FreeCinema

Follow us

ELLES (2011)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαλγκόσκα Σουμόφσκα
  • ΚΑΣΤ: Ζιλιέτ Μπινός, Αναΐς Ντεμουστιέ, Τζοάνα Κούλιγκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VIDEORAMA

Μία παντρεμένη με παιδιά δημοσιογράφος του «ELLE» που ετοιμάζει άρθρο για τη φοιτητική πορνεία διεξάγει σειρά συνεντεύξεων με δύο νεαρές επαγγελματίες. Τα βιώματά τους εν ώρα δουλειάς, η καθημερινότητά της, μία καμπή στη ζωή και των τριών.

«Elles» σημαίνει (δε θεωρώ λανθασμένα, όπως η εταιρεία διανομής της, δεδομένο ότι το δημογραφικό κοινό της ταινίας το γνωρίζει ή ότι θα αντιληφθεί το λογοπαίγνιο με το γνωστό περιοδικό) «Αυτές» ή «Εκείνες», και η εκούσια αμφισημία είναι κομβική: το πορτρέτο αφορά τα κορίτσια του αφανούς περιθωρίου (εκείνα που σπουδάζουν χάρη στο αρχαιότερο επάγγελμα του κόσμου) και της μπουρζουαζίας (εκείνα που θα έρχονταν σε επαφή με τη ζωή των προηγούμενων διαβάζοντας ή, καλή ώρα, γράφοντας για το ζήτημα).

Προσγράφοντας εαυτήν στο αδελφάτο των Γάλλων νατουραρεαλιστριών (Μαζουί, Κορσινί) για την πρώτη φορά της σε διεθνές έδαφος, η Πολωνή καλλιτέχνις ξέρει καλά και τις μεν (από το «Ono») και τις δε (από το «33 Σκηνές απ’ τη Ζωή») και κάνει τις… συστάσεις. Ο θεατής δεν τις μαθαίνει πραγματικά ποτέ: το να σου συστήνουν κάποιες πόρρω απέχει από το να στις γνωρίζουν (και η «συνοδός» Λόλα συστήνεται με το πραγματικό της όνομα στη ρεπόρτερ μόνο στο τέλος). Ακόμη, ή ίσως ακριβώς γι’ αυτό, κι όταν, όπως στο πλέον πρόσφατο cherchez la femme της δημιουργού από την Κρακοβία, σου επιτρέπουν να τις πάρεις μάτι στο εναλλασσόμενο ρεπερτόριο των ρόλων τους: σύντροφοι, μάνες, φίλες, κόρες και εργαζόμενες (που ενδεχομένως υποδύονται και στο κρεβάτι τις συντρόφους, μάνες, φίλες, κόρες και εργαζόμενες), πάντα υποδοχείς των αντρικών επιθυμιών, συμπεριφορών και αντιμισθίων, πομποί και δέκτες λίμπιντο.

Είναι το πρώτο ψώνισμα της Σουμόφσκα, που καταλήγει να έχει κάνει μια ταινία για… «Αυτούς». Αποτυπώνοντας τις… ηρωίδες της σε στιγμές, ελλειπτικά αλλά χαρακτηριστικά (αυτό θα επιθυμούσε, δηλαδή) ενδεικτικές ψυχοσυνθέσεων, γυναικείων και αντρικών, η φορητή κάμερα που ψάχνεται (προσέξτε τα φλου ή τα ηχητικά fade out συνδεσμολογίας) κάνει τη δεύτερη: τη μυθοπλασία αντικαθιστά ένα μάτσο από τετ α τετ ραντεβού που ενίοτε προδίδονται ως η βέλτιστη λήψη ενός αυτοσχεδιασμού (το ξεσάλωμα υπό τις νότες των The Knife), erotica που διεκδικεί ερεθιστικά αλλά τεχνημένα το στέμμα της Μπρεγιά (η άτσαλου μοντάζ αιδειολειχία) και βεριτέ αξιοπερίεργα (η επίσκεψη της Μπινός στον, αληθινό, πατέρα της).

Η Ζιλιέτ ακόμη: κάνει ντους, γυρίζει από τα ψώνια, καθαρίζει στρείδια, μαγειρεύει, χορεύει, αυτοϊκανοποιείται κ.ο.κ. Είναι la troisieme faute: αν δεν είσαι στο fan club της, χρειάζεσαι ακόμα ένα φιλμογραφικό τεκμήριο του πόσο «λυμένη» είναι η παριζιάνα «απόλυτη» των 35mm, ενώ η σκηνοθέτις δεν ολοκληρώνει ποτέ (πάνω σ)το μπούστο της μετανάστριας βιζιτούς, μίας απ‘ τις κορυφές του τριολέ – τριγώνου; Η «ορθή» γωνία του αποτινάσσει τα δεσμά της οικοδέσποινα σ’ ένα δείπνο μετά από μια μπουνιουελική παραίσθηση (συνδαιτυμόνες το πελατολόγιο των call girls) , βγαίνει νύχτα στο… πεζοδρόμιο και την επομένη είναι πίσω στην εστία για πρωινό με την οικογένεια. Τα «αντικείμενα» της περιέργειάς της, «Αυτές», έμειναν υποχείρια μίας auter προκειμένου να μην είναι υποχείρια αρσενικών. Κι έτσι χαμένες…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Possible, pourtant αν παίρνεις τα cinematheque οιστρογόνα σου, μαντάμ ή μαντμαζέλ. Πουριτανοί, ηδονοβλεψίες, φαλλοκράτες, θα πείτε «Vive la France» για λάθος λόγους…


MORE REVIEWS

ΤΟ ΘΑΥΜΑ

Νεαρή μοναχή φεύγει σχεδόν κρυφά από μοναστήρι και επισκέπτεται το πλησιέστερο νοσοκομείο με ασαφή αφορμή «προβλήματος υγείας». Κατά την επιστροφή της, θα πέσει θύμα επίθεσης σε απομονωμένη περιοχή. Ο αστυνομικός επιθεωρητής που θ’ αναλάβει την υπόθεση θα παθιαστεί με την περίπτωση της κοπέλας και θα επιδείξει υπέρμετρο ζήλο για την επίλυσή της.

ΙΚΑΡΟΣ ΚΑΙ ΔΑΙΔΑΛΟΣ

Βασισμένο στους χαρακτήρες του Ίκαρου και του Δαίδαλου από την ελληνική μυθολογία, το φιλμ του Κάρλο Βόγκελε αποτελεί μια ξεχωριστή περίπτωση animation που αξίζει ν’ αναζητήσετε και να παρακολουθήσετε στη μεγάλη οθόνη.

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΔΥΟ ΚΟΣΜΟΥΣ

Προκειμένου ν’ αποκτήσει γνώσεις από πρώτο χέρι περί οικονομικής κρίσης και σύγχρονων συνθηκών εργασίας, για τις ανάγκες του νέου της βιβλίου, Παριζιάνα συγγραφέας μεταβαίνει στη Νορμανδία και πιάνει δουλειά ως… καθαρίστρια.

TOP GUN: MAVERICK

Για να μην αποχαιρετίσει τη θέση του ανάμεσα στους εν ενεργεία καλύτερους ιπτάμενους του Ναυτικού, ο Πιτ Μίτσελ υποχρεώνεται να εκπαιδεύσει ομάδα αποσπασμένων πτυχιούχων, οι οποίοι πρόκειται ν’ αναλάβουν την πλέον ριψοκίνδυνη αποστολή καταστροφής μυστικών εγκαταστάσεων παραγωγής εμπλουτισμένου ουρανίου σε χώρα εχθρική προς τα συμφέροντα των ΗΠΑ.

ΤΟ ΚΟΣΤΟΥΜΙ

Στο Σικάγο του 1956, το οργανωμένο έγκλημα χρησιμοποιεί το κατάστημα ρούχων ενός Βρετανού κόπτη για «βιτρίνα» των χρηματαποστολών του. Όλα πάνε ρολόι, μέχρι τη στιγμή που ο πληγωμένος από σφαίρα γιος ενός μεγαλογκάνγκστερ αναζητά καταφύγιο στο ραφείο του μαγαζιού.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι η Ζιλιέτ Μπινός με κάτι παστρικές και τους μιλάει. Γιατί είναι Γαλλίδα. Ξέρεις. Και παίζει με το αυτό της. Και τη βλέπει «Chef στον Αέρα». Και μιλάει. Ξέρεις.