FreeCinema

Follow us

ΑΠΡΟΣΜΕΝΟΣ ΕΡΩΤΑΣ (2018)

(EL AMOR MENOS PENSADO)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χουάν Βέρα
  • ΚΑΣΤ: Ρικάρντο Νταρίν, Μερσέντες Μοράν, Κλαούντια Φοντάν, Ζαν Πιέρ Νοέρ, Λουίς Ρούμπιο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 136'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Ένα μεσήλικο ζευγάρι θα βιώσει για πρώτη φορά το σύνδρομο της «άδειας φωλιάς» όταν ο μοναχογιός τους φύγει για σπουδές στο εξωτερικό, αφήνοντας πίσω του ένα δυσθεώρητο συναισθηματικό κενό που οι γονείς του θα πασχίσουν να αντιμετωπίσουν μόνοι τους πια.

Κινηματογραφικός μπούσουλας (#not) για όλους εκείνους που θα βρεθούν σε παρόμοια θέση από τούτον τον Σεπτέμβρη, με τα βλαστάρια τους να ακολουθούν τη φοιτητική ζωή μακριά από το σπίτι, ο «Απρόσμενος Έρωτας» του Χουάν Βέρα (στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο) είναι μια ταινία ακατάσχετης φλυαρίας και διάρκειας μεγαλύτερης των δύο ωρών (!), γεμάτη στερεοτυπικές ηλικιακές ανησυχίες και κλισέ του είδους που πιο πιθανό είναι να σε κάνει να αγανακτήσεις από ανία παρά να συγκινηθείς με τις μεγάλες αλήθειες της ζωής.

Εμφανώς επηρεασμένος σεναριακά από τις τελευταίες αρπαχτές του Γούντι Άλεν, ο Βέρα και ο έτερος σεναριογράφος του, Ντανιέλ Κουπάρο, καταπιάνονται εδώ με την κρίση μέσης ηλικίας εξίσου ανδρών και γυναικών, και τους τρόπους αντιμετώπισης αυτής (από το ευκαιριακό σεξ με νεότερα άτομα και τη μακρόχρονη απιστία, μέχρι την υιοθέτηση νέων hobby και την αναπόφευκτη συνειδητοποίηση πως τελικά οτιδήποτε καινούργιο μένει – με τη σειρά του – να παλιώσει κι αυτό), παραδίδοντας ουσιαστικά έναν «οδηγό για παντρεμένους» εξαιρετικά παρωχημένο και βαρετό.

Ο Μάρκος (Νταρίν) και η Άννα (Μοράν) είναι παντρεμένοι εδώ και 25 χρόνια. Έχουν έναν γάμο που πολλοί θα ζήλευαν, καθώς η σχέση τους βασίζεται σε αμοιβαία αγάπη, κατανόηση και σεβασμό. Όταν έρθει η στιγμή για τον γιο τους να φύγει στο εξωτερικό προκειμένου να σπουδάσει, οι δυο τους θα πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, σε μια καθημερινότητα, δηλαδή, που δεν θα περιστρέφεται πια γύρω από τις ανάγκες του παιδιού τους. Η απουσία του γιου θα αποδειχτεί δυσκολότερα διαχειρίσιμη για την Άννα, η οποία θα επιδιώξει να επαναπροσδιορίσει τις ανάγκες της ως γυναίκας και ουχί ως μητέρας, αποφασίζοντας από κοινού με τον Μάρκος να… χωρίσουν, προκειμένου να εξερευνήσουν την ελεύθερη ζωή μακριά από τους περιορισμούς και τη ρουτίνα του έγγαμου βίου. Οι διαφορετικές σχεσιακές εμπειρίες που θ’ αποκτήσουν στην πορεία θα τους κάνουν να συνειδητοποιήσουν το ίδιο πράγμα: η επιτυχία μιας σχέσης, τελικά, ίσως και να βρίσκεται στην οικειότητα.

Παίζοντας σεναριακά εκ του ασφαλούς, οι Κουπάρο – Βέρα χρησιμοποιούν την αποχώρηση του γιου από το σπίτι σαν αφορμή για τον επαναπροσδιορισμό της γονεϊκής σχέσης και ιδιαίτερα της ιδέας του «ιερού» γάμου, η αποδόμηση του οποίου έρχεται συνοπτικά και μάλλον εντός μιας προϋπάρχουσας ατμόσφαιρας επικείμενης διάλυσης, γεγονός που ενισχύεται σκηνοθετικά από την παγιωμένη ρουτίνα του ζευγαριού, όπως τουλάχιστον αυτή παρουσιάζεται στις πρώτες σκηνές του φιλμ. Μέχρι εδώ καλά. Το πρόβλημα προκύπτει από τη στιγμή που οι δρόμοι των δύο πρωταγωνιστών χωρίζουν, προκειμένου έκαστοι να ανακαλύψουν τις χαρές της ζωής σαν singles, με την ταινία να αναζητά το ψυχαγωγικό του θέματος σε πλέον στερεοτυπικές σεκάνς βγαλμένες θαρρείς από το πιο… μούφα ψυχαναλυτικό σύμπαν κάποιου γουντιαλενικού κακέκτυπου. Δεν είναι τόσο ότι αυτά που συμβαίνουν στην ταινία δεν ισχύουν ή δεν μπορούν να προκύψουν και στην πραγματική ζωή (η ρεαλιστική απεικόνιση στις κομεντί σηκώνει από μόνη της μεγάλη κουβέντα), όσο ότι η φαρσική αναπαράσταση των περισσότερων συμβάντων επιχειρεί να δικαιολογήσει το τέλος μιας σχέσης, απομειώνοντας με τον τρόπο αυτόν την ίδια τη σημασία της.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα ώριμο ζευγάρι σε κρίση που αποφασίζει να εξερευνήσει τις ατομικές του εναλλακτικές, δίχως όμως τον αντίκτυπο των πράξεών του, πράγμα που σημαίνει πως τα πάντα εκεί έξω είναι διαθέσιμα και απαλλαγμένα από οποιαδήποτε ανάγκη για ιδιαίτερη σκέψη κι επεξήγηση, με το τέλος μάλιστα να έρχεται και να επισφραγίζει αυτήν ακριβώς τη σεναριακή ελευθεριότητα που αποσκοπεί… σε τι ακριβώς; Στην κινηματογραφική οπτικοποίηση όσων (δεδομένα) μπορούν να συμβούν μετά τον χωρισμό ενός ζευγαριού ή όσων θα ήθελε κανείς να μπορέσουν να συμβούν μετά το τέλος της σχέσης του; Ακόμη κι αν κάποιος δεχτεί τη συνθήκη του σεναρίου των δύο Αργεντίνων δημιουργών, δεν γίνεται να μην αισθανθεί περίεργα (μεταξύ μας, ας το πούμε και cringe) με τις εναλλασσόμενες σεκάνς που θέλουν τον Νταρίν και τη Μοράν (καλοί ηθοποιοί σε μέτριους ρόλους εδώ) σε αναζήτηση του επόμενου ερωτικού παρτενέρ – άσε που αν έχεις εντρυφήσει στο είδος της κλισεδιάρικης ρομαντζάδας, είναι σίγουρο ότι θα έχεις ψυλλιαστεί τι πρόκειται να συμβεί στο τέλος. Συνολικά, ο «Απρόσμενος Έρωτας» ούτε τόσο απρόσμενος είναι, ούτε και έρωτας ακριβώς. Μια αγαπημένη συνήθεια καλύτερα; Ίσως.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αδικαιολόγητα μεγάλη σε διάρκεια, με μια ασταμάτητη ανακύκλωση κινηματογραφικών στερεοτύπων και σωρό σχεσιακών παθογενειών «πολυτελείας», η ταινία του Βέρα δεν διαθέτει καμία τρομερή γοητεία πέραν της ισπανικής γλώσσας και ορισμένων χιουμοριστικών στιγμών, οι οποίες πιθανότατα και να προέκυψαν… κατά τύχη. Για πραγματικά απρόσμενους έρωτες κοίτα αλλού, σίγουρα όχι εδώ.


MORE REVIEWS

JURASSIC WORLD: ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ

Στο πέρασμα των χρόνων οι δεινόσαυροι έχουν αρχίσει να εξαφανίζονται από τα περισσότερα μέρη του πλανήτη, καθώς οι περιβαλλοντολογικές συνθήκες του σήμερα δεν ευνοούν την ύπαρξή τους. Εξαίρεση αποτελεί ο Ισημερινός, όπου σε συνθήκες απόλυτης καραντίνας διασώζονται αρκετά είδη, σε εκτάσεις στις οποίες απαγορεύεται να πλησιάσει άνθρωπος. Φυσικά, μία αποστολή φαρμακευτικού κολοσσού θα αγνοήσει αυτά τα μέτρα…

MATADOR

Ο Άνχελ, ένας μαθητευόμενος νεαρός ταυρομάχος που υποφέρει από ιλίγγους, έχει μία απρόσμενη σεξουαλική εμπειρία με τη Μαρία και αρχίζει να ομολογεί φόνους που… δεν διέπραξε! Παράλληλα, η Μαρία είναι μία γοητευτική δολοφόνος που εντοπίζει την ηδονή στον θάνατο, ενώ για τον Ντιέγκο, έναν πρώην ταυρομάχο, ο πόθος και ο θάνατος χορεύουν στην ίδια αρένα…

Ο ΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΜΟΥ ΤΡΕΛΑΘΗΚΕ

Κλασάτος ψυχίατρος κατορθώνει ν’ απαλλαγεί από αυτοκτονικό, ενοχλητικό πελάτη του, πείθοντάς τον πως το γιατρικό στην περίπτωσή του είναι η αναζήτηση του αληθινού έρωτα. Εκείνος ακολουθεί τη συμβουλή του, αλλά έναν χρόνο αργότερα εμφανίζεται στην πολυτελή του έπαυλη ως… μελλοντικός γαμπρός του!

Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΜΑΡΑΚΟΥΝΤΑ

Ο Μαρακούντα, ο όχι και τόσο έξυπνος γιος αρχηγού προϊστορικής φυλής, φεύγει από τον καταυλισμό του για ν’ αποδείξει πως μπορεί να τα βγάλει πέρα μόνος του. Το συναπάντημά του με… εξωγήινο πτηνό που διαθέτει μαγικές ικανότητες, δίνει στην περιπέτειά του μια τροπή που ουδόλως φανταζόταν.

ΤΟ 47

Φτωχικές οικογένειες από αγροτικές περιοχές της Ισπανίας, που από τα μεταπολεμικά χρόνια εγκαταστάθηκαν στα περίχωρα της Βαρκελώνης αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον, προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα με τα λιγοστά μέσα που διαθέτουν. Όταν, όμως, το κράτος κωφεύει στις δίκαιες αιτιάσεις τους, τότε χρειάζονται δραστικά μέτρα. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.