FreeCinema

Follow us

ΚΟΝΚΛΑΒΙΟ (2024)

(CONCLAVE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ Συνομωσίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Έντβαρντ Μπέργκερ
  • ΚΑΣΤ: Ρέιφ Φάινς, Στάνλεϊ Τούτσι, Τζον Λίθγκοου, Κάρλος Ντίεζ, Λούσιαν Μσαμάτι, Σέρτζιο Καστελίτο, Γιάτσεκ Κόμαν, Ρόνι Κράμερ, Ιζαμπέλα Ροσελίνι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Ο ξαφνικός θάνατος του Πάπα υποχρεώνει σε εκλογή διαδόχου του, όμως, η όλη διαδικασία κρύβει αμέτρητα εμπόδια, συνομωσίες και ισορροπίες δυνάμεων οι οποίες ανατρέπονται σε κάθε επόμενη ψηφοφορία ανάμεσα στους ισχυρότερους άνδρες της Καθολικής Εκκλησίας.

Σε ένα πλαίσιο δράσης άγνωστο για τους «κοινούς» θνητούς τοποθετεί τη δράση του «Κονκλάβιου» ο Έντβαρντ Μπέργκερ, κάνοντας προφανείς πολιτικούς παραλληλισμούς για τα παιχνίδια (κάθε είδους) εξουσίας που συνθέτουν τους κανόνες του δημόσιου βίου στο σήμερα. Το ζουμερό σαν πρώτη ύλη βιβλίο του Ρόμπερτ Χάρις μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη με ύφος θριλερικής έντασης, το οποίο κατέχει τη δυνατότητα να αποζημιώσει ψυχαγωγικά το μαζικό κοινό.

Ο σκελετός της πλοκής ολοκληρώνεται σε μία φράση: εδώ παρακολουθούμε τη διαδικασία (και το παρασκήνιο) της εκλογής νέου Πάπα, η οποία βασίζεται στο στερεότυπο της εξασφάλισης μιας ικανοποιητικής πλειοψηφίας που θα επιτρέψει να φανεί… λευκός καπνός από την καπνοδόχο της Καπέλα Σιστίνα, εκεί όπου συνεδριάζει το Κονκλάβιο με τη συμμετοχή των ισχυρότερων ρασοφόρων «δελφίνων». Ο Μπέργκερ αντιμετωπίζει το πλήθος των υποψηφίων με αιχμηρό κυνισμό και κανένα ίχνος ανθρωπιάς ή θρησκευτικής Πίστης και σεβασμού, σαν μια συμμορία μαφιόζων που αντί να λύνουν τις διαφορές τους με όπλα, μηχανορραφούν και σκανδαλολογούν αδιάκοπα, ώσπου να εξοστρακιστεί ο ένας μετά τον άλλον.

Το φιλμ παρακολουθεί την εξόντωση των υποψηφίων μέρα με τη μέρα, γεγονός που ανατρέπει αλλεπάλληλα τις ισορροπίες συσχετισμών στην ψηφοφορία, χάρη σε αποκαλύψεις μυστικών ανηθικότητας σε κάθε επίπεδο του κοινωνικού βίου αυτών των… ανθρώπων (στην τελική), οι οποίοι κρύβουν τις αδυναμίες τους κάτω από τις «στολές» τους. Το μοντάζ του Νικ Έμερσον γίνεται βασικός πρωταγωνιστής στην αφήγηση της ταινίας και τη δημιουργία σασπένς, με τον Ρέιφ Φάινς να ηγείται του μεγάλου επιτελείου ηθοποιών με μια εύθραυστη στωικότητα, λειτουργική και απολαυστική όπως προστάζει ο ρόλος του. Από την άλλη, αρκετές ενστάσεις «αμερικανοποιημένης» και αταίριαστης με το περιεχόμενο του φιλμ οπτικής χαρακτηρίζει το casting (ειδικά) των Στάνλεϊ Τούτσι και Τζον Λίθγκοου, οι οποίοι αν και ικανότατοι υποκριτικά, εδώ βρίσκονται εντελώς έξω από τα νερά τους.

Ο κίνδυνος της μονοτονίας γίνεται αισθητός κατά διαστήματα, υπόγειες δόσεις παρωδίας (εξαιτίας λεπτομερειών στο καταστασιακό) υποσκάπτουν τη σοβαρότητα του εγχειρήματος, όμως, δεν παύει ποτέ να σε απασχολεί ο τρόπος με τον οποίο το «Κονκλάβιο» θα φτάσει στην κατάληξη της εκλογής του νέου Πάπα. Και αυτό το φινάλε αποτελεί πραγματική έκπληξη που τουμπάρει με ύπουλο τρόπο τη σιγουριά των δεδομένων που είχε κατά νου ο θεατής. Η Άγκαθα Κρίστι θα… σκότωνε για ένα τέτοιο twist!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μία από τις ευρωπαϊκές ταινίες του 2024 που θα ξεχωρίσει σε επερχόμενα βραβεία ανά τον κόσμο και διαθέτει και αρετές για να μετατραπεί σε crowd-pleaser επιτυχία στα ταμεία. Σαφώς θα επικοινωνήσει καλύτερα με το πιο adult κοινό και ίσως διχάσει με το (σχετικά τολμηρό) φινάλε της. Θα το ήθελα κάπως πιο έντονο σε ρυθμό και ατμόσφαιρα.


MORE REVIEWS

ΛΙΛΟ & ΣΤΙΤΣ

Εξωγήινο τερατάκι φυγαδεύεται στη Γη και μια ανήλικη Χαβανέζα το μετατρέπει σε… pet και μοναδικό φίλο της, ενώ παράλληλα η Πρόνοια απειλεί να τη χωρίσει από την απερίσκεπτη αδελφή της.

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ: Η ΕΣΧΑΤΗ ΤΙΜΩΡΙΑ

Η «Οντότητα», μια απίστευτα εξελιγμένη τεχνητή νοημοσύνη με αυτονομία σκέψης, έχει καταφέρει να διεισδύσει σε αμυντικά συστήματα, όσο και δίκτυα πληροφοριών ολόκληρου του πλανήτη, φέρνοντάς τον στα όρια ενός απόλυτου πυρηνικού ολέθρου, από τον οποίο ελάχιστοι άνθρωποι θα επιζήσουν. Ο Ίθαν Χαντ πρέπει να επιλέξει «στρατόπεδο». Για τελευταία φορά (;).

OH, CANADA

Βετεράνος σκηνοθέτης, ο οποίος βρίσκεται στα τελευταία του εξαιτίας ανίατης ασθένειας, καλείται να δώσει μία ύστατη, εξομολογητικού τύπου συνέντευξη για την καριέρα του, μα κυρίως για τη ζωή του.

ΚΙΟΥΚΑ: ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

Ένα εν πλω ταξίδι διακοπών με ιστιοφόρο προς τον Πόρο έχει ως απώτερο σκοπό τη συνάντηση των δύο ενήλικων παιδιών του Μπάμπη με την Άννα, τη βιολογική τους μητέρα η οποία τα εγκατέλειψε όταν ήταν μωρά. Η Έλσα και ο Κωνσταντίνος ούτε είναι ενήμεροι γι’ αυτό, αλλά ούτε και έχουν ίχνος ανάμνησής της να τους συνοδεύει.

GUNS UP

Όταν ένας πρώην αστυνομικός, που δουλεύει ως συλλέκτης χρεών και μπράβος της Μαφίας, αποφασίσει να αποσυρθεί, θα έχει μόνο ένα βράδυ στη διάθεσή του για να απομακρύνει την οικογένειά του από την πόλη, προκειμένου να την σώσει από το νέο αφεντικό.