FreeCinema

Follow us

EMILIA PÉREZ (2024)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Παρανομίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζακ Οντιάρ
  • ΚΑΣΤ: Ζόι Σαλντάνα, Κάρλα Σοφία Γκασκόν, Σελίνα Γκόμεζ, Αντριάνα Πας, Έντγκαρ Ραμίρες
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Αρχηγός μεξικάνικου cartel ναρκωτικών που νιώθει την επιθυμία ν’ αλλάξει φύλο, το χρησιμοποιεί ως το τέλειο άλλοθι για να εξαφανιστεί με ασφάλεια από προσώπου γης! Μία ικανότατη δικηγόρος αναλαμβάνει τα διαδικαστικά και τη φυγάδευση της οικογένειάς του στην Ευρώπη, όμως, το παρελθόν δεν θα τους αφήσει να ησυχάσουν ποτέ.

Αληθινά μοντέρνο σινεμά, πολυεπίπεδο σε θεματικές και αναγνώσεις, μία μεγάλη στιγμή στην καριέρα του Ζακ Οντιάρ και σίγουρα μία από τις καλύτερες ταινίες τούτης της κινηματογραφικής σεζόν. Με μία βασική πλοκή πραγματικά… προκλητικά εξωφρενική, που δεν προϊδεάζει (σωστά) γι’ αυτό που πρόκειται να παρακολουθήσεις.

Διόλου άδικα, καθώς οι αντιθέσεις στα υλικά που δομούν την «Emilia Pérez» οργιάζουν και σχεδόν τρολάρουν τη σοβαρότητα του εγχειρήματος. Σ’ ένα πλαίσιο δράσης που θυμίζει τηλεοπτικό crime series με θέμα τα λατινοαμερικανικά cartel εμπορίας ναρκωτικών και όπλων, το σενάριο του φιλμ θέλει σκληροπυρηνικό αφεντικό του υποκόσμου να ονειρεύεται να γίνει… γυναίκα (αν και σύζυγος και πατέρας παιδιών) και να απάγει καπάτσα δικηγόρο για ν’ αναλάβει τα διαδικαστικά της εγχείρησης αλλαγής φύλου, ταυτόχρονα με ένα σχέδιο «εξαφάνισής» του από τον υπόλοιπο κόσμο, έως και από την ίδια του την οικογένεια, η οποία φυγαδεύεται με ασφάλεια στην Ευρώπη. Τέσσερα χρόνια αργότερα, η δικηγόρος συναντά την «Εμίλια Πέρεζ» σ’ ένα μεγάλο δείπνο στο Λονδίνο και δεν αργεί να καταλάβει την πραγματική της ταυτότητα. Θα της αποκαλύψει ότι της/του λείπουν τα παιδιά της/του και θα της ζητήσει να βρει έναν τρόπο να βρεθεί ξανά κοντά τους.

Χρησιμοποιώντας δραματουργικά μοτίβα που παραπέμπουν σε μελοδραματική telenovela (!), o Οντιάρ κάνει την πλέον απρόσμενη υπέρβαση, προσθέτοντας στην ταινία μουσικά μέρη που αποδομούν με εξαιρετικά ευρηματικό τρόπο το genre των μιούζικαλ (!), μεταφέροντας κυρίως κοινωνικά και πολιτικά μηνύματα δικαιωματισμού που απογειώνουν ακόμα περισσότερο την επαναστατικότητα του project, το οποίο προκαλεί με στυλ το «σπάσιμο» κάθε αφηγηματικού στερεότυπου. Σταδιακά, το «σοκ» του «δεν έχω ξαναδεί κάτι παρόμοιο» αποκτά μια δυναμική εξερεύνησης της φιλμικής γλώσσας που συμπορεύεται με τον πλούτο των θεμάτων του έργου.

Από την (κάθε) επιλογή (αυτο)προσδιορισμού (δίχως «woke» ντουντούκες!) και την έννοια της μητρότητας, μέχρι τους αγώνες ενός λαού να εντοπίσει τους (σε μαζικό αριθμό) αγνοούμενους – θύματα των ναρκεμπόρων και την αγάπη ως «καύσιμη» (#diplhs) ενέργεια ώθησης για τη συνέχιση της πορείας του «Γολγοθά» που αποκαλούμε ζωή, ο Οντιάρ αγγίζει τα πάντα με έναν μαγικό τρόπο νοιαξίματος που σε αφορά, σε μια απόλυτη παραβολή συγχώρεσης που δε σταματά να τολμά και να ξαφνιάζει. Μέχρι τέλους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένας τίτλος που θ’ ακουστεί μέχρι τα Όσκαρ του χρόνου. Αποκάλυψη η Κάρλα Σοφία Γκασκόν. Στα μείον (που για μένα κόστισαν τον πλήρη χαρακτηρισμό του αριστουργήματος), η αδυναμία καλύτερου σχεδιασμού του χαρακτήρα της συζύγου (Σελίνα Γκόμεζ) και η ακρότητα της μη αναγνώρισης του ήρωα στην πατρίδα του μετά την εγχείρηση. Άκρως ενδιαφέρουσα η διαχείριση του στοιχείου του μιούζικαλ, μετά (και) το «αμαρτωλό» και σίγουρα παρεξηγημένο (ως τέτοιο) παράδειγμα του «Joker: Τρέλα για Δύο».


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.