FreeCinema

Follow us

ΥΠΟΘΕΣΗ ΚΟΛΛΙΝΙ (2019)

(DER FALL COLLINI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δικαστικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάρκο Κρόιτζπαϊντνερ
  • ΚΑΣΤ: Ιλίας Εμπάρεκ, Αλεξάντρα Μαρία Λάρα, Χάινερ Λάουτερμπαχ, Φράνκο Νέρο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 123'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS

Ένας νεαρός δικηγόρος αναλαμβάνει την πρώτη μεγάλη υπόθεση της καριέρας του, μία φαινομενικά ξεκάθαρη δολοφονία υψηλά ιστάμενου επιχειρηματία στη Γερμανία. Όσο περισσότερο «σκαλίζει» τη δικογραφία, όμως, τόσο περισσότερο αντιλαμβάνεται πως το έγκλημα αυτό κρύβει πίσω του μυστικά… πολλών δεκαετιών.

Ο Μάρκο Κρόιτζπαϊντνερ (με κορυφαία στιγμή της καριέρας του το ημι-αυτοβιογραφικό «Sommersturm» του 2004) καταπιάνεται τούτη τη φορά με το δικαστικό δράμα. Η «Υπόθεση Κολλίνι» βρίσκει διανομή στη χώρα μας την 29η Οκτωβρίου, ενάμιση περίπου χρόνο μετά την κυκλοφορία της στις γερμανικές αίθουσες, (λογικά) ελέω των συσχετισμών ορισμένων γεγονότων της ταινίας με τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και τη ναζιστική κατοχή στην Ευρώπη.

Ο πρωταγωνιστής μας είναι ένας φέρελπις δικηγόρος τουρκικής καταγωγής, που αποφασίζει να εκπροσωπήσει νομικά έναν κατηγορούμενο για φόνο, χωρίς να έχει την παραμικρή ιδέα πως το θύμα είναι ένας από τους ανθρώπους που καθόρισαν την εφηβική του ηλικία και τον στήριξαν στα πρώτα του βήματα. Το φιλμ θα κινηθεί πέραν του δέοντος νωχελικά για την πρώτη του ώρα (τουλάχιστον), με τα αρχετυπικά αδιάφορα standard του διαδικαστικού, ειδικότερα ενόσω ο δικηγόρος αναλώνεται σε ολιγόλεπτα tête-à-tête με την παρελθοντική του «φλόγα» (και κόρη του θύματος) και τον αντίδικό του, έναν καταξιωμένο καθηγητή δικηγορίας που τον πατρονάρει σε κάθε του βήμα. Ο τελευταίος αποτελεί κλασικό παράδειγμα αντίρροπης δύναμης απέναντι στον καλοκάγαθο, αδέκαστο πρωταγωνιστή που έχει ως πρώτο μέλημα να λάμψει η αλήθεια.

Από τη στιγμή που ο (αμίλητος στο πρώτο μισό) κατηγορούμενος Φαμπρίτσιο Κολλίνι αποφασίζει να λύσει τη σιωπή του, το φιλμ αλλάζει ταχύτητα κι αρχίζει (επιτέλους) να παρουσιάζει κάποιο ενδιαφέρον, ξετυλίγοντας σταδιακά ένα πολύπλοκο κουβάρι μυστικών και ψεμάτων, το οποίο φτάνει μέχρι και τη δεκαετία του ’40. Αυτή η αλλαγή ρυθμού είναι και ο λόγος που η «Υπόθεση Κολλίνι» ξεφεύγει από τον βάλτο των τηλεοπτικής κοπής δικαστικών δραμάτων, αν και το βασικό πρόβλημα παραμένει: οι δύο ώρες διάρκειας επιδεχόντουσαν γενναίου «ψαλιδιού» στο μοντάζ. Δύο-τρία καίρια flashback στο τελευταίο ημίωρο καταφέρνουν να δώσουν την περαιτέρω δραματική βαρύτητα στα γεγονότα τα οποία εκτυλίσσονται στη δικαστική αίθουσα, σε αντίθεση με τις αναδρομές που λαμβάνουν χώρα στις αρχές της ταινίας, θέλοντας να ρίξουν παραπάνω φως σε πτυχές της σχέσης του δικηγόρου με το θύμα.

Αν και ο πρωταγωνιστής Ιλίας Εμπάρεκ δεν δείχνει σαν κάτι παραπάνω από διεκπεραιωτικός στο ρόλο του, δεν θα μπορούσαμε να πούμε το ίδιο για την ήρεμη δύναμη και την ποιότητα του Χάινερ Λάουτερμπαχ (θυμίζει κάπως τον Τζέρεμι Άιρονς) και, φυσικά, τον θρυλικό Φράνκο Νέρο, του οποίου οι εκφράσεις μας λένε περισσότερα απ’ όσο όλοι οι διάλογοι του φιλμ μαζί.

Η «Υπόθεση Κολλίνι» δεν είναι κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί. Αποτελεί ένα έργο όχι και τόσο πηγαίας δυναμικής που επιδιώκει (ή μάλλον αγωνίζεται…) να μας καθηλώσει για ένα δίωρο. Διαθέτει, όμως, μία ιστορία που έχει κάτι ξεκάθαρο να πει. Στις μέρες μας, αυτό το λες και… πολυτέλεια.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Γερμανικό δικαστικό δράμα κλιμακούμενου ρυθμού, που θα σας κεντρίσει το ενδιαφέρον αν του δείξετε… υπομονή. Οι φανατικοί του είδους θα περάσουν δύο ικανοποιητικές (αν και ελαφρώς βαρετές) ώρες. Οι θιασώτες της δράσης καλύτερα να το… αποφύγουν διακριτικά.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.