FreeCinema

Follow us

Ο ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΤΗΣ (2021)

(EL SUSTITUTO)

  • ΕΙΔΟΣ: Αστυνομικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Όσκαρ Αϊμπάρ
  • ΚΑΣΤ: Ρικάρντο Γκόμεθ, Βίκι Λουένγκο, Πέρε Πόντσε, Πολ Λόπεθ, Χοακίν Κλιμέντ, Νούρια Χερέρο, Φρανκ Φεΐς, Μπρούνα Κουζί, Σούζι Σάντσεθ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Ισπανία, 1982. Αστυνομικός ντετέκτιβ μετατίθεται οικογενειακώς σε επαρχιακή πόλη της χώρας. Ερευνώντας τις συνθήκες θανάτου του προκατόχου του, ανακαλύπτει περίεργες διασυνδέσεις με κοινότητα φυγόδικων Ναζί αξιωματούχων, οι οποίοι δείχνουν ν’ απολαμβάνουν, πια, την γαλήνη της ζωής.

Επιμένει σταθερά ο διεθνής κινηματογράφος σε ιστορίες που άπτονται της γενικότερης περί Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου φιλολογίας, με την θεματολογία που αφορά τους φυγόδικους Ναζί ν’ αποδεικνύεται λίαν δημοφιλής εσχάτως. Η κοινή συνισταμένη των συγκεκριμένων ταινιών είναι πως κατά κανόνα εμπνέονται από αληθινά γεγονότα, όπως δηλαδή συνέβη με τα σχετικού προβληματισμού «Ο Γερμανός Γιατρός» (2013) και «Η Αποικία» (2016). Τούτος «Ο Αντικαταστάτης» δεν χαλάει το παραδοσιακό (πλέον) μοτίβο, επιχειρώντας πέραν της αστυνομικής διάστασης του θέματός του, να σχολιάσει την κοινωνικοπολιτική κατάσταση της μεταδικτατορικής Ισπανίας. Τα «σταγονίδια» του Φράνκο ασφαλώς και είχαν διατηρηθεί στη χώρα (βρισκόμαστε, άλλωστε, λίγα μόλις χρόνια έπειτα από τον θάνατό του), με τους επιζώντες Ναζί εγκληματίες πολέμου ν’ αποτελούν κάτι σαν… ήρωες στα μάτια τους.

Ο ντετέκτιβ Εσπόζιτο, άρτι αφιχθείς από την Μαδρίτη στην επαρχιακή και παραθαλάσσια Ντένια της Costa Blanca, πληροφορείται από πλέον επίσημα χείλη πως στην πόλη δεν υπάρχουν τα μεγαλεία εγκληματικότητας της πρωτεύουσας, τα οποία και τον βοήθησαν να καταγράψει ρεκόρ συλλήψεων εκεί. Άμα της ανάληψης καθηκόντων πλάι σε γερόλυκο συνεργάτη, που ο Διευθυντής του κοροϊδευτικά τον αποκαλεί Κολόμπο, αντιλαμβάνεται πως κάτι περίεργο υπήρχε στις συνθήκες θανάτου του προκατόχου συναδέλφου του. Ψαχουλεύοντας το σχετικό φάκελο, οδηγείται στην ιατρό που είχε εξετάσει το θύμα, η οποία του επιβεβαιώνει τις αμφιβολίες του. Πεπεισμένος πως για κάποιο λόγο η υπόθεση «θάφτηκε», ξεκινά να ψάχνει από μόνος του, με τις έρευνές του να επικεντρώνονται σε καλόκαρδη παρέα Γερμανών που διαμένει σε τοπικό ξενοδοχείο. Μήπως, όμως, η συγκεκριμένη παρέα είναι… υπερβολικά καλόκαρδη; Τι δουλειά έχουν Ισραηλινοί πιστολέρο στην γραφική Ντένια; Και γιατί, άραγε, η μικρή τους πόλη καταγράφει συνεχόμενους θανάτους από υπερβολική δόση ναρκωτικών;

Διαθέτει αρκετά κοινά στοιχεία με «Το Μικρό Νησί» (2014) ο «Αντικαταστάτης». Παρόμοια μεταδικτατορική χρονική περίοδος δράσης, περιβάλλον κλειστής επαρχίας, κοινωνική διαστρωμάτωση, πολιτικό σχόλιο, αστυνομικού τύπου μυστήριο. Οι ομοιότητες, όμως, σταματούν κάπου εκεί, διότι ενώ το μεγάλο ισπανικό hit της προηγούμενης δεκαετίας κατάφερνε να συνδυάσει όλα τα παραπάνω μ’ ένα τουλάχιστον σφιχτοδεμένο σενάριο, στη συγκεκριμένη περίπτωση το στόρι πάσχει χαρακτηριστικά. Οι απαντήσεις στα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πανεύκολο να δοθούν, κάτι που δεν βοηθά καθόλου στη δημιουργία του όποιου σασπένς, ενώ όταν αυτές δεν είναι και τόσο προφανείς, τότε φλερτάρουν με την μη πιστευτή υπερβολή (αναφέρομαι στην υποπλοκή με τους τσιγγάνους). Για να πατσίσει σεναριακά κενά (μα, πως έζησε μετά την ένεση;) κι απιθανότητες (το ξαφνικό πιστολίδι από το πουθενά, μέρα μεσημέρι για παράδειγμα), ο Όσκαρ Αϊμπάρ προτάσσει αυτοκινητική καταδίωξη που άνετα παίρνει το βραβείο «Bullitt του φτωχού», όσο και δήθεν ανατροπές που είτε δημιουργούν… νέα αναπάντητα ερωτήματα ή δεν έχουν καμία απολύτως σημασία (το πρώτο αφορά την ιατρό που βοηθά τον ντετέκτιβ και το δεύτερο τη δημοσιογράφο που της παίρνει συνέντευξη στη σύγχρονη εποχή, κάνοντάς την να διηγηθεί την όλη ιστορία).

Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι της ταινίας είναι η σύμπλευση των ντόπιων νοσταλγών του Φράνκο με τους «καλούς» Γερμανούς και η άνεση με την οποία οι δεύτεροι κινούνται στην πόλη, καθώς τυγχάνουν μιας ιδιαίτερης μεταχείρισης από τις Αρχές (σταθερή αξία το τελευταίο…). Το Παγκόσμιο Κύπελλο του 1982, που εξελίσσεται παράλληλα με την υπόθεση, δίνει λαβή για αθλητικού τύπου «πατριωτισμό» από τους εμπλεκόμενους, εν τούτοις, οι αρκετές υποπλοκές (αρρώστια, οικογένεια, ρομάντζο και άλλα) που σκαρφίζεται ο Αϊμπάρ κάπου μπουκώνουν το συνολικό αποτέλεσμα, θέτοντας το θέμα των Ναζί συχνά σε λανθάνουσα βάση. Η οριστική αλλαγή σελίδας της ισπανικής Ιστορίας, που υπονοείται με την παράθεση της νίκης του Φελίπε Γκονζάλεθ στις εκλογές της χρονιάς εκείνης, αποπνέει έναν έντονα συμβολικό χαρακτήρα. Κρίνοντας από την πανευρωπαϊκή άνθιση του νεοφασισμού, η σελίδα μάλλον (ξανα)γύρισε προς τα πίσω.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Τίμιες οι προθέσεις, μετριότατο το αποτέλεσμα. Τελικά, περισσότερο μια ταινία που αφορά την ισπανική κοινωνία και κατά πολύ λιγότερο ένα φιλμ για τα ναζιστικά εγκλήματα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Αν δεχτούμε πως υπάρχει σύγχρονη σχολή ισπανικού αστυνομικού θρίλερ, τούτο δε συγκαταλέγεται στους πιο άξιους εκπροσώπους της. Θα (ξανα)δείτε, πάντως, τον περίφημο πανηγυρισμό του Μάρκο Ταρντέλι από τον τελικό του Παγκοσμίου Κυπέλλου, ανάμεσα στην Ιταλία και την Γερμανία. Δεν είναι και λίγο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.