FreeCinema

Follow us

EMILIA PÉREZ (2024)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Παρανομίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζακ Οντιάρ
  • ΚΑΣΤ: Ζόι Σαλντάνα, Κάρλα Σοφία Γκασκόν, Σελίνα Γκόμεζ, Αντριάνα Πας, Έντγκαρ Ραμίρες
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Αρχηγός μεξικάνικου cartel ναρκωτικών που νιώθει την επιθυμία ν’ αλλάξει φύλο, το χρησιμοποιεί ως το τέλειο άλλοθι για να εξαφανιστεί με ασφάλεια από προσώπου γης! Μία ικανότατη δικηγόρος αναλαμβάνει τα διαδικαστικά και τη φυγάδευση της οικογένειάς του στην Ευρώπη, όμως, το παρελθόν δεν θα τους αφήσει να ησυχάσουν ποτέ.

Αληθινά μοντέρνο σινεμά, πολυεπίπεδο σε θεματικές και αναγνώσεις, μία μεγάλη στιγμή στην καριέρα του Ζακ Οντιάρ και σίγουρα μία από τις καλύτερες ταινίες τούτης της κινηματογραφικής σεζόν. Με μία βασική πλοκή πραγματικά… προκλητικά εξωφρενική, που δεν προϊδεάζει (σωστά) γι’ αυτό που πρόκειται να παρακολουθήσεις.

Διόλου άδικα, καθώς οι αντιθέσεις στα υλικά που δομούν την «Emilia Pérez» οργιάζουν και σχεδόν τρολάρουν τη σοβαρότητα του εγχειρήματος. Σ’ ένα πλαίσιο δράσης που θυμίζει τηλεοπτικό crime series με θέμα τα λατινοαμερικανικά cartel εμπορίας ναρκωτικών και όπλων, το σενάριο του φιλμ θέλει σκληροπυρηνικό αφεντικό του υποκόσμου να ονειρεύεται να γίνει… γυναίκα (αν και σύζυγος και πατέρας παιδιών) και να απάγει καπάτσα δικηγόρο για ν’ αναλάβει τα διαδικαστικά της εγχείρησης αλλαγής φύλου, ταυτόχρονα με ένα σχέδιο «εξαφάνισής» του από τον υπόλοιπο κόσμο, έως και από την ίδια του την οικογένεια, η οποία φυγαδεύεται με ασφάλεια στην Ευρώπη. Τέσσερα χρόνια αργότερα, η δικηγόρος συναντά την «Εμίλια Πέρεζ» σ’ ένα μεγάλο δείπνο στο Λονδίνο και δεν αργεί να καταλάβει την πραγματική της ταυτότητα. Θα της αποκαλύψει ότι της/του λείπουν τα παιδιά της/του και θα της ζητήσει να βρει έναν τρόπο να βρεθεί ξανά κοντά τους.

Χρησιμοποιώντας δραματουργικά μοτίβα που παραπέμπουν σε μελοδραματική telenovela (!), o Οντιάρ κάνει την πλέον απρόσμενη υπέρβαση, προσθέτοντας στην ταινία μουσικά μέρη που αποδομούν με εξαιρετικά ευρηματικό τρόπο το genre των μιούζικαλ (!), μεταφέροντας κυρίως κοινωνικά και πολιτικά μηνύματα δικαιωματισμού που απογειώνουν ακόμα περισσότερο την επαναστατικότητα του project, το οποίο προκαλεί με στυλ το «σπάσιμο» κάθε αφηγηματικού στερεότυπου. Σταδιακά, το «σοκ» του «δεν έχω ξαναδεί κάτι παρόμοιο» αποκτά μια δυναμική εξερεύνησης της φιλμικής γλώσσας που συμπορεύεται με τον πλούτο των θεμάτων του έργου.

Από την (κάθε) επιλογή (αυτό)προσδιορισμού (δίχως «woke» ντουντούκες!) και την έννοια της μητρότητας, μέχρι τους αγώνες ενός λαού να εντοπίσει τους (σε μαζικό αριθμό) αγνοούμενους – θύματα των ναρκεμπόρων και την αγάπη ως «καύσιμη» (#diplhs) ενέργεια ώθησης για τη συνέχιση της πορείας του «Γολγοθά» που αποκαλούμε ζωή, ο Οντιάρ αγγίζει τα πάντα με έναν μαγικό τρόπο νοιαξίματος που σε αφορά, σε μια απόλυτη παραβολή συγχώρεσης που δε σταματά να τολμά και να ξαφνιάζει. Μέχρι τέλους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένας τίτλος που θ’ ακουστεί μέχρι τα Όσκαρ του χρόνου. Αποκάλυψη η Κάρλα Σοφία Γκασκόν. Στα μείον (που για μένα κόστισαν τον πλήρη χαρακτηρισμό του αριστουργήματος), η αδυναμία καλύτερου σχεδιασμού του χαρακτήρα της συζύγου (Σελίνα Γκόμεζ) και η ακρότητα της μη αναγνώρισης του ήρωα στην πατρίδα του μετά την εγχείρηση. Άκρως ενδιαφέρουσα η διαχείριση του στοιχείου του μιούζικαλ, μετά (και) το «αμαρτωλό» και σίγουρα παρεξηγημένο (ως τέτοιο) παράδειγμα του «Joker: Τρέλα για Δύο».


MORE REVIEWS

NO CAP: 2 YEARS OF LIGHT

Το ταξίδι ζωής και η καριέρα του Light, του πλέον διάσημου Έλληνα rapper, μέσα από βιώματα έντονων κοινωνικοπολιτικών αλλαγών που διαμόρφωσαν την καθημερινότητα της χώρας στις τελευταίες δεκαετίες.

Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΜΦΟΡΑΣ

Ο Αλέξανδρος και ο Θανάσης, φιλαράκια μικροκακοποιοί, επιχειρούν να υλοποιήσουν το σχέδιο της δαιμόνιας Σάντρας και στρατολογούν συμμορία για να χτυπήσουν τη χρηματαποστολή του βαρόνου της νύχτας Νικήτα Σκαρμπέτσου. Πίσω από όλα αυτά, όμως, κρύβεται ο αληθινός στόχος της Σάντρας: να κλέψει έναν πανάκριβο πίνακα του διάσημου ζωγράφου Ζαμπλουάν που έχει στην κατοχή του ο Σκαρμπέτσος.

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

Ο Οδυσσέας βρίσκει τον δρόμο του γυρισμού για την Ιθάκη, πάνω στην ώρα όπου η Πηνελόπη υποχρεώνεται να επιλέξει έναν από τους επίδοξους μνηστήρες της. Αναγνωρίζοντας τον πατέρα του, ο Τηλέμαχος καταστρώνει μαζί του σχέδια για την εξόντωση των τελευταίων.

BIRD

Η 12χρονη Μπέιλι μεγαλώνει σε μια φτωχική συνοικία του Κεντ δίχως πολλές ελπίδες φυγής για κάτι καλύτερο. Ενώ ο πατέρας της ετοιμάζεται να ξαναπαντρευτεί (και δεν τη νοιάζει καθόλου), θα γνωρίσει έναν εκκεντρικό άνδρα που ακούει στο όνομα Μπερντ κι αναζητά την οικογένεια που είχε χάσει εδώ και δεκαετίες.

HERETIC

Δύο νεαρές ιεραπόστολοι επισκέπτονται το σπίτι του κυρίου Ριντ για να τον «δασκαλέψουν» στα περί της δικής τους Εκκλησίας και Πίστης των Μορμόνων, χωρίς να μπορούν να φανταστούν τι μάθημα πρόκειται να πάρουν από τον μελετηρό οικοδεσπότη τους.