FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ ΤΟΥ ΣΙΛΣ ΜΑΡΙΑ (2014)

(CLOUDS OF SILS MARIA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ολιβιέ Ασαγιάς
  • ΚΑΣΤ: Ζιλιέτ Μπινός, Κρίστεν Στιούαρτ, Κλόι Γκρέις Μορέτς, Λαρς Άιντινγκερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 124'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μια διάσημη ηθοποιός καλείται να ξαναπαίξει στο έργο που της έφερε δόξα, αλλά αυτή τη φορά να υποδυθεί τον ρόλο μιας μεγαλύτερης γυναίκας, που στο τέλος αυτοκτονεί. Με τη βοηθό της απομονώνεται στις Άλπεις για να μελετήσει, ενώ παρατηρεί την ιδιαίτερη συμπεριφορά τής νεαρής star που έχει αναλάβει τον παλιό της ρόλο.

Σε μια ταινία που εκτός από σκηνοθετική ωριμότητα, δείχνει και το παρελθόν τού Ολιβιέ Ασαγιάς ως κριτικού κινηματογράφου, τα «Σύννεφα του Σιλς Μαρία» είναι μια ιστορία που μπλέκει είδη, αναφορές σε άλλες ταινίες, ακόμη και στο ίδιο το καστ. Στα θετικά σημεία τής ταινίας είναι η σκηνοθετική σιγουριά του Ασαγιάς και οι πολύ καλές ερμηνείες στο εξαιρετικό καστ που κατάφερε να συγκεντρώσει. Εκεί που χάνει, είναι στην προβλεψιμότητα των αναφορών.

Η Μαρία Έντερς είναι μια μεγάλη star, από εκείνες τις ηθοποιούς που έχουν κερδίσει την εκτίμηση για το ταλέντο τους, αλλά έχουν τη δυνατότητα να παίζουν και σε πιο εμπορικές ταινίες χωρίς να πλήττεται το κύρος τους. Κάπως σαν την ίδια την Μπινός. Μεταξύ γυρισμάτων, προσκλήσεων από Φεστιβάλ και τηλεφωνημάτων για την οριστικοποίηση του διαζυγίου της, μαθαίνει ότι έχει πεθάνει ένας αγαπημένος της δημιουργός, εκείνος που έγραψε το έργο που όταν έγινε ταινία, την έκανε διάσημη. Ήταν μια ιστορία παράξενων δυναμικών ανάμεσα σε μια νέα και μια μεγαλύτερη γυναίκα. Τότε είχε παίξει τη νέα. Με τον θάνατο του συγγραφέα, της προτείνεται να πρωταγωνιστήσει σε ένα ανέβασμα του έργου, αλλά αυτή τη φορά να παίξει τη μεγάλη γυναίκα.

Ο ρόλος τής νέας προσφέρεται σε μια ταλαντούχα και σαφώς νεαρότερη ηθοποιό, που έχει γίνει διάσημη με εμπορικές ταινίες και η προσωπική της ζωή αποτελεί διαρκώς θέμα για τα tabloids. Κάπως σαν… την Κρίστεν Στιούαρτ δηλαδή, η οποία όμως δεν παίζει αυτόν τον ρόλο στην ταινία του Ασαγιάς. Παίζει τη Βαλ, τη βοηθό της Μαρία, που μαζί της έχει μια σχέση παρόμοια με εκείνη που περιγράφεται στο θεατρικό έργο. Έχουν αλληλεξάρτηση, αλλά έρχονται και σε συγκρούσεις, ζουν μαζί τον περισσότερο καιρό χωρίς να είναι οικογένεια, αλλά περνούν διάφορα στάδια σχέσεων (μητέρας – κόρης, εργαδότριας – υπαλλήλου), ενώ μεταξύ τους υπάρχει και ένας λανθάνων ερωτισμός.

Οι αναφορές τού Ασαγιάς σε ταινίες όπως «Τα Πικρά Δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ», το «Όλα για την Εύα» και η «Περσόνα», είναι περισσότερο από προφανείς. Με έναν λιγότερο ικανό σκηνοθέτη και ένα όχι τόσο ταλαντούχο καστ, τα «Σύννεφα του Σιλς Μαρία» θα μπορούσαν να είναι μια τεράστια σινεφιλική αποτυχία. Και εδώ διακρίνεται το στοιχείο των «χτισμένων» επιπέδων, το ένα πάνω στο άλλο και των επιρροών από άλλα έργα. Ωστόσο, έπειτα από μια μακρά πορεία και πειραματισμούς με διαφορετικά είδη, ο Ασαγιάς έχει σε μεγάλο βαθμό τον έλεγχο του μέσου. Τα «Σύννεφα» είναι μια ωραία γυρισμένη ταινία, με μεγάλο βάρος στις ερμηνείες, κυρίως των πρωταγωνιστριών, που και οι τρεις έχουν πολλά να πουν για την ηλικία, την αντιμετώπιση ενός ρόλου, τη φήμη και την ανασφάλεια.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ίσως να μην ταυτίζεσαι με τα προβλήματα των ηθοποιών με τον μεταξύ τους ανταγωνισμό, τις ανασφάλειες και το άγχος για την ηλικία, αλλά αν θέλεις να δεις καλές ερμηνείες, ακόμη και από ηθοποιούς που ίσως δεν είχες σε μεγάλη εκτίμηση (βλ. Κρίστεν Στιούαρτ), τα «Σύννεφα του Σιλς Μαρία» θα σε ανεβάσουν ψηλά.


MORE REVIEWS

RICH FLU: ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ

Ιός που πλήττει μονάχα τους… πολυεκατομμυριούχους μετατρέπεται σε επιδημία και προκαλεί κοινωνική αστάθεια σε ολόκληρο τον πλανήτη! Το να έχεις τεράστια περιουσία, ξαφνικά, γίνεται… ο θάνατός σου!

ΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Η αφαίρεση ενός μενταγιόν από έναν τόπο ταφής «ανασταίνει» το σαπισμένο πτώμα του Τζόνι, που ζητά εκδίκηση για ένα φρικτό έγκλημα ηλικίας εβδομήντα ετών. Θα την «πληρώσει» μια παρέα νεαρών που… ατυχώς εκδράμει στην δασώδη περιοχή.

ΣΚΥΛΑΚΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ

Καλόκαρδος σκύλος του αλωνιού βοηθά σκυλίτσα του σαλονιού να εντοπίσει έγκαιρα την πολύτιμη τιάρα της prima ballerina αφεντικίνας της, η οποία εκλάπη από τα καμαρίνια της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, λίγο πριν τη μεγάλη πρεμιέρα της «Κάρμεν». Η αυλαία ετοιμάζεται να σηκωθεί. Θα προλάβουν;

ΟΛΑ ΘΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ

Ο ξαφνικός θάνατος της συντρόφου της φέρνει την 60χρονη Άντζι αντιμέτωπη με την οικογένεια της εκλιπούσας, για μια σειρά θεμάτων που άπτονται κληρονομικών δικαιωμάτων και ηθικής. Ο Νόμος, εντούτοις, ζητά αποδείξεις και όχι αγάπη.

THE BRUTALIST

Στα 1947, ένας ουγγρικής καταγωγής μοντερνιστής αρχιτέκτονας της σχολής Bauhaus μεταναστεύει στις ΗΠΑ, αναζητώντας ένα καλύτερο αύριο για εκείνον και τη σύζυγό του που αγωνίζεται ακόμη να βρει τρόπο διαφυγής από την Αυστρία. Ένας μεγιστάνας βιομήχανος θα γίνει ο πάτρονάς του και θα του αναθέσει τη δημιουργία ενός μνημειώδους κτηρίου.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια ηθοποιός που 20 χρόνια πριν είχε παίξει το ρόλο μιας μικρής σε ένα έργο και τώρα της λένε να παίξει το ρόλο μιας μεγαλύτερης στο ίδιο έργο. Κάτι που δεν θα γινόταν ποτέ στην Ελλάδα, δηλαδή.