FreeCinema

Follow us

Η ΝΥΧΤΑ ΠΡΙΝ ΠΕΣΕΙ ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ (2014)

(DIPLOMATIE)

  • ΕΙΔΟΣ: Ιστορικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φόλκερ Σλέντορφ
  • ΚΑΣΤ: Αντρέ Ντισολιέ, Νιλς Άρεστρουπ, Μπούργκχαρτ Κλάουσνερ, Ρόμπερτ Στάντλομπερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 84’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Τον Αύγουστο του 1944, λίγο πριν τα στρατεύματα των Συμμάχων ελευθερώσουν το Παρίσι, ο Χίτλερ διατάσσει την καταστροφή της πόλης με ένα σχέδιο, που περιλαμβάνει την παγίδευση με εκρηκτικά των γεφυρών του Σηκουάνα και μερικών από τα σημαντικότερα κτίρια της πόλης. Ο Σουηδός πρόξενος προσπαθεί να πείσει τον Γερμανό στρατηγό να μην εφαρμόσει την εντολή.

Όπως γνωρίζουμε όλοι, το Παρίσι είναι ακόμη στη θέση του, οι γέφυρες ενώνουν τις όχθες τού Σηκουάνα, και το Λούβρο, όπως και η Όπερα, στέκουν στα θεμέλιά τους. Οπότε η ταινία που σκηνοθέτησε ο Φόλκερ Σλέντορφ δεν έχει το σασπένς του «τι θα γίνει στο τέλος;». Δεν είναι, όμως, αυτός ο στόχος της. Βασισμένη στο ομότιτλο θεατρικό έργο του Σιρίλ Ζελί, που ανέβηκε στο Παρίσι με τους ίδιους πρωταγωνιστές, η ταινία είναι στο μεγαλύτερο μέρος της το παιχνίδι διαλόγου μεταξύ δύο ανδρών που βρίσκονται μπροστά σε μια μεγάλη ιστορική στιγμή και το γνωρίζουν πολύ καλά. Από τη μια πλευρά, ο Γερμανός στρατηγός Ντίτριχ φον Σολτίτς (κατά τη γαλλική προφορά του) και από την άλλη, ο Σουηδός πρόξενος Ραούλ Νόρντλινγκ, σε μια άσκηση διπλωματίας.

Και οι δύο είναι ώριμοι, έμπειροι, γνωρίζουν τους κανόνες του παιχνιδιού. Μπροστά σε μια τόσο σημαντική στιγμή, ωστόσο, τα συναισθήματα δεν μπορεί να είναι παρά αντιφατικά. Ο Γερμανός στρατηγός έχει την αίσθηση του καθήκοντος, αλλά ταυτόχρονα προβληματίζεται για το πώς θα μείνει γραμμένο το όνομά του στην Ιστορία, ενώ ο Σουηδός πρόξενος αφήνει στην άκρη την ουδετερότητα της χώρας του, για να εμπλακεί, προσπαθώντας να ανατρέψει την αποτρόπαιη εντολή του εκδικητικού και πανικόβλητου μπροστά στην ήττα Χίτλερ. Την ίδια στιγμή, βέβαια, σκέφτεται και τη θέση του στρατηγού και έχει να του προτείνει εναλλακτική λύση ώστε να προστατέψει την οικογένειά του.

Η νύχτα θα είναι μακριά και η ζυγαριά θα γέρνει πότε προς τη μία και πότε προς την άλλη πλευρά. Ερμηνευτικά, όμως, τα πράγματα ισορροπούν, με τους Ντισολιέ και Άρεστρουπ να κατέχουν τους χαρακτήρες τους, επαναλαμβάνοντας τη θεατρική τους επιτυχία. Είναι προφανές ότι και οι δύο αισθάνονται οικεία στους ρόλους και τους ερμηνεύουν απολαμβάνοντας τις μικρές αποχρώσεις που ζωντανεύουν τον περιορισμένο χώρο της δράσης. Ο Σλέντορφ δεν προσπαθεί να κρύψει ότι η ταινία είναι ουσιαστικά κινηματογραφημένο θέατρο. Και δεν πειράζει, οι πρωταγωνιστές είναι αρκετοί για να κρατήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον. Οι πιο αδύναμες στιγμές της ταινίας, μάλιστα, είναι ίσως εκείνες που προσπαθούν να την κάνουν πιο «κινηματογραφική», ανοίγοντας τους χώρους πέρα από τη σουίτα του ξενοδοχείου Meurice.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πολιτική, Ιστορία, το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, δύο δυνατές ερμηνείες, ε, με αυτά τα δεδομένα ξέρεις πολύ καλά αν θα σου αρέσει η ταινία του Φόλκερ Σλέντορφ. Αν, από την άλλη, περιμένεις μάχες και θέαμα, ο λεκτικός διαξιφισμός των δύο ηρώων μέσα σε ένα δωμάτιο, ίσως να σου φανεί κλειστοφοβικός και… πληκτικός.


MORE REVIEWS

GODZILLA MINUS ONE

Μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Σικισίμα επιστρέφει σ’ ένα κατεστραμμένο Τόκιο, γεμάτος ενοχές από τη φήμη του kamikaze πιλότου που δεν θυσιάστηκε για πατρίδα του. Θα προστατεύσει μια νεαρή κοπέλα που έχει υιοθετήσει ένα ορφανό μωρό και θα συγκατοικήσουν αναζητώντας τη γαλήνη, καθώς η πόλη αρχίζει να στέκεται ξανά στα πόδια της, ώσπου να εμφανιστεί… ένα γιγάντιο και μεταλλαγμένο από πυρηνικές δοκιμές τέρας.

ΠΕΣΜΕΝΑ ΦΥΛΛΑ

Μεροκαματιάρης εργάτης με «αθώο» πρόβλημα αλκοολισμού γνωρίζει προλετάρια «αδελφή ψυχή» σε karaoke bar, εμφανίζεται το ενδεχόμενο του ρομαντικού σκιρτήματος, μα η κακοτυχία δέρνει και τους δύο, λες κι η μοίρα δεν επιθυμεί την ένωσή τους.

ΣΙΩΠΗΛΗ ΟΡΓΗ

Πατέρας που πενθεί τον θάνατο του γιου του, ορκίζεται να εκδικηθεί τις συμμορίες ναρκωτικών που μεταμόρφωσαν τη ζωή του σε βουβό δράμα. Όταν μιλούν τα πιστόλια, ποιος έχει ανάγκη τα λόγια;

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ

Στο Σέιλεμ, ομάδα από νεαρά αγόρια και κορίτσια ανακαλύπτει κατά τύχη ένα καταραμένο μαχαίρι. Μέσα από μια σειρά από flashbacks, μαθαίνουμε πως το συγκεκριμένο αντικείμενο υπήρξε η αφορμή για πολλούς θανάτους και καταστροφές στο παρελθόν. Η χρήση του σε δαιμονικά παιχνίδια μεταξύ των παιδιών, αποκαλύπτει μια μικρή λεπτομέρεια: ο κάθε χαμένος, πεθαίνει πραγματικά!

ΦΟΝΙΣΣΑ

Σ’ ένα νησιωτικό χωριό, γύρα στα 1900, η γιαγιά Φραγκογιαννού αποφασίζει να κάνει πράξη αυτό που της δίδαξε η ζωή: απαλλάσσει βρέφη θηλυκά και μικρά κορίτσια από τη μαρτυρική εμπειρία του να μεγαλώσουν και να υποταχθούν σε μια σκληρή κοινωνία ανδροκρατίας, που μόνο βάσανα και δυστυχία μπορεί να τους προσφέρει.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας Γερμανός στρατηγός και του λέει ένας τύπος να μη ρίξουν μπόμπες στο Παρίσι, όπως παρήγγειλε ο Χίτλερ. Και μιλάνε. Και μιλάνε. Και μιλάνε. Και τη μπόμπα θα την έριχνα εγώ!