FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΣΚΑΝΤΑΛΙΑΡΗΔΕΣ (2020)

(DIE HEINZELS: RÜCKKEHR DER HEINZELMÄNNCHEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ούτε φον Μίνχοου-Πολ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 76'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Ακαμάτικο ξωτικούλι ανεβαίνει στον κόσμο των ανθρώπων για να μάθει επιτέλους σε τούτη τη ζωή μια κάποια τέχνη. Μπλέκει με μουντρούχο παραδοσιακό ζαχαροπλάστη, που εξαιτίας νεοαφιχθέντος γλυκατζίδικου κολοσσού βαράει φαλιμέντο. Θα ψηθεί η φάση;

Συνεχίζεται χωρίς σταματημό από την ελληνική διανομή το ταξίδι στην υδρόγειο του animation, κατά τις πρώτες αυτές εβδομάδες του νέου έτους. Έπειτα από τις «Ενωμένες Πατούσες» (2019), της ολοένα και πιο δυναμικά μπασμένης στον χώρο Κίνας και την εις διπλούν άφιξη της Ρωσίας, τόσο με το «Πρόβατα Εναντίον Λύκων 2» (2019) όσο και με την κατάκοπη εξαιτίας… οκταετούς ταξιδιού «Βασίλισσα του Χιονιού» (2012), έρχεται η σειρά των Γερμανών για νέα εμφάνιση στη σχετική πίστα.

Η πιθανότατα πιο αναγνωρίσιμη σκηνοθέτις της χώρας στο είδος, Ούτε φον Μίνχοου-Πολ, αφήνει τα χαριτωμένα κουνελάκια των «Φυλάκων του Χρυσού Αυγού» (2017) για να αντλήσει σε τούτο το νέο της εγχείρημα έμπνευση από έναν παραδοσιακό μύθο της πατρίδας της. Σύμφωνα με αυτόν, τα ξωτικά της Κολωνίας βοηθούσαν στα κρυφά όλους τους τεχνίτες της πόλης, μέχρι που η κακιασμένη γυναίκα ενός ράφτη τα έδιωξε κι έκτοτε εκείνα ζουν στα έγκατα της πόλης μόνα τους, δίχως να τείνουν χείρα βοηθείας σε κανέναν.

Η φον Μίνχοου-Πολ μεταφέρει το στόρι στη σύγχρονη εποχή, συστήνοντας στον κάτω κόσμο των ξωτικών την ελαφρώς αντιδραστική και μάλλον ατάλαντη στα μαστοριλίκια Έλφι. Ανήμπορη να εξασκήσει στην απομόνωση των υπογείων της Κολωνίας το τεράστιο ταλέντο που θεωρεί πως κατέχει (με οτιδήποτε κι αν ασχοληθεί), γράφει στα παλιά της τα παπούτσια τη ρητή απαγόρευση της επαφής με το περιβάλλον των ανθρώπων και ανεβαίνει στη γήινη επιφάνεια, ώστε να διδάξει και να διδαχτεί. Στην περιπέτεια αυτή την ακολουθούν κατά λάθος δύο εκ διαμέτρου αντίθετοι ως χαρακτήρες καλοί της φίλοι, με τα τρία ξωτικούλια να πιάνουν αμέσως δουλειά ως… pastry chefs σε ρημαγμένο από τον χρόνο ζαχαροπλαστείο. Ο «γρουσούζης» ιδιοκτήτης του μαγαζιού, Θίο, τα φέρνει δύσκολα βόλτα, μιας και ο κάποτε συνεταίρος του, νυν ορκισμένος εχθρός και ανταγωνιστής αδελφός του έχει βαλθεί να του βάλει μια και καλή λουκέτο. Τα ξωτικούλια, όμως, είναι διαχρονικά ταγμένα να στέκουν στο πλευρό όσων χρειάζονται τις απαράμιλλες δεξιότητές τους και αυτό ακριβώς σκοπεύουν να κάνουν.

Προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στο παραμύθι και την πραγματικότητα τούτοι «Οι Σκανταλιάρηδες», με την πεζή καθημερινότητα να κερδίζει τελικά τη μερίδα του λέοντος. Στο επίκεντρο της πλοκής μπαίνει μια α λα «Έχετε Μήνυμα στον Υπολογιστή Σας» (1998) καπιταλιστικού τύπου κόντρα, όπου τα βιβλιοπωλεία εκείνου έχουν αντικατασταθεί εδώ από ζαχαροπλαστεία, άνευ αισθηματικών μπερδεμάτων, φυσικά. Η βιομηχανοποιημένη επιχείρηση των πάσης φύσεως σοκολατογλυκών και κέικ απειλεί με αφανισμό το παραδοσιακό μαγαζάκι της γωνίας, με τη ρίζα του κακού να πηγαίνει πίσω στα παιδικά χρόνια των άσσων σε μαγειρική και οικονομικά (αντίστοιχα) Θίο και Μπρούνο.

Μέσω μιας σειράς χαριτωμένων (το στήσιμο της γραμμής παραγωγής με πάσης φύσεως παιχνίδια ως εργαλεία) ή όχι και τόσο εμπνευσμένων σεκάνς (το κυνήγι των ξωτικών από άγριο σκύλο), η πορεία που θα ακολουθήσει η πλοκή είναι προδιαγεγραμμένη. Η αλλαγή γραμμής πλεύσης των «σοφών» ξωτικών σε ό,τι έχει να κάνει με την αποστροφή προς τους ανθρώπους έρχεται κομματάκι ουρανοκατέβατη, ο περίφημος καθεδρικός της Κολωνίας καταφέρνει χάρη σε ιπτάμενο trick να κάνει υπερήφανη εμφάνιση, η δε Έλφι θα αποδείξει στους πάντες πως δεν είναι μόνο χάχανα και αντίδραση, αλλά γνωρίζει άριστα τόσο από μαρέγκα, όσο και από bain-marie. Το πολυμήχανο ξωτικό τα καταφέρνει, όμως, δίχως να καταθέσει τη σπουδαία μαγεία που από τη φύση του υπόσχεται, αφού τόσο το μέτριο σχέδιό του (βήμα προς τα πίσω για τη φον Μίνχοου-Πολ) όσο και οι όχι ιδιαίτερα «γελαδεροί» διάλογοί του δεν στέκουν σύμμαχοι στο πλευρό του. Στις σκανταλιές, τουλάχιστον, παίρνει υψηλό βαθμό. Κάτι είναι κι αυτό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αποκλειστικά για παιδιά προσχολικής ηλικίας, βία πρώτων τάξεων του Δημοτικού animation, που επιτέλους απομακρύνεται από τον κόσμο των pets και των τετράποδων (μπουχτίσαμε πια με δαύτα). Θα ήταν καλύτερα, θαρρώ, να έμενε περισσότερο προσηλωμένο στην παραμυθένια διάσταση του μύθου των ξωτικών, αλλά κι έτσι ακόμα, με τις πολλές σύγχρονες αναγωγές που περιέχει, τα μικρά ένα κάποιο χάζι θα το κάνουν. Για τους μεγάλους δεν βάζω το χέρι μου στη φωτιά. Εκτός κι αν έχουν γράψει προϋπηρεσία με το παραπλήσιας λογικής «Νάνος στο Σπίτι» (2017), οπότε και θα βγουν από την αίθουσα σχεδόν… πανηγυρίζοντας!


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2021

Για 27η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 22 Σεπτεμβρίου έως και τις 3 Οκτωβρίου, με εκατοντάδες ταινίες απ’ όλο τον κόσμο, τρία διαγωνιστικά τμήματα, ειδικά αφιερώματα, ντοκιμαντέρ, πρεμιέρες της εγχώριας παραγωγής και ελληνικά φιλμ μικρού μήκους. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

ΜΠΛΕ ΒΑΛΤΟΣ

Κορεάτης που υιοθετήθηκε από αμερικανική οικογένεια και μεγάλωσε στα bayou της Λουιζιάνα, κινδυνεύει με απέλαση, ενώ η γυναίκα του περιμένει να γεννήσει το παιδί τους. Από δίπλα, ο πρώην σύζυγός της και αστυνομικός βάζει διαρκώς εμπόδια στη ζωή τους, διεκδικώντας τη μικρή κόρη που είχε αποκτήσει μαζί της προ ετών.

ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΑΝΗΛΙΚΟΥ

Με τον επτάχρονο γιο τους να έχει δηλωθεί εξαφανισμένος από camping στα Χάιλαντς της Σκωτίας, ο Έντμοντ και η Τζόαν προσπαθούν να εξηγήσουν τα αίτια του συμβάντος μέσα (και) από το προσωπικό δράμα του χωρισμού τους, ενώ οι Αστυνομικές Αρχές υποψιάζονται πως το παιδί έχει πέσει θύμα απαγωγής.

ΕΝΑΣ ΘΡΙΑΜΒΟΣ

Ο Ετιέν, ένας θεατρικός ηθοποιός του οποίου η καριέρα έχει πάρει την κάτω βόλτα, αναλαμβάνει να καταρτίσει μια θεατρική ομάδα στις φυλακές, σε μία απέλπιδα προσπάθεια να παραμείνει στα πράγματα. Παρά τις αρχικές δυσκολίες, την αδιαφορία των φυλακισμένων, αλλά και τους τετριμμένους μύθους με ηθικά διδάγματα, ο Ετιέν θα έχει την ιδέα για κάτι φαινομενικά ακατόρθωτο: μια παράσταση εκτός φυλακής, με τους κρατούμενους να ερμηνεύουν το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Μπέκετ!

ΕΚΡΗΚΤΙΚΟ ΚΟΚΤΕΪΛ

Μία επαγγελματίας δολοφόνος θ’ αποφασίσει να πάρει εκδίκηση από την «εταιρεία» στην οποία «εργάζεται», όταν μια αποστολή της «στραβώνει», θέτοντας έτσι σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή ενός οκτάχρονου κοριτσιού.