FreeCinema

Follow us

ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ (2016)

(DESDE ALLA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λορέντσο Βίγας
  • ΚΑΣΤ: Αλφρέντο Κάστρο, Λουίς Σίλβα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Ευκατάστατος μεσήλικας μαζεύει νεαρά αγόρια από τους δρόμους του Καράκας και τα πληρώνει απλόχερα για να τα παρακολουθεί καθώς ξεγυμνώνονται, από μακριά, στο διαμέρισμά του. Ο 17χρονος Έλντερ θα εμφανιστεί με τον ίδιο τρόπο στη ζωή του, αλλά θα ανατρέψει τους κανόνες τού «παιχνιδιού».

Φοβάσαι ότι θα δεις ένα από αυτά τα στερεοτυπικά, με το άλλοθι του «queer», κακότεχνα εργάκια, που σου πουλάνε τόσο στοχευμένα το δράμα του «διαφορετικού». Και ο κεντρικός ήρωας του φιλμ… δεν σου συστήνεται ως «gay». Το αρνείται, μάλιστα! Δεν επιδιώκει καν την επαφή, δεν του ταιριάζει ακριβώς ο χαρακτηρισμός του ομοφυλόφιλου. Δεν είναι ούτε και κάποιο κρυφό απωθημένο όλα αυτά. Αποτελεί ένα μικρό μυστήριο της αφήγησης, όπως συμβαίνει και με το παρελθόν του, που δημιουργεί ένα μικρό σασπένς μέσω της παρακολούθησης ενός ώριμου άνδρα, ο οποίος ενδέχεται να έχει άμεση συγγένεια μαζί του. Αυτό, όμως, είναι κάτι που θα ανακαλύψεις σταδιακά, μέσα από τούτο το φιλμ που μας έρχεται από τη Βενεζουέλα και ξαφνιάζει ως σκηνοθετικό ντεμπούτο, αφήνοντας πολλές ελπίδες για την εξέλιξη του Λορέντσο Βίγας.

Έχει και ένα ακόμη προτέρημα το «Από Μακριά». Αν και μας έρχεται με το Χρυσό Λιοντάρι από το περσινό Φεστιβάλ Βενετίας, η ταινία εκφεύγει του γνωστού, ανησυχητικού πλαισίου του «φεστιβαλικού» προϊόντος, αναπτύσσει μια στέρεη πλοκή, χαρακτήρες και επίπεδα ανάγνωσης, τα οποία ο θεατής πρέπει να επεξεργαστεί, ενδεχομένως και μέσα από το πρίσμα του point of view των δύο ηρώων ξεχωριστά. Από τη μια, ο Αρμάντο, ένας μοναχικός πενηντάρης, αξιοπρεπής, με δουλειά, εισόδημα και σπίτι, που σαν βίτσιο, ίσως, «ψωνίζει» νεαρά αγόρια για να τα παρατηρεί γυμνά στο σαλόνι του, χωρίς καμία πρόθεση να τα πλησιάσει, να τα αγγίξει, να τα «γευτεί» σεξουαλικά. Είναι ένας ηδονοβλεψίας (ίσως όπως και εσύ στο σινεμά, τουλάχιστον), που ενίοτε ερεθίζεται στον βαθμό τού να υποχρεωθεί να αυνανιστεί πίσω από την πλάτη τού όποιου αγοριού. Γνωρίζουμε πως ο Αρμάντο έχει μια αδελφή που πρόκειται να υιοθετήσει ένα μωρό και ότι ο «πατέρας» τους βρίσκεται στην πόλη. Το σενάριο δεν μας επιτρέπει να εκμαιεύσουμε περισσότερες πληροφορίες γι’ αυτόν. Και από την άλλη, εμφανίζεται ο Έλντερ, ένας νεαρός αληταράς «του δρόμου», που έχει μάθει να επιβιώνει εκεί, με βίαιο τρόπο, που κάνει τα δικά του όνειρα, για τα οποία πάντοτε χρειάζεται περισσότερα χρήματα. Με τις μικροκομπίνες της συμμορίας του δεν καταφέρνει τίποτε σπουδαίο, μέχρι τη στιγμή που εμφανίζεται μπροστά του αυτός ο μεσήλικας κύριος, με ένα μάτσο χαρτονομίσματα.

Η πρώτη τους επικοινωνία καταλήγει άδοξα, ο Έλντερ τον αποκαλεί «αδερφή» προσβλητικά, τον χτυπάει άσχημα και φεύγει με τα χρήματα. Θα γίνουν και άλλες προσπάθειες για να «τα βρουν», ο Αρμάντο θα του προσφέρει ακόμη περισσότερα, θα επιχειρήσει να τον φροντίσει σα να ήτανε παιδί του. Και οι δύο μαζί θα αρχίσουν να ανοίγονται, να αποκαθιστούν αλήθειες, να εξομολογούνται πράγματα με οριακή επιφύλαξη, να εκτίθενται σε μια «σχέση». Και η εξάρτηση θα είναι αναπόφευκτη, παρά την αίσθηση βαθιάς ψυχρότητας που αισθάνεσαι να υπάρχει πάντα ανάμεσά τους. Οι ανάγκες που τους υποχρεώνουν να βρίσκονται μαζί, πια, είναι ελαφρώς ασαφείς, αν και τις υποψιάζεσαι. Και αυτό φέρνει στο φιλμ το extra στοιχείο ενός σασπένς που σέρνεται μέσα από τις σάρκες των ηρώων, προκαλώντας ύπουλες εντάσεις για ξεσπάσματα ανεξέλεγκτα. Που μπορεί να έρθουν, μπορεί και όχι. Και στις δύο περιπτώσεις, η συμμετοχή του θεατή είναι ουσιαστική, καθώς σε πολλές σκηνές ο φακός παρακολουθεί τα δρώμενα… εξ αποστάσεως, με υποκειμενικά πλάνα που σε συμπαρασύρουν στον ρυθμό της ταινίας ή… «θολώνουν» τις πραγματικές προθέσεις.

Για ντεμπούτο είναι όντως ξεχωριστό το φιλμ. Ο Βίγας ελέγχει και την ιστορία αλλά και μια εξαιρετική πλανοθεσία (σπουδαία η δουλειά του dp Σέρχιο Άρμστρονγκ, που έχουμε θαυμάσει στο παρελθόν από το «Tony Manero» ή τη «Μυστική Λέσχη») η οποία απλώνεται σχεδόν ναρκισσιστικά (άσχετα από τη βρωμιά ή όχι του urban σκηνικού) σε ultra-widescreen (2.66:1) διαστάσεις, εστιάζοντας ανιχνευτικά επάνω στον ψυχισμό και τις επιλογές του Αρμάντο και του Έλντερ. Βοηθούν, φυσικά, οι ερμηνείες των δύο ανδρών, με τον Αλφρέντο Κάστρο να δημιουργεί μια απίστευτα άθραυστη, σχεδόν ανέκφραστη μορφή που μπορεί ενίοτε να προκαλεί τη λύπηση ή τον οίκτο εξαιτίας της απάθειας του χαρακτήρα τού Αρμάντο, όμως στο φινάλε σε κάνει να ξανασκέφτεσαι τα πάντα από την αρχή! Ίσως επειδή κι εσύ είχες κάπου ξεχαστεί και έβλεπες την εξέλιξη της πλοκής… από μακριά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σχεδόν θριλερικό παιχνίδι ξεγυμνώματος χαρακτήρων, με ανατροπές που βασίζονται στον τρόπο σκιαγράφησης και ψυχανάλυσης των κεντρικών ηρώων, το «Από Μακριά» αποτελεί μια ευχάριστη έκπληξη που ξεγλιστρά απ’ τις προσδοκίες σου, πόσω μάλλον όταν, απλά, φαντάζεσαι ότι θα παρακολουθήσεις ακόμη ένα πλαδαρό και στρατευμένα «gay» φιλμικό προϊόν εκμετάλλευσης του «genre». Τα μικρά σεναριακά του ελαττώματα βρίσκουν κάποιες ικανοποιητικές δικαιολογίες στο φινάλε, ικανές να σε οδηγήσουν σε περισσότερες σκέψεις, ακόμη και αρκετές ώρες μετά την προβολή τού φιλμ. Όσοι παρακολουθούν το σημερινό σινεμά της Λατινικής Αμερικής, μην το χάσουν. Όσοι «στραβώνουν» με το θέμα εξαρχής και διστάζουν (για να το πω πιο διακριτικά) να δουν «αδερφίστικο» έργο, μην κάνουν τον κόπο, τα μυαλά δεν αλλάζουν έτσι εύκολα…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.