FreeCinema

Follow us

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΖΕΥΓΑΡΙΩΝ (2018)

(DOUBLES VIES)

  • ΕΙΔΟΣ: Αισθηματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ολιβιέ Ασαγιάς
  • ΚΑΣΤ: Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλιέτ Μπινός, Βενσάν Μακέν, Νορά Χαμζαουί, Κρίστα Τερέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Με φόντο τον κόσμο των εκδόσεων βιβλίων στο Παρίσι, δύο άνδρες (ο ένας εκδότης, ο άλλος συγγραφέας) αντιμετωπίζουν την κρίση της μέσης ηλικίας μέσα από αδιέξοδες σχέσεις απιστίας.

Αν είχα ένα πιστόλι στα χέρια μου, θα το χρησιμοποιούσα. Το εννοώ.

Κάθε καλοκαίρι βάζουμε στο στόχαστρο όλες αυτές τις οικτρές γαλλικές «κομεντί» λαϊκουργιάς που μας σερβίρονται κατά κόρον ως «ψυχαγωγία», ξεχνώντας ότι η συγκεκριμένη εθνική παραγωγή κρύβει κι άλλα… έκτροπα! Εκείνα που πλασάρονται σαν… πιο «πνευματώδη». Εκεί, το δίλλημα γίνεται πραγματικά σκληρό: προτιμάς να «σκοτώσεις» (#diplhs) το χρόνο σου με μπαλαφάρα ή με διανοουμενίστικη δηθενιά φλυαρίας; Τα «Παιχνίδια Ζευγαριών» του Ολιβιέ Ασαγιάς αποτελούν μία ιδανική περίπτωση για να κουβεντιάσει κανείς τούτο το θέμα / πρόβλημα. Ταιριάζει, άλλωστε. Στο ίδιο το φιλμ, οι ήρωές του δεν κάνουν τίποτε άλλο!

Ο Αλέν προβληματίζεται για το μέλλον της δουλειάς του. Είναι εκδότης βιβλίων και αρχίζει να ανησυχεί για το τέλος της ύπαρξης του φυσικού προϊόντος που παράγει από χαρτί, με τον κόσμο να γέρνει σταδιακά όλο και περισσότερο (;) προς το e-book. Συναντά ένας από τους συγγραφείς που εκδίδει εδώ και χρόνια, τον Λέοναρντ. Δεν έχει σκοπό να βγάλει το νέο του βιβλίο, δεν του άρεσε καθόλου αυτό που διάβασε. Μιλάνε στο γραφείο, μιλάνε στο bistrot, μιλάνε στο δρόμο, μιλάνε… παντού! Στο τέλος, του αποκαλύπτει την πικρή αλήθεια. Ο Λέοναρντ γυρίζει απογοητευμένος στο σπίτι, τα λέει στη δικιά του, εκείνη έχει τα δικά της τρεχάματα, στήνοντας την καμπάνια ενός σοσιαλιστή πολιτικού. Έχει κι ένα κάρο κινητά και tablet να φορτίσει! Θα ελπίσει στην προσοχή της Σελένα, με την οποία διατηρεί κρυφό δεσμό. Εκείνη είναι ηθοποιός, προβληματίζεται για το αν πρέπει να παίξει και στο επόμενο season της τηλεοπτικής σειράς που της τρώει τον περισσότερο επαγγελματικό χρόνο, πια. Και τυγχάνει να είναι και η σύζυγος του Αλέν! Ο οποίος τη απατά επίσης, συνεργάτιδά του στο κομμάτι του «digital transition» του εκδοτικού του οίκου.

Από σπιτική μάζωξη σε δημόσια Q&A και σε μυστικά ραντεβού… κρεβατοκάμαρας, οι βασικοί ήρωες του Ασαγιάς δεν είναι πραγματικοί χαρακτήρες αλλά… ομιλούντα κεφάλια, που περιφέρουν τα σώματά τους από το ένα location στο επόμενο, με μοναδικό σκοπό να συμμετέχουν σε μικρά «debate» λόγου, αναλύοντας την έκθεση του ανθρώπου στο διαδίκτυο, την κυριαρχία του Google στον πολιτισμό μας, το πόσο πνευματώδης μπορείς να γίνεις σ’ ένα tweet, το αν η Amazon καταστρέψει την αγορά του βιβλίου… Δυστυχώς, όσο ενδιαφέροντα κι αν ακούγονται κάποια από αυτά τα (σύγχρονα) ζητήματα, ο Ασαγιάς περιορίζει τη δράση των «Παιχνιδιών Ζευγαριών» σε μία λούπα από συναντήσεις και ατέρμονες συζητήσεις, εξοντώνοντας κάθε ίχνος κινηματογραφικότητας της ίδιας του της ταινίας!

Χωρίς μία storyline που δείχνει να οδηγεί κάπου, το φιλμ μετατρέπεται από νωρίς σε έναν εφιάλτη ημικρανίας, που σε κρατάει διαρκώς στα όρια του να ουρλιάξεις «Σκάστε!». Σύσσωμο το καστ βαριέται την ύπαρξή του με… σοφιστικέ ναρκισσισμό, πατώντας πάνω σε ένα σενάριο που μάλλον γράφτηκε για να διαβαστεί και όχι να «ζωντανέψει» (#diplhs) φιλμικά στη μεγάλη οθόνη. Από την άλλη, αν ήταν βιβλίο, μάλλον θα ήταν ένα από εκείνα που παρατάς πριν τελειώσουν και όποτε το βλέπεις μπροστά σου υπόσχεσαι πως θα το ξαναρχίσεις. Ποτέ, όμως!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Στον αντίποδα της λαϊκής γαλλικής κωμωδίας που μας καταδιώκει κάθε καλοκαίρι σωρηδόν, που και που εμφανίζεται κι ένα κάποιο δείγμα (και καλά) intellectuel … «Δούρειου Ίππου», που πλασάρεται ως ευχάριστη κομεντί, μα στην τελική σε κάνει να αισθάνεσαι πως θ’ αφήσεις τα κόκαλά σου στο κάθισμα του θερινού. Τούτο, μάλιστα, μας είχε περισσέψει από το περσινό καλοκαίρι (ενώ πρόκειται περί παραγωγής του 2018!) και η εμμονή στο να διανεμηθεί (με το ζόρι…) και στους ελληνικούς κινηματογράφους ίσως έχει να κάνει με κάποιο… τάμα!


MORE REVIEWS

DIGGER

Ο Νικήτας έχει βγάλει διαζύγιο με την υπόλοιπη κοινωνία και ζει σαν ερημίτης σ’ ένα χαμόσπιτο, στη καρδιά ενός δάσους στη Βόρεια Ελλάδα. Ο ερχομός της «ανάπτυξης» απειλεί τη γη του, μα περισσότερο δύσκολη θα είναι η διαχείριση του ενήλικα (πλέον) γιου του, ο οποίος επιστρέφει μετά από απουσία είκοσι ετών για να ζητήσει το μερίδιό του με δικαιώματα κληρονόμου.

ΤΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ

Ο Στίβεν είναι καθηγητής φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Ζει ευτυχισμένος με τη γυναίκα του και τα παιδιά τους, μέχρι τη στιγμή που γνωρίζει την Άννα, μία μαθήτριά του από την Αυστρία, φίλη ενός αριστοκρατικής καταγωγής σπουδαστή. Ο ευκατάστατος οικονομικά, ευυπόληπτος κοινωνικά και τακτοποιημένος οικογενειακά Στίβεν, αισθάνεται έλξη για τη νεαρή κοπέλα, αλλά δεν έχει ούτε τη φυσική ούτε την ηθική δύναμη ν’ αντιμετωπίσει τις συνέπειες μιας σχέσης μαζί της.

ΑΝΤΕ ΓΕΙΑ ΔΗΜΑΡΧΕ!

Δήμαρχος άσσος της ρεμούλας τοποθετεί στη θέση του τη σύζυγό του, μέχρι τουλάχιστον να περάσει η μπόρα των αποκαλύψεων που μετά βεβαιότητος θα τον φέρουν σε δύσκολη θέση έναντι του Νόμου. Μήπως, όμως, ισχύει και για τους Δημάρχους το ουδέν μονιμότερον του προσωρινού;

ΓΙΑΛΝΤΑ: Η ΝΥΧΤΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΩΡΕΣΗΣ

Νεαρή γυναίκα, καταδικασμένη σε θάνατο για τη δολοφονία του συζύγου της, έχει μια τελευταία ευκαιρία να σώσει το κεφάλι της. Το μόνο που έχει να κάνει είναι να πείσει πως αξίζει τη συγχώρεση… των τηλεθεατών και της κόρης του θύματος σε «δικαστήριο» δημοφιλούς reality show!

ΣΤΗ ΖΑΛΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ

O σαιξπηρικός μύθος του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας επιβιβάζεται σε πολύχρωμο roller coaster της Στοκχόλμης, μετατρέποντάς τον σε pop παραμύθι απαγορευμένου έρωτα. Η σκανδιναβική «απάντηση» στον… Μπαζ Λούρμαν;