FreeCinema

Follow us

DANIEL ’16 (2021)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος
  • ΚΑΣΤ: Νικόλας Κίσκερ, Αλέξανδρος Λιακόπουλος Μπούχολτς, Φιλοπατίρ Αντέλ Μογράς, Βασίλης Κουκαλάνι, Μαρλένε Καμίνσκι, Κωστής Καλλιβρετάκης, Κωστής Σειραδάκης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Γερμανός έφηβος στέλνεται σε κοινότητα αγωγής ανηλίκων στον Έβρο, για να εκτίσει την ποινή του. Γύρω από αυτό το σχεδόν εγκαταλελειμμένο χωριό, κοντά στα σύνορα με την Τουρκία, θα εντοπίσει δυο πρόσφυγες που αγωνιούν να βρουν τρόπο διαφυγής προς τη Δύση.

Ακόμη ένα καλοπροαίρετο σε προθέσεις δράμα με (υπο)πλοκή προσφυγιάς το οποίο θα μπορούσε να σταθεί καλύτερα στην τηλεόραση, (σε μία εκπομπή τύπου «Μια Ταινία, Μια Συζήτηση», από το «προϊστορικό» παρελθόν της κρατικής) ή σε φεστιβαλικές διοργανώσεις εφηβικής / νεανικής θεματολογίας, το «Daniel ‘16» του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου φτάνει (κατόπιν της online πρεμιέρας του στο περσινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης) στην κινηματογραφική διανομή και τις αίθουσες, μ’ ένα βασικότατο ερώτημα να «αιωρείται» επικινδύνως από πάνω του: ποιους αφορά;

Μία εναρκτήρια κάρτα μας ενημερώνει ότι «από τη δεκαετία του 1980 λειτουργούν παραρτήματα γερμανικών ιδρυμάτων για ανήλικους με αποκλίνουσα ή ήπια παραβατική συμπεριφορά, που προέρχονται από γερμανόφωνες χώρες». Σε μια τέτοια κοινότητα «κοινωνικής επανένταξης», στον Έβρο και κοντά στα σύνορα με την Τουρκία, ο έφηβος Ντάνιελ πρόκειται να εκτίσει την ποινή του, έχοντας την αγωνία να επιστρέψει ξανά στην πατρίδα του. Μοναδική του έγνοια (και «όχημα» της ιστορίας που αφορά στη συμπεριφορά του ήρωα), να βρεθεί και πάλι με τον αγαπημένο του… σκύλο! Το «εύρημα» είναι σχεδόν αστεία απλοϊκό για να υποστηρίξει την επαναστατικότητα του Ντάνιελ. Ακολουθώντας ένα αδέσποτο το οποίο επιδιώκει να ταΐσει, ο νεαρός θα εντοπίσει δυο πρόσφυγες (πατέρα και ανήλικο γιο) που κρύβονται σ’ ένα εγκαταλελειμμένο σπίτι, μέχρι να βρουν (παράνομα) τρόπο διαφυγής προς την Γερμανία.

Με πείρα στο ντοκιμαντέρ και μόλις μία μεγάλου μήκους ταινία fiction στο παρελθόν (τον «Γιο του Φύλακα» από το μακρινό 2007), ο Κουτσιαμπασάκος επιχειρεί ν’ αγγίξει τον θεατή με ένα ουμανιστικό δράμα που, ναι, σου βγάζει μια κάποια καλοσύνη και αγνότητα στις προθέσεις, αλλά στην εκτέλεση καταλήγει εντελώς στείρο καλλιτεχνικά, με βασικό πρόβλημα ένα σενάριο τετριμμένων στερεοτύπων γύρω από την ψυχολογία ανηλίκων σε συνδυασμό με το μεταναστευτικό ζήτημα. Ανεπαρκές χτίσιμο χαρακτήρων, υποπλοκές που αδυνατούν να συνυπάρξουν δραματουργικά, αδιάφορη εξέλιξη της χύμα ιστορίας, αφελείς ευκολίες που βάζουν τρικλοποδιά στο ρεαλιστικό ύφος της αφήγησης, είναι μερικά από τα ελαττώματα που αποδυναμώνουν το έργο αλλά και το ενδιαφέρον του θεατή απέναντι στα τεκταινόμενα. Μπορώ (με μεγάλη δυσκολία…) να «δικαιολογήσω» την ύπαρξη του «Daniel ‘16» εάν απευθύνεται αποκλειστικά σε εφηβικό κοινό το οποίο πρέπει να «παραδειγματιστεί» διδακτικά από τα παθήματα του ήρωα (σε κάτι σαν προβολή σχολικής αιθούσης, παρουσία παιδοψυχολόγων και «ειδικών» κάθε είδους), αλλά… ως εκεί. Από ευγένεια, δεν θα ήθελα να σχολιάσω το φινάλε…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ειλικρινά, έχει χαθεί λίγο η μπάλα σε σχέση με το τι ταινίες παράγονται στην Ελλάδα και που απευθύνονται.


MORE REVIEWS

ΠΥΡΙΝΗ ΟΡΓΗ

Γενετικά μεταλλαγμένο κοριτσάκι με τηλεκινητικές ικανότητες και… φλογερές εκρήξεις οργής, φυλάσσεται από τους γονείς του επί σειρά ετών στο «περιθώριο», ώστε να μην καταλήξει «πειραματόζωο» στα χέρια εταιρείας που στο παρελθόν είχε εκμεταλλευτεί τα δικά τους μεταφυσικά χαρίσματα και εξακολουθεί ν’ αναζητά τα ίχνη τους.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΚΙΜΑΣ

Στα 1943, κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, οι βρετανικές μυστικές υπηρεσίες σκαρφίζονται μια πλαστή επιχείρηση απόβασης των συμμαχικών στρατευμάτων στην Ελλάδα, έτσι ώστε ο αληθινός τους στόχος, το χτύπημα στην κατεχόμενη Σικελία, να περάσει κάτω από τα «radar» των Γερμανών.

ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΕΣ ΑΠΟ ΠΑΝΩ

Ο Χούλιο και η Άνα, ένα παντρεμένο ζευγάρι που έχει απωλέσει προ πολλού το πάθος και τον έρωτα μεταξύ του, ετοιμάζονται να υποδεχθούν τους γείτονες του από πάνω ορόφου, σε μια προσπάθεια να γνωριστούν καλύτερα. Όταν το εκ διαμέτρου αντίθετο, φλογερό ταμπεραμέντο των τελευταίων έρχεται σε σύγκρουση με τη δική τους συσσωρευμένη καταπίεση, τα πράγματα θ’ αρχίσουν να γίνονται όλο και πιο αμήχανα.

ΚΑΤ' ΟΙΚΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ

Καθηγητής Πανεπιστημίου επαρχιακής ρωσικής πόλης κατηγορεί για ατασθαλίες την δημοτική αρχή της, με αποτέλεσμα να τεθεί σε κατ’ οίκον περιορισμό, κατηγορούμενος για υπεξαίρεση! Πιέζεται ν’ ανακαλέσει, μάταια, όμως. Ποιος θα λυγίσει πρώτος;

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΟ ΒΡΑΧΙΟΛΙ

Έφηβο κορίτσι κάθεται στο εδώλιο του δικαστηρίου ως κατηγορούμενη για την δολοφονία της καλύτερής της φίλης. Αθώα ή ένοχη;

MR KLEIN

MR KLEIN

Αν είναι να μη γυρίζονται τέτοιες ελληνικές ταινίες, χτίστε και το Σινικό Τείχος στον Έβρο!