FreeCinema

Follow us

DANIEL ’16 (2021)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος
  • ΚΑΣΤ: Νικόλας Κίσκερ, Αλέξανδρος Λιακόπουλος Μπούχολτς, Φιλοπατίρ Αντέλ Μογράς, Βασίλης Κουκαλάνι, Μαρλένε Καμίνσκι, Κωστής Καλλιβρετάκης, Κωνσταντίνος Σειραδάκης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Γερμανός έφηβος στέλνεται σε κοινότητα αγωγής ανηλίκων στον Έβρο, για να εκτίσει την ποινή του. Γύρω από αυτό το σχεδόν εγκαταλελειμμένο χωριό, κοντά στα σύνορα με την Τουρκία, θα εντοπίσει δυο πρόσφυγες που αγωνιούν να βρουν τρόπο διαφυγής προς τη Δύση.

Ακόμη ένα καλοπροαίρετο σε προθέσεις δράμα με (υπο)πλοκή προσφυγιάς το οποίο θα μπορούσε να σταθεί καλύτερα στην τηλεόραση, (σε μία εκπομπή τύπου «Μια Ταινία, Μια Συζήτηση», από το «προϊστορικό» παρελθόν της κρατικής) ή σε φεστιβαλικές διοργανώσεις εφηβικής / νεανικής θεματολογίας, το «Daniel ‘16» του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου φτάνει (κατόπιν της online πρεμιέρας του στο περσινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης) στην κινηματογραφική διανομή και τις αίθουσες, μ’ ένα βασικότατο ερώτημα να «αιωρείται» επικινδύνως από πάνω του: ποιους αφορά;

Μία εναρκτήρια κάρτα μας ενημερώνει ότι «από τη δεκαετία του 1980 λειτουργούν παραρτήματα γερμανικών ιδρυμάτων για ανήλικους με αποκλίνουσα ή ήπια παραβατική συμπεριφορά, που προέρχονται από γερμανόφωνες χώρες». Σε μια τέτοια κοινότητα «κοινωνικής επανένταξης», στον Έβρο και κοντά στα σύνορα με την Τουρκία, ο έφηβος Ντάνιελ πρόκειται να εκτίσει την ποινή του, έχοντας την αγωνία να επιστρέψει ξανά στην πατρίδα του. Μοναδική του έγνοια (και «όχημα» της ιστορίας που αφορά στη συμπεριφορά του ήρωα), να βρεθεί και πάλι με τον αγαπημένο του… σκύλο! Το «εύρημα» είναι σχεδόν αστεία απλοϊκό για να υποστηρίξει την επαναστατικότητα του Ντάνιελ. Ακολουθώντας ένα αδέσποτο το οποίο επιδιώκει να ταΐσει, ο νεαρός θα εντοπίσει δυο πρόσφυγες (πατέρα και ανήλικο γιο) που κρύβονται σ’ ένα εγκαταλελειμμένο σπίτι, μέχρι να βρουν (παράνομα) τρόπο διαφυγής προς την Γερμανία.

Με πείρα στο ντοκιμαντέρ και μόλις μία μεγάλου μήκους ταινία fiction στο παρελθόν (τον «Γιο του Φύλακα» από το μακρινό 2007), ο Κουτσιαμπασάκος επιχειρεί ν’ αγγίξει τον θεατή με ένα ουμανιστικό δράμα που, ναι, σου βγάζει μια κάποια καλοσύνη και αγνότητα στις προθέσεις, αλλά στην εκτέλεση καταλήγει εντελώς στείρο καλλιτεχνικά, με βασικό πρόβλημα ένα σενάριο τετριμμένων στερεοτύπων γύρω από την ψυχολογία ανηλίκων σε συνδυασμό με το μεταναστευτικό ζήτημα. Ανεπαρκές χτίσιμο χαρακτήρων, υποπλοκές που αδυνατούν να συνυπάρξουν δραματουργικά, αδιάφορη εξέλιξη της χύμα ιστορίας, αφελείς ευκολίες που βάζουν τρικλοποδιά στο ρεαλιστικό ύφος της αφήγησης, είναι μερικά από τα ελαττώματα που αποδυναμώνουν το έργο αλλά και το ενδιαφέρον του θεατή απέναντι στα τεκταινόμενα. Μπορώ (με μεγάλη δυσκολία…) να «δικαιολογήσω» την ύπαρξη του «Daniel ‘16» εάν απευθύνεται αποκλειστικά σε εφηβικό κοινό το οποίο πρέπει να «παραδειγματιστεί» διδακτικά από τα παθήματα του ήρωα (σε κάτι σαν προβολή σχολικής αιθούσης, παρουσία παιδοψυχολόγων και «ειδικών» κάθε είδους), αλλά… ως εκεί. Από ευγένεια, δεν θα ήθελα να σχολιάσω το φινάλε…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ειλικρινά, έχει χαθεί λίγο η μπάλα σε σχέση με το τι ταινίες παράγονται στην Ελλάδα και που απευθύνονται.


MORE REVIEWS

ΞΕΡΩ ΤΙ ΚΑΝΑΤΕ ΠΕΡΣΙ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Μετά τα (φιλμικά) συμβάντα του 1997 και του 1998, μία εντελώς άσχετη παρέα φίλων προκαλεί άθελά της θανατηφόρο τροχαίο και την επόμενη χρονιά αρχίζει να δέχεται απειλητικά μηνύματα, πριν προκύψουν και οι πρώτοι (φρικτά δολοφονημένοι) νεκροί.

SORRY, BABY

Δίχως να έχει ξεπεράσει το τραύμα της σεξουαλικής κακοποίησης, η Άγκνες βλέπει τα χρόνια να περνούν και τους γύρω της να φτιάχνουν τις ζωές τους. Θα επιτρέψει ποτέ στον εαυτό της να πάρει σειρά;

ΤΗΝ ΕΛΕΓΑΝ ΜΑΡΙΑ

Η νεαρή και άσημη Μαρία Σνάιντερ δέχεται να πρωταγωνιστήσει στο «Τελευταίο Ταγκό στο Παρίσι», δίπλα στον Μάρλον Μπράντο. Αλλά κανένας δεν την είχε ενημερώσει για το… βούτυρο!

ΟΤΑΝ ΕΡΘΕΙ ΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Ηλικιωμένη μητέρα δεν τα πηγαίνει καλά με την κόρη της, αλλά λατρεύει τον μονάκριβο εγγονό της. Ένα ατυχές γεύμα με δηλητηριώδη μανιτάρια, καθώς και η αποφυλάκιση του γιου της καλύτερής της φίλης, περιπλέκει τις σχέσεις όλων.

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ

Η Ζέφιρ, μία ανεξάρτητη και αυτάρκης νεαρή surfer, θα αιχμαλωτιστεί από έναν μανιακό δολοφόνο που σκοπεύει να την δώσει τροφή στους καρχαρίες. Για να σωθεί, πρέπει να βρει τρόπο να φύγει από το σκάφος του, πράγμα διόλου εύκολο για μια φυλακισμένη και δεμένη με χειροπέδες.

MR KLEIN

MR KLEIN

Αν είναι να μη γυρίζονται τέτοιες ελληνικές ταινίες, χτίστε και το Σινικό Τείχος στον Έβρο!