταινίας, καθώς την απομακρύνει από τις αντίστοιχες του είδους.

Ο Άρσελ, χωρίς να έχει να προσφέρει κάτι ουσιαστικά καινούργιο στο ιστορικό δράμα εποχής, έχει αίσθηση της ισορροπίας των υλικών του και γνωρίζει πότε να εστιάσει στο κοινωνικό κομμάτι της ιστορίας, πότε να επικεντρώσει το κάδρο στη λεπτομερή αναπαράσταση της περιόδου και πότε να κάνει κωμικές ενέσεις. Ο Βασιλιάς του Μίκελ Μπο Φέλσγκορ είναι ο καταλύτης όλων των αλλαγών και καταφέρνει να αποδώσει τις ποικίλες μεταπτώσεις του χαρακτήρα του με επιτυχία. Κατά στιγμές είναι απειλητικός, άλλοτε ευάλωτος, κάποιες φορές απόλυτα κωμικός μέσα στην αφέλειά του και, μερικές φορές, μισητός μέσα στην επιθετικότητά του. Θα τολμούσα να πω ότι είναι εκείνος που συνήθως κλέβει την παράσταση!

Στην τελική, ο «Έρωτας της Βασίλισσας» είναι μια καλοδουλεμένη ταινία εποχής που καταφέρνει να σπάσει το «ασφαλές» περιβάλλον του είδους με λεπτομέρειες μιας από τις πιο ενδιαφέρουσες ιστορικές περιόδους της Δανίας. Παρά το γεγονός ότι δεν προσβάλλει το genre, καταφέρνει να το παραλλάξει και να το κάνει προσιτό ακόμα και σε εκείνους που είναι δισταχτικοί προς αυτό. Και αυτό από μόνο του, είναι ήδη μια μεγάλη επιτυχία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εικαστικά μπορεί να μην πλησιάζει καν το μεγαλείο του «Άννα Καρένινα», όμως, αποτελεί ένα πολύ τίμιο δείγμα του είδους των ταινιών εποχής. Για την ακρίβεια, ίσως σε εκπλήξει με την απόφασή του να μην ακολουθήσει όλους τους κανόνες μιας τυπικής ταινίας εποχής. Επιπλέον, θα μάθεις κάτι και για την ιστορία της Δανίας. Θα δεις για άλλη μια φορά την ομορφιά της Αλίσια Βικάντερ. Αν χρειάζεσαι, βέβαια, περισσότερες δόσεις αδρεναλίνης, καλό θα ήταν να κινηθείς προς άλλες επιλογές.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.

MR KLEIN

MR KLEIN

Σκάει συνοικέσιο Αγγλιδούλας με Δανό Βασιλιά εντελώς βλαμμένο, εκείνη του τα φοράει, πάνε να περάσουνε οι δύο άνδρες κάτι μέτρα υπέρ του λαού, φρικάρει η Βουλή, γκιλοτίνες, ζωή σε του λόγου μας…